Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav adagio » 2016-06-19 10:46

På bilderna ovan användes inte teflon utan PET runt ledarna.
Numera används en kombo av PET och teflon
Bild
Så här ser CAELUS ut invändigt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 10:58

Bild
Innan terminering.
Det är med andra ord ett omsorgsfullt hantverk, inte en massproducerad produkt på rulle.
Finns det ett egenvärde i det? Ja enl vissa, däribland mig själv. Jag vill hellre ha en klocka som är gjord för hand av en urmakare än en massproducerad dussinklocka. Inte för att den visar tiden bättre eller annorlunda utan för att någon tagit sig tid och dedikation att tillverka den.
Jag är inte säker på att alla gillar det de hör av musik spelad genom mina kablar, kanske tycker de att vilken kabel som helst låter lika dant? Men jag anser att det finns en dimension i presentationen som jag gillar och vet att det finns kunder som aldrig uppskattat någon annan produkt lika högt oavsett prisklass. Alla är vi olika.
Jag har inte tagit någon hänsyn till pris i materialval, bara valt det som jag tyckt låtit bäst och som känns bäst att använda.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-19 12:33

Snygga kablar. Jag köper varje dag i hela veckan att någon köper fina kablar för att det höjer det estetiska i en, kanske redan mycket vacker, anläggning i en, kanske mycket, trevlig miljö. Det blir en inredningsdetalj helt enkelt. Och lägger någon 250.000 på sin ljudanläggning så må de väl betala några kronor för att få snygga snokar också. Så länge man inte använder ljudet som argument, för då talar man mot bättre vetande.

Goldfinger skrev:Blindtester är och sin sida inte helt vattentäta, man förlorar känslighet och koncentrationsförmåga när fler sinnen används samtidigt och det kan vara tillräckligt för att höja tröskeln precis över hörbarhetsgränsen när skillnaderna är små.

Om skillnaderna är så små, mellan t ex Nordost eller andra kablar för 100.000 kronor per meter vs lampsladd, måste det vara mycket svårt att motivera dem av skäl som har med ljudet att göra. Sen kan väl någon tycka att de är snygga och därför dra såna genom hela huset, om inte annat så visar det väl att man hanterar pengar med ett visst lättsinne.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-19 12:42

adagio skrev:Nu hör det ju till saken att jag redan deltagit och inte tror att resultatet denna gång skulle visa något annorlunda resultat.
Det var länge sedan men har för mig att jag prickade rätt 7 av 10.
Varför är det ingen som kräver blindtest av förstärkare eller slutsteg med samma effekt??.

Enkelt - det är nämligen mycket lätt att verifiera skillnaden mellan olika slutsteg med mätningar - detsamma gäller inte kablar.

Jag tog tex och skarvade ihop två RCA-kablar med en total längd om cirka 15 meter och mätte THD samt frekvensgång med en Audio Preciusion System One - det gick itne att se någon skillnad med kabeln mellan in och utgång resp. kortaste tänkbara kabelsnutt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-19 12:47

Flint skrev:
adagio skrev:Nu hör det ju till saken att jag redan deltagit och inte tror att resultatet denna gång skulle visa något annorlunda resultat.
Varför är det ingen som kräver blindtest av förstärkare eller slutsteg med samma effekt??

Jag tar det som en självklarhet att Morello som utmanar dig på blindtest av kablar har gjort drösvis med blindtester på sin egen RS2000 innan han vågade låta någon presumtiv kund provspela och avnjuta pjäsen. Det är förstås på grund av egen vana han rekommenderar alla andra att "upptäcka verkligheten" som den är.

RS2000 är inte FE-testad av LTS, men AMP27 (som jag ju också konstruerat) är det och den klarade testet med högsta betyg. Se Molt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 13:01

Morello skrev:
Flint skrev:
Varför är det ingen som kräver blindtest av förstärkare eller slutsteg med samma effekt??

Jag tar det som en självklarhet att Morello som utmanar dig på blindtest av kablar har gjort drösvis med blindtester på sin egen RS2000 innan han vågade låta någon presumtiv kund provspela och avnjuta pjäsen. Det är förstås på grund av egen vana han rekommenderar alla andra att "upptäcka verkligheten" som den är.

RS2000 är inte FE-testad av LTS, men AMP27 (som jag ju också konstruerat) är det och den klarade testet med högsta betyg. Se Molt.

Betyder det att RS2000 inte är "färdig" än? Var du ceremonimästare vid f/e-testet av AMP27? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-19 13:27

hifikg skrev:Snygga kablar. Jag köper varje dag i hela veckan att någon köper fina kablar för att det höjer det estetiska i en, kanske redan mycket vacker, anläggning i en, kanske mycket, trevlig miljö. Det blir en inredningsdetalj helt enkelt. Och lägger någon 250.000 på sin ljudanläggning så må de väl betala några kronor för att få snygga snokar också. Så länge man inte använder ljudet som argument, för då talar man mot bättre vetande.

Just det, det är inte att en kabel föredras som sticker i ögonen - oftast. Utan att detta val ledsagas av häftiga argument. Däremot finns det ett utrymme för växelspel mellan det som inte är fysikaliskt ljud och det som är upplevelsen av hur det låter, så det är inte 100% sant att ett utseendet bara är, så att säga, för syns skull. :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-19 16:46

Flint skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Jag tar det som en självklarhet att Morello som utmanar dig på blindtest av kablar har gjort drösvis med blindtester på sin egen RS2000 innan han vågade låta någon presumtiv kund provspela och avnjuta pjäsen. Det är förstås på grund av egen vana han rekommenderar alla andra att "upptäcka verkligheten" som den är.

Betyder det att RS2000 inte är "färdig" än? Var du ceremonimästare vid f/e-testet av AMP27? :)

Nej, jag närvarade inte. Det var länge sedan jag över huvud taget var medlem i klubben.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-19 17:14

Det är faktiskt rätt kul att den här tråden blivit så lång.

Tror ni det kommer stå något matnyttigt i den som ni kommer minnas sen, eller har alla slösat tid av sitt liv? :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 17:38

MagnusÖstberg skrev:Det är faktiskt rätt kul att den här tråden blivit så lång.

Tror ni det kommer stå något matnyttigt i den som ni kommer minnas sen, eller har alla slösat tid av sitt liv? :)

Jag tippar på alternativet "eller".

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 17:51

Slöseri? Nej det tror jag inte.ändå ovanligt trevlig ton trots olika åsikter/inställning till ämnet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 17:58

adagio skrev:Slöseri? Nej det tror jag inte.ändå ovanligt trevlig ton trots olika åsikter/inställning till ämnet.

Jag tycker att det är kul att du har fått utveckla dina tankar lite mer än vanligt. Kabelföreträdarna brukar annars bli grundligt överkörda av forumets elektronik- och högtalarfabrikanter inkl. stödtrupper.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-19 19:41

...och då har jag ännu inte påmint om min mono-test.

Den kan vara uthärdligare för blindtesthatare för att ta reda på om det verkligen förekommer hörbara skillnader mellan kablar eller om de är inbillade.

Vissa egenskaper som påverkan av ljudbilden kommer man naturligtvis inte åt i mono, men påverkan av tonbalans och dynamiska egenskaper blir hörbara om de finns.
Är både det befintliga kablaget och det man vill testa korrekt konstruerade för ändamålet ska de låta lika, annars finns nog avvikelsen någon annanstans i systemet.

Nuförtiden när alltför många förstärkare saknar monoknapp är det nog enklare för de flesta att göra om några väl valda ljudfiler i .wav eller .flac till mono med Audacity eller annan motsvarande programvara. Sedan lyssnar man in sig noga på dem och minimerar eventuella fel i tonbalans mellan höger och vänster kanal så att mittintrycket är stabilt för alla frekvenser.

Nu byter man kabel i ena kanalen och lyssnar om ljudbilden fortfarande ligger stabil i mitten eller svajar lite för olika frekvenser. Basen kan kan upplevas tightare på ena eller andra sidan etc. Man slipper alltså byta kablar fram och tillbaka utan hör skillnaderna i realtid, i den mån de existerar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-19 20:19

Det där får mig att tänka på en tanke jag hade för länge sedan. Att små förändringar i kedjan kanske hörs tydligare om de görs bara i ena kanalen. Jag monterade extra avkopplingskondingar i ett par mono slutsteg en gång i tiden. Först ena steget och lyssnade, lät skumt. Sedan även andra steget och då lät det bra igen. Tror att slutresultatet var bättre än innan, men vet ej säkert. Däremot så var det något skumt med mellan lyssningen - eller så inbillade jag mig.

Bara en tanke.

PS. Undra om alla som skriver i denna tråd är medvetna om att det finns kablar som skiljer sig grovt åt, så de borde kunna detekteras vid lyssning. Finns många 'konstiga' kablar, de brukar även kosta konstigt mycket. Skillnaden mellan vettiga kablar är nog ändå försumbar, typ noll. ...men ingen tumregel, allt beror ju på omständigheterna.

Även en så simpel parameter som resistansen i högtalarkabel kan påverka tonkurvan mätmässigt. Gjorde inte ElektronikVärlden mätningar?

//Michael

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-20 10:31

Flint skrev:
adagio skrev:Jag har faktiskt inte tid att lägga på något sådant just nu. Inte lust heller.
Redovisa ett blindtest på slutsteg med samma effekt så kan vi prata mer om relevansen av blindtest.
I all välmening och uppriktigt intresserad av ett dyl test. Eftersom ni som förespråkar dem uppenbarligen finner nöje i dessa test, varför inte genomföra ett transparent blindtest av slutsteg?

Jag förstår dig. Jag tror inte att det har gjorts några blindtest på RS2000 heller. Har inte hört hur det klarar f/e-testet heller.

jag skulle vilja se ett rejält blindtest på med bla. favvo burkarna här, tror snacket om blindtester skulle avta efter det....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-20 11:06

Med vilka apparater då och hur tror du utfallet skulle bli? Jag tror faktiskt inte att det skulle bli som du tror.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 12:00

sprudel skrev:
Varför är Nordost så dåliga?

Många av dem saknar skärm!!!

Läste på ett forum omk en kille som köpt Nordost till grammofonen, men var missnöjd med att det brummade. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 12:03

sprudel skrev:
music4ever skrev:Btw, för två dagar sedan så byggde jag och en polare ett par CT100 RCA kablar som landade på ca 7 meter. Funkar fin fint. :D

Varför väljer du CT 100 och inte lakritssnören?

Lakritsremmen är förvisso avsevärt bättre än de oskärmade Nordost-kablarna, men en CT100 är i kraft av de dubbal skärmarna helt överlägsen i RF-undertryckningshänseende.

Jag ska löda ihop en ny CT100 mellan för- och slutsteg då den nuvarande är litet för kort och dessutom har RCA-don av tveksam kvalitet med avseende på passform.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 12:05

adagio skrev:Hm jag menar bara att det minsan inte är så lätt att höra skilnader i blindtest oavsett om det rör sig om kablar eller slutsteg eller dacar. Öppet är lätt, blindt är svårt. Men det är aldrig någon som begär blindtest av någon annan produkt än kablar.

Låt mig generalisera ditt påstående: Det är alltid lätt att svara på godtycklig fråga om facit finns vid handen. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-20 12:18

Morello skrev:
adagio skrev:Hm jag menar bara att det minsan inte är så lätt att höra skilnader i blindtest oavsett om det rör sig om kablar eller slutsteg eller dacar. Öppet är lätt, blindt är svårt. Men det är aldrig någon som begär blindtest av någon annan produkt än kablar.

Låt mig generalisera ditt påstående: Det är alltid lätt att svara på godtycklig fråga om facit finns vid handen. :)

Vilket går att överföra på vilken smalspårig tekniker som helst. Det här slutsteget mäter bra så därför låter det självklart också bra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 12:28

Flint skrev:
Morello skrev:

Vilket går att överföra på vilken smalspårig tekniker som helst. Det här slutsteget mäter bra så därför låter det självklart också bra.

Antagandet om huruvida mätta / mätbara parametrar förutsäger lyssnade / hörbara skillnader baseras på något. Den som antar si baserar det på något, den som antar så baserar det på något. Proceduren med kontrollerade test visar att en ibland tydlig upplevelse kan vara illusorisk.

Vad återstår egentligen att basera den uppfattning på som antar att det mätbara inte förutsäger det hörbara?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-20 12:36

Njae, facit var att det "mätte bra" (vad nu det betyder, det är ju ett helt subjektivt påstående som den som kommit med det förmodligen tycker att andra skall uppfatta som en objektiv sanning). Och om man har detta facit så är det lätt att svara just att det mäter bra.

Hur det låter kan man inte svara på utan att ha facit för detta.

Missförstå mig inte, om mätningarnas som gjorts varit tillräckligt omfattande och resultatet uppfyller rimliga krav visavi vad vi vet om hörförmågan, så kan man självklart komma med en insatt gissning om huruvida apparaten återger med låg färgning. Men det säger ju inte att det låter bra. Det kan ju låta förfärligt illa om ljudet man återger är just illaljudande.

Även det är förstås subjektivt, men min poäng är att "mäter bra" nästan säkert menas "mäter på ett sätt så man kan förmoda skapligt låg färgning".

Men låg färgning kan ju göra att det "låter illa", om det ljud man återger är illaljudande. Även där används förvisso uttrycket i överförd betydelse (således att någon kan säga att det låter bra för att det låter illa om han eller hon uppfattar att illaljudandet är ackurat) men det är ändå ett mindre självklart språkbruk.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-20 12:39

darkg skrev:Vad återstår egentligen att basera den uppfattning på som antar att det mätbara inte förutsäger det hörbara?

Subjektiva intryck vid/från lyssningstest.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-20 13:58

Morello skrev:
sprudel skrev:

Läste på ett forum omk en kille som köpt Nordost till grammofonen, men var missnöjd med att det brummade. :mrgreen:

Va? På signalkablage. Kan det verkligen stämma?
Förresten, var har du köpt din CT 100?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 15:57

På Elfa tror jag.

Pajaskabel utan skärm:
http://www.custom-cable.co.uk/images/de ... venint.jpg
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-20 16:44

Då är lejonparten av mina kablar "pajaskablar" då de också saknar traditionell skärm, undantaget skivspelarkabeln med dedikerad skärm som kopplas till chassiet eller jord, inte via RCA-hylsan. Skiljer på signaljord och skärmens jordning.
Skivspelarkablar bör behandlas lite annorlunda än vanliga signalkablar där det absolut inte är lika känsligt.
Mina kablar har samma princip som Twisted pair men med fler ledare och tillräcklig skruvning för att stå emot det som stör i Audiobandet.
Bara för att det finns en skärm behöver det inte betyda att det är bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 17:42

Det är pyramidalt olämplig att negligera skärmen i en signalkabel. Beroende på hur mycket HF/RF man har i bostaden samt hur känslig apparaturen (både källa och mottagare), kan resultatet blir hur som helst.

I dessa tider med mer och mer wifi, telefoner, blåtand etc finns absolut inget seriöst alternativt till skärmad kabel.
Dessutom kostar ju högvärdig skärmad kabel fikapengar, så varför avstå?

Intge ens i en isolerad stuga på landet skulle jag använda oskärmad kabel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 17:47

adagio skrev:Mina kablar har samma princip som Twisted pair men med fler ledare och tillräcklig skruvning för att stå emot det som stör i Audiobandet.

Det där fungerar inte efetsom våglängden i de register störningar finns är för liten för att induktionen i respektive ledare skall bli lika.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-20 18:18

Morello skrev:
sprudel skrev:

Jag tror alla Nordosts signalkablar är skärmade nu för tiden. Den bästa kabeln jag provade när jag höll på med dyrkablar var en Nordost Quatto Fil, det var en skärmad kabel :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-20 18:20

Morello skrev:
adagio skrev:Mina kablar har samma princip som Twisted pair men med fler ledare och tillräcklig skruvning för att stå emot det som stör i Audiobandet.

Det där fungerar inte efetsom våglängden i de register störningar finns är för liten för att induktionen i respektive ledare skall bli lika.

Taskig steriomikrofoni . . .typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi