Val av metall i högtalarkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Val av metall i högtalarkabel

Inläggav misc100 » 2007-01-04 03:21

Nu är jag ute på mycket hal is med dessa funderingar för jag vet inte om de är rimliga för jag har inte grundat dem i särskilt mycket vetenskaplig kunskap och tänkte höra efter med ni experter som kan svaret :)

När man surfar i forum så har man läst lite här och där om kablar. Exempelvis om koppar mot silver. Då började jag fundera på hur man identifierar vilken metall som högtalarkabeln skall bestå av. Funderingen är: Om receiverns/högtalarens ut/ingång är av en sämre metallkvalite än kabeln så kommer man inte kunna dra nytta av högtalarkabelns bättre metallkvalite? Exempelvis om utgången skulle vara koppar och högtalarkabeln är silver så förlorar man fördelarna med silverkabeln. Motsatsen är om utgången är silver och högtalarkabeln silver så blir det sämre än vad det kunna bli om man använt silverkabel?

Vad säger ni???

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 04:20

Jag tror inte att det finns skäl att ens anse att silver är ett bättre material än koppar för en högtalarkabel. Bara att det är dyrare.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-04 04:32

om man ska vara petig....vad leder ström bäst? jag får för mig det är koppar iaf...eller guld

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 04:52

FRågan är hur mycket induktans och resistans du får i ett par meter kabel...och vad skillnaden blir mellan koppar, silver och guld. Blir det så stor att det påverkar filteregenskaperna?

Jag tror valet av kabelgeometri har större påverkan än materialvalet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-04 09:19

Faktum är att silver leder ström bättre än både koppar och guld.
Guld leder ström sämst. Däremot oxiderar inte guld, vilket silver och koppar gör.

Om du har guld i dina kontakter på tex förstärkaren skall du använda kablar som är terminerade med guldplätering, annars kommer den mest ädla metallen ( guld ) att oxidera den mindre ädla, och detta leder till kontaktdistortion, vilket enligt min erfarenhet kan vara hörbart.

Om du har rca- pluggar i förstärkaren som inte är guldpläterade, skall du alltså använda signalkablarkontakter som inte är det heller.

Sedan verkar det som, enligt min ringa erfarenhet , som att kabelgeometrin har större påverkan på ljudet än materialvalet i metallen.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-01-04 11:21

Sen finns det ju den lilla egenskapen att metaller kan dras i en speciell riktning(eller odlas) där ledningsbärarna ligger närmare varandra och således förbättras ledningsförmågan(i fallet för koppar är det 1-1-1 om jag inte missminner mig)
Senast redigerad av olof 2007-01-04 13:53, redigerad totalt 1 gång.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-04 11:30

Silver sulfiderar i luft.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 11:37

Richard skrev:Faktum är att silver leder ström bättre än både koppar och guld.
Guld leder ström sämst. Däremot oxiderar inte guld, vilket silver och koppar gör.

Resistivitet (siffror):
Guld - 2,21 (10E-2 ohm mm2/m)
Koppar - 1,72
Silver - 1,59
Skillnaden mellan koppar och silver är marginell dock.

Richard skrev:Om du har guld i dina kontakter på tex förstärkaren skall du använda kablar som är terminerade med guldplätering, annars kommer den mest ädla metallen ( guld ) att oxidera den mindre ädla, och detta leder till kontaktdistortion, vilket enligt min erfarenhet kan vara hörbart.

Om du har rca- pluggar i förstärkaren som inte är guldpläterade, skall du alltså använda signalkablarkontakter som inte är det heller.

Metall oxiderar (dvs skapar tillsammans med luftens syremolekyler metalloxider) i kontakt med luft, inte i kontakt med andra metaller. I en elektrolytisk lösning kommer en oädlare metall att "upplösas" pga jonvandring då de två metallerna utgör ett galvaniskt element.
Det här kan vi helt utesluta i rumsmiljö. Det vi skulle kunna tänka oss hända var att de olika metallerna i kontaktmaterialen skulle vandra in i varandra och skapa energiövergångar liknande de i halvledarmaterial. Men jag anser att effekter av sådant är mikrominimala.

Richard skrev:Sedan verkar det som, enligt min ringa erfarenhet , som att kabelgeometrin har större påverkan på ljudet än materialvalet i metallen.

Vänlig hälsn. Richard.

Det stämmer - beroende på om ledarna ligger nära eller långt från varandra ökar/minskar induktans och kapacitans.

Om någon någonsin pratar om kablar i monokristallina material - stäng ören och avlägsna dig snabbt. Det är rena lögner att högtalar- eller signalkablar skulle kunna vara monokristallina.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-04 12:16

köp bara kablar från de med egen koppargruva?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-01-04 12:23

Hmm, hur är det med galvaniska strömmar då? Det uppstår väl alltid då blandar olika metaller, eller? Kan det göra någon större skada?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 12:42

Jag tycker man skall blanda metaller så lite som möjligt. Koppar är en fin metall. Den glänser. Borde skaffa en egen gruva.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 12:50

micke5721 skrev:Hmm, hur är det med galvaniska strömmar då? Det uppstår väl alltid då blandar olika metaller, eller? Kan det göra någon större skada?

Du måste ha en elektrolyt till det. Man kan väl försöka sträva efter att blanda så lite som möjligt men du har i din kedja redan så mycket blandningar - på ditt mönsterkort sitter trissa med förtent kopparben, som är fastlödd på en kopparfolie med tenn/silver (eller tenn/bly). Åsså en koppar (eller silverkabel) från mönsterkortet till en kontakt med guld på mässing (eller guld på nickel på mässing) mera tenn/silver-lod osv osv .... Du har en kopparkabel som du monterar i en banakontakt som är guld (på nickel) på mässing osv ...

Nää, du ska inte kunna märka någon skillnad.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-04 13:00

Jack Bybee, killen som kränger hifitillbehör med argument från kvantmekaniken, har lyssnat på olika material och kommit fram till att guld är bäst på plusledaren, medan silver är bäst på minusledaren. :D

Jack Bybee has now added to those materials and construction techniques the uniquely natural sonic properties of 14 K gold for the signal (+) legs of these new products. After extensive measurements and listening tests, he has chosen to complement the gold (+) conductors with high-purity silver ribbon for the (-) conductors. This silver wire has lower measurable resistance than either gold or copper wire, and the gold (+)/silver (-) combination delivers the most balanced, neutral and harmonically complete musical reproduction. These Golden Goddess products are the best-performing accessories and cables Jack Bybee has ever produced.

Man får här det bästa av båda världar - guldets lite gyllene, varma klang kombinerat med silvrets friska, kalla renhet... 8) Egenskaperna utjämnar varandra perfekt, och kvar finns bara perfekt neutralitet och renhet!

Var det någon som sade ormolja?
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 13:13

Men Morgan!!!!! Vi kör ingen minussignal alls. Till högtalaren ska det bara gå en signal för om man, som man hittills gjort, haft en minussignal tillbaka till förstärkaren leder man ju tillbaka en signal som gått igenom delningsfiler och högtalarspolar och därmed blivit distorderad och fördärvad. Och denna "fulsignal" kommer givetvis att bidra till att förstärkaren låter värre.
Jag har dragit ut minuskabeln genom balkongdörren och hängt den över balkongräcket så alla distorderade elektroner får rinna ner till backen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-04 13:46

Magnus. Glöm inte IRONI-skylten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 14:01

tvett skrev:Magnus. Glöm inte IRONI-skylten.

Den har jag tagit ner ....

men jag hittar en sådan här:
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 14:07

Jack Bybee var ji på riktig 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Vad har killen hittat på egentligen? Hittat Maxwell's demon :roll: :roll:

Bild

Edit. Bilden föreställen en demon instängd i en högtalarkontakt. Demon släpper bara fram de elektroner som förmedlar musikupplevelser medan de som förmedlar brum, brus och distortion stängs ute.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-01 16:14

soundbrigade skrev:Edit. Bilden föreställen en demon instängd i en högtalarkontakt. Demon släpper bara fram de elektroner som förmedlar musikupplevelser medan de som förmedlar brum, brus och distortion stängs ute.

Bäst!!!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-05-03 08:20

Om du har guld i dina kontakter på tex förstärkaren skall du använda kablar som är terminerade med guldplätering, annars...

Det finns en teknisk bakgrund till det här och felmekanismen man kan riskera kallas för nötningskorrosion ("fretting corrosion"). Detta uppträder när mikrorörelser i kontakten (t.ex. i en vibrationsrik miljö eller där apparaterna utsätts för temperaturväxlingar) leder till att nytt material från kontaktytan hela tiden kommer fram för att kunna oxideras. Oxidationsprodukterna ansamlas i allt större grad i kontaktytan och tillslut har man en försämrad kontaktfunktion.

Fenomenet drabbar icke-ädla metaller i allmänhet och guld/tenn-kontakter i synnerhet eftersom tennoxid ansamlas på guldytan och snabbar på processen.

Så för t.ex en högtalare med vibrationerna i kabinettet kan det definitivt vara värt att undvika guld/tenn-kontakter. I övriga fall tror jag inte fenomenet behöver vara nåt att bry sig om.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-03 09:42

Conan skrev:
Om du har guld i dina kontakter på tex förstärkaren skall du använda kablar som är terminerade med guldplätering, annars...

Det finns en teknisk bakgrund till det här och felmekanismen man kan riskera kallas för nötningskorrosion ("fretting corrosion"). Detta uppträder när mikrorörelser i kontakten (t.ex. i en vibrationsrik miljö eller där apparaterna utsätts för temperaturväxlingar) leder till att nytt material från kontaktytan hela tiden kommer fram för att kunna oxideras. Oxidationsprodukterna ansamlas i allt större grad i kontaktytan och tillslut har man en försämrad kontaktfunktion.

Fenomenet drabbar icke-ädla metaller i allmänhet och guld/tenn-kontakter i synnerhet eftersom tennoxid ansamlas på guldytan och snabbar på processen.

Så för t.ex en högtalare med vibrationerna i kabinettet kan det definitivt vara värt att undvika guld/tenn-kontakter. I övriga fall tror jag inte fenomenet behöver vara nåt att bry sig om.

Finns ju kontakter som man skruvar fast. Dom lär ju inte skaka något.

Sedan kanske idéen att köra kontaktlöst, dvs skruva fast kabeln dirket i kontakten kanske inte är dum i alla fall?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-05-03 17:02

Rent guld och rent silver är alldeles för mjukt, och dyrt.

Slå upp ordet suboptimering;
två fel blir inte säkert ett rätt

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-06 23:24

Max_Headroom skrev:Finns ju kontakter som man skruvar fast. Dom lär ju inte skaka något.

Sedan kanske idéen att köra kontaktlöst, dvs skruva fast kabeln dirket i kontakten kanske inte är dum i alla fall?

Man skall löda, löda, man skall löda hela dan :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-06 23:40

soundbrigade skrev:
Jag har dragit ut minuskabeln genom balkongdörren och hängt den över balkongräcket så alla distorderade elektroner får rinna ner till backen.

:lol: :lol:

Var det dom jag trampade i häromdagen ...... :evil:

Du måste ha katalysator på kabeln, och elektroninfiltration .... fråga på kommunen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-05-09 23:07

Det här med högtalarkablar verkar vara högst personligt...
Men om man vill veta lite om tekniken bakom bra högtalarkablar så finns det allt lite att läsa på lts sida : http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-05-10 22:18

soundbrigade skrev:Men Morgan!!!!! Vi kör ingen minussignal alls. Till högtalaren ska det bara gå en signal för om man, som man hittills gjort, haft en minussignal tillbaka till förstärkaren leder man ju tillbaka en signal som gått igenom delningsfiler och högtalarspolar och därmed blivit distorderad och fördärvad. Och denna "fulsignal" kommer givetvis att bidra till att förstärkaren låter värre.

Nu är du nog ute och cyklar tror jag, detta strider mot allt jag lärde i fysiken.

Ska du få detta att funka måste du ha en stor kondensator längst ut på minusledaren och du måste vända på den då och då.

En elegantare lösning är förståss att köra plussignal på båda kablarna - detta provade jag en tisdag och det blev verkligen en dramatisk förbättring. :wink:

/Tomas F.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-13 23:36

Tillbaka till ämnet:

Varför anses silverkablar klinga ljusare än kopparkablar?

Och som en parentes:

Kabel DIY 1.
Kabel DIY 2.

Där bla silvrets magiska egenskaper berörs...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-14 09:10

Varför ANSES ......... Vem anser? Serious, jag blir förbannat förbannad när man kör lite svepande utsagor sådär (inte på dig Koffe).

Man ska inte ha nFB, man ska inte ha trissor, PTFE anses låta bättre än FenoxiDiCyclin .........

Nu ska jag till posten - så kallad. :arrow:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-14 09:33

Ojdå att du blir så arg på mig?
Har du inte läst hifipressen?
Och, jag kan säkerligen hitta hundratals vittnesbörd på nätet om hur mycket ljusare och klarare eller ljusare och vassare ljudet blir med silver jämfört med koppar, men hur mycket med den omvända åsikten kan du hitta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-14 09:57

paa skrev:Ojdå att du blir så arg på mig?
Har du inte läst hifipressen?
Och, jag kan säkerligen hitta hundratals vittnesbörd på nätet om hur mycket ljusare och klarare eller ljusare och vassare ljudet blir med silver jämfört med koppar, men hur mycket med den omvända åsikten kan du hitta?

Nej fanken heller, blir inte arg på nån. Min milda protest var bara att man ofta hör lätt svävande utsagor där man, i bästa fall, kan hänvisa till subjektiva upplevelser - typ blindtest men utan "blind".
Och för att förtydliga - vem säger, eller har sagt och vilka argument, vilka metoder och uppställningar har använts för att komma fram till slutsatserna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-14 10:16

Hos mig lät det definitivt ljusare när jag bytte till silverkablar mellan för och slutsteg. Men om det beror på att kontaktytor etc var renare, ren placebo (eller eg. förväntning) eller att silvret lät annorlunda i sig har jag ingen aning om. Att hålla på och testa fram och tillbaka var dessutom för jobbigt... För övrigt kan det ha varit kabelns konstruktion som skapad skillnaden, det var helt olika typer av konstruktion.

Enda sättet är väl att göra två identiska kablar, med silver respektive koppar, och blindtesta? Och sedan komplettera med lite längre "finlyssning"...

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-14 12:06

soundbrigade skrev:[...] vilka argument, vilka metoder och uppställningar har använts för att komma fram till slutsatserna.

Har du verkligen läst min (silver)tråd? Det var väl i stort sett dom sakerna jag efterfrågade? Just varför så många påstår att silver låter ljusare än koppar, och underförstått varför så få (läs ingen) som påstår att koppar låter ljusare än silver. En fysikalisk förklaring eftersökes, men det har ju kommit mest psykologiska förklaringsmodeller, fast det är kanske där man hamnar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-14 12:10

paa skrev: och underförstått varför så få (läs ingen) som påstår att koppar låter ljusare än silver

Hälsan tiger still, som man säger. :)

Jag ska inte argumentera men som med så himla mycket annat - här ska man vara försiktig eftersom det handlar om subjektiva bedömningar.

Återgå till Teknikforum