Vem kom på detta med 2 st surroundhögtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Vem kom på detta med 2 st surroundhögtalare?

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 22:37

Det låter ju skit. 8O

Nej, men allvarligt, finns det någon vettig förklaring varför det stort sett varit en "sanning" att det räcker med två st surroundhögtalare i ett 5.1 system? Har det alltid varit ett efterkrav p g a WAF eller har det varit någon form av studier som man använt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-24 22:45

Gissar på "WAF" o pris ! :(

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-24 22:53

Men det får ju folk att "göra tok" och få sämre återgivning än nödvändigt
skulle jag tro, den där två högtalar-regeln. Såg en användare på
minhembio.com som skaffat två stativare för över 30k som han hängt upp i
hörnen i sitt lyssningsrum.

De var visserligen på större avstånd än folk brukar ha bakhögtalarna. Den
typiska uppställningen jag ser är en högtalare på var sidan om soffan,
pekandes in mot lyssnarna.

Sådana uppställningar som den sista låter INTE kul.

Edit: Justerade prisuppgiften 10k neråt. Man ska inte överdriva.
Senast redigerad av shifts 2008-11-25 00:10, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-11-24 22:55

Kan det inte vara en kvarleva från 1970-talets quadrofoni för hemmabruk. Då ville tillverkarna lura på konsumenterna fyra i stället för två högtalare.
Förresten har ju de flesta media med surroundljud fortfarande bara två kanaler förutom front + bas.
Varför ha fler högtalare om de ändå spelar samma sak?
Kanske för att de har dålig spridning?
I en rymlig biolokal faller det sig naturligt att ha flera för att man inte ska hamna för nära en lätt lokaliserbar ljudkälla, men i ett vardagsrum med flera fönster, dörrar och diverse möbler är det sällan praktiskt möjligt.
Därför använder jag ett par Carlsson-högtalare bak, men jag är ingen cineast.
Tillägg: OD11 på en hylla nära taket riktade framåt/uppåt/inåt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-24 23:17

lennartj skrev:Varför ha fler högtalare om de ändå spelar samma sak?

För att skapa ett diffust ljudfält. Men kan nog i vissa fall klara sig med 2 högtalare bak, men det kräver väldigt orginella högalare med helt extrem spridning. Ett par MBL kanske skulle funka?

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-11-24 23:25

Grundig Audiorama har kommit igen
http://www.grundig.se/?aid=9097534
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-24 23:27

Bild MBL Bild

5-7 såna där i hemmabion, sen vore man rätt omringad. 8)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-11-24 23:38

2st surroundhögtalare har väl aldrig varit tillräckligt för att täcka upp det bakre ljudfältet. Lexicon har sedan dom började (tidigt 90-tal?) med surroundprocessorer alltid haft möjlighet att köra 7.1 och så även Jim Fosgate (Fosgate/Citation) med sina processorer. Deras filosofi har ju alltid varit att det inte räcker med 2st surroundhögtalare.

Så att det skulle vara en sanning håller jag inte med om.

Sedan kom THX med sina Dipoler som skulle försöka efterlikna flera högtalare fast man bara använde 2st placerad rakt åt sidan.

Thomas

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-24 23:38

KarlXII skrev:

Ja, av kronofogdar...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 23:45

Jag tror det är samma "sanning" som att det räcker med en subb i systemet, som levt kvar bara för vi har massa okunniga personer som skriver i våra hemmabio och hifi tidningar. Att lägga 40K på 2 st bakhögtalare är ju pengar i sjön enligt mig. Kan aldrig bli bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-11-25 00:13

Det är ingen "sanning", det är en standard. Helt annan sak. En standard kan vara anpassad efter massor av olika krav som inte har med bästa ljud att göra.

Sånt man kan läsa i manualer för hembiorecievrar och i hifitidningar är alltså en sådan standard. Så här gör man är det tänkt:...

Såklart man kan utgå ifrån en standard och förbättra det som inte blir bra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 00:25

Om standarden är skriven så, så är den fel. Tror knappast man använder 2 st högtalare när man mixar för biografen eller?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-11-25 01:06

subjektivisten skrev:Om standarden är skriven så, så är den fel. Tror knappast man använder 2 st högtalare när man mixar för biografen eller?
Nej det gör man inte. Jag tror det är som Martin skriver, det är en standard. Inte många som vill har åtta bakhögtalare hemma.

Själv kör jag två Audio Pro Qube som bakisar, tycker det fungerar jättebra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vem kom på detta med 2 st surroundhögtalare?

Inläggav petersteindl » 2008-11-25 01:30

subjektivisten skrev:Det låter ju skit. 8O

Nej, men allvarligt, finns det någon vettig förklaring varför det stort sett varit en "sanning" att det räcker med två st surroundhögtalare i ett 5.1 system? Har det alltid varit ett efterkrav p g a WAF eller har det varit någon form av studier som man använt?

Från början var tanken den att konsumenten som offrade plats för hembio skulle ha dipoler som surroundhögtalare. De skulle stå rakt till höger och rakt till vänster om lyssnaren. De skulle vara riktade rakt framåt. På så sätt var ljudminimum rakt mot lyssnaren om loberna var framåt resp. bakåt. Ljudet bakåt från dipolhögtalare är ju polaritetsvänt gentemot dess ljud framåt. Så var den första hembiostandarden skriven. För biohemma-bruk var detta inte riktigt rumsrent 8) , så THX godkände så småningom även ickedipoler som surroundhögtalare. IÖ vet nog mer om detta.

MvH
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 01:38

Martin skrev:Det är ingen "sanning", det är en standard. Helt annan sak. En standard kan vara anpassad efter massor av olika krav som inte har med bästa ljud att göra.

Sånt man kan läsa i manualer för hembiorecievrar och i hifitidningar är alltså en sådan standard. Så här gör man är det tänkt:...

Såklart man kan utgå ifrån en standard och förbättra det som inte blir bra.

Njae...

Det där stämmer faktiskt inte.

Standarden beskiver hur man LAGRAR ljudet. (Nämligen i 5.1 under en lång period.)

Men det finns bara en enda standard som säger att man bara skall ha en högtalare per bakkanal, och det är hemma-THX-standarden, den ursrungliga, som dock föreskrev dipoler för att det inte skulle bli för dåligt.

Andra standarder för högtalaruppställning har varit den professionella THX-standarden (som man gör filmerna efter) som föreskriver minst 8 högtalaren för surroundfältet två kanaler, och 12 om mixrummet är LITET (inte stort nota bene).

Sen har vi ju ITU-standarden som så vitt jag vet från första början haft utrymme för multipla surroundhögtalare för de två kanalerna.

Mitt eget förslag på högtalarkonfiguration för surround från tidigt 80-tal inbegrep 8 - 10 högtalare för de 2 - 4 surroundkanaler jag tyckte det borde ha varit. Och redan på 70-talet använde jag multipla högtalare för sorroundfältet (minst 3, under en lång period 5 stycken), vilket jag dock slutade med en bit in på 90-talet*, för att från 1996 igen bara använda och förepråka multipla surroundhögtalare (efter att Ken Kantor berättat att det är kommersiellt självmord att propagera en sådan idé) när han hälsade på mig på Karolinska sjukhuset där jag läg med krossat vänsterben.

Kort sagt - det är svårt att hitta någon som sagt att det är vettigt med bara två högtalare för de två surroundkanalerna i ett 5.1-system. Det närmaste man kan komma är THX-standarden för hemmabruk, som dock i sitt val av dipolhögtalare med önskvärd tydlighet pekar ut problemen.

Vh, iö

- - - - -

*Mellan jag tror det var 1994 och 1996 hade jag en högtalare på programmet som hette "ambiens dice" som arbetade med reflexion i flera väggar för att komma runt problemet med för få högtalare.

1996 kom dock ambiens3, och sedan dess har jag helt lämnat tanken på att åstadkomma förnuftig täckning (för många lyssnare samtidigt dessutom) med bara två ljudkällor för de två kanalerna när ljudfältet som skall skapas faktiskt är ~180 graderstort vertikalt, och 220 grader stort horisontellt... Fantomprojektion från två ljudkällor fungerar helt enkelt inte under sådana förutsättningar.

Den främre ljudbilden med sin i praktiken <60 gradiga bredd (46 graders öppningsvinkel) och sin höjd på, på sin höjd, några tiotal grader, är något helt annat. Där fungerar fantomprojektion utmärkt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-25 08:01

Kanske därför det numera är 7.1 som gäller. :)

Men när kommer materialet?
Hårdvaran finns ju redan på hyllorna...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-25 09:44

KarlXII skrev:Kanske därför det numera är 7.1 som gäller. :)

Av samma anledning som THX i sin hemversion ville ha 2 högtalare, det är nog svårt att få acceptans för fler än två (waf) därav att det saknas programmaterial.
Men det är ju inte fler kanaler som behövs, bara fler högtalare för att panorera ljudet bättre, och mer sömlöst, jag kör själv 5.1 men använder 8surroundhögtalare, på de flesta filmer.

Vh Christer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-25 10:54

Tengil skrev:
KarlXII skrev:Kanske därför det numera är 7.1 som gäller. :)

Av samma anledning som THX i sin hemversion ville ha 2 högtalare, det är nog svårt att få acceptans för fler än två (waf) därav att det saknas programmaterial.
Men det är ju inte fler kanaler som behövs, bara fler högtalare för att panorera ljudet bättre, och mer sömlöst, jag kör själv 5.1 men använder 8surroundhögtalare, på de flesta filmer.

Vh Christer

Med fler kanaler får du ju naturligtvis en ännu bättre panorering.
Men, som sagt, var är materialet?
Nu har jag ju ingen BD-spelare så jag är inte uppdaterad, men finns det 7.1 filmer därute?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-25 13:26

Jag har faktiskt fått upp ögonen och håller verkligen med detta resonemang om flera surround och subbar. Jag har haft stora problem med mitt bioljud och under långt tid helt skippat biosystemet eftersom jag lessnat på det otroligt undermåliga ljud jag fått. Men 3saker jag gjort har fått mitt bioljud nu till en mycket fin upplevelse...Helt klart nöjd för första gången.

1...Rejäla steg till driften. 2st POA6600a till frontarna samt Sony TA-n9000es till surround samt center.

2... Dubbla Audio pro Sub nova istället för 1st Sunfire true subwoofer mkII. Här tycker flera bekanta att jag agerat totalt idiotiskt. :) 2st "skitsubbar" mot en värsting.

3... Dubbla bakkanaler som riktas i olika riktning för mer diffust ljud. Riktigt riktigt bra blev det och jag har faktiskt inte rört ens en inställning på flera månader utan bara ser på film istället. 8O :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 13:32

Sent skola syndarna vakna... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-11-25 15:06

Max_Headroom skrev:
lennartj skrev:Varför ha fler högtalare om de ändå spelar samma sak?

För att skapa ett diffust ljudfält. Men kan nog i vissa fall klara sig med 2 högtalare bak, men det kräver väldigt orginella högalare med helt extrem spridning. Ett par MBL kanske skulle funka?
De där är ju rundstrålande och mao lätta att höra riktning till. Ska man bara ha två bakhögtalare så ska man ju ha dipoler som placeras så att man i princip bara lyssnar på reflekterat ljud från dem.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 15:29

Vill bara för protokollet klargöra att min ambition verkligen INTE är att
skapa ett diffust ljudfält!

I varje fall är det kind of sant...

Alltså... på grund av applikationen så måste det bli i någon mån diffust,
för annars låter det syntetiskt. Men ambitionen är att det skall bli så i
tiden sammanhållet som det bara går, givet kraven på käll-oidentifier-
barhet och undertryckning av kamfiltereffekter. Och det är ju motsatsen
till ett diffust ljudfält, som jag alltså sträver efter.

I princip kan man säga att samma grundregler gäller som för de främre
kanalerna/högtalarna, men uppgiften är en med rätt andra parametar*.
Det är bara därför det också behöver bli lite annorlunda.

Vh, iö

- - - - -

*Mycket större "stereoöppingsvinkel" (220 *180 grader!), människor
kan sitta extremt snett inom ljudfältet, takreflexen får en ny roll...

Listan på skillnader kan göras mycket lång, men som sagt - ett diffust
ljudfält (sett psykoakustiskt) är som jag ser det snarare huvudfienden,
alltså en risk, än ett mål. 8)

På så vis skiljer sig min uppfattning drastiskt från den som THX står för.

(Även om jag tycker att både THX-lösningen med dipoler och bruk av
felvända Carlsson-högtalare, är bättre än att använda 2 konventionella
fristående högtalare för bakkanalerna. Sämre än så kan det ju inte bli.)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-25 15:35

För det försata MeanMachine du har Audio pro sub och det är knappast skit.

Själv tyckte jag heller inte att bakljudet var bra, jo inget fel på kvaliten men man hörde alltid från vilken högtalare det komifrån när man inte vill veta så att säga. Men sedan jag sålde mina Ego 414 till min arbetskompis och köpte mina Level(de står cirka 2-3 m från mig på vardera sida) och IM 10 till 6-7 kanalerna så låter det förträffligt bra. :)

ändrat, undras vad knappasat är för något, ett nytt Inosystem??
Senast redigerad av matså 2008-11-25 20:41, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-25 17:09

KarlXII skrev:Bild MBL Bild

Ja, med MedBestämmandeLagen kring sig... ..så ligger man rätt pyrt till... :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Chuck_V

Re: Vem kom på detta med 2 st surroundhögtalare?

Inläggav Chuck_V » 2008-11-25 20:32

subjektivisten skrev:Det låter ju skit. 8O

Eftersom man* vanligtvis re-mastrar ljudet på film som släpps på DVD och Blu-ray med endast en surroundhögtalare per surroundkanal tycker jag idén med att "endast" ha 2 st för Ls Rs i hemmet inte känns speciell kontroversiell.

Mixen utförs så, och spelar upp så i normalstora rum, så märkligt är det inte.

Att skylla det på okunskap, visst. Men det är i så fall en bred okunskap som inte bara drabbat fotfolket utan tydligen är de som producerar ljudet vilseledda någonstans på vägen.

*man är i det här fallet Lionsgate, Sony, Disney och New Line Cinema som alla gör "hemmamixar". Warner Bros, Universal och Fox gör det med några få utvalda titlar. Paramount utför generellt sett inga sådana mixar utan använer sig vanligtvis av "ursprungsmixen".

MVH
/g

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-11-25 21:02

IngOehman skrev:(Även om jag tycker att både THX-lösningen med dipoler och bruk av
felvända Carlsson-högtalare, är bättre än att använda 2 konventionella
fristående högtalare för bakkanalerna. Sämre än så kan det ju inte bli.)

När du skriver om Carlsson-högtalare, menar du 70-talarna eller 80-talarna då i första hand?

Eller är det både och?

Fast när jag tänker vidare så bör det ju fungera med 60-talarna också (fast där sitter ju diskanterna symmetriskt, så då kan det ju inte spela någon roll med höger/vänster).

Conny

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-11-25 21:37

Jag tror att dom kom fram till 5 kanaler för att dom inte trodde att medelsvensson har lust att placera ut ett helt gäng med högtalare runtom i sitt vardagsrum. Dom flesta har ju trots allt inga speciella biorum att smälla upp högtalare i !

Själv kör jag 2.1 ! Duger prima till mig ! :D

Framöver kommer det att bli 2.2 !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 21:39

Chuck, har du lyssnat på 5.1 ljud med 6 st surroundhögtalare ställda rätt? 2 st surroundhögtalare har aldrig funkat för min del iaf, låter rent ut sagt uruselt. Skulle du vilja ha samma här-är-jag ljud från högtalarna av dina fronter?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-25 22:03

subjektivisten skrev:Chuck, har du lyssnat på 5.1 ljud med 6 st surroundhögtalare ställda rätt?

"Ställda rätt" är något av ett subjektivt gungfly, så jag vet inte vad jag ska svara på den frågan.

Det är lika lätt att svara på den frågan som frågan om någon har lyssnat på 5.1 ljud med max 2 surroundhögtalare ställda rätt.
2 st surroundhögtalare har aldrig funkat för min del iaf, låter rent ut sagt uruselt.

Ok.

Skulle du vilja ha samma här-är-jag ljud från högtalarna av dina fronter?

Förstår inte riktigt frågan, men jag vill att surroundhögtalarna skall fungera så att jag blir nöjd, varken mer eller mindre.

Och för att jag ska känna mig nöjd så har jag en dragning för att fösöka återgskapa det mixaren hörde i studion, även om det av vissa kan anses vara en psykosakustisk mardröm.

MVH
/g

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-25 22:14

För det försata MeanMachine du har Audio pro sub och det är knappast skit.

AP räknas ju inte direkt inte som ett top-märke i hifisammanhang! :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nästa

Återgå till Generellt om hifi