Elektrostater som kan spela .. starkt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Elektrostater som kan spela .. starkt?

Inläggav steveo1234 » 2015-04-14 16:05

Jag har alltid haft en förkärlek för elektrostater/magnetostater/etc men de gör mig alltid besviken då de låter bra på låg nivå men börjar låta illa när man skruvar upp lite. Finns det någon högtalare av nämnd typ som faktiskt klarar av att spela på kanske 115db på en meters håll i rum utan att låta illa? Över 80hz då...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Elektrostater som kan spela .. starkt?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-14 19:21

Det blir nog stora system för de kraven... Ett par Magnepan Tympani IVa uppges förmå ge 110 dB ner till rätt låga frekvenser (i alla fall ner till åtminstone 50 Hz) på lyssningsplats med 2x400 W inmatat.

Vet inte hur det är med elektrostater. Några äldre stora Acoustat kanske? Quad ESL-989 eller 2905 har nog inga problem över 80 Hz?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-15 00:10

Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.

Skulle tro att Magnepan 20.7 ligger bra till om man ska spela högst med Paneler.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-15 08:15

Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.

Wow, klarar de så mycket ineffekt? Det blir ju 400 W för 110 dB redan på 1 meters avstånd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 08:39

Almen skrev:
Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.

Wow, klarar de så mycket ineffekt? Det blir ju 400 W för 110 dB redan på 1 meters avstånd.

Jag har läst någonstans att dipolers SPL inte avtar på samma sätt som monopoler och det alltså är bättre att jämföra vid lyssningsplats för att få en uppfattning om lyssningsnivå. Det innebär att en uppgift om nivå på en meters avstånd inte är en "rättvisande" bild av högtalarens förmåga.

Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
... tycker jag!

Per

mangs

Inläggav mangs » 2015-04-15 09:19

Du har rätt. Pga deras snävare spridningsmönster så minskar inte intensiteten av direktljudet på samma sätt. Jämför tex en ficklampa som skjuter ut ljuset brett eller mer snävt och titta hur mycket ljus som belyser väggen på en viss punkt på andra sidan rummet.

Sedan skall vi inte överdriva effekten i ett vanligt rum då ljudet inte är lika koncentrerat som ficklampan och rummens väggar kommer reflektera runt ljudet oavsett om vi pratar elektrostat eller vanlig konventionell lådhögtalare. I fritt fält däremot så borde teorin fungera bättre. Pga att lådhögtalare sfäriskt skall nivån sjunka med 6dB för varje avståndsdubbling,

Däremot är det ju som så att om du har ett långt rum och befinner dig långt från högtalare så kommer du i fallet med elektrostater höra mer direktljud och mindre rumsbidrag än med andra högtalare. Jag har gjort lite mätningar tidigare kring detta för många år sedan, skall se om jag kan hitta dessa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-15 09:56

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Jag har läst någonstans att dipolers SPL inte avtar på samma sätt som monopoler och det alltså är bättre att jämföra vid lyssningsplats för att få en uppfattning om lyssningsnivå. Det innebär att en uppgift om nivå på en meters avstånd inte är en "rättvisande" bild av högtalarens förmåga.

Ja, det var därför jag inte räknade hela vägen fram till lyssningsplats. Men man kan väl vara ganska säker på att det inte krävs mindre än 400 W för att uppnå 110 dB på lyssningsplats? Då har jag räknat med 84 dB på en meter för en åttaohmswatt, alltså avrundat uppåt lite.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 10:19

mangs skrev:Däremot är det ju som så att om du har ett långt rum och befinner dig långt från högtalare så kommer du i fallet med elektrostater höra mer direktljud och mindre rumsbidrag än med andra högtalare. Jag har gjort lite mätningar tidigare kring detta för många år sedan, skall se om jag kan hitta dessa.

Det vore mycket intressant, gräv gärna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-15 11:21

Jag utgår alltså från John Atkinsons mätningar.

John Atkinson skrev:Magnepan Magneplanar MG1.6/QR loudspeaker Measurements

The MG1.6/QR plays significantly quieter than the Thiel CS2.3 for the same voltage input. I estimated its B-weighted sensitivity at a low 83.7dB(B)/2.83V/m [...]

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-15 12:27

Skulle tro att Magnepan 20.7 ligger bra till om man ska spela högst med Paneler.

MvH Carl

Hur mäter du då? Jag antar a-vägt (eller utan basstöd)?

De provlyssningar jag haft av 3.6 har gjort mig skeptisk till att de skulle klara mina önskemål utan att börja dista betänkligt....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-15 12:28

RogerGustavsson skrev:Det blir nog stora system för de kraven... Ett par Magnepan Tympani IVa uppges förmå ge 110 dB ner till rätt låga frekvenser (i alla fall ner till åtminstone 50 Hz) på lyssningsplats med 2x400 W inmatat.

Vet inte hur det är med elektrostater. Några äldre stora Acoustat kanske? Quad ESL-989 eller 2905 har nog inga problem över 80 Hz?

Storlek är inte helt viktigt (men max 180cm) och priset är ganska flexibelt det också (upp till rimliga summor i alla fall). De magnepan och martin logan jag hört mäktar inte med att låta bra på det ljuddtrycket jag vill kunna spela...Åtminstonde inte de jag hört.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 12:37

Kan vi kalibrera?

1. Leta upp ett välkänt stycke musik som du gillar att spela, helst något som finns på Spottan.
2. Leta upp en ställe i stycket som är lätt mätbart, dvs någon utdragen ton eller tonmassa någonstans.
3. Lira så högt du vill att det ska låta.
4. Mät nivån i dB (A eller C eller båda) för stället du hittade i 2.
5. Berätta!

På så sätt kan flera rätt enkelt lira som du gör och kolla om det ryker eller smälter därhemma! Jag har Quad 989 som RogerGustavsson nämner.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-15 13:14

Martin Logan har inga betalbara elektrostater som spelar högt ner mot 80 Hz. Magnepan har ju en begränsning runt resonanserna i basen (som de flesta planarhögtalare). Ju större modell desto lägre resonansfrekvenser. Dessa resonanser tar mycket plats och begränsar därför ljudnivån. Om man filtrerar bort det frekvensområdet där resonanserna huserar kan man spela högre, ofta förvånansvärt mycket högre. Magnepan 3.6 måste bli av med de stora membranrörelserna strax under 50 Hz för att kunna spela högt.

De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen. Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 13:25

RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen. Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.

Menar du 4-5 dB lägre max nivå, eller 4-5 dB lägre nivå för samma insignal?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-15 13:35

4-5 dB lägre för samma innivå. Om Ino piP ger ca 87 dB/en meter/2.83 V inmatat ger alltså Maggisarna 82-83dB. Maggisarna har högre maxnivå, vet inte hur mycket.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-15 14:20

3.6 ligger samma som 1.6 enligt John Atkinsons känslighetsmätningar:

Magnepan Magneplanar MG3.6/R loudspeaker Measurements

The Magnepan's estimated voltage sensitivity was on the low side, at 83.5dB(B)/2.83V/m.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-15 18:40

Almen skrev:3.6 ligger samma som 1.6 enligt John Atkinsons känslighetsmätningar:

Magnepan Magneplanar MG3.6/R loudspeaker Measurements

The Magnepan's estimated voltage sensitivity was on the low side, at 83.5dB(B)/2.83V/m.

Det är antagligen räknat "baklänges", från lyssningplats till en meter, "estimated" för att jömföra med konventionella framåtstrålare. Mäter Atkinson med eller utan rum?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-04-15 19:28

steveo1234 skrev:Jag har alltid haft en förkärlek för elektrostater/magnetostater/etc men de gör mig alltid besviken då de låter bra på låg nivå men börjar låta illa när man skruvar upp lite. Finns det någon högtalare av nämnd typ som faktiskt klarar av att spela på kanske 115db på en meters håll i rum utan att låta illa? Över 80hz då...

De Audiostatic 240MD jag hade kunde spela rejält högt utan att bottna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-15 22:23

steveo1234 skrev:

MvH Carl

De provlyssningar jag haft av 3.6 har gjort mig skeptisk till att de skulle klara mina önskemål utan att börja dista betänkligt....

Undersökte nu lite närmare. Skrev 105-110 dB. Är nog närmare 105. Har ingen möjlighet att testa fören framåt helgen. Spelar dessutom mycket sällan alls så högt (lyssnar på kvällar/nätter i lägenhet).

Det är C-vägt med basstöd (basarna bottnar dock tidigare vill jag påstå).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-16 08:11

Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:

MvH Carl

Undersökte nu lite närmare. Skrev 105-110 dB. Är nog närmare 105. Har ingen möjlighet att testa fören framåt helgen. Spelar dessutom mycket sällan alls så högt (lyssnar på kvällar/nätter i lägenhet).

MvH Carl

Skulle du kunna göra mätningen med och utan basstöd. Dvs, mäta som vanligt och sen stänga av basarna och se hur mycket bara högtalarna låter för sig själva?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-16 09:13

Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:

MvH Carl

MvH Carl

Även 105 dB på lyssningsplats är väldigt mycket, lika mycket som en symfoniorkester som spelar FFF. Det är HÖGT. Hur kom du fram till att du nådde detta ljudtryck?

Är även nyfiken på vad för förstärkare du använde? Både modell och nominell uteffekt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-04-16 10:38

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:

MvH Carl

Även 105 dB på lyssningsplats är väldigt mycket, lika mycket som en symfoniorkester som spelar FFF. Det är HÖGT. Hur kom du fram till att du nådde detta ljudtryck?

Är även nyfiken på vad för förstärkare du använde? Både modell och nominell uteffekt.

Vh, iö

Var det inte Vinylcalle som hade den feta onkyon?

ONKYO Grand Integra M-510? :)

Edit: Fel av mig verkar vara som han har denon och accuphase enligt medlemstråden :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-16 10:57

Vinylcalle har väl tillgång till ganska mycket prylar. Frågan är vilket slutsteg som användes då mätningen gjordes. Följer Magnepan samma lag vad gäller 6 dB lägre nivå per fördubblat avstånd och speciellt om det är inomhus i litet rum?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-16 11:17

Kanske är den frågan oväsentlig då vi slipper räkna oss fram. Här får vi ju veta hur känsligheten på lyssningsplats förhåller sig till en känd högtalare:

RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen.

Om det är riktigt (en piP har en känslighet om ungefär 75 dB @4 meter för 2,83 volt) att 3.6 ligger 4-5 dB under piP så behövs det rätt så mycket effekt för att nå 105 dB på lyssningsplats. Jag anar kilowatt, till och med ett tiotal, eller i varje fall fem, om man använder ett par högtalare (de minskar effektbehovet till en fjärdedel per kanal, alltså till hälften, om man spelar mono).

Om Magnepan är HP-filtrerade så klarar de rätt så mycket effekt faktiskt, så kanske är det möjligt?

Jag hade dock väntat mig mindre känslighetsskillnad än 4-5 dB. Kan det vara något skumt med mätningen?

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att jag är försiktig när jag anger känslighet, flera tidskrifter som testat högtalare som jag konstruerat (LTS-högtalaren, Guru QM-10...) har mätt fram känslighetssiffror 1-3 dB högre än de jag anger. Så säg för diskussionens skull att verklig känslighet är 3 dB högre. Det ger ändå ett totalt effektbehov om 2,5 kW för att nå 105 dB med magnepan 3.6.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-16 11:32

Har just hittat en möjlig felkälla:
RogerGustavsson skrev:Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.

Jag skulle föreslå att du expanderar mätregistret till 200 - 2000 Hz (en faktor tio gånger). En oktav (en faktor två gånger) är alldeles för lite, och det kan faktiskt ge motsatt verkan - att rummets påverkan överdrivs. Det beror på att vissa interferenser som kan uppstå, har ungefär det intervallet. Så ett så förhållandevis smalt band som bara en oktav, kan befinna sig i en recess eller vara betonat, alltså vara kraftigt avvikande från ett bredare register.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-16 11:48

IngOehman skrev:Har just hittat en möjlig felkälla:
RogerGustavsson skrev:Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.

Jag skulle föreslå att du expanderar mätregistret till 200 - 2000 Hz (en faktor tio gånger). En oktav (en faktor två gånger) är alldeles för lite, och det kan faktiskt ge motsatt verkan - att rummets påverkan överdrivs. Det beror på att vissa interferenser som kan uppstå, har ungefär det intervallet. Så ett så förhållandevis smalt band som bara en oktav, kan befinna sig i en recess eller vara betonat, alltså vara kraftigt avvikande från ett bredare register.

Vh, iö

Tack för tipset! Men faktum är att min grova mätning någorlunda motsvarar skillnaden mellan piP och 3.6. Åtminstone 4 dB skillnad finns på lyssningsplats i mitt rum, kanske blir 1 dB mindre skillnad om lite bredbandigare signal används. piP klarar sig rätt väl med en liten Denon CD - eller DVD-receiver (tror du är förtrogen med dem). Även Magnepan 3.6 klarar sig förvånansvärt bra med de små Denon. Jag har dock några Rotel-steg med mera effekt tillgänglig men mera än ca 140-200 W i 4-5 ohm är knappast nödvändigt eller önskvärt i mitt rum. Tyska mätningar visar att den lägre basen komprimeras vid effekter överstigande ca 150 W.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-16 12:26

Ja, jag säger ju inte att mätningen är fel, bara att metoden kunde vara en möjlig felkälla. ;)

- - -

Men okej, en dB mindre. Ja, det stämmer ju rätt väl då med de känslighetsuppgifter som finns för Magnepanarna.

Frågan är då hur dessa mätts upp...

Jag vet att olika tillverkare gör olika, och att mäta känsligheten på en planarhögtalare på en meters avstånd blir som regel bara dumt. De har ju som regel är illa fallande tonkurva på så kort avstånd, så ofta mäter man nog på flera meters avstånd (och får kanske 71 dB), och räknar upp detta enligt avståndslagen, trots att den senare egentligen inte är riktigt applicerbar.

För det viktiga är nog för de flesta tillverkare att ge en för kunden relevant siffra. Därför skriver man kanske hellre 83 dB (uppräknat 12 dB från mätning av 71 dB på 4 meters avstånd) än de verkliga kanske 77 dB som högtalaren producerar på en meters avstånd. Detta eftersom den lägre siffran (som kanske i och för sig är fysikaliskt riktig för en meter) ger intrycket av en lägre känslighet än de kommer att uppfattas ha vid lyssning på större (normalt lyssnings-)avstånd.

- - -

Men oavsett allt detta är jag fortfarande nyfiken på vilken förstärkare vinylkalle använde, och vilket mätinstrument han använde också för den delen. Jag hade trott att det skulle vara småsvårt att nå över 90-95 dB med normala förstärkare, mätt i fast och C-vägt.

Problemet är ju inte bara svårigheten att få tag på gigantiska effektförstärkare och högtalarnas låga känslighet, utan även att mäta sant peakljudtryck. Det klarar inga normala ljudtrycksmätare.

Så kanske Kalle bara lyssnade och tyckte sig veta att det var 110 dB, där i den första lyssningen? Men i sitt andra inlägg där han backar några dB, så antyder han ju att det har mätts på något sätt. Men har det verkligen det? Och i så fall med vad?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-16 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-16 12:28

IngOehman skrev:Kanske är den frågan oväsentlig då vi slipper räkna oss fram. Här får vi ju veta hur känsligheten på lyssningsplats förhåller sig till en känd högtalare:

RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen.

Om det är riktigt (en piP har en känslighet om ungefär 75 dB @4 meter för 2,83 volt) att 3.6 ligger 4-5 dB under piP så behövs det rätt så mycket effekt för att nå 105 dB på lyssningsplats. Jag anar kilowatt, till och med ett tiotal, eller i varje fall fem, om man använder ett par högtalare (de minskar effektbehovet till en fjärdedel per kanal, alltså till hälften, om man spelar mono).

Om Magnepan är HP-filtrerade så klarar de rätt så mycket effekt faktiskt, så kanske är det möjligt?

Jag hade dock väntat mig mindre känslighetsskillnad än 4-5 dB. Kan det vara något skumt med mätningen?

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att jag är försiktig när jag anger känslighet, flera tidskrifter som testat högtalare som jag konstruerat (LTS-högtalaren, Guru QM-10...) har mätt fram känslighetssiffror 1-3 dB högre än de jag anger. Så säg för diskussionens skull att verklig känslighet är 3 dB högre. Det ger ändå ett totalt effektbehov om 2,5 kW för att nå 105 dB med magnepan 3.6.

Jag har mycket svårt att tro att ett par 3.6 skulle låta särskilt bra om man tryckte in 2.5kw i dem .....Eller särskilt länge :)

IÖ: Du har inte några planer på att producera någon modell av typ elektrostat med Ino´s typiska egenskaper (nära-vägg-placerad, starkspelande, 80-hz delning, icke-dynamik-komprimerande) som inte är dyrare än ett par i64 ...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-16 12:34

Ang svårigheten att mäta sant maxvärde. Kan man - efter att ha spelat en skiva som man vill veta hur max SPL var - byta platta och stoppa i en test-CD med 1 kHz sinus (eller nå't) inspelad med kanske 20dB under FS och mäta hur starkt det är? Utan att röra volymkontrollen då Det borde väl varje ljudtrycksmätare klara?

Man får givetvis kolla att musiken var inspelad med max vid 0dBFS, eller om inte, kompensera accordingly.

Är detta förfarande försåtligt på något sätt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-16 12:42

Nej, tyvärr fungerar inte det heller, då en sinuston mätt på lyssningsplats kan ge mätfel på åtskilliga tiotals dB, på grund av interferens med reflekterade ljud.

Vad man dock kan göra är samma sak som det du beskriver, men använda t ex en sin^2-puls (eller en tonskur, vilket potentiellt gynnar högtalare med stor fasdistorsion, vilket man får hålla ögonen på). Problemet är då samma som tidigare - att ljudtycksmätare inte kan mäta peak, så det man behöver är en kalibrerad mätmikrofon (i betydelsen känd elektrisk utsignal som funktion av den akustiska insignalen) och koppla denna till ett oscilloskop. I förekommande fall har ljudtrycksmätare analog utgång som gör att man kan använda den inbyggda mikrofonen som mätmick till oscilloskopet.

steveo1234 skrev:
IngOehman skrev:Kanske är den frågan oväsentlig då vi slipper räkna oss fram. Här får vi ju veta hur känsligheten på lyssningsplats förhåller sig till en känd högtalare:

Vh, iö

- - - - -

Jag har mycket svårt att tro att ett par 3.6 skulle låta särskilt bra om man tryckte in 2.5kw i dem .....Eller särskilt länge :)

IÖ: Du har inte några planer på att producera någon modell av typ elektrostat med Ino´s typiska egenskaper (nära-vägg-placerad, starkspelande, 80-hz delning, icke-dynamik-komprimerande) som inte är dyrare än ett par i64 ...

Nej.

Det vill säga, det beror ju på vad du menar. CC-PC4 motsvarar ju rätt så väl i56 och de är ju sant väggplacerade.

Men någon planarhögtalare kommer jag nog aldrig att göra. Tycker att sådana nästan alltid känns som att lyssna på ett par stora hörlurar. Men på sätt och vis ännu värre, för man kan inte ens röra sig utan att allt låter fel.

Det blir rätt så stora och rejält asociala enpersonershögtalare, de kräver stillasittande i en punkt då de inte förmedlar musiken holografiskt(-foniskt).

Det vill säga de skapar två ljudstrålar och inte ett ljudfält som man kan röra sig inom (således att man får uppfatta musiken så som musik hörs live).

Med det sagt har jag inget emot att andra gillar planarhögtalare, inte något alls, kan även förstå charmen med dem, men det är inget för mig. Det närmaste jag kommit är väl mina piLine.

Den som gillar riktiga planarhögtalare och vill kunna spela starkt kanske skulle försöka få tag på ett par Megatrend. Jag kanske rent av vet ett par som är till salu...

De klarar i och för sig bara knappt 25 W per baselement (om jag minns rätt från den (icke destruktiva)mätning jag gjorde), men de är ju 18 stycken (=450W) och högtalaren har inte låg, utan snarare klart hög känslighet. Jag tror en bit över 90 dB!

Men elektrostater är de ju inte.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Köpråd