Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Phons idé verkar bättre. Den visar ju det som kommer ur apparaten, dvs det som har någon betydelse.
Man kan mäta på andra ställen också, förstås, men allt kommer ju tillbaka till hur mycket betydelse varje störning har för utsignalen.
Tex säger du (Hedlund) att du vill minska strömmarna, men ändå mäter du spänningar. Varför inte mäta strömmen om du tror att det är den som är viktig?
Mäter man signalen som kommer ur förstärkaren får man ett direkt mått på hur stort problemet är. Om man dessutom sätter sig i soffan och lyssnar på brummet så kan man förstå att det oftast inte är något problem alls. Det brukar nämligen inte höras alls.
Hedlund skrev:Det är inte ett minimum av brum jag är ute efter. Läs mitt inlägg igen.
Problemet är inte signalrelaterat.
Det är lättare att se spänning på oscilloskopet än ström.
Problemet är dom ströströmmar som rör sig mellan apparaterna genom jordledningarna. Mindre ström = bättre ljud. Mindre spänning = mindre kapacitivt inducerad ström från respektive apparats trafo och likriktning.
Så är mina tankar och kanske är det jag som är oklar med mitt första inlägg eftersom ni är två som inte riktigt förstått vad det är jag är ute efter här.
Hedlund skrev:
Jag vet inte om du tror på idén om att vända nätpluggen rätt i vägguttaget, i fas så att säga. Det är nog många som jagat detta med diverse instrument och många säger sig höra en skillnad beroende på vilket håll som nätpluggen sitter i vägguttaget.
IngOehman skrev:1. Vi måste veta att ALLA kablar (utom nät- och högtalarkablar) som går mellan två apparater måste vara tvinnade runt varandra, således att de bildar en gemensam kabelstam.
Vh, iö
Hedlund skrev:Ing Öhman.
Kan nog vara så, men vad tror du om dom ideerna jag har om den inducerade ström som kapacitivt kommer in i jordplanet via nätdelarna ?
Är det något vi behöver ta hänsyn till ?
Hedlund skrev:En annan fråga till alla:
Varför överhuvudtaget blir det olika växelspänningspotential i jorden på en apparat beroende på vilket håll vi skickar in nätpluggen ?
rylandes skrev:Ena hålet i uttaget är fas och det andra är nolla.
Det händer att man får en jordpotential mellan apparater som är sammankopplade om en del har jordade elkablar och andra inte har detta. Typiskt när man kopplar tex digitalboxar till datorn.
Iof lätt att åtgärda. Bara att vrida kontakten 180 grader på den ojordade apparaten.
Det tillhör ju grundkurs 1A att ha alla kopplade på rätt sätt. Annars kan ju vad som helst hända.
Sten R
Hedlund skrev:Till alla:
Undrar varför trafon för över högre spänning och ström beroende på hur nollan och fasen är inkopplad ?
Primärsidan är ju i regel helt avkopplad från sekundärsidan så när som på strökapacitanserna, och dom borde inte ändra på sig för lindningarna är ju dom samma.
Kan det ha med inkopplingen på sekundärsidan och med likriktningen att göra ?
Att jordplanet efter likriktningen är starkare kopplad till fasen eller nollan ?
Erbjuder fas respektive nolla olika impedanser från nätet som påverkar ?
Finns här några byggare som laborerat runt det här och kommit fram till vad det kan tänkas bero på ?
Hedlund skrev:Nog är det hörbart alltid även om man inte kan säga att det är en "signifikant" skillnad, men det blir tydligare skillnader om man skyddsjordar anläggningen genom enbart en punkt som du föreslår, jämfört med om alla apparater har egen jordanslutning via nätkabeln.
Hedlund skrev:Dom rön jag kommit i kontakt med hittills har alltid förespråkat lägsta möjliga spänningspotential i apparatjorden, men min idé går utt på att man ska ha minsta möjliga "skillnad" mellan apparaterna.
T.ex. mäter en apparat 20 resp. 50 Volt beroende på nätpluggens inkoppling och en annan 80 resp. 120 Volt, så skall man koppla in den första på 50 Volt och den andra på 80 Volt.
IngOehman skrev:1. Vi måste veta att ALLA kablar (utom nät- och högtalarkablar) som går mellan två apparater måste vara tvinnade runt varandra, således att de bildar en gemensam kabelstam.
IngOehman skrev:När det gäller Bill50x' uppfattning med avseende på "semibalanserade kablar" (som jag hellre skulle kalla ofullständigt skärmade) måste jag anmäla motsatt uppfattning. En riktig symmetrisk kabel (skärmen ansluten i båda ändarna) ger alltid lägra brum. Mätmässigt gör den det, och enligt mina öron låter det så också.
Och bäst blev det när jag riktade kablarna så att den anslutna skärmen var mot försteget/förstärkaren. Alltså ungefär som du rekommenderar att den "centrala" apparaten ska jordas, resten inte.
Morello skrev:Håller med IÖ om vad han sagt om balanserat, obalanserat och en del annat, men vill inflika att jag tillhör de som helst ser att samtliga nätanslutna apparater med högkonduktivt (metall) chassie är skyddsjordade. Detta med hänsyn till personsäkerheten.
Som IÖ redan sagt åtskiljs ändå chassie- och signaljord i högklassiga apparater.
Jag brukar lösa detta med 10 ohm parallellt med 100 nF, vilket säkerställer relativt hög impedans mellan chassie- och signaljord vid låga frekvenser (50 Hz tex.) samtidigt som en låg impedans gör sig gällande vid höga frekvenser.
Hedlund skrev:
Dom rön jag kommit i kontakt med hittills har alltid förespråkat lägsta möjliga spänningspotential i apparatjorden, men min idé går utt på att man ska ha minsta möjliga "skillnad" mellan apparaterna.
T.ex. mäter en apparat 20 resp. 50 Volt beroende på nätpluggens inkoppling och en annan 80 resp. 120 Volt, så skall man koppla in den första på 50 Volt och den andra på 80 Volt.
På så sätt vill jag minimera kapacitivt inducedad ström i jordledningarna mellan apparaterna.
Svante skrev:Är inte den uppenbara, ingenjörsmässigt riktiga lösningen att sätta alla funktioner i en enda låda?
Egentligen är det väl lite 80 att man ska ha olika lådor för CD/DVD/DAC/förförstärkare/effektförstärkare. Det blir ju dyrt, ger brum (tydligen) och tar mycket plats.
Är det inte dags att kasta ut de gamla idealen och börja bygga kompaktanläggningar som håller måttet?
Svor jag i kyrkan nu?
Svante skrev:Är inte den uppenbara, ingenjörsmässigt riktiga lösningen att sätta alla funktioner i en enda låda?
Egentligen är det väl lite 80 att man ska ha olika lådor för CD/DVD/DAC/förförstärkare/effektförstärkare. Det blir ju dyrt, ger brum (tydligen) och tar mycket plats.
Är det inte dags att kasta ut de gamla idealen och börja bygga kompaktanläggningar som håller måttet?
Svor jag i kyrkan nu?
phon skrev:Svante skrev:Är inte den uppenbara, ingenjörsmässigt riktiga lösningen att sätta alla funktioner i en enda låda?
Svor jag i kyrkan nu?
Ja, absolut![]()
Den blå/vita kompaktanläggningen Putin, färdiglagrad med en och samma låt ..... gissa vilken
phon skrev:Bodde han på hotell? Ingen aning ..... CFCDEA nåt?
Hedlund skrev:Tyvärr har det kommit bort i tråden att det inte är brum jag jagar utan strömmar i jordplanet som kan interferera med signalens jord.
Därav att jag helst skulle se att enbart signalens ford finns i jordplanet.
Hedlund skrev:
Kanske är jag ute och seglar, men jag kan höra skillnaderna så vill jag väldigt gärna veta varför, då jag inte lyckats hitta någon som kan ge mig ett riktigt svar om VARFÖR ljudet påverkas beroende på vilket håll stickkontakten sitter vänd.
Finns det någon som kan ge ett riktigt vetenskapligt svar som kan stilla mina funderingar ???
IngOehman skrev:
Säkerhetsaspekten tar jag helst hand om såtillvida att alla småapparater (lågeffekt) får en extren trafo, men sådan gillar ju inte du.
Vh, iö
IngOehman skrev:Berätta om de blinda lyssningar du gjort!
1. Har de varit dubbelblinda?
2. Vilken statistisk signifikans har du uppnått?
3. Har det behövts långa serier för att nå signifikans eller har svaren varit entydiga (lätt att
höra, så felgissningar har inte förekommit alls) så relativt få lyssningar behövts för att du
skulle känna sig säker på att skillnaden verkligen finns?
4. Vilka serier har i själva verket uppnåts?
5. Beskriv vilka skillnader ni hört när ni lyssnat blindt!
6. Vilka apparater har använts i blindtesterna?
7. Har du träffat på några anläggningar där inga skillnader alls uppfattats vid proppvridning?
Vh, iö
Morello skrev:Mja, jag gillar inte "väggbulor" med sunksladd (går av om man kör över med kontorsstol) och batterieliminatordon av leksakssort (ramlar lätt ur).En bra traf i skärmbox som ansluter primären till elnätet via IEC-don och sekundären via något annat högklassigt don (hirose?) är en helt annan femma.
IngOehman skrev:Ok. Jag uppfattar ditt svar som att ni/du inte undersökt fenomenet
blindt och vetenskapligt, men att ni kanske gjort några små
enkelblindlyssningar utan att så noga hålla reda på hur det gick?
Om så är fallet tycker jag ni/du borde börja med att göra det.
Fenomen är väldigt mycket lättare och meningsfullare att diskutera
efter att man detekterat och verifierat att de finns, och har någon
bra indikation på vad som orsakar dem.
Jag har gjort massor av studier liknande de du beskriver, blindt,
och jag har haft väldigt liten framgång i att få signifikanta resultat.
Annat än att brumnivån kan höras lite olika starkt om man sticker
örat väldigt nära högtalarna.
Vh, iö
Så: Att tänka i termer av brumströmmar mellan schassien, i jordplan och i jordstrippar - i jakt på en högvärdigare ljudkvalitet, är att lura sig själv. I synnerhet när man stöter på de svaga sambanden och med noteringen av dem stärker sin egen övertygelse av att man är något på spåret...
phon skrev:Hedlund skrev:
Kanske är jag ute och seglar, men jag kan höra skillnaderna så vill jag väldigt gärna veta varför, då jag inte lyckats hitta någon som kan ge mig ett riktigt svar om VARFÖR ljudet påverkas beroende på vilket håll stickkontakten sitter vänd.
Finns det någon som kan ge ett riktigt vetenskapligt svar som kan stilla mina funderingar ???
Frågan är var nånstans du är ute och seglar.![]()
Jag har ju inget sjökort alls över dina trakter, men det finns väl en seglingsbar ränna mellan kunskapens källa och placeboträsket?
Hedlund skrev:Så: Att tänka i termer av brumströmmar mellan schassien, i jordplan och i jordstrippar - i jakt på en högvärdigare ljudkvalitet, är att lura sig själv. I synnerhet när man stöter på de svaga sambanden och med noteringen av dem stärker sin egen övertygelse av att man är något på spåret...
Det där kallar jag ett ställningstagande som går stick i stäv med den idé jag framfört.
Hittar säkert fler om jag lusläser det du skrivit igen.
Men visst är det så att du helt enkelt inte tror på idén.
Och idé och tanke är just precis vad det är jag har framfört, inget annat. En ugångspunkt att diskutara runt. Jag har inte försökt lägga fram min idé som någon form av sanning även om jag personligen ser starka samband.
Tyvärr är det nog alltför lätt att se ett hot när något inte stämmer överens med det man tror på själv, och det gäller nog på båda hållen.
Men, men...
Tyvärr verkar det finnas ett litet intresse för att diskutera min idé som sådan så det är nog bäst att lägga ner den.
Danke Sehr...
Svor jag i kyrkan nu?
Svor jag i kyrkan nu?
Bill50x skrev:Problemet kommer tex när ett nytt format dyker upp och den inbyggda spelaren inte klarar av detta. Å andra sidan kan man ha en liten multimediadator som står i en garderob och surrar och så tar man all media strömmande därifrån.
Morello skrev:8O Ska vara separata enheter av 19" bredd och dessutom skall stapeln toppas av en vinylsvarv.![]()
Bill50, såntdär bjäfs är till för MP3-generationen samt fildelningspöbeln. Så det så.
Svante skrev:Tja, samtidigt som det förstås är bra att kunna byta ut delar, så är det ju så att innanmätet i en apparat står för en allt mindre del av kostnaden. Att byta hela rubbet skulle förmodligen inte bli särskilt mycket dyrare än att byta en del i en delad anläggning. Speciellt inte om man väger in hur mycket billigare startkostnaden är.
Bill50x skrev:Det beror ju helt och hållet på vad det är man köper. En Linn eller Naim komplett-apparat med dvd-spelare, tuner, femkanalsslutsteg etc landar väl på 30 eller 50 tusen.
Svante skrev:Bill50x skrev:Det beror ju helt och hållet på vad det är man köper. En Linn eller Naim komplett-apparat med dvd-spelare, tuner, femkanalsslutsteg etc landar väl på 30 eller 50 tusen.
Det är väl ungefär det jag menar, den kombinationen behövde inte kosta så mycket om den satt i samma låda.
Magnuz skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Det beror ju helt och hållet på vad det är man köper. En Linn eller Naim komplett-apparat med dvd-spelare, tuner, femkanalsslutsteg etc landar väl på 30 eller 50 tusen.
Det är väl ungefär det jag menar, den kombinationen behövde inte kosta så mycket om den satt i samma låda.
Alltså, den sitter ju i samma låda (t.ex. Linn Classik). Kostar mycket gör den ändå. Men det man ska komma ihåg är att priset sällan har alltför stor relation till produktionskostnaden när det gäller sådana här produkter. Priset sätts i första hand för att passa en tilltänkt målgrupp.
Magnuz skrev:Priset sätts i första hand för att passa en tilltänkt målgrupp.
Bill50x skrev:Ja, eller för att spegla en (upplevd) prestandanivå. Dvs man sätter priset efter hur bra det låter i jämförelse med andra liknande produkter. Låter det bättre kan man ta mer betalt. Oavsett produktionskostnaden.
Bill50x skrev:Ofta sätts priset efter "nyttan", om en vara ger mig en årlig besparing av X kronor så kan väl ett pris på 10 % av detta anses skäligt (eller vilken proportion man nu väljer, detta är ett teoretiskt resonemang). Även om produktionskostnaden bara är en promille av detta pris.
/
Morello skrev:8O Ska vara separata enheter av 19" bredd och dessutom skall stapeln toppas av en vinylsvarv.![]()
Bill50, såntdär bjäfs är till för MP3-generationen samt fildelningspöbeln. Så det så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster