Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Phons idé verkar bättre. Den visar ju det som kommer ur apparaten, dvs det som har någon betydelse.
Man kan mäta på andra ställen också, förstås, men allt kommer ju tillbaka till hur mycket betydelse varje störning har för utsignalen.
Tex säger du (Hedlund) att du vill minska strömmarna, men ändå mäter du spänningar. Varför inte mäta strömmen om du tror att det är den som är viktig?
Mäter man signalen som kommer ur förstärkaren får man ett direkt mått på hur stort problemet är. Om man dessutom sätter sig i soffan och lyssnar på brummet så kan man förstå att det oftast inte är något problem alls. Det brukar nämligen inte höras alls.
Hedlund skrev:Det är inte ett minimum av brum jag är ute efter. Läs mitt inlägg igen.
Problemet är inte signalrelaterat.
Det är lättare att se spänning på oscilloskopet än ström.
Problemet är dom ströströmmar som rör sig mellan apparaterna genom jordledningarna. Mindre ström = bättre ljud. Mindre spänning = mindre kapacitivt inducerad ström från respektive apparats trafo och likriktning.
Så är mina tankar och kanske är det jag som är oklar med mitt första inlägg eftersom ni är två som inte riktigt förstått vad det är jag är ute efter här.
Hedlund skrev:
Jag vet inte om du tror på idén om att vända nätpluggen rätt i vägguttaget, i fas så att säga. Det är nog många som jagat detta med diverse instrument och många säger sig höra en skillnad beroende på vilket håll som nätpluggen sitter i vägguttaget.
IngOehman skrev:1. Vi måste veta att ALLA kablar (utom nät- och högtalarkablar) som går mellan två apparater måste vara tvinnade runt varandra, således att de bildar en gemensam kabelstam.
Vh, iö
Hedlund skrev:Ing Öhman.
Kan nog vara så, men vad tror du om dom ideerna jag har om den inducerade ström som kapacitivt kommer in i jordplanet via nätdelarna ?
Är det något vi behöver ta hänsyn till ?
Hedlund skrev:En annan fråga till alla:
Varför överhuvudtaget blir det olika växelspänningspotential i jorden på en apparat beroende på vilket håll vi skickar in nätpluggen ?
rylandes skrev:Ena hålet i uttaget är fas och det andra är nolla.
Det händer att man får en jordpotential mellan apparater som är sammankopplade om en del har jordade elkablar och andra inte har detta. Typiskt när man kopplar tex digitalboxar till datorn.
Iof lätt att åtgärda. Bara att vrida kontakten 180 grader på den ojordade apparaten.
Det tillhör ju grundkurs 1A att ha alla kopplade på rätt sätt. Annars kan ju vad som helst hända.
Sten R
Hedlund skrev:Till alla:
Undrar varför trafon för över högre spänning och ström beroende på hur nollan och fasen är inkopplad ?
Primärsidan är ju i regel helt avkopplad från sekundärsidan så när som på strökapacitanserna, och dom borde inte ändra på sig för lindningarna är ju dom samma.
Kan det ha med inkopplingen på sekundärsidan och med likriktningen att göra ?
Att jordplanet efter likriktningen är starkare kopplad till fasen eller nollan ?
Erbjuder fas respektive nolla olika impedanser från nätet som påverkar ?
Finns här några byggare som laborerat runt det här och kommit fram till vad det kan tänkas bero på ?
Hedlund skrev:Nog är det hörbart alltid även om man inte kan säga att det är en "signifikant" skillnad, men det blir tydligare skillnader om man skyddsjordar anläggningen genom enbart en punkt som du föreslår, jämfört med om alla apparater har egen jordanslutning via nätkabeln.
Hedlund skrev:Dom rön jag kommit i kontakt med hittills har alltid förespråkat lägsta möjliga spänningspotential i apparatjorden, men min idé går utt på att man ska ha minsta möjliga "skillnad" mellan apparaterna.
T.ex. mäter en apparat 20 resp. 50 Volt beroende på nätpluggens inkoppling och en annan 80 resp. 120 Volt, så skall man koppla in den första på 50 Volt och den andra på 80 Volt.
IngOehman skrev:1. Vi måste veta att ALLA kablar (utom nät- och högtalarkablar) som går mellan två apparater måste vara tvinnade runt varandra, således att de bildar en gemensam kabelstam.
IngOehman skrev:När det gäller Bill50x' uppfattning med avseende på "semibalanserade kablar" (som jag hellre skulle kalla ofullständigt skärmade) måste jag anmäla motsatt uppfattning. En riktig symmetrisk kabel (skärmen ansluten i båda ändarna) ger alltid lägra brum. Mätmässigt gör den det, och enligt mina öron låter det så också.
Och bäst blev det när jag riktade kablarna så att den anslutna skärmen var mot försteget/förstärkaren. Alltså ungefär som du rekommenderar att den "centrala" apparaten ska jordas, resten inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster