Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
Almen skrev:Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
Wow, klarar de så mycket ineffekt? Det blir ju 400 W för 110 dB redan på 1 meters avstånd.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
Wow, klarar de så mycket ineffekt? Det blir ju 400 W för 110 dB redan på 1 meters avstånd.
Jag har läst någonstans att dipolers SPL inte avtar på samma sätt som monopoler och det alltså är bättre att jämföra vid lyssningsplats för att få en uppfattning om lyssningsnivå. Det innebär att en uppgift om nivå på en meters avstånd inte är en "rättvisande" bild av högtalarens förmåga.
mangs skrev:Däremot är det ju som så att om du har ett långt rum och befinner dig långt från högtalare så kommer du i fallet med elektrostater höra mer direktljud och mindre rumsbidrag än med andra högtalare. Jag har gjort lite mätningar tidigare kring detta för många år sedan, skall se om jag kan hitta dessa.
John Atkinson skrev:Magnepan Magneplanar MG1.6/QR loudspeaker Measurements
The MG1.6/QR plays significantly quieter than the Thiel CS2.3 for the same voltage input. I estimated its B-weighted sensitivity at a low 83.7dB(B)/2.83V/m [...]
Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
Skulle tro att Magnepan 20.7 ligger bra till om man ska spela högst med Paneler.
MvH Carl
RogerGustavsson skrev:Det blir nog stora system för de kraven... Ett par Magnepan Tympani IVa uppges förmå ge 110 dB ner till rätt låga frekvenser (i alla fall ner till åtminstone 50 Hz) på lyssningsplats med 2x400 W inmatat.
Vet inte hur det är med elektrostater. Några äldre stora Acoustat kanske? Quad ESL-989 eller 2905 har nog inga problem över 80 Hz?
RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen. Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.
Magnepan Magneplanar MG3.6/R loudspeaker Measurements
The Magnepan's estimated voltage sensitivity was on the low side, at 83.5dB(B)/2.83V/m.
Almen skrev:3.6 ligger samma som 1.6 enligt John Atkinsons känslighetsmätningar:Magnepan Magneplanar MG3.6/R loudspeaker Measurements
The Magnepan's estimated voltage sensitivity was on the low side, at 83.5dB(B)/2.83V/m.
steveo1234 skrev:Jag har alltid haft en förkärlek för elektrostater/magnetostater/etc men de gör mig alltid besviken då de låter bra på låg nivå men börjar låta illa när man skruvar upp lite. Finns det någon högtalare av nämnd typ som faktiskt klarar av att spela på kanske 115db på en meters håll i rum utan att låta illa? Över 80hz då...
steveo1234 skrev:Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
Skulle tro att Magnepan 20.7 ligger bra till om man ska spela högst med Paneler.
MvH Carl
Hur mäter du då? Jag antar a-vägt (eller utan basstöd)?
De provlyssningar jag haft av 3.6 har gjort mig skeptisk till att de skulle klara mina önskemål utan att börja dista betänkligt....
Vinylcalle skrev:steveo1234 skrev:Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
MvH Carl
De provlyssningar jag haft av 3.6 har gjort mig skeptisk till att de skulle klara mina önskemål utan att börja dista betänkligt....
Undersökte nu lite närmare. Skrev 105-110 dB. Är nog närmare 105. Har ingen möjlighet att testa fören framåt helgen. Spelar dessutom mycket sällan alls så högt (lyssnar på kvällar/nätter i lägenhet).
Det är C-vägt med basstöd (basarna bottnar dock tidigare vill jag påstå).
MvH Carl
Vinylcalle skrev:steveo1234 skrev:Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att jag spelar 105-110dB peak på lyssningsplats (ca 3m) med mina Magnepan 1.6QR delade vid 80 Hz utan att det låter illa.
MvH Carl
Undersökte nu lite närmare. Skrev 105-110 dB. Är nog närmare 105. Har ingen möjlighet att testa fören framåt helgen. Spelar dessutom mycket sällan alls så högt (lyssnar på kvällar/nätter i lägenhet).
MvH Carl
IngOehman skrev:Vinylcalle skrev:steveo1234 skrev:
MvH Carl
Även 105 dB på lyssningsplats är väldigt mycket, lika mycket som en symfoniorkester som spelar FFF. Det är HÖGT. Hur kom du fram till att du nådde detta ljudtryck?
Är även nyfiken på vad för förstärkare du använde? Både modell och nominell uteffekt.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen.
RogerGustavsson skrev:Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.
IngOehman skrev:Har just hittat en möjlig felkälla:RogerGustavsson skrev:Jag har medvetet använt rosa brus i registret 250-500 Hz för att göra min jämförelse, detta för att utesluta en del av rummets påverkan.
Jag skulle föreslå att du expanderar mätregistret till 200 - 2000 Hz (en faktor tio gånger). En oktav (en faktor två gånger) är alldeles för lite, och det kan faktiskt ge motsatt verkan - att rummets påverkan överdrivs. Det beror på att vissa interferenser som kan uppstå, har ungefär det intervallet. Så ett så förhållandevis smalt band som bara en oktav, kan befinna sig i en recess eller vara betonat, alltså vara kraftigt avvikande från ett bredare register.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kanske är den frågan oväsentlig då vi slipper räkna oss fram. Här får vi ju veta hur känsligheten på lyssningsplats förhåller sig till en känd högtalare:RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen.
Om det är riktigt (en piP har en känslighet om ungefär 75 dB @4 meter för 2,83 volt) att 3.6 ligger 4-5 dB under piP så behövs det rätt så mycket effekt för att nå 105 dB på lyssningsplats. Jag anar kilowatt, till och med ett tiotal, eller i varje fall fem, om man använder ett par högtalare (de minskar effektbehovet till en fjärdedel per kanal, alltså till hälften, om man spelar mono).
Om Magnepan är HP-filtrerade så klarar de rätt så mycket effekt faktiskt, så kanske är det möjligt?
Jag hade dock väntat mig mindre känslighetsskillnad än 4-5 dB. Kan det vara något skumt med mätningen?
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan nämna att jag är försiktig när jag anger känslighet, flera tidskrifter som testat högtalare som jag konstruerat (LTS-högtalaren, Guru QM-10...) har mätt fram känslighetssiffror 1-3 dB högre än de jag anger. Så säg för diskussionens skull att verklig känslighet är 3 dB högre. Det ger ändå ett totalt effektbehov om 2,5 kW för att nå 105 dB med magnepan 3.6.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Kanske är den frågan oväsentlig då vi slipper räkna oss fram. Här får vi ju veta hur känsligheten på lyssningsplats förhåller sig till en känd högtalare:RogerGustavsson skrev:De Magnepan 3.6 jag har ger ungefär 4-5 dB lägre ljudnivå på lyssningsplats jämfört med Ino piP. Avståndet till högtalarna knappt 4 m i båda fallen.
Om det är riktigt (en piP har en känslighet om ungefär 75 dB @4 meter för 2,83 volt) att 3.6 ligger 4-5 dB under piP så behövs det rätt så mycket effekt för att nå 105 dB på lyssningsplats. Jag anar kilowatt, till och med ett tiotal, eller i varje fall fem, om man använder ett par högtalare (de minskar effektbehovet till en fjärdedel per kanal, alltså till hälften, om man spelar mono).
Om Magnepan är HP-filtrerade så klarar de rätt så mycket effekt faktiskt, så kanske är det möjligt?
Jag hade dock väntat mig mindre känslighetsskillnad än 4-5 dB. Kan det vara något skumt med mätningen?
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan nämna att jag är försiktig när jag anger känslighet, flera tidskrifter som testat högtalare som jag konstruerat (LTS-högtalaren, Guru QM-10...) har mätt fram känslighetssiffror 1-3 dB högre än de jag anger. Så säg för diskussionens skull att verklig känslighet är 3 dB högre. Det ger ändå ett totalt effektbehov om 2,5 kW för att nå 105 dB med magnepan 3.6.
Jag har mycket svårt att tro att ett par 3.6 skulle låta särskilt bra om man tryckte in 2.5kw i dem .....Eller särskilt länge
IÖ: Du har inte några planer på att producera någon modell av typ elektrostat med Ino´s typiska egenskaper (nära-vägg-placerad, starkspelande, 80-hz delning, icke-dynamik-komprimerande) som inte är dyrare än ett par i64 ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster