Richard skrev:Faktum är att silver leder ström bättre än både koppar och guld.
Guld leder ström sämst. Däremot oxiderar inte guld, vilket silver och koppar gör.
Resistivitet (siffror):
Guld - 2,21 (10E-2 ohm mm2/m)
Koppar - 1,72
Silver - 1,59
Skillnaden mellan koppar och silver är marginell dock.
Richard skrev:Om du har guld i dina kontakter på tex förstärkaren skall du använda kablar som är terminerade med guldplätering, annars kommer den mest ädla metallen ( guld ) att oxidera den mindre ädla, och detta leder till kontaktdistortion, vilket enligt min erfarenhet kan vara hörbart.
Om du har rca- pluggar i förstärkaren som inte är guldpläterade, skall du alltså använda signalkablarkontakter som inte är det heller.
Metall oxiderar (dvs skapar tillsammans med luftens syremolekyler metalloxider) i kontakt med luft, inte i kontakt med andra metaller. I en elektrolytisk lösning kommer en oädlare metall att "upplösas" pga jonvandring då de två metallerna utgör ett galvaniskt element.
Det här kan vi helt utesluta i rumsmiljö. Det vi skulle kunna tänka oss hända var att de olika metallerna i kontaktmaterialen skulle vandra in i varandra och skapa energiövergångar liknande de i halvledarmaterial. Men jag anser att effekter av sådant är mikrominimala.
Richard skrev:Sedan verkar det som, enligt min ringa erfarenhet , som att kabelgeometrin har större påverkan på ljudet än materialvalet i metallen.
Vänlig hälsn. Richard.
Det stämmer - beroende på om ledarna ligger nära eller långt från varandra ökar/minskar induktans och kapacitans.
Om någon någonsin pratar om kablar i monokristallina material - stäng ören och avlägsna dig snabbt. Det är rena lögner att högtalar- eller signalkablar skulle kunna vara monokristallina.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap