Strömmande musik som det ska vara

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Strömmande musik som det ska vara

Inläggav hifikg » 2015-06-04 14:16

Får vi veta mer om på måndag
http://www.apple.com/live/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Re: Strömmande musik som det ska vara

Inläggav Tompa_39 » 2015-06-04 14:29

Fanboy! :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 17:34

Tompa_39 skrev:Fanboy! :mrgreen:

Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-04 18:32

hifikg skrev:

Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Mjae. Snygga och lättanvända apparater, javisst. Men bra ljud/musik? Tänk Linn....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 19:05

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Mjae. Snygga och lättanvända apparater, javisst. Men bra ljud/musik? Tänk Linn....

/ B

Ja, de har försökt, men har de lyckats? Verkligen lyckats? Det kanske behövs något helt nytt i en bransch som praktiskt taget stått still sedan 80-talet (med avseende på ljudkvalitet alltså). Tänk något som får dagens bästa anläggningar att likna LP vs stenkaka :-)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-04 19:08

hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?

Jasså, så du menar att Apple Pippin (en spelkonsoll som knappt någon minns... och av en bra anledning) slog allt som fanns sedan tidigare? Tex Playstation 1 som släpptes året innan :roll:

Apple sålde 42 000 Pippin konsoler totalt, Sony sålde över 100 miljoner Playstation 1 :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 19:09

JB skrev:
hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången?

Jasså, så du menar att Apple Pippin (en spelkonsoll som knappt någon minns... och av en bra anledning) slog allt som fanns sedan tidigare? Tex Playstation 1 som släpptes året innan :roll:

Apple sålde 42 000 Pippin konsoler totalt, Sony sålde över 100 miljoner Playstation 1 :wink:

Vet du hur stort samlarvärde det är på en sådan idag? Den såldes väl aldrig utanför Japan va?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-04 19:21

hifikg skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Ja, de har försökt, men har de lyckats? Verkligen lyckats? Det kanske behövs något helt nytt i en bransch som praktiskt taget stått still sedan 80-talet (med avseende på ljudkvalitet alltså). Tänk något som får dagens bästa anläggningar att likna LP vs stenkaka :-)

Linn har absolut lyckats. Deras senaste satsning, på Exakt-tekniken, är enligt mitt förmenande den största ljudförbättring de skapat i modern tid.

Jag drömmer mig själv ofta tillbaka till den gyllene tiden i slutet av LP-eran men måste tyvärr erkänna att det blivit så mycket förbättringar sedan dess, oavsett analogt eller digitalt, att det helt enkelt inte går att jämföra. Det finns superba inspelningar från "länge sedan", det finns enskilda apparater som fortfarande presterar. Men totalt sett är det långt bättre än förr.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-04 19:30

hifikg skrev:
JB skrev:

Vet du hur stort samlarvärde det är på en sådan idag? Den såldes väl aldrig utanför Japan va?

Jo den såldes i USA också, men det släpptes bara 18 spel till den innan dom la ner tillverkningen, och samlarvärde vet jag inte, kanske vissa som måste ha alla konsoler som någonsin tillverkats i sin samling, dom verkar gå att köpa i oöppnad förpackning för under 2500 kr på Ebay iaf, och nypriset var betydligt högre än så (ca 600 dollar 1995 vad det nu blir idag) =P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 20:11

Wow... Apple har lyckats göra en sällsynt samlarpryl som inte ens är dyr. Tänk vad de kan :-)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-05 14:29

hifikg skrev:Får vi veta mer om på måndag

Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-05 14:59

Kevin_Mitnick skrev:

Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:

Hur smart var den kommentaren om iTunes?
Vad krävs för Tidal, Wimp, Spotify och för att inte tala om CD, där man behöver en stor jävla maskin som enbart kan spela just CD-skivor.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-05 15:02

ante_77 skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:

Vad krävs för Tidal, Wimp, Spotify och för att inte tala om CD, där man behöver en stor jävla maskin som enbart kan spela just CD-skivor.

När det gäller Spotify och framför allt CD så har man ju väldigt många olika val. Det han menar är att det kanske kommer vara låst till endast itunes.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-05 15:04

Och iTunes finns ju för Windows, så var är problemet?

https://support.apple.com/kb/DL1047?locale=sv_SE

Zenbook/Macbook-ägare den sistnämnda för mediabruk.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-05 15:06

galder skrev:Och iTunes finns ju för Windows, så var är problemet?

https://support.apple.com/kb/DL1047?locale=sv_SE

Zenbook/Macbook-ägare den sistnämnda för mediabruk.

Nu tänker jag inte använda tjänsten så för mig är det inget problem, men jag blir lite förvånad om det kommer stöd för 3e partsenheter i samma utsträckning som för spotify och det är ganska många som spelar spotify i telefoner, klämboxar, receivers, HTPC mm. Att eventuellt vara låst till apples egna produkter tror jag inte alla kommer uppskatta, men nu så vet vi inte än så är bara att vänta och se innan någon börjar slå på stora dommedagstrumman :D

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-06-05 15:33

hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Apple Maps slog verkligen alla andra karttjänster på fingrarna :D

Bild

http://theamazingios6maps.tumblr.com/

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-06-05 15:43

http://www.coolinfographics.com/blog/20 ... -fail.html

Inte för att det hjälper på HifiKG...:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-05 16:30

AndreasArvidsson skrev:
ante_77 skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Hahhaa, det kommer säkert att krävas Itunes för att lyssna, samt en speciell kontakt som inte är kompatibel med någon tidigare existerande. :lol:

När det gäller Spotify och framför allt CD så har man ju väldigt många olika val. Det han menar är att det kanske kommer vara låst till endast itunes.

Precis. Någons slags inlåsning till Apple kan vi garanterat räkna med. Men det visar sig framöver. :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-06-05 16:38

hifikg skrev:

Nog för att Apple har gjort många bra produkter men jag tror herrn har ett fall av http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias ;)

De har väl varit lite disskusion just om Apples affärsmetoder för att komma in på den strömmande musikmarknaden?
Varken Spotify eller Tidal är på något sätt perfekta så det finns ju utrymme att göra något bättre.
Skall bli intressant hur det blir med användandet mot andra enheter utanför det egna ekosystemet.
Jag ser det an.
Man får väl vara tacksam för det finns betalande betatestare.. förlåt "early adopters" ;)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-06-05 16:46

Early adopters, du menar fan bois :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-05 18:29

Kevin_Mitnick skrev:

Jag använder ändå bara iTunes för att spela upp musikfiler, så det passar mig perfekt. :P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-05 18:30

Empa skrev:
hifikg skrev:Njae, allt de gjort hittills har slagit allt som funnits innan i respektive produktsegment, så varför skulle det bli annorlunda den här gången? Tänk om de gjorde hifi också, då skulle vi äntligen få veta hur bra det kan låta.

Apple Maps slog verkligen alla andra karttjänster på fingrarna :D

[ Bild ]

http://theamazingios6maps.tumblr.com/

Vad ere för fel på den där kartan då? Ger man sig ut i okänd terräng så ska det vara lite spännande, hur kul är det att resa annars?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-05 18:49

KarlXII skrev:http://www.coolinfographics.com/blog/2015/3/12/apple-product-flops-timeline-fail.html

Inte för att det hjälper på HifiKG...:D

Dålig lista, Lisa var hur skön som helst, bara lite dyr, idag när alla är rika som troll hade det blivit succé.
Newton är en av de få, människor eller apparater som kan läsa min handstil. Jag nyttjade den dagligen i flera års tid. Har alla modeller kvar utom den sista.
MacPortable är fortfarande oöverträffad i driftstid och möjlighet att arbeta i direkt solsken. Vaddå 7 kg, skulle det vara något? Jag har min kvar än idag, finns nog på bild i min medlemspresentation (varning, det kan vara i kombination med någon ung dam). Apple TV köptes av många som jobbade mycket övertid för att de skulle kunna se på nyheter samtidigt som de jobbade. TV´n kunde vara i ett fönster och jobbet i ett annat. Samtidigt. Och det var på tjock-tv´n och tjockskärmarnas tid så att ha två skärmar var sällan ett bra alternativ. Suverän produkt för den som behövde den. E-world... ja tänk om det projektet lyckats och vi sluppit Facebook... man kan bara drömma... FireWire, vaddå fail? Jag använder det varje dag. När USB skiter sig pga för långa kedjor så funkar FW alltid, hur många enheter jag än hänger på och hur jag än drar i och ur sladdarna under drift. Fantastiskt. Och på den tiden var den anslutningen helt oumbärlig för dem som pysslade med videoredigering t ex. Idag finns det alternativ... gissa från vem :-)

Den som utser Apple Quick Take till en flopp har ett stort hål i huvudet. För många så är Apple den som uppfann digitalkameran. Jag får dagligen korrigera folk som tror det, men sanningen är att de gjorde den tillgänglig, begriplig och användbar för alla. Precis som persondatorn och den smarta telefonen. Inte illa pinkat. Utan Apple hade vi fortfarande rullat film i folkhemmet.

E-mate, jo jo, marknaden begrep mer när Apple släppte iPad lite senare. Hade de vänt på lanseringsordningen hade det nog gått lika illa för iPad. Många var inte så smarta på 90-talet. Jubileumsmacen... ha ha... den var ju sååå söt, massor av folk förhandsbokade den och några använde den t o m. De flesta ställde den i en glasmonter på sitt kontor som en ren statussymbol. Där står den än idag. Och på MoMA förstås. Fulländad som en Lamborghini, inte avsedd för vardagsbruk. Pucken var lite puckad, men den lärde alla vad USB var. USB är ingalunda Apples uppfinning, men det var Apple som gjorde den populär. På gott och ont.

U2 albumet... okej... om man inte gillar en present kan man väl ändå hålla god min. Jag skulle inte uppskatta att få ett album med hip-hop-rap men jag skulle ändå le o säga tack. Spela det behöver jag inte göra.

Blev inte många fails kvar, även om jag hoppade över några, har lite annat att göra än att skriva här ;-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-08 22:14

$10 i månaden, tja... låter väl överkomligt

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-06-08 22:44

...men persondatorn var ju commodore! (64)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-08 23:07

Apple Music verkar ju komma till Android och Apple ska släppa Swift som öppen källkod. Vad händer. :)
Alea iacta est.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-09 07:18

mx skrev:Apple Music verkar ju komma till Android och Apple ska släppa Swift som öppen källkod. Vad händer. :)

De inser väl att det inte räcker med att lansera tjänsten till fan-boys och tjejer. Även andra användare behövs för att kunna bli en stor aktör på marknaden.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-09 07:42

Har inte itunes 800milj användare. Spotify t.ex. 60milj. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-09 08:03

Återstår o se hur det blir med ljudkvaliten? Itunes är ju sisådär.

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-09 08:26

nuffe: Kan du bli mer specifik i kritiken: Avser du musiken man köper via iTunes, applikationen i sig eller något annat?
Senast redigerad av shifts 2015-06-09 08:27, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi