Moderator: Redaktörer
Gleipner skrev:Philip, varför så hemlighetsfull? Det vore ju spännande att höra hur din mix låter!
philip skrev:Gleipner skrev:Philip, varför så hemlighetsfull? Det vore ju spännande att höra hur din mix låter!
Jag gör en undantag för att jag tycker inte att låten fått den uppmärksamhet den förtjänar. Inte musik för massorna men enligt mig helt fantastisk.
https://youtu.be/Dr07ddzpbZM
matssvensson skrev:Kul tips. Tack. Får mig att tänka på Tricky och Burial - två favoriter.
Hur ser MasVis ut?
mvh, mats
philip skrev:Gleipner skrev:Philip, varför så hemlighetsfull? Det vore ju spännande att höra hur din mix låter!
Jag gör en undantag för att jag tycker inte att låten fått den uppmärksamhet den förtjänar. Inte musik för massorna men enligt mig helt fantastisk.
https://youtu.be/Dr07ddzpbZM
Tell skrev:Fast all dist i den låten tror jag inte alls beror på mastering, utan det är antagligen nåt som dom långt innan mastering la till avsiktligt på många av ljuden i låten. Det är iaf så jag tolkar det jag hör plus den där grafen plua det som Philips skrivit tidigare. Eller vad säger Philips?
Tell skrev:Fast all dist i den låten tror jag inte alls beror på mastering, utan det är antagligen nåt som dom långt innan mastering la till avsiktligt på många av ljuden i låten. Det är iaf så jag tolkar det jag hör plus den där grafen plua det som Philips skrivit tidigare. Eller vad säger Philips?
Svante skrev:...
Och om man pratar om det ovettiga i att låta den här låten ligga 10 dB starkare än den borde vara, så är det svårt att säga emot det också.
petersteindl skrev:Jag kan inte se att Svante vid något tillfälle säger att det han nämner skulle bero på mastering.
Svante skrev:Nej, givetvis är inte all dist tillagd så, men jag tror inte heller att andelen är försumbar.
...och egentligen är vidare diskussion om det överflödig. Om Philip säger att han har proddat det så för att han vill ha det så så är det svårt att säga emot. Och om jag säger att jag tycker det låter illa så är det svårt att säga emot det.
Och om man pratar om det ovettiga i att låta den här låten ligga 10 dB starkare än den borde vara, så är det svårt att säga emot det också.
Jansson skrev:
En bekant till mig är Benkt Söderberg.
Vi satt en kväll och pratade om det här med produktion och mastring.
Jag frågade honom om jag vid något tillfälle kunde få lyssna på First aid kits inspelningar innan de gått till mastring.
Sa att det skulle vara kul att höra hur det lät i studion. Slutmixen med andra ord.
Benkt förklarade att det gör du redan. Det är slutmixen du lyssnar på.
Ingen efterproduktion utfördes i form att komprimering, nivåhöjning eller annat.
Han nämnde också att LTS varit i kontakt med honom via mail.
philip skrev:Jag tror inte Svante med flera förstår att det här såhär musik produceras. Långt ifrån all men så pass mycket att Masvis inte kan användas för att utvärdera mastering. Har man ingen kunskap om modern produktion och förståelse för att människor har olika tycke och smak så blir Svantes och LTS agenda helt enkelt att man agerar smak-polis. Jag förstår att det känns frustrerande när man tycker att ens egen smak ska vara allrådande.
Svante skrev:philip skrev:Jag tror inte Svante med flera förstår att det här såhär musik produceras. Långt ifrån all men så pass mycket att Masvis inte kan användas för att utvärdera mastering. Har man ingen kunskap om modern produktion och förståelse för att människor har olika tycke och smak så blir Svantes och LTS agenda helt enkelt att man agerar smak-polis. Jag förstår att det känns frustrerande när man tycker att ens egen smak ska vara allrådande.
Det duger visst inte ensa att vara så tydlig med vad som är objektivt och subjektivt som jag var nytt. Jag tycker tydligen fel, bara. Även om det som är objektivt.
Egentligen spelar det ingen roll hur det produceras eller vad avsikten är, det faktum att produkten har en toppfaktor som ligger runt 8-10 dB och är fullt utstyrd så får den en konkurrensfördel som tvingar konkurrenterna med högre toppfaktor att loudnessrejsa. Den uppmärksamme här ser nu att jag egentligen INTE (i min objektiva del) kritiserar hur man producerar mer än att man lägger medelnivån över -23 dBLUFS. Och det gör jag för att det likriktar soundet på produktionerna av idag.
För mig går detta hand i hand med att jag vill ha tillgång till musik som BORDE släppas med full toppfaktor, men som har loudnessrejsats sönder för att de tvingas konkurrera med produktionerna vars medelnivåer ligger runt -10 dB relativt full utstyrning. Jag vill ha dem oförstörda.
Naturligtvis ska den som vill producera oljud (OBS subjektivitet) få göra det, men de borde ligga lika utstyrda som välljudande (subjektivitet igen) produktioner, de borde inte få förstöra för rubbet som de gör idag.
LTS agenda handlar om att alla ska få lika villkor (utsyrning till -23 dBLUFS) så att inte -10 dB-utstyrning av produktioner ska vara ett krav för att de ska bli släppta. Jag vet inte om du inser hur skrämmande det är när du säger att "det är så här musik produceras". Det är just precis det jag inser och det är just det som upprör och det är det vi hör. Det finns ingen frihet, och den vill vi verka för att den ska finnas.
Och hittills har du inte visat mig ett enda exempel där inte hörselintryck och MasVis-graf har stämt överens.
philip skrev:Versionen på Youtube är två låtar som är ihopklippta. Så det går inte att använda den versionen för jämförelse.
Min master är inte mer limiterad, fanns ingen anledning. Däremot är den något komprimerad (0,6 dB), de-essad och eq:ad för att få ett något varmare ljud än mixen. Att mastern, som Svante insinuerar, skulle vara toppklippt för att låta högre är alltså helt fel.
Jag tror inte Svante med flera förstår att det här såhär musik produceras.
philip skrev:Svante skrev:
Det duger visst inte ensa att vara så tydlig med vad som är objektivt och subjektivt som jag var nytt. Jag tycker tydligen fel, bara. Även om det som är objektivt.
Egentligen spelar det ingen roll hur det produceras eller vad avsikten är, det faktum att produkten har en toppfaktor som ligger runt 8-10 dB och är fullt utstyrd så får den en konkurrensfördel som tvingar konkurrenterna med högre toppfaktor att loudnessrejsa. Den uppmärksamme här ser nu att jag egentligen INTE (i min objektiva del) kritiserar hur man producerar mer än att man lägger medelnivån över -23 dBLUFS. Och det gör jag för att det likriktar soundet på produktionerna av idag.
För mig går detta hand i hand med att jag vill ha tillgång till musik som BORDE släppas med full toppfaktor, men som har loudnessrejsats sönder för att de tvingas konkurrera med produktionerna vars medelnivåer ligger runt -10 dB relativt full utstyrning. Jag vill ha dem oförstörda.
Naturligtvis ska den som vill producera oljud (OBS subjektivitet) få göra det, men de borde ligga lika utstyrda som välljudande (subjektivitet igen) produktioner, de borde inte få förstöra för rubbet som de gör idag.
LTS agenda handlar om att alla ska få lika villkor (utsyrning till -23 dBLUFS) så att inte -10 dB-utstyrning av produktioner ska vara ett krav för att de ska bli släppta. Jag vet inte om du inser hur skrämmande det är när du säger att "det är så här musik produceras". Det är just precis det jag inser och det är just det som upprör och det är det vi hör. Det finns ingen frihet, och den vill vi verka för att den ska finnas.
Och hittills har du inte visat mig ett enda exempel där inte hörselintryck och MasVis-graf har stämt överens.
Jag visade precis ett exempel. Du har till och med lyssnat och kommenterat samt avfärdat det eftersom det inte är i din smak.
philip skrev:Jag har aldrig motsatt mig EBU128 eller någon annan volymnormalisering. Mitt exempel låter exakt lika om volymen sänks. Det är min poäng. Trots att det tidiga 2000-talets loudnessrace är över sedan länge så efterfrågas och skapas ett liknande sound fortfarande.
philip skrev:Du tycker det är skrämmande. Det kan man tycka. Jag som sitter med facit i hand kan helt enkelt konstatera att det är ett ljudideal som många tycker om och som många producerar efter. Att avfärda all musik som har detta ljudideal kan man också göra, men att påstå att det är felaktigt och sedan försöka påvisa att det skulle vara objektivt felaktigt genom Masvis som du och LTS gör är ohederligt.
philip skrev:Man kan omöjligtvis veta varför en viss låt har låg toppfaktor - man kan dock anta att musiken låter som det är tänkt att den ska låta.
philip skrev:Du skriver att du vill ha tillgång till musik som borde släppts med full toppfaktor. Mitt exempel släpptes med full toppfaktor. Att artister ska ha någon sorts solidarisk åtanke om andra när de producerar musik är enligt mig helt absurt, på vilket sätt är det frihet?
IngOehman skrev:Ja, så kan man tycka. Du kan, och jag (som nog i stort sett delar din uppfattning). Men hur man än vänder och vrider på frågan så är frågan om man kan bevisa att en subjektiv uppfattning är riktigare eller bättre än en annan?
1. Oavsett hur det blir så kommer inte R128 Att styra hur någon skall producera.
Friheten kommer att fortsätta att vara total.
Det enda som är skillnaden är att en ofrihet är borttagen. Ofriheten att producera dynamiskt och bli överröstad.
Nej. I exemplet stämde ljudkvalitet och MasVis-graf helt överens. Men skrev att det var en kul låt, jag skulle gärna ha den utan allt oljud. Jag skrev också att problemet med den var att medelnivån ligger 10 dB under full utstyrning. Att det får andra att loudnessrejsa.
Fast varför lägger du den inte på -23 dBLUFS då?
Det är inte soundet som efterfrågas, det är panik inför att spelas tyst som du uppfattar (subjektivt antagande med objektivt stöd).
Det är bara att ta typisk remaster så finns det objektiva bevis för att så inte är fallet.
MasVis visar en objektiv sanning. Folk som tittar på en MasVis-graf kan med viss träning avgöra ungefär hur det låter, åtminstone i vissa avseenden. Jag kan det i alla fall
Jag har inget hopp om producentkåren längre. Ni måste avväpnas så att ni inte kan loudnesskriga längre, ni måste tvingas producera mot lufsade medier. Då skulle ni bli fria att låta toppfaktorn vara kvar, om ni vill. Och då skulle ni kunna konkurrera med välljud (obs subjektivitet) men inte med ljudstyrka.
Du tycker att du ska få producera oljud.
Av just den anledningen (att det inte går att vädja till producenters yrkesheder och sunda förnuft) har vi och andra börjat rikta in oss på distributionen i stället
IngOehman skrev:
Philip:
Loudness race över?Skämtar du med mig??? Det är verkligen INTE över! Det är över den dag då det kriget inte längre är möjligt att utkämpa, läs; när R128 är infört.
Idag är loudnedd race i allra högsta grad pågående, och ett KLART större problem än det var under det tidiga 2000-talet.
philip skrev:IngOehman skrev:
Philip:
Loudness race över?Skämtar du med mig??? Det är verkligen INTE över! Det är över den dag då det kriget inte längre är möjligt att utkämpa, läs; när R128 är infört.
Idag är loudnedd race i allra högsta grad pågående, och ett KLART större problem än det var under det tidiga 2000-talet.
På vad bygger du detta påstående?
Det som har hänt sedan sist vi diskuterade detta för 10 år sedan är att ett flertal nya lågdynamiska sub-genres uppkommit. Även om de fanns för 10 år sedan och jag då hänvisade till bl.a fransk house/techno eller Timbaland/Dark Child R&B pop så är de vanligare idag. Stora delar av EDM scenen har anammat ett lågdynamiskt sound, det beror INTE på något race, musiken spelas av DJ:s som har volymkontroller till sitt förfogande.
JB skrev:t även ny musik där mixen låter lite lägre än mycket annan ny musik men istället har en fyllig och relativt lättlyssnad ljudbild, här är ett bra exempel på en låt från 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=ZI3wS8-6xVY
RogerJoensson skrev:JB skrev:t även ny musik där mixen låter lite lägre än mycket annan ny musik men istället har en fyllig och relativt lättlyssnad ljudbild, här är ett bra exempel på en låt från 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=ZI3wS8-6xVY
Min upplevelse:
Instrumentdisten i sig har jag inget emot, men det går ju knappt att höra vad trummisen (eller de andra instrumenten heller för den delen) spelar i de starka passagerna.Fullständigt söndermalt.
Var är ansatserna, pulsen, trycket (fyrverkerierna liksom)? I mina öron ett riktigt bottenskrap, som låter ännu sämre om man skruvar upp volymen.
Jag skiter fullständigt i vilket led man skapat soundet, men glöm att jag köper det. -För i mina öron låter det fullständigt sketet och gör låten ointressant.
IngOehman skrev:philip skrev:IngOehman skrev:
Philip:
På vad bygger du detta påstående?
Det som har hänt sedan sist vi diskuterade detta för 10 år sedan är att ett flertal nya lågdynamiska sub-genres uppkommit. Även om de fanns för 10 år sedan och jag då hänvisade till bl.a fransk house/techno eller Timbaland/Dark Child R&B pop så är de vanligare idag. Stora delar av EDM scenen har anammat ett lågdynamiskt sound, det beror INTE på något race, musiken spelas av DJ:s som har volymkontroller till sitt förfogande.
Ja, det har de, och därför har de inget eller lite med frågan att göra. Så du behöver inte ta upp dem.
Jag har om inte dagligen så i varje fall veckligen kontakt med musiker, ljudtekniker och producenter som förtvivlat konstaterar att de får klagomål på att det de skapar tillsammans i studior inte är tillräckligt starkt, så de måste backa och göra om, offra ljudkvaliteten för att tillgodose krav om nivå från människor senare i kedjan. Det kan även vara de själva som tycker att det blir för svagt (relativt det mest), och som därför blir tvugna att offra ljudkvalitet trots att de inte vill. DET är det som är loudness war.
Klagomålen kommer ibland från skivbolaget men oftare kommer de från radiostationer som klagar på att det är för svagt och inte "radiomässigt". Och finns det en väg som musik tar som i högre grad än någon annan har pressat fram loudness ear så är det den kommersiella radion. De vill vara starkast på etern, och de vill/orkar inte längre processa det som är för dynamiskt och svagt. Det vill säga, det gör de förstås, men inte med en individuell process. De kör samma på allt.
Om dette är någonting som du inte känner igen så beror det nog helt enkelt på att det du släpper ifrån dig ÄR tillräckligt starkt. Det vill säga du är en del av kriget - du är en soldat för vinnarna, men du märker det inte eftersom du inte konfronteras med de fiender du besegrar. De vars musik inte har en chans för att den är för dynamisk, vilket när man reglerar toppvärdet betyder för svag.
Det är inte ditt fel, och jag vet att de flesta mastrare ser problemet, och är för R128.
Så kanske är alla som deltagit i den hör tråden i princip överens om allt?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 305 gäster