Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Svaret är.. Innerst inne är alla basister.
2-ch skrev:Var ligger problemen med att en uppmätt förhållandevis rak kurva låter så förbålt tråkig?
Beror det på rummet, inspelningen, anläggningen eller är det en kombination av dessa?
Hörseln tar jag inte med eftersom det är den enda som inte kan ha fel.
Svante skrev:Men om man ägnar en stund (nåja) åt akustisk musik (live) och sedan lyssnar med återgivningsperspektiv kan det där tvättas bort. Och min erfarenhet är då att även annan musik låter bäst om den återges med samma anläggning som är bra på den akustiska musiken.
2-ch skrev:ps. Med förhållandevis rak kurva menar jag en peq i signalvägen inställd efter extern mätning.
Svante skrev:2-ch skrev:ps. Med förhållandevis rak kurva menar jag en peq i signalvägen inställd efter extern mätning.
Ah, ja det kan ju ge en krokig tonkurva för direktljudet. Vissa saker ska det inte kompenseras för.
2-ch skrev:Svante skrev:Men om man ägnar en stund (nåja) åt akustisk musik (live) och sedan lyssnar med återgivningsperspektiv kan det där tvättas bort. Och min erfarenhet är då att även annan musik låter bäst om den återges med samma anläggning som är bra på den akustiska musiken.
Alltid lika pedagogiska inlägg![]()
Nu har jag fördelen av att ha en gitarrspelande familjemedlem så lyssnande på akustisk gitarr live blir det ganska mycket av.
Jag kan bara konstatera att en gitarr låter betydligt dovare live än på många inspelningar.
Men att det bara handlar om tillvänjning undrar jag. Ett bra band på scenen låter det köttigt och gött. Men med samma inställning där den akustiska gitarren låter bra hemma så låter bandet väldigt blodfattigt.
ps. Med förhållandevis rak kurva menar jag en peq i signalvägen inställd efter extern mätning.
KarlXII skrev:Svante och Roger: Ni är på fel spår.
Läs vad 2-ch skriver. Han har inga problem med referensen till verkligheten, men vill sätta lite guldkant på sånt som helt enkelt inte låter bra - tunt och eländigt.
Som jag ser det finns det ingen anledning till att späka sig med att lyssna på pissljud bara för att det råka vara det på skivan, om man inte behöver.
I det här fallet måste han dessutom försöka tämja Fru 2-ch att uppskatta det.
Lycka till.
Så: Vad göra? Bara dra upp basen verkar inte var rätt metod, det ska till något mera.
En kraftigt lutande housecurve?
Neddrag av diverse potentiellt irriterande frekvenser? 1-3kHz?
Kan det vara timing av bas/subbas som fallerar?
2-ch skrev:Var ligger problemen med att en uppmätt förhållandevis rak kurva låter så förbålt tråkig?
Beror det på rummet, inspelningen, anläggningen eller är det en kombination av dessa?
Hörseln tar jag inte med eftersom det är den enda som inte kan ha fel.
RogerGustavsson skrev:Denna tråd överlappar en del med den andra om umpf.
adzer skrev:Ja olika instrument låter helt klart olika "bra" i olika miljöer.
Men om detta rumsljud redan finns inspelat på skivan så vill man ju inte lägga till ytterligare rumspåverkan från rummet där du spelar upp musiken.
adzer skrev:Vissa inspelningar har mycket rumsljud och låter väldigt mycket "live" medans andra är snustorra och känns helt döda om du har ett dämpat rum.
adzer skrev:Svårt att säga vad som är bäst för allt. Jag föredrar ett dämpat rum där jag bara hör det som ligger på skivan. Om det sedan motsvarar det akustiska framträdandet bäst beror helt på inspelningen.
adzer skrev:Ja det är inte ett helt lätt ämne. Håller helt med dig Ingvar att iaf jag inte vill ha tillagda rumsljud bara för att inspelningen saknar dessa. Det skall låta så som det gör på skivan imo.
KarlXII skrev:adzer skrev:Ja det är inte ett helt lätt ämne. Håller helt med dig Ingvar att iaf jag inte vill ha tillagda rumsljud bara för att inspelningen saknar dessa. Det skall låta så som det gör på skivan imo.
Väldigt präktigt och faktisktpolitiskt korrekt - men inte vad tråden handlar om.
KarlXII skrev:Ingvar: Den där nooloom (stavning?) - skulle inte en sån funktion kunna vara något eller fokuserar den på annat?
Laila skrev:KarlXII skrev:Ingvar: Den där nooloom (stavning?) - skulle inte en sån funktion kunna vara något eller fokuserar den på annat?
Va inte rä en Yamha NS10 "invers", typ . . . ?
Användare som besöker denna kategori: exmag och 16 gäster