för stor bild för att direktlänkas! Så då?
Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:n3mmr skrev:Vi har ju väntat länge på en mätdel av Basta!. Kan det vara besläktat med nåt sånt?
klart det är det...vet inte vad alla andra snackar om
n3mmr skrev:Vi har ju väntat länge på en mätdel av Basta!. Kan det vara besläktat med nåt sånt?
Svante skrev:Men nu vill jag ha fler spekulationer om var kurvorna är.
Naqref™ skrev:Uppe till vänster är ett frekvenssvep med en förutbestämd tonkurva.
Naqref™ skrev:Uppe till höger ser vi den någon form av pulsmätning som upprepar sig med olika nivå (och man ser efterklangsslängarna).
Naqref™ skrev:Nere till vänster ser man hur tonkurvan ändrar sig vid olika nivåer.
Naqref™ skrev:
Nere till höger ser man impulsresponsen.
Svante skrev: inarr[i1]:=inarr[i1]*(1+0.1*inarr[i1]*(1+0.1*inarr[i1]*(1+0.1*inarr[i1]*(1+0.1*inarr[i1]))));
Svante skrev:y=x + 0,1*x^2 + 0,01*x^3 + 0,001*x^4 + 0,0001*x^5
Svante skrev:Ledtråd 4:
Alltså det här är en olinjär funktion, och vad blir det om man kör en signal genom en olinjäritet?
soundbrigade skrev:Svante skrev:Ledtråd 4:
Alltså det här är en olinjär funktion, och vad blir det om man kör en signal genom en olinjäritet?
Det blir hiphop-musik???
Svante skrev:Svante skrev:y=x + 0,1*x^2 + 0,01*x^3 + 0,001*x^4 + 0,0001*x^5
Ledtråd 4:
Maarten skrev:Övertoner
Svante skrev:Maarten var först! Det blir dist (övertoner) och det är det som de färgade kurvorna representerar.
Maarten får en gratis Basta!-licens. Kommer i mailen.

Sigurd_Ruschkowski skrev:Detta ledde mig in på spåret:y=x + 0,1*x^2 + 0,01*x^3 + 0,001*x^4 + 0,0001*x^5
Ser ut som andra, tredje osv harmoniska övertonerna med själva distkoefficienterna framför.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Kommer du att lägga till funktionalitet för att testa IMD oxå?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Skulle kunna räcka med att ha alla övertoner i samma fönster tror jag. Då ser man hur de ligger till relativt varandra.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Gärna övertoner upp till sisådär 10:e.
Svante skrev:Maarten var först! Det blir dist (övertoner) och det är det som de färgade kurvorna representerar.
Kaffekoppen skrev:Aha, reklamfinansierad tråd
Sigurd_Ruschkowski skrev:"Det finns en massa olika signaler man kan använda, impulsen var en, men den är som sagt ruskigt oekonomisk vad gäller SNR. I min test använder jag ett sinussvep (en "chirp") andra använder MLS-signaler och det finns flera. "
Hur överenstämer distmätningar de olika metoderna (mätsignaler) emellan?
Mvh
Sigurd

Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Morello skrev:Har Dr. Svante ordnat så att mjukvaran fixar 24-bitars databredd?![]()
Kaffekoppen skrev:Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med
Svante skrev:Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Hmm, hur menar du? Upplösningen?
Menar du lägsta mätbara distnivå, eller kanske frekvensupplösningen?
Maarten skrev:Svante skrev:Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Hmm, hur menar du? Upplösningen?
Menar du lägsta mätbara distnivå, eller kanske frekvensupplösningen?
Både och! Bitdjup i kvantifiering och beräkning etc? Jag kanske har läst dåligt men: Hur är distmätningen realiserad? Frekvenssvep och mätning av över/blandtoners amplitud? Eller nåt annat? Kan man välja parametrar för noggrannhet etc? Sker det på bekostnad av annat?
Maarten skrev:EDIT: Läst dåligt så jag kollade snabbt på föregående sida. Om jag förstod rätt bör väl noggrannhet bero på svephastighet, noggrannhet i mätning av impulserna, samt fönstring och noggrannhet i FFT-beräkning? Eller?
Nejdå, jag har bara pratat med staden idag och skulle hälsa er bådaSvante skrev:Kaffekoppen skrev:Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med
Hmm, nu blir jag nyfiken, har Lilltroll varit i Linköping igen, vad gjorde han där, tro...?
lilltroll skrev:Trolldist, nu portad till Delphi
Naqref™ skrev:Nu har du infört någon smoothing*!
När kan man köpa progget och kommer det då att klara 24/192?
*Djävluens påfund men ack så bra så länge man kan välja det fritt så man slipper kisa när man kollar på kurvorna.
Svante skrev:Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där.
Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.
Hmmm. Jag kom att tänka på att dylika verktyg oftast (alltid) får brusgolvet att ligga lägre än vad det egentligen gör. Kan man få att det dyker upp en beräknad linje var brusgolvet e g borde ligga?
Naqref™ skrev:Svante skrev:Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där.
Oki men hur vore det om det nu blir så taggigt som du visade tidigare. Skulle det möjligen gå för sig att få lite smoooooooothing?Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.
Hmmm. Jag kom att tänka på att dylika verktyg oftast (alltid) får brusgolvet att ligga lägre än vad det egentligen gör. Kan man få att det dyker upp en beräknad linje var brusgolvet e g borde ligga?

Haakan_W skrev:jag förstår ingenting....men det är iofs rätt väntat...
kan man inte få lite siffror bara man anger en frekvens?
GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...
Här har vi ju hela sanningen istället...
Finns det en tidplan på detta program? Verkar mycket intressant...
JohanS skrev:Kommer detta integreras i Basta, eller blir det fristående?
GrodanB skrev:Eller kanske Standard istället för simple...
GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...
Haakan_W skrev:GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...
jo vi ser ju hela sanningen förståsså långt är jag med...
men sakerna säger mig mer om det är räknat i procent och jag orkar inte sitta och räkna om hela tiden juh...
man borde kunna klicka var man vill på den där distortionslinjen så borde det komma upp en ruta där det står thd 0.000001% @ 1325hz typ
Svante skrev:Haakan_W skrev:GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...
men sakerna säger mig mer om det är räknat i procent och jag orkar inte sitta och räkna om hela tiden juh...
man borde kunna klicka var man vill på den där distortionslinjen så borde det komma upp en ruta där det står thd 0.000001% @ 1325hz typ
Ah...
Jo, jag har faktiskt funderat på en kurva som anger avståndet mellan delton och grundton, och eventuellt gradera den i procent.
Å andra sidan är det ju lätt att räkna i huvudet, -40 dB=1%, -50 dB=0,3%, -60 dB=0,1%, -70 dB=0,03% etc
Haakan_W skrev:Svante skrev:Haakan_W skrev:GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...
Ah...
Jo, jag har faktiskt funderat på en kurva som anger avståndet mellan delton och grundton, och eventuellt gradera den i procent.
Å andra sidan är det ju lätt att räkna i huvudet, -40 dB=1%, -50 dB=0,3%, -60 dB=0,1%, -70 dB=0,03% etc
så sant så...men går det inte att implementera ett procentuell medelvärde ? dvs man specifierar säg 1000-5000hz och får fram ett "medelthd" ?
jag gillar siffrorsom sagt
Naqref™ skrev:Schyrre!
Nu är det bara filexporten kvar sedan går det ju att använda.
Freq Mag Phase
20.12 -31.0 -10.6
20.30 -31.1 -8.4
20.49 -31.1 -6.2
20.68 -31.1 -4.0
20.87 -31.1 -1.7
21.07 -31.1 0.6
21.26 -31.0 2.9
21.46 -31.0 5.2
21.66 -31.0 7.4
21.86 -31.0 9.2
22.06 -31.0 10.4
22.26 -31.1 11.1
22.47 -31.1 11.2
22.68 -31.2 10.6
22.89 -31.3 9.4
23.10 -31.3 7.6
23.32 -31.4 5.2
23.53 -31.3 2.3
23.75 -31.3 -1.0
23.97 -31.2 -4.7
24.19 -31.1 -8.8
24.42 -30.9 -13.2
24.64 -30.7 -17.9
lilltroll skrev:Nu är jag här o tjatar om faltning igen, men
En vektor av längd n, faltad med en vektor av längd m, blir n+m-1 lång va.
När du i slutändan skattar impulsvaret, från vektordiv. så innehåller det skattade impulsvaret inte riktig information från tidpunkt 0 till n+m-1.
Om du tittar på hela impulsvaret för ett distande system med efterklang så kommer du se att du råkar ut för tids-vikning i progget.
Jag tror att du måste trunkera på hälften.
Rätta mig om jag har fel.
Svante skrev:lilltroll skrev:Nu är jag här o tjatar om faltning igen, men
En vektor av längd n, faltad med en vektor av längd m, blir n+m-1 lång va.
När du i slutändan skattar impulsvaret, från vektordiv. så innehåller det skattade impulsvaret inte riktig information från tidpunkt 0 till n+m-1.
Om du tittar på hela impulsvaret för ett distande system med efterklang så kommer du se att du råkar ut för tids-vikning i progget.
Jag tror att du måste trunkera på hälften.
Rätta mig om jag har fel.
Hmm, jag trodde jag hade tagit hand om det genom att låta sinussvepet ta upp bara halva inspelningstiden. Kan du visa en skärmdump på det?
Svante skrev:Uppdatering:
lilltroll skrev:Vad är det som börjar växa efter 160 ms i rutan |Impulse Response| Inte är det det verkliga impulsvaret i alla fall.
Jag ser inte hela impulsvaret, men kan det vara spöken från Fourier kanske ? Bhuuuuuuuuuuuuuu
Det är inga problem som det är nu, om man fönstrar förståndigt, men det är inte idiotsäkert.
Dessutom kommer alla dist komponenetera att återuppstå i slutet av impulsvaret. De som vi ville separera ut från början !

R1T skrev:Låter intressantKommer programmet att gå å köpa som en uppgradering till nuvarande Basta, eller blir det en helt ny version av Basta?
Mvh R1T
lilltroll skrev:FFT är på 16 384, och den aktiva chirpen motsvarar då ca 170 ms. Jag påstår då att impulsvaret från denna manöver inte bör bli längre än 160 ms, och inte det dubbla på 340 ms som det är nu. Utan att de sista 170 ms är en skuggbild av disten + en spegelvänd bild av imulssvaret.
phon skrev:Svante skrev:
Det blir ett nytt program, det.
Jaha, och när är det klart ....
phon skrev:Du menar en sån här?
Linn LP12 polar plot.
Kan man göra det i Sirp snart?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster