Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Linjärfas är väl en fas som är linjär bara. En rak linje med en lutning (som är en fördröjning).
Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
Martin skrev:Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
Morello skrev:Martin skrev:Linjärfas är väl en fas som är linjär bara. En rak linje med en lutning (som är en fördröjning).
Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
Kan du hänvisa till någon källa som styrker detta?
När man säger faslinjär så syftar man ju på det matematiska uttrycket för fasen som är linjärt när det är faslinjärt.Svante skrev:Martin skrev:Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
Hmm, vad är det som är linjärt då, då? Jag menar det måste väl vara en linje inblandad, på något sätt?
Varför inte bara kalla ett sånt system för ett minimumfassystem, varför blanda ihop det med linjär fas, när fasen dessutom inte är linjär?
MusicMan skrev:Morello skrev:Martin skrev:Linjärfas är väl en fas som är linjär bara. En rak linje med en lutning (som är en fördröjning).
Kan du hänvisa till någon källa som styrker detta?
Jag tycker att Martin är rätt ute. Rent språkligt så tycker jag att linjär fas och faslinjär syftar på olika saker. Jämför med "rak linjal" samt "linjalrak".
MusicMan skrev:Jag tycker att Martin är rätt ute. Rent språkligt så tycker jag att linjär fas och faslinjär syftar på olika saker. Jämför med "rak linjal" samt "linjalrak".
Martin skrev:När man säger faslinjär så syftar man ju på det matematiska uttrycket för fasen som är linjärt när det är faslinjärt.Svante skrev:Martin skrev:Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
Hmm, vad är det som är linjärt då, då? Jag menar det måste väl vara en linje inblandad, på något sätt?
Varför inte bara kalla ett sånt system för ett minimumfassystem, varför blanda ihop det med linjär fas, när fasen dessutom inte är linjär?
När man säger Linjär fas så syfter man på fasgången alltså linjär map frekvensen.
perstromgren skrev:När ni skriver "fas" som i "en fas som är linjär", vad menar ni då, mera exakt? Fasförskjutning? Fasfördröjning? Fasläge?
Martin skrev:När man säger faslinjär så syftar man ju på det matematiska uttrycket för fasen som är linjärt när det är faslinjärt.
Svante skrev:Martin skrev:Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
Martin skrev:Linjärfas är väl en fas som är linjär bara. En rak linje med en lutning (som är en fördröjning).
Martin skrev:Jag är egentligen fel person för det här. Det är iaf så långt jag "fattat" det. När man deriverar fasen får man grupplöptiden som är konstant i ett faslinjärt system.
Dahlqvist skrev:Svante skrev:Martin skrev:Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
1) Viktigare än vad de kallas är vad de har för konsekvenser.
2) Vi pratar om nomenklatur och någon form av omröstning är i princip den rätta vägen att gå om de röstande är verksamma "inom fältet". Vilket inte är fallet här.
3) Heja Morello.
4) Eftersom detta är utlöst av iS produktblad kanske vi bör påminna oss att "linjär" inte bara är en matematisk term utan också ett positivt laddat värdeord, iallafall i detta sammanhang. Linjär användes gärna med adverb som "mycket", "fantastiskt", "utsökt", "förbluffande", "ovanligt", "super-", "hyper-", "ultra-" osv. Vore det inte så skulle vi troligen inte ha denna diskussion.
/D
Martin skrev:När man säger faslinjär så syftar man ju på det matematiska uttrycket för fasen som är linjärt när det är faslinjärt.
När man säger Linjär fas så syfter man på fasgången alltså linjär map frekvensen.
Svante skrev:Dahlqvist skrev:Svante skrev:Martin skrev:Faslinjär är egenskapen hos ett minimumfassystem. Dvs där all fasvridning går att härleda ur amplitudkurvan.
1) Viktigare än vad de kallas är vad de har för konsekvenser.
2) Vi pratar om nomenklatur och någon form av omröstning är i princip den rätta vägen att gå om de röstande är verksamma "inom fältet". Vilket inte är fallet här.
3) Heja Morello.
4) Eftersom detta är utlöst av iS produktblad kanske vi bör påminna oss att "linjär" inte bara är en matematisk term utan också ett positivt laddat värdeord, iallafall i detta sammanhang. Linjär användes gärna med adverb som "mycket", "fantastiskt", "utsökt", "förbluffande", "ovanligt", "super-", "hyper-", "ultra-" osv. Vore det inte så skulle vi troligen inte ha denna diskussion.
/D
Dq!
Lika knastertorrt klarsynt som vanligt!
Dahlqvist skrev:2) Vi pratar om nomenklatur och någon form av omröstning är i princip den rätta vägen att gå om de röstande är verksamma "inom fältet". Vilket inte är fallet här.
Kraniet skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_phase
Svante skrev:(ett minimumfassystem kan ha en faskurva som är hur krokig som helst)
IngOehman skrev:Linear phase (system) överätts till svenska som linjärfassystem.
[...]
Time coherent översätts (i varje fall i audiovärlden) till faslinjär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster