Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Hmm, hur menar du? Upplösningen?
Menar du lägsta mätbara distnivå, eller kanske frekvensupplösningen?
Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Morello skrev:Har Dr. Svante ordnat så att mjukvaran fixar 24-bitars databredd?![]()
Kaffekoppen skrev:Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med
Svante skrev:Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Maarten skrev:Svante skrev:Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?
Både och! Bitdjup i kvantifiering och beräkning etc? Jag kanske har läst dåligt men: Hur är distmätningen realiserad? Frekvenssvep och mätning av över/blandtoners amplitud? Eller nåt annat? Kan man välja parametrar för noggrannhet etc? Sker det på bekostnad av annat?
Maarten skrev:EDIT: Läst dåligt så jag kollade snabbt på föregående sida. Om jag förstod rätt bör väl noggrannhet bero på svephastighet, noggrannhet i mätning av impulserna, samt fönstring och noggrannhet i FFT-beräkning? Eller?
Nejdå, jag har bara pratat med staden idag och skulle hälsa er bådaSvante skrev:Kaffekoppen skrev:Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med
Hmm, nu blir jag nyfiken, har Lilltroll varit i Linköping igen, vad gjorde han där, tro...?
lilltroll skrev:Trolldist, nu portad till Delphi
Naqref™ skrev:Nu har du infört någon smoothing*!
När kan man köpa progget och kommer det då att klara 24/192?
*Djävluens påfund men ack så bra så länge man kan välja det fritt så man slipper kisa när man kollar på kurvorna.
Svante skrev:Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där.
Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.
Hmmm. Jag kom att tänka på att dylika verktyg oftast (alltid) får brusgolvet att ligga lägre än vad det egentligen gör. Kan man få att det dyker upp en beräknad linje var brusgolvet e g borde ligga?
Naqref™ skrev:Svante skrev:Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där.
Oki men hur vore det om det nu blir så taggigt som du visade tidigare. Skulle det möjligen gå för sig att få lite smoooooooothing?Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.
Hmmm. Jag kom att tänka på att dylika verktyg oftast (alltid) får brusgolvet att ligga lägre än vad det egentligen gör. Kan man få att det dyker upp en beräknad linje var brusgolvet e g borde ligga?

Haakan_W skrev:jag förstår ingenting....men det är iofs rätt väntat...
kan man inte få lite siffror bara man anger en frekvens?
GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...
Här har vi ju hela sanningen istället...
Finns det en tidplan på detta program? Verkar mycket intressant...
JohanS skrev:Kommer detta integreras i Basta, eller blir det fristående?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster