Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Sedan är jag inget fan av lutande bafflar direkt eftersom det medför att högtalarnas spridningsmönster riktas uppåt på alla sätt utom runt delningsfrekvensen där ett bra designat filter motverkar den trenden.:
Vad frågade du om thiel och vad svarade de? Som jag sa så är det precis så att högtalarnas spridingsmönster riktas mer rakt framåt, även off axis i horisontalplanet, när man lutar baffeln bakåt jämfört med en lodrät baffel utan någon form av faskorrigering. Om vi antar att båda typerna har faskorrigering så att de lobar framåt on axis så kommer den lutande baffeln att loba mer framåt off axis. Men detta gäller ju bara omkring delningsfrekvensen där elementen överlappar varandra. Dessutom har ju baselementet sin spridingsbegränsning och denna riktas ju uppåt så spridningsmönstret riktas aldrig 100% famåt ens vid delningen. Det finns alltid spår av uppåtriktningen även om de kan minimeras.nl1970 skrev:Är det säkert? Jag frågade om Thiel och fick ett annat svar.
Martin skrev:Vad frågade du om thiel och vad svarade de?
IngOehman skrev:Elementen adderar bättre nedåt än rakt fram,
IngOehman skrev:PS. Kul att vågfrontsradiens skillnad mellan olika eement, och dess betydelse, diskuteras här på faktiskt!Det har jag väntat på sedan 1977, då jag skrev den första artikeln (mig veterligt i världen) om betydelsen av att även denna egenskap noga kartläggs och integreras i delningarna mellan elementen.
IngOehman skrev:Att det skulle vara omöjligt att konstruera element som, placerade på samma baffel, naturligt har den egenskapen (samma vågformsradie på ett givet avstånd från baffeln) stämmer däremot inte! Men det är väldigt ovanligt att sådana elementkombinationer används i kommersiellt förekommande högtalare.
Man kan tillägga att detta problem är intressant primärt vid lite högre delningsfrekvenser, säg över 2500 Hz eller så. Delar man lägre än så (våglängden vid 2 kHz är cirka 17 cm) så blir integrationsfelen små, även när man kombinerar element med rätt olika vågfrontsradie (fast allt är ju relativt - en 8" aluminiummembranbas och en 3/4" diskant bör nog delas under 1200 Hz för att fungera tillsammas ur denna aspekt).
Kraniet skrev:ett tips kan ju vara att läsa de senare Molt (nr??) då detta tas upp lite där.
Martin skrev:IngOehman skrev:Att det skulle vara omöjligt att konstruera element som, placerade på samma baffel, naturligt har den egenskapen (samma vågformsradie på ett givet avstånd från baffeln) stämmer däremot inte! Men det är väldigt ovanligt att sådana elementkombinationer används i kommersiellt förekommande högtalare.
Omöjligt kanske var att ta i. Det beror ju på hur petig man är.IngOehman skrev:Man kan tillägga att detta problem är intressant primärt vid lite högre delningsfrekvenser, säg över 2500 Hz eller så. Delar man lägre än så (våglängden vid 2 kHz är cirka 17 cm) så blir integrationsfelen små, även när man kombinerar element med rätt olika vågfrontsradie (fast allt är ju relativt - en 8" aluminiummembranbas och en 3/4" diskant bör nog delas under 1200 Hz för att fungera tillsammas ur denna aspekt).
Olika element har ju olika stor skillnad i akustiskt centrum monterade på plan baffel samtidigt som delningsfrekvensen spelar roll för hur stor samt tidig effekten off axis blir.
Martin skrev:Roligt att du tycker det är kul att detta diskuteras, jag tycker det är ett mycket intressant ämne.
Det här var något helt nytt för mig. Jag har alltid uppfattat det som att akustiskt centrum används som en elementegenskap oberoende av frekvenskurvan, delningsfilter osv. Alltså att man tar reda på akustiska centrat genom att iofs mäta framifrån men sedan räkna ut hur långt det akustiskt uppmätta mikrofonavståndet är (eller skillnaden mellan elementen).Vill här nämna att "akustiskt centrum" är ett begrepp som brukar användas snarare för att ange elementets egenskaper sett i tidsdomän - egenskaper som alltså dels är frekvensberoende, och som dessutom påverkas av delningsfiltret.
Martin skrev:IngOehman skrev:Vill här nämna att "akustiskt centrum" är ett begrepp som brukar användas snarare för att ange elementets egenskaper sett i tidsdomän - egenskaper som alltså dels är frekvensberoende, och som dessutom påverkas av delningsfiltret.
Det här var något helt nytt för mig. Jag har alltid uppfattat det som att akustiskt centrum används som en elementegenskap oberoende av frekvenskurvan, delningsfilter osv.
Alltså att man tar reda på akustiska centrat genom att iofs mäta framifrån men sedan räkna ut hur långt det akustiskt uppmätta mikrofonavståndet är (eller skillnaden mellan elementen).
Det är så jag har sett begreppet användas hittills. Den punkt där mätavståndet skulle varit noll.
Men folkalpunkt låter ju som ett bättre sätt att benämna det på.
IngOehman skrev: även element med radikalt olika membranstorlekar kan dimensioneras så att de får samma fokalpunkt, och alltså kan placerar på samma baffel utan minsta fasintegrationsproblem i hela horisontalplanet!
Vh, iö
IngOehman skrev:Faktum är, att man till och med kan dimensionera konelement så att de får sin fokalpunkt framför baffeln!
paa skrev:Kef var väl med i något EU-projekt med sina koaxialhögtalare, men vad jag hört så blev projektet inte så framgångsrikt, nån som vet vad som hände?
Martin skrev:Ok, Ingvar. Men vad ska man kalla det avstånd man får om man mäter elementets fasrespons och jämför med minimumfasresponsen för samma elements frekvensrespons?
(man drar alltså ifrån lämplig tidsfördröjning tills fasresponsen stämmer överens med minimumfasen, sedan drar man ifrån sträckan från mikrofon till högralarens framkant och räknar även bort tidsfördröjningen i mätsystemet. Avståndet som är kvar, vad ska man kalla detta?)
norman skrev:Har jag fattat det rätt om att med fokalpunkt menas spridningsegenskaper och med akustiskt centrum tidsegenskaper?
norman skrev:Exempel: Fokalpunkten ändras inte även om man skulle göra talspolebobinen riktigt lång i ett material med begränsad ljudhastighet. Däremot skulle akustiska centrat ändras.
För en komplett högtalare är skillnaden mellan minimumfas-grupplöptid och verklig grupplöptid dock för det mesta påtaglig, eftersom de flesta delningsfilter ger tämligen påtagliga allpassfunktioner (IMF).
IngOehman skrev:norman skrev:Har jag fattat det rätt om att med fokalpunkt menas spridningsegenskaper och med akustiskt centrum tidsegenskaper?
Jag skulle inte kalla det en spridningsegenskap, men väl en vågfrontsegenskap. Det är två helt skilda saker.
IngOehman skrev:norman skrev:Exempel: Fokalpunkten ändras inte även om man skulle göra talspolebobinen riktigt lång i ett material med begränsad ljudhastighet. Däremot skulle akustiska centrat ändras.
Det stämmer bra det. Tror jag...
Fast i verkligheten skulle det nog ändå påverka, för drivningen i konnacken blir inte likadan i de båda fallen, och kvoten mellan ljud genererade från nacken och ytterkanten av konen skulle påverkas, vilket faktiskt signifikant påverkar fokalpunkten. Men jag förstår hur du tänker, och med reservation för att man inte kan tänka så, så har du rätt.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Nä.
Tumregler suger fett.
Jocke skrev:Trots teknikens landvinningar så är vi alltså tillbaka till: -Prova och se hur det låter!
IngOehman skrev:Vid sidoförskjutning av element gäller att diskanten i regel skall sitta längre in än mellanregistret, inte längre ut, om man vill förbättra ljudbilden för så många horisontellt sittande lyssnare som möjligt.
E skrev:IngOehman skrev:Vid sidoförskjutning av element gäller att diskanten i regel skall sitta längre in än mellanregistret, inte längre ut, om man vill förbättra ljudbilden för så många horisontellt sittande lyssnare som möjligt.
Det är säkert en bra tumregel, förlåt grundregel, men varför ska det i regel vara på det viset?
...så kan den besvaras....men varför brukar det bli på det viset?
Och var finns den där artikeln från 1977 (nästan på stenåldern ju, är det kanske ett pergament...)?
Mvh E*
McFlippaFlaster skrev: Så för att på något sätt komma vidare funderar jag på att bygga lådorna i moduler så att de kan vinklas, flyttas och bytas i största möjliga mån.
McFlippaFlaster skrev:Det jag funderar över är hur spridningen påverkas av flera separata bafflar....
McFlippaFlaster skrev:finns det något enkelt sätt att lägga upp bilder, har lite cad modeller som visar idén...
Kanske lättare med ett renodlat FTP-program?
screen skrev:Kanske lättare med ett renodlat FTP-program?
Hittas? Finns? Que?
The_Man skrev:....fast det kanske förutsätter att man har IE
Naqref™ skrev:The_Man skrev:....fast det kanske förutsätter att man har IE
Eh? Ja och det är precis vad som står i inlägget?
screen skrev:sen så ska det vara port: 21
På vilket hus och vilken gata...?
Martin skrev:Jag förstår nu hur du menar Ingvar. Däremot är jag inte överens om hur man brukar använda ordet akutstiskt centrum. Detta ord har jag bara sett användas precis som ditt "mekanisk delay".
Martin skrev:Den "korrekta" användingen av ordet "akustiskt centrum" är nog lika definierad som den "korrekta" användningen av ordet "typ". Det varierar typ mellan olika individer och sammanhang.
Martin skrev:Personligen så tycker jag det verkar praktiskt att dela upp olika sorters delay (grupplöptid och mekanisk delay) eftersom de både ser ut på olika sätt och beror av helt olika saker.
Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)
Martin skrev:Jag förstår precis vad du menar nu Ingvar, även om jag valde att omvandla tidsdelay till rum, det var av rena praktiska skäl. Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som är tillåtet bara det funkar.
Martin skrev:iö skrev:Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)
Nyttan man har är att man utifrån denna kan relatera elements tidsegenskaper med varandra oberoende av hur frekvenskurva och filter påverkar tidsegenskaperna. Än en gång rent praktisk nytta alltså vare sig det är korrekt eller inte terminologiskt.![]()
Martin skrev:Jag började faktiskt att mäta akustisk centrum enligt den definition som du nämner (som mycket väl kan vara den korrekta ur ett historiskt perspektiv) när högtalarbyggarintresset var helt nytt för mig. jag läste principen för hur man gör i en gammal bok och så gjorde jag det. Behöver jag tala om att jag inte hade någon som helst nytta av den informationen jag fick av mätningen. För mig var denna information helt värdelös ur ett praktiskt högtalarbyggarperspektiv för vilket akustiskt centrum elementen hade berodde ju helt på vid vilken frekvens man mätte och hur elementens frekvenskurva såg ut vid den frekvensen. Har ingen aning om hur man ska börja designa ett filter utifrån det.
Martin skrev:Så jag läste på diverse forum och hittade en annan metod att ta reda på det jag behövde ta reda på och det funkade bättre och var mer logiskt utifrån det jag ville göra. Så enkelt är det.
Martin skrev:Sedan har jag som sagt ingen aning om ifall alla vi självbyggare är totalt förda bakom ljuset terminologiskt men det funkar i praktiken (även om element inte är riktiga minimumfassystem så är det ofta en mycket god approximation) iaf och det är det viktiga för mig.
Martin skrev:Din metodik där ser mycket intressant ut och jag ska ge det en hel massa timmar av funderingar. Det lovar jag.
IngOehman skrev:Kökkemödding-strategin är inget jag skulle råda någon att använda dock. Att jag gör det själv beror på att jag inkluderar så många egenskaper (varav många är psykoakustiska) i problemuppställningen, och att många av dem är enkelt eller komplext korsverkande så att det inte går att finns någon "logisk riktning". Enda möjligheten blir att kontemplera hela problemkomplexet på en gång.
iö skrev:Hmmm, jo, men igen - vad är nyttan?
Fasrelationen mellan elementen kommer att bli en helt annan när de tillåts spela med sin naturliga tonkurva i aktion + delningsfiltrets dito. Därtill kommer fokalpunkterna att uppvisa konflikter om man tidsalignar (ursäkta svengelskan) elementen enligt det sätt du förordar. Att placera elementen tidsalajnade (ännu svenskare version) är praktiskt taget alltid kontraproduktivt för konstruktionen.
Så vad är syftet? Vad skall man ha informationen till?
iö skrev:
Tja, det är ju den praktiska verklighet som du har att utgå ifrån.
Delningsfiltret har också olika både faslöptid och grupplöptid. Det är summan av alltihopa som bestämmer hur elementen kommer att addera akustiskt runt delningarna. Att ta bort en massa information (minimumfasöverföringsfunktionen hos själva elementet) gör inte att man kommer närmare verkligheten. Snarare tvärtom.
Det jag ville veta var vilket fasförhållande elementen har "utan" det akustiska filtret. Alltså inte utan det elektriska filtret. Makes sense?iö skrev:Ok, berätta - vad ville du göra? Placera elementen lika långt bort ifrån lyssnaren? Isåfall: Varför?
Om inte - vad skall man ha informationen om en "i verkligheten icke frånskiljbar del" till? Det kuriosa intresset kan jag i och för sig förstå, men är det bara det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster