7hz!!..hur är det möjligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
data_foggen

7hz!!..hur är det möjligt?

Inläggav data_foggen » 2007-01-15 10:25

Kolla in Wisdom Audio:s sub:
http://www.wisdomaudio.com/products_adrenaline_ht.html

Den lirar ner till 7Hz. Hur är det möjligt?
Hur lågt kan ett DIY-bygge prestera, utan att det skall kosta 300kkr som WA:s sub?
//H

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-15 10:37

7hz med en 18" över 120db låter extreemt mycket. nåja hursom haver är det inga problem att få nåt element dit ner...bara eqa nog mycket och ha effekt så det räcker...problemet blir dock att få tillräcklig slaglängd för tillräckligt ljudtryck..

sen kan man ju ställa frågan vad man ska dit ner å göra, det finns inget instrument som tar sig under 20hz iprincip...så iaf tycker det räcker med en -3db punkt på 15hz

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-15 10:52

Nja, nu påstår väl inte att den ger 120dB vid 7Hz? Den går ned till 7Hz och kan ge ljudtryck på +120dB (dock anges inte om det är i frifält, halvrumd eller kvartsrymd...)

Wilson använder bauta-magnet och talspole med 4 lindningar för att kunna trycka in tillräckligt med effekt.

Disten talar man så vitt jag kan se inte så mycket om... Men intressant är att talspolarna är "underhängda". Det är (oftast) bra för lägre dist, men i det här fallet skulle jag tro att det också är för att det har med värmeavledningen att göra (också).

DIY kan man göra en sub (eller hellre: Ett sub-syustem) som:

- Kan ge samma eller högre ljudtryck
- Går lika djupt
- Ger lägre dist (nästan oavsett hur lågt Willson har fått den så går det att få det bättre).
- Kostar mindre än hälften.

Men! Det kommer troligen att vara större till yttervolymen.

Skickar du mig 300000 USD så lovar jag att skaffa dig ett bassystem som rockar röven av allt willson gör. Då får du med ett fint delninngsfilter på köpet också!

Edit: Sorry, Wisdom. Jag trodde det var Wilson, dom med WATT/Puppy mm.
Nåja, man kommer längre med DIY i vilket fall som helst.

Ni som vill ta en titt på potenta bassystem för hemma bruk kan ju kolla med NNord och Nerkis här på forumet. 120dB är rena larvet jämfört med deras grejjor.
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-01-15 11:02, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: 7hz!!..hur är det möjligt?

Inläggav DQ-20 » 2007-01-15 10:56

data_foggen skrev:Kolla in Wisdom Audio:s sub:

Hur lågt kan ett DIY-bygge prestera, utan att det skall kosta 300kkr som WA:s sub?
//H

I princip kan du komma mycket nära 0 Hz med en sluten låda och ett inte allför stort rum som är tätt. Fritt fält blir det lite knivigare. Som Haakan_W är det ganska enkelt att åtstadkomma själv. En sluten låda med element med hög effekttålighet och luftpumpningskapacitet, stor tillgänglig förstäkareffekt och lämplig eq. Men frågan är om det är just detta man vill ha. 120 dB är för övrigt inget extremt från ett 18" element men det beror ju på vid viken frekvens och distortionsnivå man specar den.

/D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 11:03

Tror att det finns vinster med en subbsystem som går ordentligt djupt.

Tidig avrullning, säg vid 20Hz och 4:e ordningen ger ju fasvridningar och därmed högre grupplöptid. Ett system som går ner till 5Hz -3dB kommer att spela den "övre subbasen" vid 20-40Hz eller så mera tidskorrekt än det system som rullar avbrant vid 20Hz.

Sen finns det väl få instrument som har fundamentala toner under 20Hz, orgel är väl det enda i princip, men transienta ljud kan ha energi som sträcker sig djupt ner, om än med låg nivå.

Själv siktar jag på 10Hz! Får väl se om det är värt det.

Haakan, inga mätningar än! :oops:

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-15 12:10

Tycker i vilket fall inte det är värt att betala en sjuhelsikes massa extra för att komma till 7Hz.. 15-20 utan större avvikelser kan ju vara trevligt..

Dessutom står det väl inte 7Hz +-0dB på den heller? Kan ju vara -20dB och då är det väl inte så märkvärdigt..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-15 12:14

Enkelt: Man köper Ino Audio:s Infra bas system tillsammans med delningsfilter CR80s med Infra modulen installerad och intrimmad. I princip kan man då få 5Hz +/-0 om rummet så tillåter (viktig detalj i sammanhanget). Kostnaden för detta torde ligga under 50.000 sek.

Jag har ju ett sådant system och med mitt rum (som inte är optimalt på något sätt, även om det är en hel del jobb lagt på att få det så bra som möjligt) så har jag 9Hz vid -10dB, och 12 Hz vid +/-0dB. Så visst går det. Och mitt system kostade då runt 30 kkr.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2007-01-15 12:55

30 - 50 kkr kan man spara ihop till.
Hur ser Ino Infra bas ut, eller hur stor är den fysiskt?
/H

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-15 12:58

Det systemet jag har består av två staplar med tre slutna baslådor / stapel. Varje baslåda är på drygt 40 liter (45?) och har en W104 monterad på ena sidan (dvs ungefär en 10" bas alltså). Inte så rysligt stort som jag ser det...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 13:19

BengtO skrev:Tycker i vilket fall inte det är värt att betala en sjuhelsikes massa extra för att komma till 7Hz.. 15-20 utan större avvikelser kan ju vara trevligt..

Dessutom står det väl inte 7Hz +-0dB på den heller? Kan ju vara -20dB och då är det väl inte så märkvärdigt..

Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet? ;)

Vad nånting är värt är ju naturligtvis nåt högst individuellt och beror på intressen, ekonomi och preferenser m.m.

Anade väl att Bamsefar skulle komma på besök. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 13:22

Bamsefar skrev:Det systemet jag har består av två staplar med tre slutna baslådor / stapel. Varje baslåda är på drygt 40 liter (45?) och har en W104 monterad på ena sidan (dvs ungefär en 10" bas alltså). Inte så rysligt stort som jag ser det...

Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?

I sådana fall, har du övervägt att placera ut modulerna på flera platser, typ fyra?

/Peter

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-15 13:31

Piotr skrev:Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?

I sådana fall, har du övervägt att placera ut modulerna på flera platser, typ fyra?

Nej dom står ca en meter från hörnen faktiskt, bakom drapperierna. Ja jag har övervägt att placera på ett annat sätt men det har inte blivit av. Kom dock ihåg att jag har 6 moduler just nu...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-15 13:51

Piotr skrev:Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet? ;)

Spelar man musik/film som har information under 15Hz kan det givetvis vara intressant.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-15 15:40

BengtO skrev:
Piotr skrev:Och du har naturligtvis jämfört två system med dessa prestanda och talar av erfarenhet? ;)

Spelar man musik/film som har information under 15Hz kan det givetvis vara intressant.

Sen kan det vara rätt kul att titta på baselementen när de rör sig sakta
sakta fast till musik som inte ska innehålla ljud under 20 Hz... :lol:

Finns en hel del låtar med mycket lågfrekvent "skräp" som missats vid
monitorlyssning.

Mitt Profundus X-4 system spelar rakt ner till uppskattningsvis 15-16 Hz
i mitt rum. Har i alla fall full "kännbar" output vid 15-16 Hz 8)

När man redan har X-4 kanske man skulle ta o ge sig på Infra X-8... :twisted:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 16:06

BengtO skrev:

Snarare tvärtom. Fasvridningar och höga grupplöptider bryr iaf. jag mig inte mycket om vid film. Däremot så gillar jag skarpt realistisk högkvalitativ musikreproduktion.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 16:29

Jag tycker ljudkvaliteten är lika vilktig oavsett om det gäller musik eller film.

Man bör inte glömma att nästan alla filmer innehåller MERA musik än en CD...

I själva verket finns det kanske rent av minst tre saker som gör att man KAN argumentera för att ljudkvalitet är till och med viktigare för film. :o

1. Filmer innehåller både bild och ljud, vilket betyder att det finns en sorts "facit" till det kan skall höra. Stämmer inte ljudet me dfacit uppstår kognitiv dissonans. Det kan inte ske när man spelar en CD.

2. De människor som ljudlägger film är i snitt väldigt mycket mera ljudkvalitetsmedvetna än de som producerar musik. (Det finns dock undantag, det vill säga CD-produktioner med prima ljudkvlaitet.)

3. Film innehåller i väldigt stor grad naturliga ljud som bara inte SKALL upplevas processade. Dialogen är väl det bästa exempelt. Att återge musik med klangliga färgningar och extra rumsklang kan möjligen subjektivit upplevas positivt av vissa, men rumsklang eller tonkurvefärgning på en röst som skall komma från en person som talar utamhus blir bara helt fel!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 16:31

Bamsefar skrev:
Piotr skrev:Du har modulerna placerade i hörn bakom högtalarna va?

Nej dom står ca en meter från hörnen faktiskt, bakom drapperierna. Ja jag har övervägt att placera på ett annat sätt men det har inte blivit av. Kom dock ihåg att jag har 6 moduler just nu...

Okejdå! Men välj sex platser då! :) Tror du att det är nödvändigt att placera dom... vad ska man säga.. symetriskt? Jag menar kanske två staplar a två bakom högtalarna och två på vardera sidan om soffan typ. Nu har jag ju inte besökt dig så jag vet inte hur möjligheterna ser ut i ditt rum. Har smygtittat på bilderna i din tråd bara.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: 7hz!!..hur är det möjligt?

Inläggav NNord » 2007-01-15 16:35

data_foggen skrev:Kolla in Wisdom Audio:s sub:

//H

hehe, jag vill inte ha den :wink:
Då tar jag hellre 4st billigare baslådor... :o
NN

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-15 17:40

IngOehman skrev:Jag tycker ljudkvaliteten är lika vilktig oavsett om det gäller musik eller film.

Man bör inte glömma att nästan alla filmer innehåller MERA musik än en CD...

I själva verket finns det kanske rent av minst tre saker som gör att man KAN argumentera för att ljudkvalitet är till och med viktigare för film. :o

1. Filmer innehåller både bild och ljud, vilket betyder att det finns en sorts "facit" till det kan skall höra. Stämmer inte ljudet me dfacit uppstår kognitiv dissonans. Det kan inte ske när man spelar en CD.

2. De människor som ljudlägger film är i snitt väldigt mycket mera ljudkvalitetsmedvetna än de som producerar musik. (Det finns dock undantag, det vill säga CD-produktioner med prima ljudkvlaitet.)

3. Film innehåller i väldigt stor grad naturliga ljud som bara inte SKALL upplevas processade. Dialogen är väl det bästa exempelt. Att återge musik med klangliga färgningar och extra rumsklang kan möjligen subjektivit upplevas positivt av vissa, men rumsklang eller tonkurvefärgning på en röst som skall komma från en person som talar utamhus blir bara helt fel!
Vh, iö

Mer musik i film än från en musik-CD? Förstår inte riktigt...

Jag tycker sällan att ljudet i film är särskilt naturligt, fast det beror säkert på genren. Dialogen är oftast processad för att förtydliga den, många andra ljud är överdrivna och processade för att ge en effekt och inte för att verka "naturliga".

Vad nu detta har med återgivning under 15 Hz att göra.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 18:45

Håller med om att ljudkvaliten (ljudkvaliteten... aldrig hajjat hur man ska eller bör stava det där ordet... å många andra :) ) är viktig vid filmtittande. Är väl ingen cineast som du men tycker på sätt och vis att ljudet är viktigare än bilden vid filmtittande.. eller snarare att tittupplevelsen alltid lyfts rejält av ett realistiskt ljud. Vad försöker jag säga... hmmm ja kanske att jag är mer än musico-fil än cineast.

Cineast... varför inte videofil?

Och tillbaka lite mer on topic. Jag tror som sagt att bandbredd är bra. Vill gärna själv uppleva hur brett det måste vara för att inte kompromissa upplevelsen av ett brett urval av musik. Enda gången jag (såvitt jag vet) lyssnat på något som haft riktigt låg output var på Arken nånstans 96-97 eller nåt när Bosse från Golden Age demade sina Golden Globe med DDD och underhängd TC 10". Det hela drogs av Peter Bremens 100W klass A steg och var enligt uppgift EQat ner till 10Hz... sluten låda på 30 liter.

När Drum Boogie lirades där så fick jag en aha upplevelse. Nu klarar ju två tior inte av några ljudtryck att snacka om där nere i källaren men jag inbillar mig att denna avstämning kommer puristmickade trummor tillgodo iaf.

Så, 10Hz siktas det på i stugan!

/Peter

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2007-01-15 20:50

Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
EV 30W gånger 2, 19 kubik meter låda, bass reflex öppning!
Att verkningsgraden är på 104 dB/1W är inte fel på heller!
Spiros

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 21:13

alfasud skrev:Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
Spiros

Låter ju som ett skämt och det utgår jag ifrån att det inte är?

/Peter

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 21:36

Piotr skrev:
alfasud skrev:Jag kan gå under 7Hz med mina prylar med hyfsad tryck och liten distortion, men själva rummet tillåter inte att det utvecklas i!
Spiros

Låter ju som ett skämt och det utgår jag ifrån att det inte är?

/Peter

Skämt eller inte så är det tillrådligt med viss försiktighet med att utsätta sig för höga ljudtryck under 10Hz... Kan faktiskt vara rent hälsovådligt.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 22:14

Tack BB ska tänka på det :)

Vad har du för åsikt angående infraområdets nödvändighet för högsta möjliga realism.

Är ingen basnarkoman och spelar sällan speciellt högt, men oooh vad jag myser när realismen är hög.

/Peter

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 22:49

Piotr skrev:Tack BB ska tänka på det :)

Vad har du för åsikt angående infraområdets nödvändighet för högsta möjliga realism.

Är ingen basnarkoman och spelar sällan speciellt högt, men oooh vad jag myser när realismen är hög.

/Peter

Gud va bra! Nu blev jag genast lite mindre orolig :P

Din fråga för övrigt, är lika bra som den är svår att svara på...

Tittar jag på en film av typen "Jordbävningen" så vill jag i princip ner till de frekvenser som känns någorlunda "säkra" att exponeras för och som rummet "kan" ha en rimlig chans att acceptera... Det motsvarar i bästa fall subkontran på en maffig Barockorgel, alltså 16Hz.Under detta föredrar jag nog att högtalarna faller av brant. Jag är fullt medveten att detta närmar sig ett önsketänkande eftersom jag inte gillar fasvridning i bandkanterna, men vad gör man..?

Jag har själv vid ett tillfälle, tillsammans med en bekant, ofrivilligt kommit att exponeras för infraljud runt 8-10Hz. Det är något av det otäckaste jag varit med om... Vi befann oss i källarplanet på en villa i en förort. Vi höll på med en mätlabb. Plötsligt känner vi båda *samtidigt* ett oerhört illamående och något som liknar panikkänslor... Vi rusra instinktivt ut båda två... bara för att finna att väl ute så går det över *nästan* omgående....

Samtidigt blir vi observanta på att c:a 200 meter bort stor en stor långtradare på rätt hög tomgång, (järnvägsövergång med nedfällda bommar) Vi titar båda på varandra.... Kan det...? Ja det kan det! Fort som f-n ner i mätlabbet. På med mätmicken! (Plus hörselskydd förstås!)
Med reservation för att micken mäter som en tomte (en svindyr B&K), noterar vi amplituder redan vid mickens mätgräns som indikerar att vi just då är exponerade för 120dB åtminstoned vid 16Hz, förmodligen mer neråt...!

Det var en nyttg lektion i problemer noder och bukar/infraljud! :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-15 23:08

Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"... :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note
Urban Legends är underbara ibland.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-01-15 23:16

Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"... :D

Hehe, jag letade också efter detta. Minns att Mythbusters avslöjade den där gamla skrönan :D
Ska tydligen sändas i repris den 18 jan.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 23:25

Jag tror dom fuskade i Mythbusters... tror Adam fastade två dagar innan testet av rädsla för att göra ner sig för hela planeten. :)

/Peter

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 23:26

patrikf skrev:
Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"... :D

Hehe, jag letade också efter detta. Minns att Mythbusters avslöjade den där gamla skrönan :D
Ska tydligen sändas i repris den 18 jan.

Såg du att jag skrev skillnaden mellan noder och bukar...? :)

//BB

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-15 23:26

patrikf skrev:[...]Minns att Mythbusters avslöjade den där gamla skrönan :D[...]

Minns du hur deras triviala experiment genomfördes?
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Teknikforum