Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Intressant metod men jag tror det är svårt att jämföra så. Olika rum, olika högtalare mm påverkar den upplevda ljudtrycket ganska mycket.
RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.
Är inte det farligt? Om man spelar rejält högt med dynamiskt matrial = rätt så låg medelnivå, för att sen köra en statiskt testsignal på den volymen, så kan det gå åt helvete, eller?
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.
Är inte det farligt? Om man spelar rejält högt med dynamiskt matrial = rätt så låg medelnivå, för att sen köra en statiskt testsignal på den volymen, så kan det gå åt helvete, eller?
RogerJoensson skrev:Först och främst får man enas om ett och samma musikstycke som är lagom dynamiskt och klangligt lämpligt som ger rimligt rättvisande värden i olika rum/anläggningar.
Sedan kommer något som är ännu svårare, hur ska nivåfördelningen över olika delar av frekvensregistret se ut, vilka frekvensgångsavvikelser tillåts resp anläggning/rum ha.
perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
Vore det inte bättre med något spår som låter rent och bra och gärna har rätt bra dynamik?
subjektivisten skrev:Vad sägs om Bertil Alving Cantate Domino? Den bör ju många ha, är välljudande och har rätt så bra frekvensomfång.
RogerGustavsson skrev:För den som vill skapa en egen testskiva: Ladda ner och installera NTI Wave FIle Generator.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... or_1.0.zip
Sedan kan man välja något passande från menyn.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/nti.JPG
Möjligen skulle man bearbeta den där filen, begränsa frekvensomfånget till kanske 100-3000Hz? Detta för att inte rumsresonanser ska störa nivåmätandet och uppåt för att skydda diskanterna.
Cantate Domino är ett bra val!
RogerGustavsson skrev:Ja, det kan jag väl... När det gäller musikexemplet/-exemplen, det blir ju lite smaksak vad man väljer. Musik man tycker om spelas nu lite högre än annat.
RogerGustavsson skrev:Jag föreslog 100-3000Hz för att det inte ska bli alltför smalbandigt. Högtalare+rum är ger en rätt taggig tonkurva på lyssningsplats och det går inte att mäta på enskilda sinustoner.
RogerGustavsson skrev:Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav
Nivån är -30dBFS och jag har skurit under 100Hz resp. över 3kHz. Tycker man ska mäta C-vägt eller linjärt, annars skärs området under 400Hz bort.
RogerGustavsson skrev:Har endast White Album i digital form. Pink Floyd är ju rätt välljudande. Personligen brukar jag inte fippla med volymkontrollen under spelning.
Användare som besöker denna kategori: PJo och 32 gäster