Hjälp, jag hittar inte tråden om ljudtryck i lådor...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Hjälp, jag hittar inte tråden om ljudtryck i lådor...

Inläggav -Martin- » 2009-03-29 12:39

Jag letar desperat efter tråden där det diskuterades acceptabel max-nivå på ljudtrycket i lådor. Kan någon hjälpa mig?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hjälp, jag hittar inte tråden om ljudtryck i lådor...

Inläggav phon » 2009-03-29 12:50

Det här var väl sluten låda förstås ...? :)

Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.

Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-displacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-displacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.

Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.

En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.

PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.

PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-29 12:58

Ja, det var faktiskt det stycket jag var ute efter!
Tack!
/M

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-29 16:06

Det är antagligen av samma orsak jag har sparat just det stycket på skrivbordet .... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-29 21:48

Jag gjorde en simulering på det där och om rörelsen helt skulle kontrolleras av luftens fjädring så ger 150 dB inuti lådan 1 % distorsion. 160 dB ger 3% distorsion. 140 dB ger 0,3 % distorsion.

Vid frekvenser under fs är detta ganska sant, eftersom systemets fjädring kontrollerar rörelsen. Vid högre frekvenser blir systemet mer och mer masskontrollerat och då minskar betydelsen av luftens olinjäritet, dels pga masskontrollen, dels pga att ljudtrycksnivån inuti lådan sjunker.

Distorsionen är framförallt andraton.

PS Jag kan ha skrivit att 1% inträffar vid 160 dB någonstans på forumet, jag kom ihåg fel förut och det var ett fel som satte sig fast i mitt huvud. 1% inträffar alltså vid 150 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-29 22:26

... å då ligger den texten också sparad ... :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-30 00:03

Ni är för goa killar!

Förresten, i Basta ver2, kan man lägga in max önskat ljudtryck för marginalberäkningar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-30 08:15

-Martin- skrev:Ni är för goa killar!

Förresten, i Basta ver2, kan man lägga in max önskat ljudtryck för marginalberäkningar?

Nä det tror jag inte, hur skulle det funka?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-30 08:44

Kan du inte fixa en liten optimeringsknapp bara? :)

Man lägger in max önskat ljudtryck och så väljer Basta ut element, låda och filter. Gärna att man kan printa ut lådritning direkt för snickaren. :roll:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-30 09:18

phon skrev:Kan du inte fixa en liten optimeringsknapp bara? :)

Man lägger in max önskat ljudtryck och så väljer Basta ut element, låda och filter. Gärna att man kan printa ut lådritning direkt för snickaren. :roll:

Du glömde själva rummet... :)

Återgå till Teknikforum