Moderator: Redaktörer
paa skrev:Vad är egentligen fördelen med symmetriska högtalare?
Belker skrev:Äh, kom igen nu N! Nå't mer måste det väl vara? Skulle t.ex. IÖ bry sig om producerbarhet?
Svante skrev:Sned placering gör att spridningen blir olika vänster-höger. Om högtalarna är spegelvända kommer tonkurvan att ändras olika för de två högtalarna om man flyttar sig i sidled. I princip borde det kunna utnyttjas, men i praktiken kanske det snarare ställer till det.
paa skrev:
Carlsson?
Vee-Eight skrev:Är det bara två element så är det svårt att göra på ngt annat sätt än att placera dem i linje.
paa skrev:Svante skrev:Sned placering gör att spridningen blir olika vänster-höger. Om högtalarna är spegelvända kommer tonkurvan att ändras olika för de två högtalarna om man flyttar sig i sidled. I princip borde det kunna utnyttjas, men i praktiken kanske det snarare ställer till det.
Så man har i princip bara avståndet från diskanten till övre kanten av baffeln att spela med?
Finns det förresten några välrennomerade högtalare idag som har osymmetrisk front?
Carlsson?
Jocke skrev:Svante menar att spridningen blir oregelbunden med osymetrisk placering. Då handlar det väl om vilken egenskap konstruktören bedömer som viktigast?
Adhoc skrev:En polare har de där i pianolack, klart snygga och ger dessutom en bra invinkling utan invinkling![]()
Svante skrev:Jocke skrev:Svante menar att spridningen blir oregelbunden med osymetrisk placering. Då handlar det väl om vilken egenskap konstruktören bedömer som viktigast?
Med risk att verka petimetrig; Nej den blir inte oregelbunden, spridningen blir mycket bunden till de regler (fysiken) som gäller för diffraktion. Den blir mao förutsägbar och därmed regelbunden, men osymmetrisk i horisontalplanet. Jag är inte säker på att det är enbart negativt om det används rätt.
"Oregelbunden" klingar så negativt...
Haakan_W skrev:är det bara jag som fått nån nojja eller är dessa rätt snygga?
Ragnwald skrev:Inte så känslig, men heter det inte asymmetri och asymmetrisk ?
Alltså när något inte är symmetriskt.
Kombinationen av den mindre vassa kanten och skumbiten (mot den vassare sidan) gör nog sitt för att jämna ut diffraktionen. Jag tror skumbiten har störst påverkan där iofs, det blir ju flera kanter på vägen till kanten med olika avstånd mellan som delar upp diffraktionen.paa skrev:Dom sneda bafflarna på gamla NHT, jämnar dom ut diffraktionerna också?
Jo, det är en av effekterna. Men om man tittar baklänges på det, utan att ta hänsyn till hur konstruktören tänkt, så är den ju även ett diffraktionsobjekt.Kraniet skrev:så vitt jag hört skulle filten ha att göra med att man ville minska reflexer i sidoväggen.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 24 gäster