Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Sedan är jag inget fan av lutande bafflar direkt eftersom det medför att högtalarnas spridningsmönster riktas uppåt på alla sätt utom runt delningsfrekvensen där ett bra designat filter motverkar den trenden.:
Vad frågade du om thiel och vad svarade de? Som jag sa så är det precis så att högtalarnas spridingsmönster riktas mer rakt framåt, även off axis i horisontalplanet, när man lutar baffeln bakåt jämfört med en lodrät baffel utan någon form av faskorrigering. Om vi antar att båda typerna har faskorrigering så att de lobar framåt on axis så kommer den lutande baffeln att loba mer framåt off axis. Men detta gäller ju bara omkring delningsfrekvensen där elementen överlappar varandra. Dessutom har ju baselementet sin spridingsbegränsning och denna riktas ju uppåt så spridningsmönstret riktas aldrig 100% famåt ens vid delningen. Det finns alltid spår av uppåtriktningen även om de kan minimeras.nl1970 skrev:Är det säkert? Jag frågade om Thiel och fick ett annat svar.
Martin skrev:Vad frågade du om thiel och vad svarade de?
IngOehman skrev:Elementen adderar bättre nedåt än rakt fram,
IngOehman skrev:PS. Kul att vågfrontsradiens skillnad mellan olika eement, och dess betydelse, diskuteras här på faktiskt!Det har jag väntat på sedan 1977, då jag skrev den första artikeln (mig veterligt i världen) om betydelsen av att även denna egenskap noga kartläggs och integreras i delningarna mellan elementen.
IngOehman skrev:Att det skulle vara omöjligt att konstruera element som, placerade på samma baffel, naturligt har den egenskapen (samma vågformsradie på ett givet avstånd från baffeln) stämmer däremot inte! Men det är väldigt ovanligt att sådana elementkombinationer används i kommersiellt förekommande högtalare.
Man kan tillägga att detta problem är intressant primärt vid lite högre delningsfrekvenser, säg över 2500 Hz eller så. Delar man lägre än så (våglängden vid 2 kHz är cirka 17 cm) så blir integrationsfelen små, även när man kombinerar element med rätt olika vågfrontsradie (fast allt är ju relativt - en 8" aluminiummembranbas och en 3/4" diskant bör nog delas under 1200 Hz för att fungera tillsammas ur denna aspekt).
Kraniet skrev:ett tips kan ju vara att läsa de senare Molt (nr??) då detta tas upp lite där.
Martin skrev:IngOehman skrev:Att det skulle vara omöjligt att konstruera element som, placerade på samma baffel, naturligt har den egenskapen (samma vågformsradie på ett givet avstånd från baffeln) stämmer däremot inte! Men det är väldigt ovanligt att sådana elementkombinationer används i kommersiellt förekommande högtalare.
Omöjligt kanske var att ta i. Det beror ju på hur petig man är.IngOehman skrev:Man kan tillägga att detta problem är intressant primärt vid lite högre delningsfrekvenser, säg över 2500 Hz eller så. Delar man lägre än så (våglängden vid 2 kHz är cirka 17 cm) så blir integrationsfelen små, även när man kombinerar element med rätt olika vågfrontsradie (fast allt är ju relativt - en 8" aluminiummembranbas och en 3/4" diskant bör nog delas under 1200 Hz för att fungera tillsammas ur denna aspekt).
Olika element har ju olika stor skillnad i akustiskt centrum monterade på plan baffel samtidigt som delningsfrekvensen spelar roll för hur stor samt tidig effekten off axis blir.
Martin skrev:Roligt att du tycker det är kul att detta diskuteras, jag tycker det är ett mycket intressant ämne.
Det här var något helt nytt för mig. Jag har alltid uppfattat det som att akustiskt centrum används som en elementegenskap oberoende av frekvenskurvan, delningsfilter osv. Alltså att man tar reda på akustiska centrat genom att iofs mäta framifrån men sedan räkna ut hur långt det akustiskt uppmätta mikrofonavståndet är (eller skillnaden mellan elementen).Vill här nämna att "akustiskt centrum" är ett begrepp som brukar användas snarare för att ange elementets egenskaper sett i tidsdomän - egenskaper som alltså dels är frekvensberoende, och som dessutom påverkas av delningsfiltret.
Martin skrev:IngOehman skrev:Vill här nämna att "akustiskt centrum" är ett begrepp som brukar användas snarare för att ange elementets egenskaper sett i tidsdomän - egenskaper som alltså dels är frekvensberoende, och som dessutom påverkas av delningsfiltret.
Det här var något helt nytt för mig. Jag har alltid uppfattat det som att akustiskt centrum används som en elementegenskap oberoende av frekvenskurvan, delningsfilter osv.
Alltså att man tar reda på akustiska centrat genom att iofs mäta framifrån men sedan räkna ut hur långt det akustiskt uppmätta mikrofonavståndet är (eller skillnaden mellan elementen).
Det är så jag har sett begreppet användas hittills. Den punkt där mätavståndet skulle varit noll.
Men folkalpunkt låter ju som ett bättre sätt att benämna det på.
IngOehman skrev: även element med radikalt olika membranstorlekar kan dimensioneras så att de får samma fokalpunkt, och alltså kan placerar på samma baffel utan minsta fasintegrationsproblem i hela horisontalplanet!
Vh, iö
IngOehman skrev:Faktum är, att man till och med kan dimensionera konelement så att de får sin fokalpunkt framför baffeln!
paa skrev:Kef var väl med i något EU-projekt med sina koaxialhögtalare, men vad jag hört så blev projektet inte så framgångsrikt, nån som vet vad som hände?
Martin skrev:Ok, Ingvar. Men vad ska man kalla det avstånd man får om man mäter elementets fasrespons och jämför med minimumfasresponsen för samma elements frekvensrespons?
(man drar alltså ifrån lämplig tidsfördröjning tills fasresponsen stämmer överens med minimumfasen, sedan drar man ifrån sträckan från mikrofon till högralarens framkant och räknar även bort tidsfördröjningen i mätsystemet. Avståndet som är kvar, vad ska man kalla detta?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster