Modern klassisk musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
C4rlsson

Modern klassisk musik?

Inläggav C4rlsson » 2009-09-06 21:44

Vilka moderna (1900<) kompositörer tycker ni om? Jag gillar Bartok, Schönberg, Webern, Rautavaara, Gubaidolina, Salonen osv men upplever att jag har sämre grepp om nykomlingarna. Kom gärna med tips!

Jo just det. :o Minimalistkomp. får ni gärna hoppa över. :x :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-09-06 22:31

Lera Auerbach och Alfred Shnitke är två som jag kommer på på rak arm

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-09-06 22:52

Frank Martin var bra tycker jag. Jag har flera CD, varav flera tyvärr inte går att få tag på längre.

Här är ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=kDUHg3y3gBQ

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-09-06 22:56

Philip Glass (eftersom han inte är enbart minimalist utan har gjort bra orkesterverk också sådetså)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-07 00:15

Benjamin Britten och Arvo Pärt!!!
Jag har själv sjungit drygt ett halvdussin av Brittens och några av Pärts körverk, men de har ju båda gjort en massa helt instrumental musik också.
Spontant klarar jag inte utse en favorit var av dem, jag har för mycket av båda som är bra på olika sätt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-07 00:25

De enda jag har någon som helst koll på är ju minimalisterna. Två redan
nämnda: Pärt och Glass. Górecki också? Inte superminimalist så han skulle ju
kunna få sig en plats i tråden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-07 01:01

Ja, gillar man monoton musik med små förändringar ska man inte missa Steve Reich heller.
Sedan har vi ju Edgar Varèse som Frank Zappa beundrade. Jag rekommenderar exempelvis stycket Ionization.
Arthur Honegger gjorde bland annat maskinmusik som Pacific 231, men även ett oratorium som Le Roi David.
Darius Milhaud har dels gjort glad musik som "Le beauf sur le toit" (Oxen på taket) och lite mer filosofisk musik med lite jazz-anknytning som "Le création du Monde".
Dimitri Sjostakovitj har till och med skrivit ett par jazz-sviter som finns på Naxos, förutom de mer kända symfonierna, där jag gillar 5:an bäst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-07 01:05

Lutoslavski, Vaughan Williams :) Hindemith, Copland, Respighi, de Falla, Jolivet, Janacek, Orff.

Edit: stavfel
Senast redigerad av petersteindl 2009-09-15 17:24, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-07 01:13

För drygt 10år sedan gav Decca ut ett tjugotal CD under rubriken "Entartete Musik" med musik som Naszisterna förbjöd. De mest kända kompositörerna i samlingen är nog Hanns Eisler, Erich Wolgang Korngold och Ernst Krenek. Jag skaffade några av dem med mycket hörvärd musik.
Nu är jag för trött för att googla på "Entartete Musik" men det kan nog vara intressant.

Nu är Le création du monde nästan slut, skön avrundning på kvällen. God natt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-07 01:30

Jag har Walter Braunfels, Korngold, Viktor Ullman, Erwin Schulhoff, Berthold Goldschmidt, Franz Schreker, Hanns Eisler, Pavel Haas och Ernst Krenek.

En del är rätt bra. :) Saknar Zemlinsky

Glömde Gerschwin tidigare :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-07 08:23

Äsch. Kommer man ett halvt dygn sent har ni ju räknat upp alla favvo! :(

C4, jag tror att du har så du klarar dig en stund! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-09-07 09:18

Jag är rätt förtjust i symfonisk musik av Eduard Tubin.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-07 09:34

Får man föreslå att alla som namndroppat lägger in något extra bra verk att
kolla upp av den nämnda kompositören (var på vippen att skriva artisten)?
de som inte redan gjort det vill säga. Det är ofta svårt att pricka rätt när
man väljer från en lista.

Eftersom jag sa Henryk Górecki så får jag väl säga vad jag tycker om också.
Det är vad jag vet det mest kända verket Symphony No. 3.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-09-07 10:39

Mitt Glass-tips (känner dåligt till denna sida hos PG, men detta verk gillar jag):

"Itaipu is the second of three "nature portraits" for orchestra that Glass composed after completing his famous trio of "portrait operas" (Einstein on the Beach in 1975, Satyagraha in 1980, and Aknahten in 1984). The first, The Light, appeared in 1987, while the next two, Itaipu and The Canyon, appeared the following year. Employing a full chorus and a full orchestra of strings, winds, brass and percussion, Itaipu calls for a larger orchestral force than Glass had ever used up to that point in his career, putting his distinctive sound -- which had theretofore usually called for winds, strings, and/or keyboards only-- within a new instrumental framework. Its grand scale reflects the enormity of its subject: the dam by the same name that was being built at the time on the Paraná river, which divides Brazil and Paraguay. The structure, which was at the time of its construction the world's largest hydroelectric dam, stands over fifty stories tall and stretches five miles between Brazilian and Paraguayan shores. Glass had received a commission for a choral-orchestral work from the Atlanta Symphony, and when he toured the gigantic dam in 1988, he immediately recognized it as the subject for the forthcoming work. " (allmusic.com)

Lika mäktigt som det låter, m.a.o.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-07 10:44

Ok,
här kommer lite förslag på verk från kompositörerna jag nämnt:
Britten: War Requiem, Saint Nicholas, A Ceremony of Carols, Peter Grimes
Pärt: Passio, Berliner Messe
Reich: Music for Mallet Instruments, Voices and Organ
Hanns Eisler: Roaring Eisler med HK Gruber (RCA 74321 56882 2) p.1998
Korngold: Die tote Stadt (Naxos 8.660060-1) Svensk SR 1996
Krenek: Violinkonsert nr.1 (Decca 452 481-2) p.1996
Många av mina inspelningar är på vinyl eller CD köpta för ganska länge sedan så jag tror inte det är någon större mening med att jag letar upp skivnummer och bolag för dem.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-07 10:50

Det här kommer att bli mycket namnstaplande! .. Det kommer ta en stund att lägga in verk på alla! :wink:

Of the top of my head :

Jag är ju lite svag för den postromantiska sovjetiska skolan, mest känd där är ju Dmitrij Sjostakovitj (Symfoni nr 8, Pianokonserterna, Första Cellokonserten, Filmusik, Operan "Näsan"), men namn som Gavriil Popov (Symfoni Nr 2), Aram & Karen Khachaturian (Baletten Gayane resp Symfoni nr 4), Mieczyslaw Weinberg (Klarinett + Flöjtkonserter, Symfoni nr 12), Andrei Ephai (Concerto grosso), Nikolai Roslavets, Hermann Galynin (Pianokonsert Nr 2 + Stråkkvartetterna), Boris Tjajkovskij (De 6 Stråkkvartterna), Boris Parsadanian (Symfoni Nr 2), Nikolai Peiko (Pianokvintetten), Vissarion Shebalin (Symfonierna 2 & 4), Giorgii Sviridov (Snöstorm och andra sånger), Ivan Alexandrovich Vïshnegradsky (La Journée de l'Existence, Pianomusik), Otar Taktakishvili (In the Steps of Rustaveli), Kara Karayev (Leili and Mezhnun, Symfoni nr 3), Sultan Hajibeyov (orkesterkonsert), Valentin Vasil'yevich Silvestrov (Monodia + Symfoni nr 5), Alexander Mosolov (Zavod, Stråkkvartett nr 1), Lev Knipper (Violinkonsert nr 1), för att nämna en handfull!

Av modernare "post sovjeter" gillar jag tex. Alfred Schnittke (Concerto Grosso 1 & 2, Violinkonserterna), Sofia Gubajdulina (Johannespassionen, The Canticle of the Sun), Galina Ustvolskaja (Composistions 1 - 3, Pianomusik), Gija Kantjeli (Styx, Trauerfarbenes Land), Tigran Manssurjan (Konserter för violin & cello), Vladimir Martynov (Come In)..

från Baltikum är ju estsvensken Eduard Tubin given (Symfoni nr 5, Violinkonserterna), men Rene Espere (Cantus för kammarorkester, Körmusik), Ester Mägi (Sinfonia), Veljo Tormis (Järnets makt), Erkki-Sven Tüür (Requiem, Magma), Helena Tulve (Lijnen), Kuldar Sink (Canción de jinete), Jan Rääts (Konsert för Violin & Kammarorkester, Symfoni nr 6), Peter Vähi (Concerto piccolo), men jag har aldrig riktigt gått igång på Arvo Pärts musik (Johannespassionen, Arbos) (Ester) .. Imants Kalnins (Sånger), Peteris Vasks (Stråkkvartetter), Margeris Zarins (Grekiska vaser), Arnolds Sturms (Pianokonsert) (Lettland) .. Jurgis Juozapaitis (Tower Counterpoints), Eduardas Balsys (Violinkonserter) (Litauen)

I Finland har vi ju giganter som Joonas Kokkonen, Magnus Lindberg, Eino-Juhanni Rautavaara, Kaija Saariaho, Einar Englund, Kalevi Aho, Erik Bergman.. Försök att hitta Finlandia/Warners serie "Meet the Composer" .. Väldigt bra översikter på Finska tonsättare!

Norge; Fartein Valen (Violinkonserten), Rolf Wallin (Stråkkvartetten, Stonewave, Act), Arne Nordheim (Requiem), Johan Kvandal (Fantasia för hardanger fiolin og strygere), Terje Rypdal (Gitarrkonsert) ..

Danmark; Bent Sørensen (Deserted Church Yards, Shadowland), Per Nørgård (Gilgamesh, Symfoni nr 3, Stråkkvartetter), Niels Viggo Bentzon (Pianomusik), Pelle Gudmundsen-Holmgreen (Concerto Grosso ), Vagn Holmboe (Symfonier + Stråkkvartetter), Leif Kayser (Symfonier), Herman D. & Thomas Koppel (Pianomusik resp Los Angeles Street concerto), Bent Lorentzen (Oboekonsert), Karl Aage Rasmussen (Symphony in Time), Knudåge Riisager (trumpetkonsert, Slaraffenland.), Poul Ruders (Solar Trilogy), Fuzzy (Bangs, Sounds & Silence, även grejjor han gjort med Nya kulturkvartetten)..

Tyskland; Paul Dessau (Stråkkvartettern, Berchtsånger), Hanns Eisler (The Hollywood Songbook, Deutsche Symphonie), Heiner Goebbels (Aus einem Tagebuch), Hans Werner Henze (Symfonierna, Requiem), Maurcio Kagel (EAM, Stråkkvartetter), Helmut Lachenmann (Das Mädchen mit den Schwefelhölzern, Ausklang), Karlheinz Stockhausen (Helikopterkvartett), Stephan Wolpe (Zeus und Elida), Bernd Alois Zimmermann (Requiem für einen jungen Dichter), Wolfgang Rihm (Deus Passus, Sphere)..

Polen; Tadeusz Baird (Symfoni nr 3), Witold Lutoslawski (Orkesterkonsert, Music funebre), Roman Maciejewski (requiem), Krystoff Penderecki (Musik för stråkkvartett och klarinett), Grazyna Bacewicz (Violinkonsert), Wojciech Kilar (Filmmusik)...

Sedan har vi ju problembarnet Sverige... Hilding Rosenberg (Symfonier, Stråkkvartetter, Pianokonserter), Gösta Nystroem (Sinfonia del mare, Concertos för stråkar), Claude Loyola Allgén (Sonat för Soloviolin, Stråkkvartetter), K-B Blomdahl (Symfoni nr 3), Allan Pettersson (Symfoni nr 7, Violinkonseterna), Jan Carlstedt (Stråkkvartetterna), Lille Bror Söderlundh (Havängsvit, Violinkonsert, Sånger), Daniel Nelson (Klarinettkonsert), Karin Rehnqvist (Puksånger, Lamento), B Tommy Andersson (Slagverkskonsert), Henrik Strindberg (Etymology, I Träd), Jan och/eller Sven-David Sandström (Motorcykelkonserten resp. Symfoni nr 2, Requiem), Gunnar Valkare (Visaggio), Kent Olofsson (Tarpeian rock), Mika Pelo (Violinkonsert), Lars Ekström (Genom skärvan av en prisma), André Chini (Muroroa), Thomas Liljeholm (Tetrachordon, The final death of Orpheus), Dror Feiler (Sparagmos, Even the blood must sleep, Music for dead Europeans), Rolf Marinsson (Trumpetkonsert), Jonas Bohlin (Stråkkvartett), Karl-Erik Welin (Stråkkvartetter, Orgelimprovisationer), Åke Hermanson (Symfoni nr 2, Lyrisk metamorfos), Bengt Hambraeus (Liturgia pro organo, Apocalipsis cum figuris secundum Dürer 1498) och sist men inte minst geniet från malmberget, Bo Nilsson! (Zwanzig Gruppen, Quantitäten, Stunde eines Blocks)

Och det bara från länderna runt Östersjön! :lol: :lol: ... Jag måste ha glömt 100tals... :oops: :oops: .. Och ja, Noreg kom med av bara farten!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-07 14:30

Av svenskarna gillar jag Åke Parmerud och Anders Hultqvist. Och Hans Gefors.

Finns en som heter Petr Eben, tror han är tjeck.

Annars är väl de flesta jag känner till nämnda. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-07 14:35

Almen skrev:Av svenskarna gillar jag Åke Parmerud

Verkar spännande!

Ställ er på ett torg och slut ögonen. Vad är det ni hör? Samla dessa intryck i en kombination av olika synthljud som far omkring tills helheten blir till en stor skildring av de känsloyttringar som gör oss människor till människor. Eller som upphovsmannen skulle ha kallat det, en graffitimålning av röster. Då får ni “Grains of voices”.

http://dagensskiva.com/2006/04/15/ake-parmerud-grains-of-voices/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-07 15:03

perstromgren skrev:
Almen skrev:Av svenskarna gillar jag Åke Parmerud

Verkar spännande!

Ställ er på ett torg och slut ögonen. Vad är det ni hör? Samla dessa intryck i en kombination av olika synthljud som far omkring tills helheten blir till en stor skildring av de känsloyttringar som gör oss människor till människor. Eller som upphovsmannen skulle ha kallat det, en graffitimålning av röster. Då får ni “Grains of voices”.

http://dagensskiva.com/2006/04/15/ake-parmerud-grains-of-voices/

Bland det bästa jag hört var en konsert med elektroakustisk musik där tonsättaren själv mixade live i surround. Har för mig det var Les objets obscures. Ascoolt!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2009-09-07 16:23

Max Richter och Jóhann Jóhannsson. Fast det är fel att säga modernism som om det är enkelt att peka ut. Såhär 100 år efter tillkomsten är den allt och inget.

De två jag rekommenderar har i sin stuktur mkt gemensamt med senmodernister som Glass och Pärt. Men musiken påminner egentligen mer om Tjajkovskij, vars musik efterträddes av modernism.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-09-07 20:42

Här har det hänt grejer! Kul! Kommer ta tid att gå igenom alla tips men jag har noterat allt jag inte hört tidigare. Jag gillar K.B Blomdahl mycket (symfonierna i synnerhet) så skriv gärna om ni känner till någon i stil med honom. :D

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2009-09-07 22:02

Jag gillar också Bartok.

Richard Strauss kanske platsar här? exempel: Hornkonsert nr 2 - 1942

Heitor Villa-Lobos - exempel: Fem preludier, för gitarr (1939-40)
http://www.youtube.com/watch?v=GVRtXEE7Q-U

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-07 22:11

Ronnie skrev:Jag gillar också Bartok.

Richard Strauss kanske platsar här? exempel: Hornkonsert nr 2 - 1942

Heitor Villa-Lobos - exempel: Fem preludier, för gitarr (1939-40)
http://www.youtube.com/watch?v=GVRtXEE7Q-U

Heitor Villa-Lobos :D Där satt den. Otroligt att man kunde glömma honom. Bästa spelet av Villa-Lobos jag någonsin hört. Helt fenomenalt. Tack Ronnie.

MvH :D
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-07 22:49

Nu har jag beställt 8 CDn med Presti-Lagoya :D

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2009-09-08 00:15

Peter: 8 CDs???! Jag fick hem min idag, och den innehåller bara 6st :D

Tilllagt: Jaha.. 8 olika? Jag köpte en samling på 6 CDs "L'Art de Alexandre Lagoya avec Ida Presti"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-08 03:16

Ronnie skrev:Peter: 8 CDs???! Jag fick hem min idag, och den innehåller bara 6st :D

Tilllagt: Jaha.. 8 olika? Jag köpte en samling på 6 CDs "L'Art de Alexandre Lagoya avec Ida Presti"

Den har jag beställt. Sedan har jag beställt 2 st vanliga CD. De kanske ingår i boxen? Jag vet inte, men jag brukar ta rubbet för säkerhets skull :) Hur låter den med 6 CD?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2009-09-08 03:43

Trådkapning :D
Har bara hunnit lyssna igenom halva första CD:n, och har inte haft nån bra anläggning till det. Ljudkvalitén varierar lite, men det lät alltid fint när de där två spelade, verkar det som.
Jag brukar annars tycka att gitarrmusik ofta har något stressigt och obekvämt över sig, och stänger gärna av.

Presti och Lagoya använde ofta eller alltid gitarrer av Robert Bouchet-typ, och de verkar ha ett väldigt vänligt ljud, även när gitarristen inte spelar helt rent. Här är ett youtube-exempel: http://www.youtube.com/watch?v=qVPdNUzk_Tk

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-08 04:14

Otroligt fint ljud i gitarren. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-08 09:52

Jag vet inte vad som räknas som "klassisk" musik för 1900-talet, men Bertolt Brecht förtjänar väl att nämnas? Hans Tolvskillingsoperan är ofta hörd, men tål det!

En modern efterföljare är William Bolcom som jag i och för sig endast känner genom hans Cabaret Songs, men har stor sympati för.

Här sjunger Measha Brueggergosman (en härlig sopran!) ett par stycken ur Cabaret Songs i en reklamsnutt för skivan Surprise.

http://www.youtube.com/watch?v=40z7FAZmlLs

PS. När jag letade efter klippet ovan snubblade jag över ett annat klipp där Ms Brueggergosman sjunger en gammal slagdänga: Both Sides Now. Där visar hon vad en soprandiva kan åstadkomma med en vanlig låt! Kolla crescendot i slutminuterna: http://www.youtube.com/watch?v=wofcmB_3oJM&NR=1 Jösses, vilket tryck! Ursäkta OT. DS.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-08 18:30

perstromgren skrev:Jag vet inte vad som räknas som "klassisk" musik för 1900-talet, men Bertolt Brecht förtjänar väl att nämnas? Hans Tolvskillingsoperan är ofta hörd, men tål det!

Bara en lite korrektion Per, Bert Brecht var en fin dramatiker, men kan notade aldrig en ton i hela sitt liv! Det var Kurt Weill som skrev den utmärkta musiken till tolskillingsoperan! Brecht jobbade med dom bästa tyska mellankrigstonsättarna, förutom Weill, tex. Hanns Eisler och Paul Dessau..

Föresten så bygger tolvskillingsoperan på en Brittisk 1700-talsförlaga "The Beggars Opera" av John gay, den finns inspelad på Hyperion och det är jättekul att jämföra hur historien anpassas i dom olika århundradena.

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Nästa

Återgå till Musikstugan