Martin skrev:Det är ingen "sanning", det är en standard. Helt annan sak. En standard kan vara anpassad efter massor av olika krav som inte har med bästa ljud att göra.
Sånt man kan läsa i manualer för hembiorecievrar och i hifitidningar är alltså en sådan standard. Så här gör man är det tänkt:...
Såklart man kan utgå ifrån en standard och förbättra det som inte blir bra.
Njae...
Det där stämmer faktiskt inte.
Standarden beskiver hur man LAGRAR ljudet. (Nämligen i 5.1 under en lång period.)
Men det finns bara en enda standard som säger att man bara skall ha en högtalare per bakkanal, och det är hemma-THX-standarden, den ursrungliga, som dock föreskrev dipoler för att det inte skulle bli för dåligt.
Andra standarder för högtalaruppställning har varit den professionella THX-standarden (som man gör filmerna efter) som föreskriver minst 8 högtalaren för surroundfältet två kanaler, och 12 om mixrummet är LITET (inte stort nota bene).
Sen har vi ju ITU-standarden som så vitt jag vet från första början haft utrymme för multipla surroundhögtalare för de två kanalerna.
Mitt eget förslag på högtalarkonfiguration för surround från tidigt 80-tal inbegrep 8 - 10 högtalare för de 2 - 4 surroundkanaler jag tyckte det borde ha varit. Och redan på 70-talet använde jag multipla högtalare för sorroundfältet (minst 3, under en lång period 5 stycken), vilket jag dock slutade med en bit in på 90-talet*, för att från 1996 igen bara använda och förepråka multipla surroundhögtalare (efter att Ken Kantor berättat att det är kommersiellt självmord att propagera en sådan idé) när han hälsade på mig på Karolinska sjukhuset där jag läg med krossat vänsterben.
Kort sagt - det är svårt att hitta någon som sagt att det är vettigt med bara två högtalare för de två surroundkanalerna i ett 5.1-system. Det närmaste man kan komma är THX-standarden för hemmabruk, som dock i sitt val av dipolhögtalare med önskvärd tydlighet pekar ut problemen.
Vh, iö
- - - - -
*Mellan jag tror det var 1994 och 1996 hade jag en högtalare på programmet som hette "ambiens dice" som arbetade med reflexion i flera väggar för att komma runt problemet med för få högtalare.
1996 kom dock ambiens3, och sedan dess har jag helt lämnat tanken på att åstadkomma förnuftig täckning (för många lyssnare samtidigt dessutom) med bara två ljudkällor för de två kanalerna när ljudfältet som skall skapas faktiskt är ~180 graderstort vertikalt, och 220 grader stort horisontellt... Fantomprojektion från två ljudkällor fungerar helt enkelt inte under sådana förutsättningar.
Den främre ljudbilden med sin i praktiken <60 gradiga bredd (46 graders öppningsvinkel) och sin höjd på, på sin höjd, några tiotal grader, är något helt annat. Där fungerar fantomprojektion utmärkt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).