Varför placera högtalarelementen på centrumlinjen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Varför placera högtalarelementen på centrumlinjen?

Inläggav paa » 2006-03-06 15:58

Nuförtiden har nästan alla högtalare elementen placerade centriskt på baffeln. Varför placerar man dom inte lite förskjutet åt ena resp andra hållet, det torde ju ge jämnare frekvensgång, både p.g.a stående vågor inuti lådan som från att kantdiffraktionerna inte kommer i samma mönster från båda sidor?
Vad är egentligen fördelen med symmetriska högtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Varför placera högtalarelementen på centrumlinjen?

Inläggav Naqref » 2006-03-06 16:02

paa skrev:Vad är egentligen fördelen med symmetriska högtalare?

Lättare att producera serier med ental än med par.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-06 16:08

Äh, kom igen nu N! Nå't mer måste det väl vara? Skulle t.ex. IÖ bry sig om producerbarhet?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-06 16:10

Belker skrev:Äh, kom igen nu N! Nå't mer måste det väl vara? Skulle t.ex. IÖ bry sig om producerbarhet?

Tja i fallet med pi60 så är den ju vågformsåterskapande och är tänkt att vara så inom hela fältet framåt och de gör man inte utan att högtalaren är symmetrisk.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-06 16:49

Med tanke på att de flesta högtalare har frontar så borde det väl gå att göra excentriska par.... eller måste de vara spegelvända?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-06 18:10

Sned placering gör att spridningen blir olika vänster-höger. Om högtalarna är spegelvända kommer tonkurvan att ändras olika för de två högtalarna om man flyttar sig i sidled. I princip borde det kunna utnyttjas, men i praktiken kanske det snarare ställer till det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-06 19:48

Svante skrev:Sned placering gör att spridningen blir olika vänster-höger. Om högtalarna är spegelvända kommer tonkurvan att ändras olika för de två högtalarna om man flyttar sig i sidled. I princip borde det kunna utnyttjas, men i praktiken kanske det snarare ställer till det.

Så man har i princip bara avståndet från diskanten till övre kanten av baffeln att spela med?
Finns det förresten några välrennomerade högtalare idag som har osymmetrisk front?
Carlsson?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-06 23:08

paa skrev:
Carlsson?

Carlsson må ha osymmetrisk front men elemeneten är i a f i linje.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-06 23:42

Är det bara två element så är det svårt att göra på ngt annat sätt än att placera dem i linje. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-07 00:06

Vee-Eight skrev:Är det bara två element så är det svårt att göra på ngt annat sätt än att placera dem i linje. :wink:

I linje med lyssnaren..... ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-07 00:11

Men då stämmer det ju inte att carlssons element är i linje med lyssnaren. Måhända att Stig Carlsson är på samma linje som lyssnaren, men det är ju ett helt annat högtalarfilosofiskt spörsmål. :wink:

Elementens linje i tex oa51 är ju i rät vinkel mot den övre kanten. Alltså så ger det att basarna hamnar innanför diskanterna, om inte lyssnaren sitter för nära. Eller är det ngt jag missat?

Och vilken linje är det tänkt på 70-talarna?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-07 00:31

Man kan ju tänka sig en vanlig rektangulär baffel, som är så pass bred att basen kan sitta lite off side, men med diskanten i linje, rakt ovanför.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-07 00:31

paa skrev:
Svante skrev:Sned placering gör att spridningen blir olika vänster-höger. Om högtalarna är spegelvända kommer tonkurvan att ändras olika för de två högtalarna om man flyttar sig i sidled. I princip borde det kunna utnyttjas, men i praktiken kanske det snarare ställer till det.

Så man har i princip bara avståndet från diskanten till övre kanten av baffeln att spela med?
Finns det förresten några välrennomerade högtalare idag som har osymmetrisk front?
Carlsson?

Alltså, jag tror att det är så här:
I många fall bestäms elementplaceringen av andra faktorer än ljudet. I en del fall pga okunskap, i andra på en alltför stark marknadsavdelning.

Samtidigt vet jag att det är så här:
Assymetrisk placering ger assymetrisk spridning. Assymmetrisk placering ger en extra frihetsgrad att optimera tonkurvan, och en möjlighet att påverka spridningen. Men vad vi ser så tydligt när vi tittar på baffeln är bara verktygen som konstruktören har att leka med, vi ser inte resultatet. Att döma ut, eller att välja en högtalare på sned eller symmetrisk elementplacering blir därför lite vanskligt.

Faktorerna man har att spela med är placering i x- och y-led, samt baffelns dimensioner, framförallt bredden, och i viss liten mån en rundning av baffelkanten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-07 10:31

Jag undrar om det inte är en bra idé att jämföra en "vanlig" högtalare med tex OA51 som som togs upp här. Den är ju lite okonvesionell. Osymmetrisk placering av tex diskanten motiveras väl vanligtvis med att reducera diffraktion/negativt och oregelbundet baffelstöd? Svante menar att spridningen blir oregelbunden med osymetrisk placering. Då handlar det väl om vilken egenskap konstruktören bedömer som viktigast?

Om man återgår till OA51 så är ju elementen placerade i linje (symmetriskt i förhållande till lyssnaren?) medans baffeln är osymmetrisk med därtill hörande positiva egenskaper. Min klena hjärna vill ju gärna tro att det här erbjuder det bästa ur två världar!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-07 11:08

Här en osymmetrisk högtalare som ansetts som väldigt bra:

Bild

Där sitter en absorbent på yttersidan av baffeln, den kanske "rundar av" baffeln åt det hållet så det blir akustiskt mer symmetriskt?
Modellen (NHT 3.3) är nu urtagen ur produktion och ersättarna verkar vara symmetriska, men är dom bättre?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-07 12:59

Njae alltså NHT Evolution har ju ytterst osymmetriska spridningsegenskaper:

Bild

Elementplaceringen tillsammans med delningsfiltret gör att högtalaren loobar mellanregistret mot lyssningsplats.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-07 21:58

paa skrev:
Bild

är det bara jag som fått nån nojja eller är dessa rätt snygga?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-07 23:45

De ser ut som två bistra dörrvakter :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-08 03:36

Haakan_W skrev:
paa skrev:
Bild

är det bara jag som fått nån nojja eller är dessa rätt snygga?

Japp, de är snygga ! :P
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 09:12

Det är helt osannolikt att de togs ur produktion...så snygga som de är ;-)

NHT1259, Seas diskant och Seas MP12 övre mellanregister. Mellanbasen är tydligen
Tonegen om jag inte minns fel. Trevlig klassiker!

/Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-03-09 02:17

En polare har de där i pianolack, klart snygga och ger dessutom en bra invinkling utan invinkling :? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-09 09:02

Jocke skrev:Svante menar att spridningen blir oregelbunden med osymetrisk placering. Då handlar det väl om vilken egenskap konstruktören bedömer som viktigast?

Med risk att verka petimetrig; Nej den blir inte oregelbunden, spridningen blir mycket bunden till de regler (fysiken) som gäller för diffraktion. Den blir mao förutsägbar och därmed regelbunden, men osymmetrisk i horisontalplanet. Jag är inte säker på att det är enbart negativt om det används rätt.

"Oregelbunden" klingar så negativt... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 09:43

Adhoc skrev:En polare har de där i pianolack, klart snygga och ger dessutom en bra invinkling utan invinkling :? :wink:

De är väldigt snygga. Men de är faktiskt inte ens lackade, det är en genomfärgad plastfilm de lagt på....

Invinklingen var just ett trevligt sätt att få invinkling, utan att vinkla in dem. Dent gjorde för att baselementet skulle spela som om det stod i ett 90 grader hörn (tar alltså hjälp av den basförstärkningen) och samtidigt minska antalet parallella sidostycken i högtalaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-09 09:44

Svante skrev:
Jocke skrev:Svante menar att spridningen blir oregelbunden med osymetrisk placering. Då handlar det väl om vilken egenskap konstruktören bedömer som viktigast?

Med risk att verka petimetrig; Nej den blir inte oregelbunden, spridningen blir mycket bunden till de regler (fysiken) som gäller för diffraktion. Den blir mao förutsägbar och därmed regelbunden, men osymmetrisk i horisontalplanet. Jag är inte säker på att det är enbart negativt om det används rätt.

"Oregelbunden" klingar så negativt... :wink:

Visst borde vi undvika negativ attityd i allmänhet här! Känsliga personer varnas!

Jag håller fullständigt med Svante - du säger det jag menar! Självklart är osymmetrisk ordet som bör användas!

Ha dé!

/J

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-09 10:19

Inte så känslig, men heter det inte asymmetri och asymmetrisk ?
Alltså när något inte är symmetriskt.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 10:44

dalqist då?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 10:49

Haakan_W skrev:är det bara jag som fått nån nojja eller är dessa rätt snygga?

Nejdå. Dock får man hålla i tankarna att bilder ljuger... Djupet på dessa är häpnadsväckande i verkligheten (78cm på en 105cm hög högtalare är MAFFIGT!).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-09 12:04

Ragnwald skrev:Inte så känslig, men heter det inte asymmetri och asymmetrisk ?
Alltså när något inte är symmetriskt.

Vi kanske skulle skapa en "språktråd" och fastställa alla begrepp för att undvika förvirring! Jag tror att ni förstod vad jag avsåg, men vad är det för fel på dissymmetrisk? Vackert ord!

/J

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 12:20

osvensk ? :P
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-09 12:33

Dom sneda bafflarna på gamla NHT, jämnar dom ut diffraktionerna också?
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Teknikforum