Moderator: Redaktörer
data_foggen skrev:Kolla in Wisdom Audio:s sub:
http://www.wisdomaudio.com/products_adrenaline_ht.html
Den lirar ner till 7Hz. Hur är det möjligt?
Hur lågt kan ett DIY-bygge prestera, utan att det skall kosta 300kkr som WA:s sub?
//H
BengtO skrev:Tycker i vilket fall inte det är värt att betala en sjuhelsikes massa extra för att komma till 7Hz.. 15-20 utan större avvikelser kan ju vara trevligt..
Dessutom står det väl inte 7Hz +-0dB på den heller? Kan ju vara -20dB och då är det väl inte så märkvärdigt..
Bamsefar skrev:Det systemet jag har består av två staplar med tre slutna baslådor / stapel. Varje baslåda är på drygt 40 liter (45?) och har en W104 monterad på ena sidan (dvs ungefär en 10" bas alltså). Inte så rysligt stort som jag ser det...
Piotr skrev:Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?
I sådana fall, har du övervägt att placera ut modulerna på flera platser, typ fyra?
BengtO skrev:Piotr skrev:Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet?
Spelar man musik/film som har information under 15Hz kan det givetvis vara intressant.
BengtO skrev:Piotr skrev:Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet?
Spelar man musik/film som har information under 15Hz kan det givetvis vara intressant.
Bamsefar skrev:Piotr skrev:Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?
I sådana fall, har du övervägt att placera ut modulerna på flera platser, typ fyra?
Nej dom står ca en meter från hörnen faktiskt, bakom drapperierna. Ja jag har övervägt att placera på ett annat sätt men det har inte blivit av. Kom dock ihåg att jag har 6 moduler just nu...
data_foggen skrev:Kolla in Wisdom Audio:s sub:
http://www.wisdomaudio.com/products_adrenaline_ht.html
Den lirar ner till 7Hz. Hur är det möjligt?
Hur lågt kan ett DIY-bygge prestera, utan att det skall kosta 300kkr som WA:s sub?
//H
IngOehman skrev:Jag tycker ljudkvaliteten är lika vilktig oavsett om det gäller musik eller film.
Man bör inte glömma att nästan alla filmer innehåller MERA musik än en CD...
I själva verket finns det kanske rent av minst tre saker som gör att man KAN argumentera för att ljudkvalitet är till och med viktigare för film.![]()
1. Filmer innehåller både bild och ljud, vilket betyder att det finns en sorts "facit" till det kan skall höra. Stämmer inte ljudet me dfacit uppstår kognitiv dissonans. Det kan inte ske när man spelar en CD.
2. De människor som ljudlägger film är i snitt väldigt mycket mera ljudkvalitetsmedvetna än de som producerar musik. (Det finns dock undantag, det vill säga CD-produktioner med prima ljudkvlaitet.)
3. Film innehåller i väldigt stor grad naturliga ljud som bara inte SKALL upplevas processade. Dialogen är väl det bästa exempelt. Att återge musik med klangliga färgningar och extra rumsklang kan möjligen subjektivit upplevas positivt av vissa, men rumsklang eller tonkurvefärgning på en röst som skall komma från en person som talar utamhus blir bara helt fel!
Vh, iö
alfasud skrev:Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
EV 30W gånger 2, 19 kubik meter låda, bass reflex öppning!
Att verkningsgraden är på 104 dB/1W är inte fel på heller!
Spiros
Piotr skrev:alfasud skrev:Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
EV 30W gånger 2, 19 kubik meter låda, bass reflex öppning!
Att verkningsgraden är på 104 dB/1W är inte fel på heller!
Spiros
Låter ju som ett skämt och det utgår jag ifrån att det inte är?
/Peter
Piotr skrev:Tack BB ska tänka på det
Vad har du för åsikt angående infraområdets nödvändighet för högsta möjliga realism.
Är ingen basnarkoman och spelar sällan speciellt högt, men oooh vad jag myser när realismen är hög.
/Peter
Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"...![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note
Urban Legends är underbara ibland.
patrikf skrev:Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"...![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note
Urban Legends är underbara ibland.
Hehe, jag letade också efter detta. Minns att Mythbusters avslöjade den där gamla skrönan![]()
Ska tydligen sändas i repris den 18 jan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster