Den som väntar på något gott... (OA52LE)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-16 11:13

Olle skrev:Kommer det gå att beställa färdiga filter + diskant från Larsen?
Mvh. Olle

Definitivt. Filtret kommer ju publiceras här så det kan man köpa var man vill men diskanten i o m den nya frontplattan kommer bara att kunna köpas från Larsen.

Pratade med John nyss och leverans av diskanter kommer troligen att kunna ske strax före midsommar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-16 11:50

Fixade komponentlistan så att den ligger i förstainlägget i denna tråd för de som redan nu vill samla på sig delar. :)

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-05-19 08:34

Kan se i havde et sæt Larsen 6 stående også, hvordan er forskellen i lyd?

Jeg tænker specielt på betydningen af forskellen i højde, nu da OA-52 givetvis er tæt på L6 mht delefilter filosofi...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-19 10:19

Nu är jag inte den mest ojäviga när det gäller bedömning av ljudet så jag brukar för trovärdighetens skull avstå från att komma med ljudkommentarer när det gäller egna konstruktioner. Men eftersom det är en jämförelse mellan två modeller där jag har påverkat det ljudliga resultatet så är jag kanske lika biaserad åt båda. I a f så kan jag tänka mig att kommentera ljudet en aning i detta specifika fall.

När vi tog fram L6 så jämfördes den mot "referensen" OA52.3 och då framkom det att den senare i jömförelse hade ett något pressat ljud och kanske saknade lite "kropp" i vissas röster. Båda dessa svagheter är nu åtgärdade och kanske OA52LE upplevs som aningen varmare i klangen än L6. Diskanten i OA52LE upplevs som mycket "friare" i sin framtoning och är betydligt mer utsträckt uppåt. Lars "Grappa" Nyström (som är den som har sålt mest OA50 i världen) berömde framför allt den fantastiska diskanten och homogeniteten. Han vågade sig t o m på en kommentar som följande; "Det märks att dynamiska element börjar närma sig vad ett par lakan kan prestera". Då underförstått att OA52LE började kunna jämföras med hans 80kkr Quad ESL på vissa områden. De som känner honom inser hur stort detta uttalande var. 8)
Ljudbilden på 52LE är ungefär som orginalet men med bättre precision i sidled. Bättre fokus. Men regnbågseffekten finns kvar till en viss del.

Summering:
- Likvärdig homogenitet.
- Betydligt mer utsträckt och avslappnad diskant i 52LE.
- Lite grumligare karaktär hos 52LE i de lägre registerna och något varmare klang.
- Något mer kontrollerad basåtergivning hos L6.
- Lägre ljudbild hos 52LE och något kraftigare regnbågseffekt (att ljudbilden lyfter i mitten på vissa inspelningar).

Några av svagheterna hos 52LE beror på intrinsiska (inneboende) egenskaper och går aldrig att komma ifrån men jag har försökt göra mitt bästa efter förutsättningarna. Den svaghet L6 uppvisar (diskanten) funderar vi på att åtgärda genom att ta fram en signatur-uppgradering. Vi får se.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-05-22 22:46

Tak, det var et meget detailjeret og godt svar :D
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-23 01:10

Med mina OA52 stående ovanpå OB52 med 80 Hz delning, som placerar diskantelementen på exakt samma höjd som Larsen6, kommer jag undan alla nackdelar nedan?
- Lite grumligare karaktär hos 52LE i de lägre registerna och något varmare klang.
- Lägre ljudbild hos 52LE och något kraftigare regnbågseffekt (att ljudbilden lyfter i mitten på vissa inspelningar).

Är basåtergivningen i L6 bättre kontrollerad än i OA52LE även över 80 Hz?
Om så är fallet, vad tror du om att täppa till basreflexen mer eller mindre när jag delar vid 80 Hz och är helt ointresserad av att 8545 ska ha någon output vid 30 Hz?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-23 10:10

lennartj skrev:1. Med mina OA52 stående ovanpå OB52 med 80 Hz delning, som placerar diskantelementen på exakt samma höjd som Larsen6, kommer jag undan alla nackdelar nedan?

2. Är basåtergivningen i L6 bättre kontrollerad än i OA52LE även över 80 Hz?
Om så är fallet, vad tror du om att täppa till basreflexen mer eller mindre när jag delar vid 80 Hz och är helt ointresserad av att 8545 ska ha någon output vid 30 Hz?

1. Vissa av de nackdelar jag listade är beroende på OA52s uformning och placering och det är nog lite troligt att du redan nu ska märka dessa förbättringar eftersom du placerar dina OA52 upphöjda.

2. Svårt att säga. Den kan säkert upplevas så eftersom den inte triggar rumsresonanser lika mycket som OA52. Dina upphöjda OA52 bör vara lika i denna aspekt.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-05-29 09:56

Jeg har nu skaffet alle delene til en OA-52LE men mangler selve diagrammet på delefilteret...

Jeg skal opgradere nogle fine gamle OA-52.1 der dog har nogle få mangler:

Der er få skrammer i lakken (sort). Nogle anbefalinger til en god lak til reparation?

Stof puderne der ligger foran enhederne mangler. JEg har tænkt mig at erstatte disse af noget filt. Jeg har noget 5-7mm filt jeg vil ligge i tre lag og så betrække med stof....vil det være ok?

:)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-06-07 20:02

Naqref™ skrev:
Olle skrev:Kommer det gå att beställa färdiga filter + diskant från Larsen?
Mvh. Olle

Definitivt. Filtret kommer ju publiceras här så det kan man köpa var man vill men diskanten i o m den nya frontplattan kommer bara att kunna köpas från Larsen.

Pratade med John nyss och leverans av diskanter kommer troligen att kunna ske strax före midsommar.

Jag har mejlat Larsen för att få reda på vad kostnaden kommer bli för diskanter + färdiga filter men har inte fått något svar. Vet du på ett ungefär hur mycket jag kommer få ta av semesterkassan?
Mvh. Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-07 23:14

Naqref™ skrev:Några av svagheterna hos 52LE beror på intrinsiska (inneboende) egenskaper och går aldrig att komma ifrån men jag har försökt göra mitt bästa efter förutsättningarna. Den svaghet L6 uppvisar (diskanten) funderar vi på att åtgärda genom att ta fram en signatur-uppgradering. Vi får se.

Hur utrycker sig denna svaghet?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-08 09:13

Skorpio: Har du även den nya diskantfronten?
Schema kommer (har inte det tillgängligt på denna dator och har inte den andra tillgänglig).

Olle: Inte en susning faktiskt.

Glebster: Den tappar en aning energi i det översta av den översta oktaven. Inget stort tapp men man hör det vid jämförelse med Låtta eller OA52LE.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-08 10:13

Naqref™ skrev:Skorpio: Har du även den nya diskantfronten?
Schema kommer (har inte det tillgängligt på denna dator och har inte den andra tillgänglig).

Olle: Inte en susning faktiskt.

Glebster: Den tappar en aning energi i det översta av den översta oktaven. Inget stort tapp men man hör det vid jämförelse med Låtta eller OA52LE.

Ja, fronten laver jeg selv...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2009-06-08 15:48

Skall filtkringlan vara på med den nya diskanten?
Mvh. Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-08 16:56

Olle skrev:Skall filtkringlan vara på med den nya diskanten?
Mvh. Olle

Det är tänkt så.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-08 17:15

Naqref™ skrev:
Mvh. Olle

Det är tänkt så.

Vaffö då? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-08 22:28

Naqref™ skrev:
Mvh. Olle

Det är tänkt så.

Finns det någon bra bild på hur denna kringla ska positioneras (i djupled)? Självklart sitter den fast men det är de facto möjligt att böja den (avsiktligt eller inte)... :roll:

Filip

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-12 13:25

petersteindl skrev:
Naqref™ skrev:
Mvh. Olle

Det är tänkt så.

Vaffö då? :)

För att alla mätningar är gjorda med den på och injustering av filtret är gjord med den ditsatt och för att Stig tog fram lösningen. Och kanske framför allt för att den inte inverkar på tonkurvan för energiutstrålningen nämnvärt men dämpar den destruktiva reflexen i ribbans överkant. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-12 13:25

Glebster skrev:
Finns det någon bra bild på hur denna kringla ska positioneras (i djupled)? Självklart sitter den fast men det är de facto möjligt att böja den (avsiktligt eller inte)... :roll:

Filip

Häpp!!! :D

Bild

Diskantfronplattan kommer att få ett lite annat utseende än denna prototypversion men avviker inte akustiskt.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-23 10:08

Da der ikke er en tegning på delefilteret endnu, skriver jeg lige hvordan jeg vil kople komponenterne op:

Bas sektion: SerieSpole (1.4mH)-parallel kondensator (12uF)-Serie spole 0,4mH-Basenhed i fase

Diskant sektion: SerieModstand (3R3)-ParallelModstand (4R7)-SerieKondensator (6,8uF)-ParallelSpole (0,25mH)-Diskantenhed i modfase

Håber det er som tiltænkt?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-23 14:36

Bassektion: Seriespole 1.4mH, kondensator mot jord 12uF, 0.4mH seriespole. Bas i rätt polaritet.

Diskantsektion: Seriemotstånd 3.3 ohm, seriekondensator 6.8uF, spole mot jord 0.25mH, seriekondensator 6.8uF, seriemotstånd 4.7 ohm och diskanten i rätt polaritet.

Ska se om jag orkar fixa bilden på det idag i hettan.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-23 17:32

Naqref™ skrev:
Glebster skrev:

Filip

Häpp!!! :D

Bild

Diskantfronplattan kommer att få ett lite annat utseende än denna prototypversion men avviker inte akustiskt.

Thank You, Sir.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-24 09:33

Naqref™ skrev:Bassektion: Seriespole 1.4mH, kondensator mot jord 12uF, 0.4mH seriespole. Bas i rätt polaritet.

Diskantsektion: Seriemotstånd 3.3 ohm, seriekondensator 6.8uF, spole mot jord 0.25mH, seriekondensator 6.8uF, seriemotstånd 4.7 ohm och diskanten i rätt polaritet.

Ska se om jag orkar fixa bilden på det idag i hettan.

Hvis man nu skal justere lidt på diskant niveauet, skal man så ændre på de 3R3 eller 4R7?

Det haster ikke med billeder :)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-04 11:20

Verkar som om jag vände lite på filtret för diskanten i minnet. Här kommer den rätta konfigurationen.

Bild
Diskantfilter.

Bild
Basfilter.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-07-05 12:27

Jag är intresserad av att uppgradera diskanten i mina orginal 52or. Hur funkar det? Är det bara att byta och löda nytt diskantfilter? Eller blir det konstigt då?
/Krister

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-05 13:12

Om du har OA-52.2 eller OA-52.3 så är det bara att byta diskant och filter till bas och diskant. För OA-52.1 så tillkommer lite filtprylar och baselement.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-07-05 21:15

Naqref™ skrev:Om du har OA-52.2 eller OA-52.3 så är det bara att byta diskant och filter till bas och diskant. För OA-52.1 så tillkommer lite filtprylar och baselement.

Det är just .1 som jag har och att byta basar känns inte aktuellt. Däremot diskanterna. Hur blir det om jag bara gör diskantbytet?

/krister

Användarvisningsbild
lennartj

Stegvis

Inläggav lennartj » 2009-07-05 22:13

Jag tror du bör byta även basdelen av filtret när du byter diskant och filter för den.
.1 har första ordningens filter i basen så den kommer inte att rulla av snabbt nog vid delningsfrekvensen utan ge lite för mycket energi kring 3 kHz och i värsta fall interferera lite med diskanten, misstänker jag.
Om du skrapar ihop delninsfilterkomponenterna i lösvikt och inte behöver tänka på fraktkostnader för flera beställningar, kan du givetvis vänta med basfiltret och rapportera här hur du tycker att det låter.
Jag är lite nyfiken på det.

Blir jag inte för otålig i höst tänker jag ta ett steg i taget med kanske en månads mellanrum för att lyssna, mäta och jämföra mot mina tidiga .2 som jag har som referens och inte kommer att röra.
Modifieringsobjekt och utvärderingssteg blir
.1 Svalander
.1 Svalander med LE-diskant
.1 Svalander med LE-diskant+filter
.LE fast med 8542-bas
.LE

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-07-06 19:13

Peerless diskanten er ikkemærket med + ved terminalerne, men en af den er malet hvid. Er det plus?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-06 19:41

Skorpio skrev:Peerless diskanten er ikkemærket med + ved terminalerne, men en af den er malet hvid. Er det plus?

Jag har tolkat det som plus.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-07-10 12:40

Jeg har spillet noget på mine "nye" 52.LE...og de er imponerende gode...der sker sikkert mere når diskanterne spilles til, men jeg er meget tilfreds!

Sikke et fokus og en detailjerigdom...og den rigtige carlsson lyd intakt, forbløffende!

:D :D

Et spørgsmål sniger sig på:
På OA51.2/3/LE anbefales det at ændre på længden af porten (der er valgt til 18W/8542....er det noget der skal fokuseres på i OA52?
-Chaconne ll, sorte

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati