Moderator: Redaktörer
guldfisk skrev:Analoga signaler.
PekkaJohansson skrev:Önskemålet är noterat! Någon som vill löda, fota och skriva?
Med vänlig hälsning
Pekka
Max_Headroom skrev:Jag fick med en kabel när jag köpte ny CD-spelare härom året. Bytte till en RG62 med neutrik-kontakter. Hörde abslout ingen skillnad alls.
Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:Jag fick med en kabel när jag köpte ny CD-spelare härom året. Bytte till en RG62 med neutrik-kontakter. Hörde abslout ingen skillnad alls.
Kanske, jag säger kanske inte behöver betyda att där inte förelåg någon som helst skillnad. Eller du kanske menar att, om där existerar någon skillnad, så är den så liten att du inte bryr dig i vilket fall ?
Personligen hör jag skillnad på kablar, men vad som är korrekt går ju knappast att uttala sig om utan att mäta med mätinstrument.
Hur som helst, så har jag hittills inte föredragit dyrkablarna framför egensnickrade utan hokuspockus.
1. Vad är viktigast? (Enkardelig eller dubbelskärm.)
2. Har någon hittat en modell (<500 kr) som är både och?
3a. Är en billig dubbelskärmad 75-ohms koaxialkabel för digitalbruk (t ex från Clas Ohlson 32-4013) mer noggrant specificerad och utförd samt bättre avstörd än en billig "audio"-signalkabel av märke Clicktronic/Tara Labs/Qunex?
guldfisk skrev:Ser man på! Belden 1694A Coaxial Cable är ju både enkardelig och dubbelskärmad.
http://www.bluejeanscable.co.uk/pages/t ... 94tech.htm
15 £ för 0,5 m. Behövde du betala tull, moms och hanteringsavgift?
In other EU countries, customs treatment is similar, with VAT, duty and a flat fee being applied to parcels over some threshold value; we do not presently know how consistent those rates and fees are from country to country and would advise, if you have a question on this subject, contacting your customs service.
guldfisk skrev:Ser man på! Belden 1694A Coaxial Cable är ju både enkardelig och dubbelskärmad.
http://www.bluejeanscable.co.uk/pages/t ... 94tech.htm
15 £ för 0,5 m. Behövde du betala tull, moms och hanteringsavgift?
RogerGustavsson skrev:Jo, gruppköp är ofta gynnsamt för plånboken. Men blir inte dessa kablar väldigt stela? Ska väl till stora böjningsradier och det tar plats och gör kablaget längre.
Masen skrev:Kan inte nå'n göra ett bildreportage om hur man löder ihop ett par rg62?
Mind skrev:paa skrev:
Var värmde du med lödkolven för att smälta lodet ?
guldfisk skrev:1. Vad är viktigast?
2. Har någon hittat en modell (<500 kr) som är både och?
3a. Är en billig dubbelskärmad 75-ohms koaxialkabel för digitalbruk (t ex från Clas Ohlson 32-4013) mer noggrant specificerad och utförd samt bättre avstörd än en billig "audio"-signalkabel av märke Clicktronic/Tara Labs/Qunex?
3b. Spelar 75/93 ohms impedans någon roll (0,5-1 m kabel)?
Enkardeliga signalkablar är teoretiskt bäst, man slipper distortion som uppstår då signalen " hoppar" mellan trådarna. ( LTS -98 )
Silver är också bra.
En bra , tät skärm är också bra, naturligtvis skall den vara ansluten i båda ändar.
Koppar är ett aldeles utmärkt material för kablar, vilket inte kolfiber ( van den hul," the first" t.ex. ) och purist audios dyraste kablar ( vatten som skärm )är.
Sedan ska man nog inte överdriva kablars ljudliga inverkan på soundet.
genstruktur skrev:Felpost
genstruktur skrev:Felpost
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster