Bill50x skrev:Ett seriöst företag utvecklar sina produkter till det bättre. Så ja, troligen var LP12:an sämre under vinylens glansdagar än vad den är idag. Det omvända hade väl ändå varit mycket märkligt?
/ B
Du är ironisk förstår jag (eftersom jag läst vad du skrivit tidigare i det här ämnet) men icke desto mindre måste man ju få ifrågasätta om utvecklingen verkligen alltid går framåt?
Jag tänker inte på Linn då utan generellt. (Till att börja med.)
Jag känner till många, många exempel på att produkter från företag varit sämre än tidigare årsmodeller från samma tillverkare, så jag ser verkligen ingen poäng med att lancera en tumregel som (förvisso i ironi-form från dig) försöker spydigt idiotförklara dem som (kanske) inte ser det som en självklarhet att så måste vara fallet, eller som kanske rent av tänker att utvecklingen kan följa många kurvor, inklusive tillbakagångar varvade med framgångar (visst måste du känna till fall där någon tagit ett steg tillbaka för att ta ett steg i ny och kanske bättre, eller sämre, riktning?) eller insvängningsförlopp med mindre förändring per tid ju mer tid som gått. Det är ju heller inte otänkbart att utvecklingspersonal byts och konstruktionsvändningar av de mest häpnasväckande slag kan ske*.
Nåväl, om du håller med om att utveckling kan gå åt många håll (kanske gör du det fortfarande inte?) så måste man ju använda andra ledtrådar än en tumregel som säger att saker alltid blir bättre och bättre, och då kan en ledtråd vara om tillverkaren säger saker som gör att det finns skäl att tro att de är förnuftiga.
Jag tror att många anser att Linn kommit med många uttalanden som gör att de visat att de är förnuftiga, medan jag är lika säker på att andra anser den absoluta motsatsen.
Kort sagt: Har du något argument för den tumregel du lancerar, eller är det bara din starka tro?
Hur gamla är dina högtalare, och varför spelar du med dem idag?
Vh, iö
- - - - -
*Ta t ex Linn Sara, som från början hade ett delningsfilter med elektrolytkondensatorer och spolar med järnkärna, eftersom alla luftlindade spolar och plastfoliekondensatorer enligt Ivor (jag har hört det ur hans egen mun) är omusikaliska. Sedan anställdes en ny utvecklingschef och budskapet blev över natten (bildligt talat) det diametralt motsatta!
Var det utveckling, eller bara förändring i form av nya påståenden, som byggde på nya dogmer?
I det specifika fallet tycker jag att båda inriktningarna är dogmatiska, och även om man kan mäta prestandaskillnader mellan lösingarna och förstås även höra skillnader, är det tveksamt om argumenten är relevanta. En komponent är ju bra eller dålig på grund av sina egenskaper och uppdraget, inte på grund av vad den heter.
Huruvuda Linn idag väljer komponeter på dogmatiska grunder (påstående om att en typ "är bra" utan argument) vet jag inte, men redan för 15 år sedan uppfattade jag Ivor som avsevärt mycket MINDRE dogmatisk både än vad han varit tidigare och i förhållande till vad företaget fortfarande predikade. Mellan fyra ögon hävdade han t ex inte alls den där regeln om att först i kedjan är viktigast.
Kanske har det blivit än bättre sedan dess? Jag har inte följt utvecklingen så noga att jag har någon uppfattning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).