Kan man testa hörseln hemma?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kan man testa hörseln hemma?

Inläggav PerStromgren » 2006-08-01 10:57

Finns det någon metod att göra en hygglig test av hörseln hemma?

Jag har tillgång till:

1. Sennheiserhörlurar med specad (men ej mätt) känslighet och frekvensgång
2. Enkel ljudtrycksmätare
3. Windows-dator med externt ljudkort
4. Rum med lågt bakgrundsbuller

Kan jag med någon smart metod plus ett datorprogram utröna min hörselkurva på ungefär det sätt det görs av audiologer, dvs med en knapp som man trycker på något hörs och släpper när det är tyst (eller om var tvärtom). Jag är bara ute efter hörselkurvan på säg 5dB när, bättre behövs inte. Det är nog till och med så att absloutnoggrannheten är ointerssant om bara precisionen är bra.

Jag är bara nyfiken på hur min hörsel förändras, det är inget seriöst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-01 11:30

Säger man "va?" ofta när man pratar med folk så har man troligtvis dålig hörsel, eller så pratar man med en skåning :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-01 15:03

Om man inte förstår svenska dialekter kanske felet sitter någon annan stans än på hörseln!

/J

Topic: Nedsatt hörsel brukar väl vanligen ge sig tillkänna i de högre registren. Prova med en tongenerator och svep från c:a 1k och uppåt så får du ju en fingervisning om ev nedsättning!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-01 15:11

Nja, behöver inte alltid vara så att man förlorar högfrekvens. Har en gång för länge sedan sett "kurvor" på olika hörselnedsättningar t.ex. sågverksarbetare och jägare/skyttar. Hos någon (förmodligen skytten) fattades en hel del i "mellanregistret" för att tala audiospråk.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-01 15:30

Jocke skrev: Prova med en tongenerator och svep från c:a 1k och uppåt så får du ju en fingervisning om ev nedsättning!

Jodå, det kan man göra. Men det är så lätt att inbilla sig. Placebo, ni vet!

Det är bättre att kunna följa hur mycket nivån måste höjas när man går upp i frekvens.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-01 16:58

Det går ju aldrig att komma ifrån att det alltid handlar om upplevd nivå! Någon objektiv mätning kan väl aldrig vara möjlig, eller?

/J

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-01 18:25

Jocke skrev:Det går ju aldrig att komma ifrån att det alltid handlar om upplevd nivå! Någon objektiv mätning kan väl aldrig vara möjlig, eller?

/J

Kan du bara kalibrera på något sätt så du vet var 0dB eller -56dB går måste det väl gå. Fast det lär väl slippa in massa ljud om du inte sveper in dig i kuddar och täcken och frigolitbitar och dämpull ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-01 19:56

Oavsett om du kalibrerar eller inte (hur man nu gör det) handlar det ju hela tiden om upplevd nivå! En fast referens att jämföra med underlättar säkert bedömningen. Skulle kunna tänka mig att det finns "soft-ton-generator" för PC som kan köras i flera instanser. Gärna med inbyggd "Level". Det skulle ge möjlighet att jämföra upplevd nivå för olika toner. Undrar föresten om det inte är så de gör när hörseln testas?

/J

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-01 20:22

Jocke skrev:Det går ju aldrig att komma ifrån att det alltid handlar om upplevd nivå! Någon objektiv mätning kan väl aldrig vara möjlig, eller?

/J

Jo, det tycker jag.

Det jag tänker på är hörseltröskeln, och den är visserligen upplevd, men rätt konstant över tid, om jag förstått saken rätt.

Jag tror att standardapparaten fungerar så att den gör ett frekvenssvep från några kHz och uppåt så länge försökspersonen hör en ton, vilket indikeras av att en knapp hålls inne. När personen inte längre hör tonen (och släpper knappen), hålls frekvensen konstant och nivån ökas tills den hörs igen, och frekvenssvepet fortsätter. På så sätt kan man få ett diagram över hörseltröskeln som funktion av frekvens. Om man gör detta igen, brukar man få rätt lika resultat.

Problemet är att kalbriera nivån (0 dB vid 1 kHz till någon referensnivå)och hålla omgivningsbullret borta. Frekvenssvepsprogrammet borde vara trivialt att åstadkomma med ett enkelt program i datorn. Jag tänkte mig att om man inte har så höga krav på precision det borde gå att med en enkel procedur efterlikan originalmetoden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-01 20:27

Winamp visar ju ljudstaplar över frekevensområdet.... men hur tillförlitligt är det? Testa med olika ljud :)

Testbilden på SVT, vilka frekvenser är det som hörs där? Hur högt går de?

(för att se hur höga frekvenser man hör då alltså)
Senast redigerad av phloam 2006-08-01 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-01 21:02

Det skulle ju vara ett litet program som tutar ut toner i ena eller andra örat, precis som en vanlig hörseltest.

Gradvis ökande nivå, sen klickar man med en musknapp när man hör nåt.

Hela programmet körs igenom och sedan får man en presentation av resultatet.

Det måste ju finnas nån på jordklotet som har knåpat ihop redan, man är aldrig först med en tanke.

Hmmm .... google ... vad skall man söka på?

"hearing test software"

gav >30 miljoner svar, varav det första verkade kul (utan att ha kollat länken .... )

Tucows Downloads - Home Audiometer Hearing Test 1.7 Shareware Software
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-02 12:20

Du får kolla själv men finns det något anvöändbart här?
http://www.sumuller.de/audiotester/
eller här
http://www.blazeaudio.com/downloads/index.html
eller här
http://www.tracertek.com/audio_testing.htm
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-02 12:55

Hm, det blev litet pinsamt det här... :oops:

Jag brukar milt anklaga folk för att fråga om sån't som Goooogle berättar på ett par klick, och så frågar jag själv!

Men i alla fall, tack för tips. Jag ska genast ladda ner och prova, Home Audiometer Hearing Test, som phon pekar på verkar lovande.

Rapport kommer!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-02 13:05

Menar du att vi har ansträngt oss i onödan??!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-02 14:07

:D

Har nu laddat ner den men inte provat.. avvaktar rapporten först!

Användarvisningsbild
Trajton

Inläggav Trajton » 2006-08-02 15:50

The_Man skrev:Säger man "va?" ofta när man pratar med folk så har man troligtvis dålig hörsel, eller så pratar man med en skåning :wink:

Va... Ett av mina mer använda ord i mitt ordföråd.. Ibland får folk säga om det de säger en 3-4 gånger innan ja hör vad de säger exakt.. Provat hörseln flertalet gånger och hör varända liten ton den där förbannade tongeneratorn alstrar på vårdcentralen..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-02 15:52

soundbrigade skrev:Menar du att vi har ansträngt oss i onödan??!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag är hemskt ledsen. Vad var det för alternativa handlingar jag stal din tid ifrån? Inget livsavgörande, hoppas jag! Ursäkta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-02 16:06

perstromgren skrev:Jag är hemskt ledsen. Vad var det för alternativa handlingar jag stal din tid ifrån? Inget livsavgörande, hoppas jag! Ursäkta.

Jag hade planerat att peta näsan 10:30, sedan gå ut på balkongen och titta på bilarna som står parkerade nedanför, försöka avgöra dagens väder . Läsa en Aftonbaldet från förrförra veckan och slutligen slå en drill. Det blev liksom bara drillen jag hann med. :x

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-02 16:07

Oavsett var - jag TROR att min tredje länk skulle kunna vara MYCKET intressant:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-02 16:16

Men nog måste man väl kalibrera för att det skall vara någon riktig mening med det hela, såvida du inte bara är intresserad av hur din hörselkurva ser ut utan att veta nivåerna alltså.

Okay, om man är helt döv över exempelvis 10kHz, så kan man förstås få veta det, men i övrigt vet du väl inte säkert hur din hörsel är jämfört med det normala om du inte vet var exempelvis 0dB ligger.

Jag är ingen expert på hörseltester precis, men om man skulle tänka sig att du har ovanligt bra eller dålig hörsel över hela frekvensområdet, så förskjuts ju bara kurvan, och du vet egentligen bara hur bra du hör olika frekvenser jämfört med varandra, men inte vilka nivåer du behöver för att höra dem.

Så då kan du ju inte jämföra din kurva med någon annan än dig själv, inte avseende nivåerna i alla fall, bara hur själva kurvan ser ut.

(Om du är totalt döv vid en viss frekvens så märks det förstås, som sagt.)

Eller vad säger ni? :roll:

----------------------------------

Tillägg:
Om man inte är absolut säker på vilken kurva lurarna har så blir väl testet överhuvudtaget rätt meningslöst.
För då kan ju allt bli fel, liksom. :wink:

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2006-08-02 16:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-02 16:18

soundbrigade skrev:Oavsett var - jag TROR att min tredje länk skulle kunna vara MYCKET intressant:

Jag ser inte riktigt vad du ser, vilken produkt avser du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-02 16:23

perstromgren skrev:Jag ser inte riktigt vad du ser, vilken produkt avser du?

jag tänkte nog mer generellt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-02 16:29

Jocke skrev:Om man inte förstår svenska dialekter kanske felet sitter någon annan stans än på hörseln!

Absolut! Men skånska är mer en dansk dialekt än svensk :twisted:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-02 16:31

Jag skall kanske berätta om en laboration jag var med på där vi skulle göra just det du vill, fast det var inte hemma förstås. :wink:

Hursomhelst så såg lurarna ut som billigt junk, och testmaskinen släppte igenom ett surrande ljud när testledaren tryckte på knappen vilket gjorde att man lätt kunde avgöra när man "borde" höra en ton. :lol:

Detta kunde man förstås bortse från, om man bara insåg att detta inte var själva testtonen, men vissa fick ganska absurda resultat eftersom de blandade ihop surrljudet med testtonen. :lol:

Dessutom kan man kanske tänka sig att surret kunde maskera vissa svaga toner. :roll:

Kort sagt, ett rätt dåligt test, inte helt värdelöst kanske men man får nog ta det med en nypa salt. 8)

Jag har nog kurvan kvar förresten, frågan är var? :roll:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-02 16:44

Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-02 16:55

BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. :roll:

Vad tror du om att helt enkelt lita på tonkurvan och känsligheten från tillverkaren, och sedan bara mäta nivån ut från förstärkaren vid en känd insignal? Om man mäter tillräckligt lågfrekvent, säg 100 Hz, borde nästan vilket mätdon som helst kunna duga.

Det är ju inte tänkt att ersätta ett besök på hörselmotttagningen, utan bara en labb för skojs skull, och då kan vi väl godkänna 5 eller till och med 10 dB i absolutfel, och några dB i relativfel?

Jag har just nu ett par Sennheiser HD580 till låns, jag funderar på att prova med dem. Mina egna Stax Lambda verkar besvärligare att mäta med, eftersom de har en trafo som har okänd överföringsfunktion.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-02 17:55

Tja, det kanske funkar, jag är nog inte rätt person att svara på det riktigt. :wink:

Men jag tror i så fall att det vore enklare med ett par Sennheiser HD 600 eller 650, för de är såvitt jag vet nästan spikraka. 8O :)

Jag minns inte riktigt vilket frekvensomfång de har dock, men jag tror det var rätt bra.

650 har jag förresten aldrig sett någon kurva på men de sades vara lika raka som HD600 om jag inte minns fel från MoLTen.

Hur HD580 är vet jag inte riktigt.

Men 10dB fel! 8O

Accepterar du verkligen det. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-02 20:43

Strauss skrev:
Jocke skrev:Om man inte förstår svenska dialekter kanske felet sitter någon annan stans än på hörseln!

Absolut! Men skånska är mer en dansk dialekt än svensk :twisted:

Med risk för att hamna helt "Off Topic" blir min slutsats av detta resonemang att studier i "Nordiska språk" skulle leda till förbättrad hörsel, eller? Verkar kanske lite långsökt men Skåne har en lite kontinental prägel som vi kanske inte kan begära att ni svenskar ska kunna förstå. Med det här vill jag inte bara göra mig lustig utan också påvisa vanans makt med svårigheter att uppfatta ljud korrekt som man inte är van vid. Vi hör ju faktiskt med hjärnan! Känner inte till om det gjorts några studier i kulturella skillnader för hörseluppfattning eller ljudideal men de finns nog!

/J

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-02 21:39

BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. Vh :)

Man måste ju kalibrera hela paketet, från programvara, dator, ljudkort till lurarna.

Enklast är väl att sätta lurarna på något känt guldöra och använda kurvan man får som referens. :D

Eller nåt barn som ännu inte har förstört sin hörsel? Flera kanske och sedan medelvärdesbilda?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-02 21:46

Å andra sidan kan man ju göra relativa mätningar. Ta upp en tonkurva och se hur den ser ut - toppar/dalar.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-02 23:25

phon skrev:
BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. Vh :)

Man måste ju kalibrera hela paketet, från programvara, dator, ljudkort till lurarna.

Enklast är väl att sätta lurarna på något känt guldöra och använda kurvan man får som referens. :D

Eller nåt barn som ännu inte har förstört sin hörsel? Flera kanske och sedan medelvärdesbilda?

Tror du inte att det är bättre att använda en mätmikrofon? :wink:

(det kanske var det soundbrigade menade, jag vet inte riktigt) :roll:

Det jag ursprungligen menade var inte att det egentligen skulle vara ett problem att kalibrera det hela.

Men utan mätmikrofon så blir det kanske inte så bra.

Självklart så måste allt kalibreras (med mätmikrofonen) men om hörlurarna får sin signal från datorn så blir det ju så av sig själv så att säga, eller hur?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-03 08:22

BACH skrev:
Tror du inte att det är bättre att använda en mätmikrofon? :wink:

(det kanske var det soundbrigade menade, jag vet inte riktigt) :roll:

Jag tänkte mer på att man kunde ta upp en hörselkurva och titta på den. Man vet att vid hörselskador tappar man i övre frekvensområdet först. Alltså borde man kunna se hur kurvan faller tidigare och tidigare i takt med alla rockkonserter man besöker.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-04 11:47

perstromgren skrev:
Men i alla fall, tack för tips. Jag ska genast ladda ner och prova, Home Audiometer Hearing Test, som phon pekar på verkar lovande.

Rapport kommer!

... här:

Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens! Jag ska erkänna att jag inte ännu dragit in någon av mina än, mer om det nedan.

Det är enkelt att använda programmet och det fungerar som ett "riktigt", dvs man trycker på en knapp då man hör en ton och släpper då man inte hör den. Jag trodde först att det var gratis, men det var bara demon som var gratis... Utgiften är dock rätt begränsad (ca 230:- SEK), så det går att leva med. Demon är begränsad, men det framgår inte exakt vari begränsingen ligger. En är dock uppenbar, man kan bara testa upp till 2kHz, annars verkar 8kHz vara gränsen. Egentligen var jag intresserad av en oktav till, eller så. Eftersom det i alla fall inte gick att använda demon till testa vad jag egentligen var ute efter, har jag inte brytt mig om kalibrera med hjälp av någon av mina pluttar.

Kalibreringsdata sparas i en vanlig fil, som kan återanvändas av andra om förhållanden är helt identiska (vilka de ju sällan är, men i alla fall). Men alla har väl någon knatte i närheten som kan övertalas till att spela hörseltestspelet!

Min slutsats: Programmet verkar seriöst och värt pengarna., jag är sugen på att skicka efter en upplåsningsnyckel.

Ref: http://www.audiometer.co.uk/

PS. Jag skrev att jag hade tillgång till ett tyst rum. Jag tar tillbaka! Det är tusan vad saker omkring en låter när man försöka höra i närheten av hörseltröskeln. Bussen hörs ju fem kvarter bort! Jag ska nog trots allt använda sämre (men tättslutande) hörlurar när jag testar, jag har provat med Snn HD-580 hittills, i tron att det måste vara jättebra. Jag tror inte det är så viktigt, så länge det inte är rena skräpet, förstås. Jag har tillgång till Koss The Plug, de kanske skulle kunna duga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-04 16:34

perstromgren skrev: Rapport kommer
... här:

Kul!

perstromgren skrev:Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens!

Yeeeihaa!!! ... nu skall jag köpa en trisslott ... rätt gissat utan att ladda hem först! :D :D

perstromgren skrev:....... annars verkar 8kHz vara gränsen.

Hmmm .. klar begränsning, jag skulle nog vilja testa upp mot 15 k i alla fall ... :(

perstromgren skrev:
...... jag är sugen på att skicka efter en upplåsningsnyckel.

Vi delar en ... hmm ... så får man ju INTE säga .... 8O 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-04 17:34

phon skrev:
perstromgren skrev:Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens!

Yeeeihaa!!! ... nu skall jag köpa en trisslott ... rätt gissat utan att ladda hem först! :D :D

Sådana gissningar kallas "educated guesses" och är egentligen inga gissningar alls, utan helt enkelt smarta slutledningar! Japp, det verkar funka som avsett, är genialt i sin enkelhet. Det är ju trots allt förändringen från ursprungsskicket (= ett barns hörsel) vi oftast vill mäta. I de fall vi vill mäta absolutvärden (för forskkning, till exemepl) finns nog bättre verktyg till hands.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-04 18:19

Nu kommer frågan: Hur olika hörsel har olika barn? :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-05 01:14

norman skrev:Nu kommer frågan: Hur olika hörsel har olika barn? :)
Det kan man ju mäta nu. :D Antagligen har dom ingen alls efter mätningen. 8O

perstromgren skrev:Sådana gissningar kallas "educated guesses" och är egentligen inga gissningar alls, utan helt enkelt smarta slutledningar!

ööhhh ...kom inte och påstå att jag är smart nurå ... jag behöver ju verkligen trisslottspengarna ..... (till mer diskanter, jag hör ju ingen diskant längre ... ) 8)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-05 01:41

:lol:

Återgå till Teknikforum