Moderator: Redaktörer
data_foggen skrev:Kolla in Wisdom Audio:s sub:
http://www.wisdomaudio.com/products_adrenaline_ht.html
Den lirar ner till 7Hz. Hur är det möjligt?
Hur lågt kan ett DIY-bygge prestera, utan att det skall kosta 300kkr som WA:s sub?
//H
BengtO skrev:Tycker i vilket fall inte det är värt att betala en sjuhelsikes massa extra för att komma till 7Hz.. 15-20 utan större avvikelser kan ju vara trevligt..
Dessutom står det väl inte 7Hz +-0dB på den heller? Kan ju vara -20dB och då är det väl inte så märkvärdigt..
Bamsefar skrev:Det systemet jag har består av två staplar med tre slutna baslådor / stapel. Varje baslåda är på drygt 40 liter (45?) och har en W104 monterad på ena sidan (dvs ungefär en 10" bas alltså). Inte så rysligt stort som jag ser det...
Piotr skrev:Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?
I sådana fall, har du övervägt att placera ut modulerna på flera platser, typ fyra?
BengtO skrev:Piotr skrev:Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet?
Spelar man musik/film som har information under 15Hz kan det givetvis vara intressant.
BengtO skrev:Piotr skrev:Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet?
Spelar man musik/film som har information under 15Hz kan det givetvis vara intressant.
Bamsefar skrev:Piotr skrev:Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?
I sådana fall, har du övervägt att placera ut modulerna på flera platser, typ fyra?
Nej dom står ca en meter från hörnen faktiskt, bakom drapperierna. Ja jag har övervägt att placera på ett annat sätt men det har inte blivit av. Kom dock ihåg att jag har 6 moduler just nu...
data_foggen skrev:Kolla in Wisdom Audio:s sub:
http://www.wisdomaudio.com/products_adrenaline_ht.html
Den lirar ner till 7Hz. Hur är det möjligt?
Hur lågt kan ett DIY-bygge prestera, utan att det skall kosta 300kkr som WA:s sub?
//H
IngOehman skrev:Jag tycker ljudkvaliteten är lika vilktig oavsett om det gäller musik eller film.
Man bör inte glömma att nästan alla filmer innehåller MERA musik än en CD...
I själva verket finns det kanske rent av minst tre saker som gör att man KAN argumentera för att ljudkvalitet är till och med viktigare för film.![]()
1. Filmer innehåller både bild och ljud, vilket betyder att det finns en sorts "facit" till det kan skall höra. Stämmer inte ljudet me dfacit uppstår kognitiv dissonans. Det kan inte ske när man spelar en CD.
2. De människor som ljudlägger film är i snitt väldigt mycket mera ljudkvalitetsmedvetna än de som producerar musik. (Det finns dock undantag, det vill säga CD-produktioner med prima ljudkvlaitet.)
3. Film innehåller i väldigt stor grad naturliga ljud som bara inte SKALL upplevas processade. Dialogen är väl det bästa exempelt. Att återge musik med klangliga färgningar och extra rumsklang kan möjligen subjektivit upplevas positivt av vissa, men rumsklang eller tonkurvefärgning på en röst som skall komma från en person som talar utamhus blir bara helt fel!
Vh, iö
alfasud skrev:Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
EV 30W gånger 2, 19 kubik meter låda, bass reflex öppning!
Att verkningsgraden är på 104 dB/1W är inte fel på heller!
Spiros
Piotr skrev:alfasud skrev:Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
EV 30W gånger 2, 19 kubik meter låda, bass reflex öppning!
Att verkningsgraden är på 104 dB/1W är inte fel på heller!
Spiros
Låter ju som ett skämt och det utgår jag ifrån att det inte är?
/Peter
Piotr skrev:Tack BB ska tänka på det
Vad har du för åsikt angående infraområdets nödvändighet för högsta möjliga realism.
Är ingen basnarkoman och spelar sällan speciellt högt, men oooh vad jag myser när realismen är hög.
/Peter
Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"...![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note
Urban Legends är underbara ibland.
patrikf skrev:Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"...![]()
Hehe, jag letade också efter detta. Minns att Mythbusters avslöjade den där gamla skrönan![]()
Ska tydligen sändas i repris den 18 jan.
BB skrev:Kan det...? Ja det kan det! Fort som f-n ner i mätlabbet. På med mätmicken! (Plus hörselskydd förstås!)
Med reservation för att micken mäter som en tomte (en svindyr B&K), noterar vi amplituder redan vid mickens mätgräns som indikerar att vi just då är exponerade för 120dB åtminstoned vid 16Hz, förmodligen mer neråt...
Mvh //BB
Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"...![]()
Lust skrev:BB skrev:Kan det...? Ja det kan det! Fort som f-n ner i mätlabbet. På med mätmicken! (Plus hörselskydd förstås!)
Med reservation för att micken mäter som en tomte (en svindyr B&K), noterar vi amplituder redan vid mickens mätgräns som indikerar att vi just då är exponerade för 120dB åtminstoned vid 16Hz, förmodligen mer neråt...
Mvh //BB
Gör hörselskydd eller inte någon större skillnad när det handlar om generering av illamående och panikkänslor p g a infraljud?
IngOehman skrev:Kanske är det väldigt personberoende, och kanske är det dessutom så att det är delvis ett psykologiskt fenomen (att en stod del av obehagskänslorna beror på att man inte vet vad det är).
Vh, iö
alfasud skrev:Det är inga fantasier från min sida, jag har 2st EV 30W och lyssnar på dem!
Jag spelar aldrig högt och så jag vet det finns inte så mycket information på skivorna under 22 Hz!
visa kyrkoorglar kan gå ner till 16 Hz och jag har hört att det finns några som går ner till 8 Hz och de finns inspelade på CD!
Men, jag har varit några gånger och lyssnat på ett fullsize hornsystem och för skoj spelades några riktig lågbassiga skivor!Det var upplevelse!Jag har inte fått nåt skada för det!
alfasud skrev:...om man har varit och lyssnat systemet i fråga fattar man att det finns ingen konvetionel låda som kan åstadkomma det! åtmistone en låda som man kan köpa från en hifi butik! Sen att kvalitet på den berömda orgeln var inte så lång från verkligheten är en anna femma som bassreflex lådor kan inte ens komma i närheten om!....
IngOehman skrev:
Jag tror jag talar rimligt sant om jag säger att vi för 80 liter luftförflyttning vid 16 Hz, talar om ett horn med en mynningsdiameter om sisådär 7 meter, och om man kan tänka sig ett drivelement på nära 30" behöver det "bara" vara cirkus 30 meter långt.![]()
Volymen blir nog närmare trehundratusen(!) liter.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tänker på att ni, när ni sprang ned i källaren den andra gången - och då hade visshet om ursprunget - kanske inte kände er ens tillnärmelsevis lika illa till mods?
Eller?
IngOehman skrev:Om så är fallet tror jag att en del av obehaget kan ha legat i att den första exponeringen dels var ofrivillig, och dessutom skedde utan att ni visste vad tusan det var som hände.
IngOehman skrev:Och: Hur vet du att det inte var 135 dB? Jag tänker på att den där mätmikrofonen ju kanske användes utanför sin bandbred...![]()
IngOehman skrev:Kan bekräfta att det där med illamående inte är ovanligt, men jag känner inte till några studier som visat att det är speciellt farligt, om vi talar om rimligt kortvariga exponeringar.
Haakan_W skrev:hehehe 179,7db lär vara en hel delvisst är det 80hz sinus dom lirar?
alfasud skrev:Tyvärr herr I Öhman
Fattar inte vad du snackar om, det är i en helt annan vetenskaplig nivå!
alfasud skrev:Matenatik och beräkningar lämnar jag till ingenjörer väl.......
alfasud skrev:om man har varit och lyssnat systemet i fråga fattar man att det finns ingen konvetionel låda som kan åstadkomma det!
alfasud skrev:åtmistone en låda som man kan köpa från en hifi butik!
alfasud skrev:Sen att kvalitet på den berömda orgeln var inte så lång från verkligheten är en anna femma som bassreflex lådor kan inte ens komma i närheten om!
Helt klart ljud var också, ingen nämnvärd distortion kunde spåras......
alfasud skrev:Är det samma skiva vi pratar om, så måste du lyssna från systemet i fråga, du har aldrig hört på samma sätt, trots att du har gjort skivan!
BB skrev:IngOehman skrev:Kan bekräfta att det där med illamående inte är ovanligt, men jag känner inte till några studier som visat att det är speciellt farligt, om vi talar om rimligt kortvariga exponeringar.
Ingvar,
Kan du bekräfta eller dementera de uppgifter jag har fått mig serverade som indikerar att extremt höga ljudtryck kan åstadkomma näthinneavlossning? (Typ biltävlingar om vem som spelar högst).
Mvh //Bo
alfasud skrev:Jag har bara hängt 2 30tummare! Öppnat några håll på måfå.
That is!
Inga optimeringar på nåt sätt!
Därför att ljudet är som det är!(har skrivit det innan)!Att jag inte ens försöker att förbättra har att göra med platsen!Om jag hade plats skulle jag bygga fs-horn!
Som sagt, jag är en plattlägare här i Malmö kommun, ingen ingenjör!
Ingenjören Öhman har inte lysnat på det aktuella systemet heller!
Men jag har lysnat en del av hans konventionela högtalare!
Spiros
PS: Vad snackar vi nu?Jag syftar på den berömda mystiska bassreflex lådan!Ett system som ska återge musik eller sinus signal?
Håller med!NNord skrev:nu får man dock inte spela så starkt på Cosmonova, och systemet går på halvhalvhalvhalvhalvhalvhalvhalvfart hela tiden. Och det visas ingan filmer så som det gjordes för 10 år sedan, som verkligen sätter systemet på prov.
Well well..
Jag tycker det är mer intressant att tala distortion, för avsaknad av någon nämdvärd distortion, vid en ganska stark ljudstyrka, är klart fräsigare än de som återger massor med massor av distortion.
alfasud skrev:http://audio.dynatech.gr/spiros1.htm
några bilder.....
Kaffekoppen skrev:Håller med!NNord skrev:nu får man dock inte spela så starkt på Cosmonova, och systemet går på halvhalvhalvhalvhalvhalvhalvhalvfart hela tiden. Och det visas ingan filmer så som det gjordes för 10 år sedan, som verkligen sätter systemet på prov.
Well well..
Jag tycker det är mer intressant att tala distortion, för avsaknad av någon nämdvärd distortion, vid en ganska stark ljudstyrka, är klart fräsigare än de som återger massor med massor av distortion.
men jag vill gärna ser mer lågbasfilmer på Cosmonova... vad visade de för 10år sedan som jag missade då?
Jag väntar bara på att du skall friskförklara dig!Piotr skrev:Få jag följa me?
Å du koppen, får ta den där biran snart innan den blir alltför avslagen
/Peter
NNord skrev:För 10 år sedan, visade de en film där rymdfärjan lyfter. Även om systemet ändå gick på halvfart, fick man spela starkare då, än nu. Ganska mycket starkare. Det var väldigt obehagligt för många människor och det blev klagomål på detta.
Ta dina C-vitamin och kom ut ur garderoben!Piotr skrev:Kaffekoppen skrev:Jag väntar bara på att du skall friskförklara dig!Piotr skrev:Få jag följa me?
Å du koppen, får ta den där biran snart innan den blir alltför avslagen
/Peter
*host host* Till helgen ska man väl vara game!
/Peter
Nagrania skrev:Vem har gjort ljudinstallationen på Cosmonova? Jag tänkte på det här med 120dB´s ljudtryck. Det beror ju också på vilket lyssningsavstånd man mäter på. Mitt system som är en sluten låda med en slavbas kan kan nog komma upp närmare 120dB. Kanske inte vid 20Hz men kanske 25-30Hz. Jag har flera gånger haft 115dB, men med ett kraftigare slutsteg i basen så kanske det går. Men jag vill nog inte prova. Det är ju klart att med många bashögalare och slutsteg, men då får man ju inte heller plats i rummet.
alfasud skrev:Dax för ansvariga för forum att göra chatt avdelning!
Det är chatt ni sysslar med och inte med tråden!
Jag väntar fortfarande svar på vad är det för slags bassreflex system vi snackar om boys!
Hälsningar
Spiros
alfasud skrev:Tack Roger, men, poängen med diskutionen är hur utveklades sen, med bla ingenjören Öhman, bassreflex vs fs-horn! Det är inte avslutat!
Spiros
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster