av IngOehman » 2008-06-15 01:20
Jag tvekade något ögonblick mellan B och C innan jag valde C. Och ja, jag trodde det var 6 dB, och ja, jag kan inte utesluta att just min röstning beror på att jag är yrkesskadad och därför "vet" hur det låter när amplituden defacto dubblas.
Har dock själv gjort liknande tester (som jag ju nämt i den andra tråden) på "oskyldiga" människor, och då alltid fått liknande resultat. Alltså att 6 dB eller lite därunder (nedåt 3 dB i vissa fall) uppfattas som dubbelt så starkt vid ordentliga nivåer, av ett medelsnitt av alla människor. Spelar man svagt brukar de flesta tycka att man behöver något mera nivåskillnad för att uppleva det "dubbelt så starkt". (Precis som Alexi påpekat flera gånger.)
Individskillnaderna är dock långt ifrån försumbara, som min huvudsynpunkt är inte att man skall ändra ett dum-påstående (10 dB upplevs som dubbelt så starkt) till ett nytt dumpåstående (6 dB upplevs som dubbelt så starkt). Vad man bör göra är att sluta komma med påståenden om vad som upplevs som dubbelt så starkt utan respektera att det är både individuelt och volymberoende.
Vad man kan göra utan att vara ovetenskapligt är att berätta om ungefär vilka svar och vlket svarsspridning man får statistiskt, och ta med så mycket om kringförutsättningarna som möjligt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).