Moderator: Redaktörer
Jocke skrev: Prova med en tongenerator och svep från c:a 1k och uppåt så får du ju en fingervisning om ev nedsättning!
Jocke skrev:Det går ju aldrig att komma ifrån att det alltid handlar om upplevd nivå! Någon objektiv mätning kan väl aldrig vara möjlig, eller?
/J
Jocke skrev:Det går ju aldrig att komma ifrån att det alltid handlar om upplevd nivå! Någon objektiv mätning kan väl aldrig vara möjlig, eller?
/J
The_Man skrev:Säger man "va?" ofta när man pratar med folk så har man troligtvis dålig hörsel, eller så pratar man med en skåning
soundbrigade skrev:Menar du att vi har ansträngt oss i onödan??!!![]()
![]()
![]()
perstromgren skrev:Jag är hemskt ledsen. Vad var det för alternativa handlingar jag stal din tid ifrån? Inget livsavgörande, hoppas jag! Ursäkta.
soundbrigade skrev:Oavsett var - jag TROR att min tredje länk skulle kunna vara MYCKET intressant:
http://www.tracertek.com/audio_testing.htm
perstromgren skrev:Jag ser inte riktigt vad du ser, vilken produkt avser du?
BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera.![]()
Vh
Strauss skrev:Jocke skrev:Om man inte förstår svenska dialekter kanske felet sitter någon annan stans än på hörseln!
Absolut! Men skånska är mer en dansk dialekt än svensk
BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. Vh
phon skrev:BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. Vh
Man måste ju kalibrera hela paketet, från programvara, dator, ljudkort till lurarna.
Enklast är väl att sätta lurarna på något känt guldöra och använda kurvan man får som referens.![]()
Eller nåt barn som ännu inte har förstört sin hörsel? Flera kanske och sedan medelvärdesbilda?
BACH skrev:
Tror du inte att det är bättre att använda en mätmikrofon?![]()
(det kanske var det soundbrigade menade, jag vet inte riktigt)![]()
perstromgren skrev:
Men i alla fall, tack för tips. Jag ska genast ladda ner och prova, Home Audiometer Hearing Test, som phon pekar på verkar lovande.
Rapport kommer!
perstromgren skrev: Rapport kommer
... här:
perstromgren skrev:Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens!
perstromgren skrev:....... annars verkar 8kHz vara gränsen.
perstromgren skrev:
...... jag är sugen på att skicka efter en upplåsningsnyckel.
phon skrev:perstromgren skrev:Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens!
Yeeeihaa!!! ... nu skall jag köpa en trisslott ... rätt gissat utan att ladda hem först!![]()
![]()
Det kan man ju mäta nu.norman skrev:Nu kommer frågan: Hur olika hörsel har olika barn?![]()
perstromgren skrev:Sådana gissningar kallas "educated guesses" och är egentligen inga gissningar alls, utan helt enkelt smarta slutledningar!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster