Almen skrev:Laila skrev:lennartj skrev:Tim de Paravicini konstrerade väl rörförstärkare (var det 509-modellen?) som inte kunde detekteras jämfört med goda transistorförstärkare i seriös blindtest och även en transistorförstärkare som lät precis likt rörförstärkare för några decennier sedan. Klass-D var inte påtänkt då, åtminstone inte för audiobruk.
Det går säkert att googla fram, men det är sent nu.
Ok, nu har ju inte jag helkoll, men vad jag kommermigihåg att ha läst, är att Tim påstått
att rör eller grus inte spelar så stor roll utan det är implementeringen som är avgörande
för hur det låter. Jmf Carver som lyckades med att "justera in" en grusstärkare så att den inte, av Stereophiles eminenta å erfarna lyssnare, kunde skiljas mot en "favvoröris" i ett enkelt blindtest. Det tog Carver några timmar att fixatillet . . . typ.
Frågan är om det enkelt går att vända på steken . . . dvs att få en rörhäck att låta som ett välrenomerat trissesteg ?
Nä precis, det är väl där kruxet ligger; de flesta rörförstärkare lägger till saker som uppskattas av lyssnarna.
En välrenommerad trissestärkare lägger ju
inte till något.
Om vi nu inte talar om SE utan om "klassiska byggen" så lägger inte rörförstärkare till något.
Däremot lirar de bättre ihop med de flesta högtalare, och orsakar mindre irriterande fnas.
( den distorsionssskillnad som kan uppmätas gentemot trissor är marginell och ohörbar ( tror jag))
Däremot hur en förstärkare klarar av högtalares vildsinta laständringar är av större betydelse för
det hörbara. För att nu inte tala om att en trissestärkare kan gå i spinn eller rent av brinna om
högtalarlasten är tokig.
Och just lyssningsbarheten har genom åren fått mig att byta bort de trissor jag haft ( brAun ,quad t.ex.)
Men tillbaka till lyssnarkategorin, de som vill ha "behagligt" eller "imponerande ljud" kanske inte
uppskattar rör, de som är musiker eller på annat sätt har vana vid akustisk musik brukar däremot
köra rör. Fast detta är min högst personliga uppfattning, det finns säkert annan mening.
Den första kategorin hörs i en del personbilar, dunket kan höras på 100m håll. Undrar just vad de
har för ideal ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.