Pre25 En betraktelse.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Pre25 En betraktelse.

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-11 13:26

FBK skrev:Och nu finns det många nyanser av sanningen... Nyss var det bara korrekta utförda blindtester som räknades.
Ja ja, det är bara att konstatera att den sk. sanningen har frusit fast totalt här och det gör en del mycket glada för de vill inte höra något annat eller så kommer man med små försiktiga trevare att visst ska alla få säga sin åsikt, men kom inte med den hur som helst utan är det inte godkänd av tuppen och hönsgården då brinner det. Man blir bara trött av sådant här och tappar lusten att skriva så fortsätt att kackla i hönsgården i bli fulla av enfald, jag hoppar av tåget här

Vet inte om du feltolkar mig med vilje här eller inte, men så skrev jag inte.
Det är så att en subjektiv åsikt är inte per automatik fakta, men du kan fortfarande ha nytta av en annan persons åsikt och det kan finnas nyanser av sanning i det mesta. Det är inte motsägelsefullt.

Alla har rätt att yttra sin åsikt, men detta är ett diskussionsforum och om du inte vill att det du skriver skall kunna diskuteras och ifrågasättas så är du på fel ställe. Det finns dessutom ingen enskild person eller grupp av personer som ger godkännanden för vad som får skrivas eller inte utan alla är fria att skriva vad de själva vill inom policyns gränser. Har du rätt till din åsikt så har vi andra det också svårare än så är det inte så snälla sluta försöka framställa dig själv som ett offer när det är du som väljer att slåss mot väderkvarnar.

Nu tänker jag inte diskutera detta vidare för jag vill inte ytterligare spåra ur denna tråd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-11 13:32

DVD-ai skrev:Stanna kvar !
Och läs inlägget igen men utan att ha inställningen att han representerar någon annan är sig själv och sin egen åsikt :)

Instämmer till fullo.

Alltså, att ha en åsikt har alla rätt till.

Att hävda att denna åsikt är universiell/substantiell kräver lite mer kött på benen. MEN, det innebär INTE blind lyssning med 0,1 dB nivåanpassat och med en 15-personers jury. Det kan lika gärna vara ens egen erfarenhet under lång tids lyssning och med olika anläggning/apparater som grund. Eller samstämmighet med andra i liknande situation.

Vill man hävda att ens åsikt innebär sanningen så krävs det nog lite mer bevis än rent tyckande (oavsett om det är långlyssning eller snabbt a/b-omkopplande vid en tidig genomlyssning).

Men, som alltid, det krävs transparens! På vilka grunder tycker jag som jag gör, under vilka förhållanden har jag gjort min bedömning? Med detta som grund kan vi som läser själva avgöra vilken vikt vi önskar lägga till de påståenden som framförs.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-11 13:50

En bra grej är att våga ställa frågor, är man nyfiken ellet inte håller med i något är detta vägen att gå både för att bli klokare samt att tonen ofta behålls mer nyanserad än om man väljer att åsiktskriga, tycker jag iaf.
Brukar försöka tänka på det när diskussioner kör fast, det bygger dock på att bägge parter vill dela med sig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-11 14:00

Kraniet skrev:hade ju varit smart om de istället kunde installera en bypass med fast motstånd som ger 1:1 gain

Vore alldeles för farligt... risk att skada något vid omkoppling. ( Framför allt om någon skulle ratta upp först och sedan klicka bort läget...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-11 14:04

niklas skrev:Rydberg, jag tror dig och förstår vad du menar. Förstår du vad jag menar?

Jo jag förstår dig men jag gillar inte attityden som vissa här i vissa fall ger uttryck för: Det enda som har värde är blindtester och allt annat har mer eller mindre inget värde (så länge det inte gäller var vredet ska stå på en bc60-burk, där behövs inget blindtest naturligtvis). Jag ser öppna tester och observationen som fundamentalt, det är ju så man ser/upptäcker samband runt om i världen. Ta exempelt med läkeväxter som urinevånare har använt i alla tider som medicin mot olika saker. Jag kan garantera att de inte gjort några dubbelblindtester utan kommit fram till detta med andra metoder. Att vetenskapen sedan bevisat att växterna haft precis de egenskaperna som människor som använt dem implicit sagt, är ju intressant.

Att man i vetenskaplig mening inte bevisat ett fenomen, betyder inte att man måste ta en utsaga om fenomenet med en nypa salt! Jag ser blindtesten som den slutgilitiga valideringen av andra undersökningar, jag börjar ju aldrig där (med blindtest). De gånger jag använt mig av blindtest har de alltid bekräftat den öppna lyssningen dessutom.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-11 14:18

Du är en liten enfaldig människa niklas och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig), men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då, och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst. När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.
Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-11 14:42

Apropå egna intryck så har jag nästan helt slutat att dela med mig av sådant eftersom preferenser för välljud varierar, den/de som lägger värde på det kan lika gärna missledas som få något positivt av det.
Lägg därtill att samma förändringar sällan yttrar sig precis lika i olika applikationer.

Jag tror du är lite känslig FBK! :)
Jag har sett dig orera om medlemmars dåliga val av både det ena och det andra, du kan sticka ut hakan du med.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-11 16:13

FBK skrev:Du är en liten enfaldig människa niklas och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig), men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då, och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst. När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.
Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.

Ja du gör naturligtvis som du vill, men du bidrar och därför är det tråkigt när du känner att du inte har lust att snacka skit här på forumet med oss andra... :)

Ha det bäst !
mvh // David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-11 16:20

Väldigt vad det blev infekterat i denna tråd...

Det finns flera sätt att sätta samman en ljudanläggning. Ett sätt är att bygga med ett antal delar som var för sig kan tänkas vara mer eller mindre icke detekterbara i F/E-lyssning. Det betyder givetvis inte med automatik att helheten blir bra eller som man tänkt sig då de delar som inte låter sig utvärderas på det viset kan varieras nästan i det oändliga. På detta forum har det ju bildats en skola där man ofta gått ett steg längre och även högtalare+rum blivit en del av tänket. Fast det går ju inte med tumregler göra likadant i alla lägen och jag misstänker att variationen i hur det faktiskt låter är stor även om de ingående delarna är samma eller nästan samma. En liten del av de som skriver har ofta ett mål som jag inte tror alla delar. Det är förvånansvärt många som tycks lägga stor vikt vid extrem basåtergivning (både i djup och nivå), möjligen kopplat till hembio eller viss musiksmak. Andra ser inte detta som så viktigt utan nöjer sig med mera modesta anläggningar för mera "konventionell" musik där den biten inte direkt dominerar. Behoven ser lite olika ut beroende på musiksmak och sättet att lyssna. Märkligt nog så är många av dagens fonogram så makalöst dynamikreducerade att behovet av hög toppeffekt ofta uteblir. Det finns också några skällsord som får en del att se rött, ibland undrar jag om folk verkligen förstår innebörden av t.ex. transparent. En del av oss vill ha musiken i knät/i rummet, andra vill att rummets vägg bakom högtalarna "försvinner" och ger en öppning in till det som spelats in. Givetvis kan alla ha en subjektiv åsikt om hur en länk låter i den egna kedjan, inte minst beroende på om kedjan innehåller mer eller mindre lastkänsliga komponenter eller komponenter med viss klangsignatur. Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.

God fortsättning på er!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-11 16:43

RogerGustavsson skrev: Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.

God fortsättning på er!

Ja, det kan bli så när man måste kompensera en extrem med en annan extrem.
Det räcker egentligen med att en enda länk i kedjan ligger långt ut på flanken, så har man köpt in sig i det där tänket.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-11 17:14

RogerGustavsson skrev:Det finns flera sätt att sätta samman en ljudanläggning. Ett sätt är att bygga med ett antal delar som var för sig kan tänkas vara mer eller mindre icke detekterbara i F/E-lyssning.
Jag har inte möjlighet att göra f/e-lyssningar här hemma på ett enkelt sätt, har du? De enda jag känner till som gör dessa tester är LTS och de testar väldigt få apparater. Ska man då inskränka sig till dessa produkter? Det blir väldigt få saker att välja emellan och sedan är jag inte heller hundra på att man lyssnar ut den där sista transparensen. Jag vet att F/E-lyssningen är väldigt bra men tittar man genom ett lite skitigt fönster är det svårt att se om objektet är helt rent eller lite skitigt.

RogerGustavsson skrev:Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.

Det finns de som jagar ett sound och sedan de som inte gör, personligen vill jag t.ex. inte ha ett sound här hemma utan helt neutrala apparater med extrem upplösning. Det verkar inte som att LTS har testat dessa apparater än med ett eventuellt undantag för något slutsteg. Får man resultatet att försteget i en hembioreceiver är transparent har man med största sannolikhet fel i testuppsättningen som maskerar.

Så vad är det för omväg du talar om? Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få för att hitta transparenta apparater.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-11 17:22

FBK skrev:....jag hoppar av tåget här
Klokt, det där med att försöka förstå vad andra skriver/menar fungerar inte för alla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-11 18:00

Jag tror Roger tänker sig en situation där en apparat låter lite ljust, och att man då tycker att högtalare som låter lite mörkt skulle kompensera detta, eller tvärtom.
Vad som däremot jag tycker är intressant, det är hur känsliga vi är för olika former av distorsion, när vi kan höra det, och hur det uppfattas. Jag är antagligen förtjust i vissa former av dist, enligt mätningar som redovisats, men i mycket små kvantiteter. Palleten och kvantiteten av de olika formerna av dist är avgörande. Lyssning får avgöra vad jag tycker är bra, då jag av mätresultat har svårt att säga hur det uppfattas.
Det är förmodligen lättare att lyssna först och därefter hitta förklaringsmekanismer i mätningar, och det tycks inte vara ett helt reversibelt förfarande då högtalarlast och andra faktorer spelar in.
LTS lyssningar i F/E-konstellation är en indikator för val av utrustning, men till syvende och sist är det lyssningen som avgör. Lyssning i din egen setup som är hemmabanan.
LTS lyssnar ju sällan på dyr-HiFi, som Rydberg framhåller, och då är det andras upplevelser, och egen lyssning som avgör, igen. Den ska man ha stor respekt för tycker jag, det är detta som utrustningen ska användas för.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-11 18:13

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:....jag hoppar av tåget här
Klokt, det där med att försöka förstå vad andra skriver/menar fungerar inte för alla.

Nu har FBK lämnat debatten. Snälla provocera inte för sakens skull.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-11 18:34

Rydberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Det finns flera sätt att sätta samman en ljudanläggning. Ett sätt är att bygga med ett antal delar som var för sig kan tänkas vara mer eller mindre icke detekterbara i F/E-lyssning.
Jag har inte möjlighet att göra f/e-lyssningar här hemma på ett enkelt sätt, har du? De enda jag känner till som gör dessa tester är LTS och de testar väldigt få apparater. Ska man då inskränka sig till dessa produkter? Det blir väldigt få saker att välja emellan och sedan är jag inte heller hundra på att man lyssnar ut den där sista transparensen. Jag vet att F/E-lyssningen är väldigt bra men tittar man genom ett lite skitigt fönster är det svårt att se om objektet är helt rent eller lite skitigt.

RogerGustavsson skrev:Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.

Det finns de som jagar ett sound och sedan de som inte gör, personligen vill jag t.ex. inte ha ett sound här hemma utan helt neutrala apparater med extrem upplösning. Det verkar inte som att LTS har testat dessa apparater än med ett eventuellt undantag för något slutsteg. Får man resultatet att försteget i en hembioreceiver är transparent har man med största sannolikhet fel i testuppsättningen som maskerar.

Så vad är det för omväg du talar om? Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få för att hitta transparenta apparater.

Nu är inte detta riktat till mig men jag jobbar på samma sätt jag, dvs köper konstruktioner jag tror på av olika anledningar, ibland kan jag ha föredragit dom mot något annat men ibland köpta helt olyssnade, kan jag njuta av musik i ett par timmar utan att bli distraherad samt att i fallet slutsteg ha effektmässig headroom på de volymer jag använder, då bekymrar jag mig inte mycket.
hade jag haft för intention att köpa slutsteg för säg 30-50 000kr hade jag nog lockats av att testa lite allt möjligt ändå, då börjar även designerna bli spännande, bara det..

Mitt tips blir annars att sitta minst ett par timmar i sträck med varje alternativ, gärna några dagar i följd, en del små fenomen kan smyga sig på efter en längre tids lyssning som man först inte lagt märke till.

Tror det är ett bra sätt om man vill finna bästa transparensen av två via lyssning, bättre genomsläpp gör det lättare att följa med i musiken och upplevelsen blir behagligare, det är min teori iaf.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-11 19:54

sprudel skrev:Jag tror Roger tänker sig en situation där en apparat låter lite ljust, och att man då tycker att högtalare som låter lite mörkt skulle kompensera detta, eller tvärtom.
Vad som däremot jag tycker är intressant, det är hur känsliga vi är för olika former av distorsion, när vi kan höra det, och hur det uppfattas. Jag är antagligen förtjust i vissa former av dist, enligt mätningar som redovisats, men i mycket små kvantiteter. Palleten och kvantiteten av de olika formerna av dist är avgörande. Lyssning får avgöra vad jag tycker är bra, då jag av mätresultat har svårt att säga hur det uppfattas.
Det är förmodligen lättare att lyssna först och därefter hitta förklaringsmekanismer i mätningar, och det tycks inte vara ett helt reversibelt förfarande då högtalarlast och andra faktorer spelar in.
LTS lyssningar i F/E-konstellation är en indikator för val av utrustning, men till syvende och sist är det lyssningen som avgör. Lyssning i din egen setup som är hemmabanan.
LTS lyssnar ju sällan på dyr-HiFi, som Rydberg framhåller, och då är det andras upplevelser, och egen lyssning som avgör, igen. Den ska man ha stor respekt för tycker jag, det är detta som utrustningen ska användas för.

Ja, något åt det hållet fast taget lite längre, inte bara ljust/mörkt. Det finns länkar i kedjan som modifierar ljudbild, dynamik etc. Nelson Pass ser jag i din signatur. Han verkar vara en sådan som gärna avviker från "a wire with gain", alltså introducerar medvetet en påverkan. Det kan fungera hos några och tvärtom. Frågan är om det blir en sameness? Josef Svalander's gamla försteg, Tuba, kunde nästan sägas vara lite effektburk. Inte för att det lät illa, ofta snarare tvärtom men knappast en opåverkad signal. Hans egna Jätte-Tuba var förstås långt bättre på allt.... En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt, transparensen ser jag mera som ett mått på hur genomsläppligt fönstret till inspelningen är och transparensen behöver inte vara homogent fördelad på det fönstret. Om man verkligen vill ha den där osynliga rutan är inte säkert men då får väl något som skitar ner läggas in i kedjan? Ring Nelson Pass eller Bob Carver....
Nej, F/E-lyssning är inget man enkelt riggar och så underhållande är det nog inte heller. Tyvärr finns det väl lite risk att synergieffekter inte kan uteslutas i någon kedja. LTS har väl F/E-lyssnat på rätt dyra prylar? I varje fall några prylar långt över min betalningsförmåga.

Vi stackare hemmavid får fortsätta med lyssna och tyck om vi är missnöjda med hur det låter. Några verkar ha fastnat i en byteskarusell utan att veta varför. Det kan vara så enkelt att den länk man just bytt utbara låter liiite annorlunda men egentligen inte bättre.

I väldigt många fall är det ändå fonogrammen som sätter ribban lågt, inte anläggningen. Misstänker att förväntningarna kan vara för stora ibland. Vetskapen om att man t.ex. har ett överflöd av effekt tillgänglig kanske triggar att höja volymen utan att egentligen ge bättre återgivning? Om musiken i sig är någorlunda bra räcker det långt, väldigt långt. Vi har väl alla blivit sittande i bilen för att lyssna klart på något spännande stycke musik? Sedan har man skaffat CD:n och kör den i sin "riktiga" anläggning... och så blir det platt fall! Ingen ska komma och säga att det är enkelt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-11 20:18

RogerGustavsson skrev:En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt, transparensen ser jag mera som ett mått på hur genomsläppligt fönstret till inspelningen är och transparensen behöver inte vara homogent fördelad på det fönstret.

Fan va bra förklarat, önskar att jag kommit på det själv...!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-11 22:48

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt, transparensen ser jag mera som ett mått på hur genomsläppligt fönstret till inspelningen är och transparensen behöver inte vara homogent fördelad på det fönstret.

Fan va bra förklarat, önskar att jag kommit på det själv...!

/ B

Håller med, det är ett behagligt perspektiv.
En aspekt har kommit i bakgrunden något och det är att det är kul att prova och utvärdera nya apparater i sin setup, inte för ofta men då och då. Hemlån, eller av kamrater, och så tar man en fin kväll med sina ljudnördar och tycker om detta tillsammans med lit god pilsner. Det går an. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-11 23:37

Ja det är knepigt det där med lyssnings recensioner. Kan räcka med att någon inte har heltäckningsmatta, vilket jag tror är väldigt vanligt. Lyssnar man då på ett transparent försteg t.e.x så kanske den släpper förbi saker som en Hembio steg maskerar och kanske mjukar upp. Då upplevs nog försteget som jobbigt att lyssna till. Medan nån med matta och annan akustikfix upplever exakt samma sak som mycket klarare och öppnare.
Även om båda har exakt samma apparater i övrigt. Och ingen av dessa har ju fel utan har valt den apparaten som passar dom bäst.
Själv försöker jag läsa så många resensioner som möjligt, ofta kan man få lite kors referenser mellan olika apparater t.e.x apparat A låter ljusare än apparat B, i nästa test kanske apparat B låter ljusare än apprat C o.s.v.
Sen försöka bilda sig en egen bild av en sammanställning av allt. Vilket absolut inte är en garanti för någonting alls, bara en grovgallring.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-12 00:10

Nu finns det två ljudmaskiner jag blivit intresserad av... alltid dessa val :-) men jag har inte bråttom, ska göra något skoj till hösten, så får det bli.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-12 04:18

Hur går det med äventyren för TS och pre-25'an ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-12 11:19

FBK skrev:Du är en liten enfaldig människa niklas

Om inte detta är ett personangrepp som renderar avstängning så vet jag inte vad som är det. Någon Admin får gärna svara på det.
FBK skrev:och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig),

Mer personangrepp. Du känner alltså till vilka känslor som uppstår i mig när jag läser/skriver inlägg på faktiskt.se? Fascinerande!
FBK skrev:men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald

Problemet kanske är att det finns olika definitioner på enfald.
FBK skrev:och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då,

Men är det verkligen bra med mer innehåll, vilketsomhelst? Behöver det inte ens handla om hifi? Jag tycker tvärtom att mindre ovidkommande brus och mer fakta och tips vore bättre. Och en bra sökfunktion.
FBK skrev:och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst.

Ok, så du vill förbjuda den frågan. Finns det fler frågor du vill förbjuda/censurera?
FBK skrev:När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.

Det kommer ju aldrig att inträffa och är absolut inte något jag hoppas på. Istället vore det intressant att se vart diskussionerna kunde ta vägen bortom hifi-flosklerna. Kanske skulle möjligheten öppnas upp för fler att lära sig saker, på riktigt, istället för att skapa mer förvirring.
FBK skrev:Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.

Jag tror det är ett klokt beslut. I all välmening, du verkar inte må bra, du verkar inte ha roligt här.
Senast redigerad av niklas 2016-01-12 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-12 11:36

Rydberg skrev:
niklas skrev:Rydberg, jag tror dig och förstår vad du menar. Förstår du vad jag menar?

Jo jag förstår dig

Skönt! :)
Rydberg skrev:men jag gillar inte attityden som vissa här i vissa fall ger uttryck för: Det enda som har värde är blindtester och allt annat har mer eller mindre inget värde (så länge det inte gäller var vredet ska stå på en bc60-burk, där behövs inget blindtest naturligtvis).

Vänta lite nu, vilka är "vissa"? Skriver du om mig? Jag känner nämligen inte alls igen att jag skulle ha skrivit så. Det känns inte helt ok för mig att behöva försvara saker som andra ev. kan ha skrivit någon gång i internets historia. Man måste väl för tusan få ställa en fråga utan att bli anklagad för att ha en "attityd" och sedan behöva läsa efterföljande spekulationer om hur elak jag är som person?
Rydberg skrev:Jag ser öppna tester och observationen som fundamentalt, det är ju så man ser/upptäcker samband runt om i världen. Ta exempelt med läkeväxter som urinevånare har använt i alla tider som medicin mot olika saker. Jag kan garantera att de inte gjort några dubbelblindtester utan kommit fram till detta med andra metoder. Att vetenskapen sedan bevisat att växterna haft precis de egenskaperna som människor som använt dem implicit sagt, är ju intressant.

Att man i vetenskaplig mening inte bevisat ett fenomen, betyder inte att man måste ta en utsaga om fenomenet med en nypa salt! Jag ser blindtesten som den slutgilitiga valideringen av andra undersökningar, jag börjar ju aldrig där (med blindtest). De gånger jag använt mig av blindtest har de alltid bekräftat den öppna lyssningen dessutom.

Inga kommentarer till det. (Eller jo, det har jag såklart, men jag orkar inte.)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-12 12:02

DVD-ai skrev:Hur går det med äventyren för TS och pre-25'an ? :)

Har inte hunnit lyssna något alls sen mitt första inlägg, men ikväll ska jag köra vidare. Ska testa gain omkopplaren på Bryston steget. Min Audiolab verkar inte hinna fram idag tyvärr. Återkommer.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-12 12:13

niklas skrev:

Om inte detta är ett personangrepp som renderar avstängning så vet jag inte vad som är det. Någon Admin får gärna svara på det.
FBK skrev:och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig),

Mer personangrepp. Du känner alltså till vilka känslor som uppstår i mig när jag läser/skriver inlägg på faktiskt.se? Fascinerande!
FBK skrev:men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald

FBK skrev:och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då,

Men är det verkligen bra med mer innehåll, vilketsomhelst? Behöver det inte ens handla om hifi? Jag tycker tvärtom att mindre ovidkommande brus och mer fakta och tips vore bättre. Och en bra sökfunktion.
FBK skrev:och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst.

Ok, så du vill förbjuda den frågan. Finns det fler frågor du vill förbjuda/censurera?
FBK skrev:När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.

Det kommer ju aldrig att inträffa och är absolut inte något jag hoppas på. Istället vore det intressant att se vart diskussionerna kunde ta vägen bortom hifi-flosklerna. Kanske skulle möjligheten öppnas upp för fler att lära sig saker, på riktigt, istället för att skapa mer förvirring.
FBK skrev:Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.

Jag tror det är ett klokt beslut. I all välmening, du verkar inte må bra, du verkar inte ha roligt här.

Som TS hoppar jag in här fast jag brukar undvika sånt här bråk. Håller med Niklas. FBK du verkar vara en trevlig person men du behöver inte ta det så allvarligt, lite olika åsikter ska man kunna diskutera utan att ta det för personligt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-12 12:32

niklas skrev:
Rydberg skrev:men jag gillar inte attityden som vissa här i vissa fall ger uttryck för: Det enda som har värde är blindtester och allt annat har mer eller mindre inget värde (så länge det inte gäller var vredet ska stå på en bc60-burk, där behövs inget blindtest naturligtvis).

Vänta lite nu, vilka är "vissa"? Skriver du om mig? Jag känner nämligen inte alls igen att jag skulle ha skrivit så. Det känns inte helt ok för mig att behöva försvara saker som andra ev. kan ha skrivit någon gång i internets historia. Man måste väl för tusan få ställa en fråga utan att bli anklagad för att ha en "attityd" och sedan behöva läsa efterföljande spekulationer om hur elak jag är som person?

Nu var det du som svarade på mitt första inlägg i den här tråden så jag svarde dig. Jag gjorde nämligen en liknande utsaga som RMA gjorde och då blev det ett jävla liv, jag var intresserad om det skulle bli likadant denna gången. Jag tolkade dig i ditt första inlägg att du minsann inte tyckte det var det minsta konstigt att min utsaga blev behandlad som subjektivt dravel helt utan värde. Nu visade det ju sig att utsagan höll även i blindtest så något värde fanns det ju i informationen bevisligen.

Jag skrev uttryckligen "vissa" så att du inte skulle känna dig personligt påhoppad. Nu verkade det ju bli så i alla fall men det var inte min intention. Så jag ber om ursäkt om du kände dig personlig påhoppad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-12 16:52

Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-12 18:42

RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.

Hörbart transparent pratar vi då förstås. :)
Är inte det detsamma som neutralt?
Vilka andra sätt tänker du på?

Mätbara distorsionsfenomen/färgningar som ligger under hörtröskeln eller?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-12 18:46

RMA skrev:
niklas skrev:

Som TS hoppar jag in här fast jag brukar undvika sånt här bråk. Håller med Niklas. FBK du verkar vara en trevlig person men du behöver inte ta det så allvarligt, lite olika åsikter ska man kunna diskutera utan att ta det för personligt.

Eftersom soppan fortsätter även om Andreas har sagt stopp så får väl jag skriva lite så du och niklas förstår.
Du håller med Niklas... och jag verkar vara en trevlig person....ja du. För det första så det beror på HUR man diskuterar, och jag kan lova dig att diskutera som en del gör här bakom ett tangentbord, skulle dem inte göra IRL. Många blir jäkligt styva i korken bakom tangentbordet, men när man träffar dem IRL så är det nästan alltid tyst och de vågar inte visa upp sitt sätt rätta tryne som de har på internet. Och för att klargöra en gång för alltid så handlar det INTE om att jag är för känslig som någon skrev eller som du skriver ta det för allvarligt, jag tar inte denna hobby på stort allvar alls i jämförelse mot andra som ser det som ren religion, det ser man för ofta här. Och på pga. detta så önskar ju en del att sådana som jag ska sluta att skriva för man tycker inte rätt, man är ett rött skynke för dem och man förstår inte, är korkad osv osv osv osv osv osv osv. Jag är gärna den där hemska korkade personen då jag ser Hifi enbart som en hobby och det är kul att ibland dela med sig av erfarenheter, men här är det inte alltid välkommet och då avstår jag gärna så ni kan fortsätt att leka som ni alltid gjort. Hoppas att det blir mitt sista inlägg och att redaktörerna hinner läsa detta innan gödselspridarna ökar på högen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-12 18:56

FBK, hur många gånger ska du skriva ditt sista inlägg? Hur många gånger ska du spela ut martyrkortet? Du låtsas ju att du har annat göra, gör det då!

Nattlorden skrev:Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
Kan det inte få stå kvar? Som nåt slags monument över ängsliga hifi-människor. Jag ställde en enkel liten fråga (som hade kunnat besvaras med ett kort Ja eller Nej). Detta renderade i att jag har: ifrågasatt upplevelser, befinner mig i omständigheter som jag försvarar, bråkar, är förrättningsman i domstol, veritabelt trams, går miste om mycket, kräver nivåanpassade blindtester, har hål huvet, vill lägga ner forumdelar, är enfaldig, skadeglad, har "attityd", m.m. Nog för att man dragit in en del på psykvården, men såhär illa ställt trodde jag inte det var. Man kan inte annat än le åt eländet. FBK, Rydberg och Sprudel - var rädda om er karma.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd