Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Ett viktigt skäl att många väljer MDF är väl att det är enklare och billigare att få till en bra yta?
Spånskiva är ett mindre homogent material vilket kanske kan påverka resonsernas q-värden? Dessutom är det ju skillnad på olika spånskivor. En för golv är annorlunda än en för väggar etc.
Haakan_W skrev:Max_Headroom skrev:Ett viktigt skäl att många väljer MDF är väl att det är enklare och billigare att få till en bra yta?
Spånskiva är ett mindre homogent material vilket kanske kan påverka resonsernas q-värden? Dessutom är det ju skillnad på olika spånskivor. En för golv är annorlunda än en för väggar etc.
jag tror spån egentligen är bättre material än mdf rent resonansmässigt
knegolf skrev:Men att valutronics lådor är felaktiga kan jag nog hålla med om, alla väggar är helt paralella vilket kan ge en hel del stående vågor. men stabilitetsmässigt är det inget fel på dem.
knegolf skrev:oifs är det ju gott om dämpning i mina lådor, så det borde ju fixa bort 99% av vågorna. men om man vill ha det så perfekt som möjligt är det väl inte fel att bli av med de parallela väggarna.
Jag kanske är helt ute och cyklar, men det är iallafall vad jag har fått reda på i ett annat forum.
Svante skrev:...Sammanfattningsvis: Ett material har inte en given resonansfrekvens, men i en given struktur (tex en låda med bestämda mått) så ger olika material olika resonansfrekvenser.
Edit: dämpningen jag talar om är den som finns i materialet i lådväggarna. Det finns också oftast dämpmaterial inuti högtalalådans luftkavitet, men det påverkar inte resonanserna i väggarna särskilt mycket. Resonanserna i kaviteten påverkas däremot mycket.
Kaffekoppen skrev:En låda korrekt konstruerad fungerar oavsett material.
Något jäkla hål blir det inte bara för att man använder MDF. Mycket junk på den sidan...
Slartibartfast skrev:Dock så är jag också mer intresserad av den ack så viktiga akustiska impedansen, hur beskrivs den? Z=.... anar jag att den börjar, är jag rätt månne?
[slrt]
Kaffekoppen skrev:Så fantastiskt bra skrivet! Skulle själv knappt orka formulera ner det, eftersom det torde vara 100:e gången du gör det. ERkänn att om du sökte lite skulle du säkert hitta dina förklaringar i ett antal trådar
Svante skrev:Slartibartfast skrev:Dock så är jag också mer intresserad av den ack så viktiga akustiska impedansen, hur beskrivs den? Z=.... anar jag att den börjar, är jag rätt månne?
[slrt]
Ehh... Akustisk impedans definieras som Za=p/Q, p=tryck [N/m2], Q= volymflöde [m3/s]. Za har alltså enheten Ns/m5 (!).
Men jag har en känsla av att det inte var det du menade?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 242 gäster