Moderator: Redaktörer
celef skrev:...
Låt inte även denna tråden bli en hyllning till högtalarna och en spottloska på lurarna, sådana trådar dränks ju faktiskt redan av
OlA-68 skrev:hörlurar låter väl bra... men oavsettvilka...var faaan e basen
Strmbrg skrev:Vad är din erfarenhet?
Låter dina högtalare mer detaljerat/upplöst än dina lurar?
Det slår - åtminstone mig - varje gång jag övergår från lur- till högtalarlyssning, att detaljeringsgraden - oavsett vilka instrument jag lyssnar på - är avsevärt högre i mina högtalare än i några av mina lurar/pluppar.
eksund skrev:Skulle vara intressant att mäta upplösningen på ljud.
Men hur skulle det kunna tänkas gå till?
eksund skrev:För nog är det så att olika utrustningar har olika upplösningar, eller?
Jag tycker jag har tydligare upplösning med lurar än med högtalare, fast å
andra sidan känns det mer "rätt" ur högtalarna.
mx skrev:Om definitionen är att höra detaljer utan att koncentrera sig, så är mina
hörlurar bättre än min stereo.
mx skrev:Strmbrg skrev:mx skrev:Om definitionen är att höra detaljer utan att koncentrera sig, så är mina
För ordningens skull:
Vilka:
Lurar?
Högtalare?
Sennheiser HD650 och Ino Audio i14.
Strmbrg skrev:mx skrev:Strmbrg skrev:mx skrev:Om definitionen är att höra detaljer utan att koncentrera sig, så är mina
För ordningens skull:
Vilka:
Lurar?
Högtalare?
Sennheiser HD650 och Ino Audio i14.
Åkej, då förstår jag varför.
Nä, bara skojade.
Beakungen skrev:Mina högtalare är lika högupplösta som mina lurar (eller nu har jag massor av lurar men drar till med mina akg k601 som jämförelse).
Det är för mig oerhört imponerande då tidigare högtalare inte varit i närheten.
Synd bara att akg glömde stoppa någon form av bas dessa lurar. De är tunnare än vatten i basen vilket tar udden av musiken rejält.
Men då blir det klar ännu mer imponerande från mina högtalare som vinner mot akgn med knockout på helhetsljud
Strmbrg skrev:Beakungen skrev:Mina högtalare är lika högupplösta som mina lurar (eller nu har jag massor av lurar men drar till med mina akg k601 som jämförelse).
Det är för mig oerhört imponerande då tidigare högtalare inte varit i närheten.
Synd bara att akg glömde stoppa någon form av bas dessa lurar. De är tunnare än vatten i basen vilket tar udden av musiken rejält.
Men då blir det klar ännu mer imponerande från mina högtalare som vinner mot akgn med knockout på helhetsljud
Högtalarna är?
Strmbrg skrev:Jag måste ha väldigt grumliga hörlurar...
PerStromgren skrev:Ingvars inlägg får mig att än en gång fundera på hur hörlurar fungerar för F/E-lyssning där testobjeketet är väldigt nära transparent, dvs där det är svårt att höra skillnad på F och E. Är det någon som jämfört högtalare och hörlurar i en sådan situation?
PerStromgren skrev:Om inte annat tycker jag att det vore en indikator på hur "detaljrika" hörtalare respektive hörlurar är; det är ju bara att räkna pricksäkerheten!
PerStromgren skrev:Själv tycker jag att jag hör detaljer bättre i mina hörlurar än i mina högtalare. Men det är svårt att dra några generella slutsatser av detta, därför att min rum är dåligt dämpat och jag nog lyssnar starkare i hörlurarna, typiskt.
Till protokollet:
Quad ESL63/Gradient SW63
Sennheiser HD600
IngOehman skrev:Men ja - högtalare är mycket, mycket bättre att använda om man vill få
maximalt utslag i F/E-lyssning (maximera förmågan att höra nyans-
skillnaderna).
IngOehman skrev:
[snip] så skillnaden i upplösning mellan de flesta goda
hörlurar och de flesta goda högtalare i goda rum, är mycket större än
den påverkan de har om man väljer att använde dem som monitorer
i en F/E-lyssning.
Men ja - högtalare är mycket, mycket bättre att använda om man vill få
maximalt utslag i F/E-lyssning (maximera förmågan att höra nyans-
skillnaderna).
Jo bättre lyssning desto bättre.
phloam skrev:OlA-68 skrev:hörlurar låter väl bra... men oavsettvilka...var faaan e basen
Tja, jag köpte nyligen Sonylurar som går ner till 8 Hz resp. 16 Hz så någon brist på basljud är det inteOch detta till ett pris där motsvarande högtalarprestanda hade kostat nån tiopotens mer eller så.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kalle_H och 16 gäster