Är BB 602,604 hissad i basen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Richard » 2007-06-23 17:56

Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23821
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-23 18:01

Det beror säkert på hur den används. Frekvensgången bör vara rak om inget är gjort för att den inte ska bli så.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36498
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2007-06-23 18:01

OPA602 är en operationsförstärkare och det går inte att tillskriva en OP egenskaper som "Bashöjd" osv - det beror på hur man kopplar in den.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Nefilim » 2007-06-23 18:02

Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?


Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7097
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-06-23 18:29

Håller med Morello. Det är en operationsförstärkare och den har den frekvensgång som kretslösningen dikterar. Är den hissad i basen är den det genom att den kopplats in så.

Om Linnspelaren har en kraftig bas beror det på hur den designats och inte på att det är just den operationsförstärkaren.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-23 18:55

Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?

Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?

Här är länk:

http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf
Senast redigerad av Richard 2007-06-23 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Richard » 2007-06-23 18:56

Nefilim skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?


Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?


Visst upplevde du den som något bashissad, dvs. inte neutral, Nefilim?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7097
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-06-23 19:47

Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?

Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?

Här är länk:

http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf


I min mening är frågan en smula hypotetisk. Jag skulle vilja påstå att OPA602, OPA604 och OPA2134 alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande. Att en koppling för "rak frekvensgång" skulle uppfylla det kravet är omöjligt för mig att svara på. Om samma kretslösning är optimerad för brus, dist, stabilitet, nätbrum, frekvensgång och lite annat tror jag att den skulle kunna göra det. Det tror jag de flesta moderna högprestanda-OP kan i rätt designad kretslösning dvs 5532 et al.
Senast redigerad av UrSv 2007-06-23 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-23 19:51

UrSv skrev:
Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?

Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?

Här är länk:

http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf


I min mening är frågan en smula hypotetisk. Jag skulle vilja påstå att OPA602, OPA604 och OPA2134 alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande. Att en koppling för "rak frekvensgång" skulle uppfylla det kravet är omöjligt för mig att svara på. Om samma kretslösning är optimerad för brus, dist, stabilitet, nätbrum, frekvensgång och lite annat tror jag att den skulle kunna göra det. Det tror jag de flesta moderna högrestanda-OP kan i rött kretslösning dvs 5532 et al.


Tack för svaret!

Den kraftfulla basen ( jämfört med andra cd-spelare ) kanske beror på andra saker, nätdelen kanske, eller, transporten/ klockningen.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7097
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-06-23 19:53

Richard skrev:Tack för svaret!

Den kraftfulla basen ( jämfört med andra cd-spelare ) kanske beror på andra saker, nätdelen kanske, eller, transporten/ klockningen.


Jag vet inte vad det kan bero på att det upplevs så av vissa men själv har jag svårt att se hur det skulle kunna förhålla sig på det viset om den mäter "ohissat" inkopplad till likvärdig last som den där den upplevs bashissad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Svante » 2007-06-23 22:16

Nefilim skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?


Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?


Ja, alltså, Morello och alla andra har förstås helt rätt i att en operationsförstärkares egenskaper normalt spelar väldigt liten roll för hur tonkurvan blir. Däremot kan man åstadkomma stora skillnader när man ritar schemat. En RIAA-kompensation, tex är ju en rätt kraftig tonkurvepåverkan* som inte kan tillskrivas operationsförstärkaren i sig, utan återkopplingsnätet ikring den.

*Och så ska det vara, den kompenserar signalen precis som man ska för att hela kedjan ska bli tonkurverak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Richard » 2007-06-24 05:43

Svante skrev:
Nefilim skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?


Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?


Ja, alltså, Morello och alla andra har förstås helt rätt i att en operationsförstärkares egenskaper normalt spelar väldigt liten roll för hur tonkurvan blir. Däremot kan man åstadkomma stora skillnader när man ritar schemat. En RIAA-kompensation, tex är ju en rätt kraftig tonkurvepåverkan* som inte kan tillskrivas operationsförstärkaren i sig, utan återkopplingsnätet ikring den.

*Och så ska det vara, den kompenserar signalen precis som man ska för att hela kedjan ska bli tonkurverak.


Tack för svaret, Svante!

Kan man inte som IC-tillverkare designa in en " ljudkaraktär" i själva kretsen, för att få den subjektivt väljudande ( färgning?) även i en " rak" koppling?

Om jag fattat er rätt, Ursv, Morello och Svante, är det omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan olika högklassiga Op-ampar, om dessa är kopplade med rak frekvensgång och rimlig förstärkning? Är det så ni menar?

Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7097
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-06-24 11:12

Richard skrev:Om jag fattat er rätt, Ursv, Morello och Svante, är det omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan olika högklassiga Op-ampar, om dessa är kopplade med rak frekvensgång och rimlig förstärkning? Är det så ni menar?


Nej, jag har åtminstone inte påstått att det är omöjligt. Däremot sa jag att det borde gå att implementera många högklassiga OP-ampar så att de "alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande".

Richard skrev:Kan man inte som IC-tillverkare designa in en " ljudkaraktär" i själva kretsen, för att få den subjektivt väljudande ( färgning?) även i en " rak" koppling?


Varför i hela friden skulle man hitta på nåt så korkat? OP-ampen är ju designad för att användas i hundratusentals olika kopplingar. Varför skulle man begå kommersiellt självmord med OPn genom att helt sabba upp dess funktion och låsa in den i nåt som en övertygande majoritet skulle tolka som om företaget var helt ute i det blå och cyklade? Skulle så vara fallet har åtminstone inte jag hört talas om det och tror i så fall att de håller tyst om det. (men jag är ju ingen auktoritet på området direkt...).

Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).


En vild gissning är att de valt OP efter de krav de har på den om kostnad, funktion och prestanda. Olika OP är ju helt olika beroende på hur de är konstruerade dvs JFET eller bipolära med flera egenskaper. Man väljer naturligtvis en OP som passar funktionen, prestandan och priset. Säg som vild gissning att de ville ha lågt brus genom att kunna nyttja det låga Ib på OPA602 vilket inte klaras av OPA132.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-06-24 11:31

UrSv skrev:
Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).


En vild gissning är att de valt OP efter de krav de har på den om kostnad, funktion och prestanda. Olika OP är ju helt olika beroende på hur de är konstruerade dvs JFET eller bipolära med flera egenskaper. Man väljer naturligtvis en OP som passar funktionen, prestandan och priset. Säg som vild gissning att de ville ha lågt brus genom att kunna nyttja det låga Ib på OPA602 vilket inte klaras av OPA132.


Instämmer med allt det andra som du skrev, UrSv, och vill tillägga att de designval som tillverkare gör inte bara styrs av vett och sans, utan även av marknadens förväntningar. En sån här diskussion på ett forum har en ganska stor marknadskraft och kan man övertyga om att man har gjort ett bättre val än alla andra så vinner man poäng och försäljning. Men för att vinna de poängen så måste man till att börja med vara annorlunda, och den där strävan att vara annorlunda har lett till många underliga konstruktioner.

Jag vet inget om den där Linnprylen dock eller vad som ligger bakom designvalet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-06-24 11:59

Det verkar inte som det finns mycket för mig att tillägga. Mer än att om man kör den gamla hederliga 741an med OL så kanske den kommer att förnimmas som lätt bashöjd... 8O :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-24 21:43

Tack för alla svaren. Det verkar nog som att opa 2604 eller 604 är en hyvens krets till de flesta audioappliceringar, precis som opa 2134 är.

Om det är så att tillverkarna anstränger sig för att göra helt ofärgade kretsar är nog opa 2604 bättre än opa 2134, om man tittar på tekniska data.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23821
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-24 22:07

Fast jag tror nog det kan vara svårt att hänföra kretsarnas egenljud till deras tekniska data rakt av. Olika kretsar har olika användningsområden och det kan väl "slå slint" om det används fel typ för en given applikation.

Användarvisningsbild
rylandes
 
Inlägg: 908
Blev medlem: 2006-10-29
Ort: Strängnäs

Inläggav rylandes » 2007-06-24 22:18

Det beror väl på vad man skall använda den till. Vilka egenskaper som önskas just där den skall användas.

Vid en hastig titt verkar 2604 ha bättre slewrate o därmed bättre transientsvar.
2134 har lite lägre distortion. Finns säkert annat som skiljer.

Sten R

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7097
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-06-25 11:37

Naqref™ skrev:Det verkar inte som det finns mycket för mig att tillägga. Mer än att om man kör den gamla hederliga 741an med OL så kanske den kommer att förnimmas som lätt bashöjd... 8O :wink:


Jag undrar när vi får se en Linn-spelare med 741 i OL... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23821
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-25 11:40

rylandes skrev:Vid en hastig titt verkar 2604 ha bättre slewrate o därmed bättre transientsvar.
2134 har lite lägre distortion. Finns säkert annat som skiljer.

Sten R


Detta kan väl egentligen först fastställas efter att kretsarna är tagna i bruk i en applikation?

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav tvett » 2007-06-25 11:53

Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).


Skulle inte då somliga byta till den dyrare och "bättre" OPA602 och höra otroliga skillnader för att sedan skapa trådar om att "OPA602 krossar OPA 132" ? :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18595
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-06-25 11:55

Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-25 14:18

Almen skrev:Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?


Ett lika intelligensbefriat inlägg som brukligt, Almen. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18595
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-06-25 14:34

Richard skrev:
Almen skrev:Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?


Ett lika intelligensbefriat inlägg som brukligt, Almen. :wink:

Någon måste ju vara [s]pucko[/s] sanningssägare. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9866
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2007-06-25 16:49

Stampar OP:n takten ?
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-25 19:45

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-06-25 21:20

i skrev:Stampar OP:n takten ?


Det borde den. Den har ju 8 ben.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2006-06-05

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-25 21:37

Svante skrev:
i skrev:Stampar OP:n takten ?


Det borde den. Den har ju 8 ben.


Ja, då kan det inta vara så lätt...
Jag har ju problem med två...

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9866
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2007-06-25 21:42

Svante skrev:
i skrev:Stampar OP:n takten ?


Det borde den. Den har ju 8 ben.


:D

(Vilken takt förresten, funkar 4-takt ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-06-25 23:33

Hade killen spelat in dom innan han jämförde?

Oinspelade OP-ampar låter lätt lite rått, ungefär som oinspelade Quacktis.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-06-25 23:53

phon skrev:Hade killen spelat in dom innan han jämförde?

Oinspelade OP-ampar låter lätt lite rått, ungefär som oinspelade Quacktis.


:lol:

Nu ska vi inte vara elaka. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav IngOehman » 2007-06-26 00:39

Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom :? . Så jag undrar:

1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?

2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Richard » 2007-06-26 08:13

IngOehman skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom :? . Så jag undrar:

1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?

2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?


Vh, iö


Tack för svaret. Du ska få en utförlig beskrivning.

Spelaren verkar subjektivt ha mycket mera bas än sony dvp ns 76, men spelarna mäter troligen likadant. Spelarna blindtestades mot varandra med samma ingång, samma kabel. Båda spelarna mätte exakt 2,0 V. ut. Min brors Linn Karik, analogt, via dess 1-bitsomvandlare, lät i jämförelse tunnare i basområdet, väldigt lik Sony dvp ns. 76, men med en renare mera artikulerad bas. Karik blintestades dock inte mot de andra två spelarna.

Linn Ikemi har mycket bas, men en artikulerad sådan, således inget bummel som från min 1-bitars Marantz cd67 ( då HDAM bufferten används )

Eftersom vi var oerhört nyfikna hur dom fått fram denna tunga bas så dissekerade vi naturligtvis apparaten för att kolla hur dom gjort.

Det vi såg var: Ingen " clocklessteknologi" ( inget ad 1890 chip eller liknande någonstans, likt cd 12 och benchmark dac 1), däremot en presisionsklocka " clydebuilt" grundligt avkopplad med helt egen strömförsörjning. Denna är plaserad precis bredvid Dacen BB 1738 HDCD.

fyrdubbla lagers glasfiberkort gör att spelaren mest av allt liknar en dator, således mycket ytmonterat i komponentväg.

Drivverket är gjort rent mekaniskt till 100% Linn ( så står det på diskklampen ) men dekoder/korrektionschip kommer alla från sonys standardhylla.

" Titta där" ropade min bror och pekade mot de analoga stegen.
Vi tog fram en ficklampa och såg att det sitter 4 BB 602 chip på utgången, 2 bredvid dacen ( I/V) och två kopplade som buffert bredvid utgångskontakterna. Inga elektrolyter på utgången. Inget utgångsrelä. BB 602 avkopplade med fyrkantiga polypropkondingar, 12 stycken totalt.

Det satt också 4 st. BB 602 vid de balanserade utgångarna, men de använde vi inte.

Linns brilliantnätdel ( switchad ) används, separata regulatorer till de olika delarna ( 14 st. )


Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?

Kan kanske en genomoptimering av spelaren ( helt separata nätdelar till allt)ge denna hörbara förbättring mot sony dvp ns 76, vid blindtesten. ( I sonyspelaren sitter det 5532kretsar samt elektrolyter på utgången ).

Intressanta frågor, som kan vara svåra att svara på för dig, men det vore mycket intressant att höra dina tankar kring detta spörsmål.

Sigurd_Ruschkowski
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 2006-08-03

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-06-26 12:17

"Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen? "

Det beror med stor sannolikehet på allt det du nämner plus en del annat så som tex strömförsörjningen och mottagarchippet. Jag tror inte att man kan peka ut en enda del och säga att just denna är det som ger just denna fina bas, utan det är ett samspel av alla komponenters inverkan.

Som du skriver så mäter de säkert lika bra vad gäller statiska mätningar a la frekvensgång och dist. Har du kollat frekvensgånge i basen?

Att olika typer av DACar låter olika i basen är min erfarenhet.

Att olika OPampar låter olika i basen har jag märkt likaså.

Att olika PS ger olika bas är även det min erfarenhet.

Men att basen låter bättre, kan det bero på att egentligen diskanten låter sämre och man får en uppfattning av att basen låter bättre?


Är båda spelarna DCkopplade?



Mvh
Sigurd

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-26 12:27

Sigurd_Ruschkowski skrev:"Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen? "

Det beror med stor sannolikehet på allt det du nämner plus en del annat så som tex strömförsörjningen och mottagarchippet. Jag tror inte att man kan peka ut en enda del och säga att just denna är det som ger just denna fina bas, utan det är ett samspel av alla komponenters inverkan.

Som du skriver så mäter de säkert lika bra vad gäller statiska mätningar a la frekvensgång och dist. Har du kollat frekvensgånge i basen?

Att olika typer av DACar låter olika i basen är min erfarenhet.

Att olika OPampar låter olika i basen har jag märkt likaså.

Att olika PS ger olika bas är även det min erfarenhet.

Men att basen låter bättre, kan det bero på att egentligen diskanten låter sämre och man får en uppfattning av att basen låter bättre?


Är båda spelarna DCkopplade?



Mvh
Sigurd


Mycket intressant.

Allt det du skriver kan jag nog hålla med om. Förvisso kan också basåtergivningen subjektivt upplevas kraftigare om diskanten är dämpad/försämrad, detta är min erfarenhet också.

Troligen mäter båda spelarna helt rakt. Sonys dvp ns76 är dock ac-kopplad på utgången, vilket inte Linn Ikemi ( så vitt vi kunde se ) är.

Din slutsats är alltså, alla komponenter i Ikemispelaren påverkar ljudresultatet, t.om. mottagarchipet enligt dig. Kanske är det så.

Vad säger Ingvar?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav IngOehman » 2007-06-26 15:44

Richard skrev:
IngOehman skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom :? . Så jag undrar:

1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?

2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?


Vh, iö


Tack för svaret. Du ska få en utförlig beskrivning.

Spelaren verkar subjektivt ha mycket mera bas än sony dvp ns 76, men spelarna mäter troligen likadant.

Hmmm... Sådant har jag aldrig varit med om faktiskt, sagt med reservation för att jag inte känner till vilka gränser du har för att ta till uttrycket "mycket mera", respektive "likadant".

Min erfarenhet är att det ALLTID går att hitta mätmässiga förklaringar till varför apparater färgar som de gör. Det brukar inte ens vara speciellt svårt att hitta förklaringen. Det är ju hur apparaterna presterar som avgör hur de låter, och det är ju hur de presterar som man mäter, om man är någotsånr förnuftig.

Spelarna blindtestades mot varandra med samma ingång, samma kabel. Båda spelarna mätte exakt 2,0 V. ut. Min brors Linn Karik, analogt, via dess 1-bitsomvandlare, lät i jämförelse tunnare i basområdet, väldigt lik Sony dvp ns. 76, men med en renare mera artikulerad bas. Karik blintestades dock inte mot de andra två spelarna.

Ok. Då är en skillnad konstaterad (med för mig känd konfidens) men fortfarande finns ingen hjälp för den som undrar viken som är mera korrekt.

Linn Ikemi har mycket bas, men en artikulerad sådan, således inget bummel som från min 1-bitars Marantz cd67 ( då HDAM bufferten används )

Vad betyder "har mycket bas"? Jag förstår inte begreppet. Att en inspelning har mycket bas förstår jag vad det betyder, men en apparat är ju (förhoppningsvis) i sig själv tyst.

Om någon skriver att en apparat överdriver basen från inspelningarna förstår jag vad det betyder. Det betyder att apparaten ifråga ändrar klangen på inspelningen genom att öka mängden av bas så att det blir proportionellt mera jämfört mot det andra på inspelningen.

Eftersom vi var oerhört nyfikna hur dom fått fram denna tunga bas så dissekerade vi naturligtvis apparaten för att kolla hur dom gjort.

Fått fram? Det låter som om du skriver att det är apparaten som skapar basen. Menar du att den finns där den tunga basen, oavsett vilket fonogram ni spelar? :o

Det vi såg var: Ingen " clocklessteknologi" ( inget ad 1890 chip eller liknande någonstans, likt cd 12 och benchmark dac 1), däremot en presisionsklocka " clydebuilt" grundligt avkopplad med helt egen strömförsörjning. Denna är plaserad precis bredvid Dacen BB 1738 HDCD.

Ok.

fyrdubbla lagers glasfiberkort gör att spelaren mest av allt liknar en dator, således mycket ytmonterat i komponentväg.

Ok.

Drivverket är gjort rent mekaniskt till 100% Linn ( så står det på diskklampen ) men dekoder/korrektionschip kommer alla från sonys standardhylla.

Ok. Menar du alltså att Ikemi och Karik (och Sony) använder till stora delar samma elektronik?

"Titta där" ropade min bror och pekade mot de analoga stegen.
Vi tog fram en ficklampa och såg att det sitter 4 BB 602 chip på utgången, 2 bredvid dacen ( I/V) och två kopplade som buffert bredvid utgångskontakterna. Inga elektrolyter på utgången. Inget utgångsrelä. BB 602 avkopplade med fyrkantiga polypropkondingar, 12 stycken totalt.

Ok.

Det satt också 4 st. BB 602 vid de balanserade utgångarna, men de använde vi inte.

Ok.

Linns brilliantnätdel ( switchad ) används, separata regulatorer till de olika delarna ( 14 st. )

Ok.

Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?

Kan kanske en genomoptimering av spelaren ( helt separata nätdelar till allt)ge denna hörbara förbättring mot sony dvp ns 76, vid blindtesten. ( I sonyspelaren sitter det 5532kretsar samt elektrolyter på utgången ).

Intressanta frågor, som kan vara svåra att svara på för dig, men det vore mycket intressant att höra dina tankar kring detta spörsmål.

1. Tack för den fina beskrivningen!

2. Jag kan konstatera att vi baserat på din beskriving inte kan veta om apparaten återger basen korrekt eller om de gör det snyggt färgande, och jag vet det inte heller. Vad jag vet är dock att både Bechmark-DACen och Linn LP12 återger signalen verkligen bra, men enda randanmärkningen att det finns en mikroskopisk avrullning i högsta diskanten. Kanske vet du har Ikemi låter vid sidan av någon av dessa?

3. Du skriver: Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?
Men min uppfattning är att alla apparater kännetecknas av sina fel snarare än sina "förtjänster". Om en apparat har "fin bas" (i bemärkelsen ursprungstrogen) eller någon annan förtjänst, så betyder det att den INTE skadar signalen. Att den inte skadar signalen beror inte på att någon specifik komponent har något egenskap, utan det beror alltid på att INGEN av komponenterna som deltar i basens återgivande skadar ljudet!

Men som sagt - huruvida apparaten ifråga har en återgivning som är korrekt (= i överensstämmelse med originalet) är inte ännu utrett om jag förstod det du skrev rätt. Det enda vi vet är att du gillar det sätt den spelar basljuden på.


Eller om jag får travestera din fråga...
(Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?)
...så gör jag det såhär:

Tänk dig att en snubbe man stämt möte med 09:00, kommer i tid.

Är då denna fina punktlighet resultatet av att personens väckarklocka fungerar, eller beror det på att samma väckarklocka fick honom att vakna 07:30 på morgonen, eller att han åt frukost tillräckligt snabbt, eller att bussen som han åkte med inte var försenad eller fastnade i trafikstockningen, eller att sträckan från hans bostad till mötesplatsen var tillräckligt kort för att kunna avvserkas på den tid han hade planerat att ha till förfogande för transporten, eller berodde det på att han mindes mötet, eller att han inte snubblade i trappan och bröt benet, eller att ingen rånade honom på vägen, eller berodde det på att sekreteraren inte slängde ut honom, utan släppte in honom?

Svaret är förstås att det beror på allt det nämnda, och mycket mer. När något är ointerruptat (vare sig det är en person som skall komma i tid till ett möte, eller en musiksignal som skall komma fram oanfrätt) så måste allting klaffa, och inget inteferera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-26 17:13

Tack Ingvar för det utförliga svaret!

En holistisk syn på konstruerandet förordar du, dvs. allt spelar roll, således kan man inte alltid peka ut någon enskild orsak till att en apparat låter korrekt eller ej, i varjefall inte oftast. Detta verkar förnuftigt.

Vad det gäller drivverket ser dom helt olika ut i Karik och Ikemi, men båda är gjorda av gjutgods, och av Linns fabrikat.
Elektroniken från båda transporterna kommer till stora delar från sonys chipavdelning ( dekoder/korrektion), dock i olika generationer och troligen i Linns egna konstruktionslayout.

Vad det gäller den kraftfulla artikulerade basen, kan ju detta bero på att Ikemi troligen INTE färgar ljudet, utan låter basregistret återges ofärgat, vilket inte sony dvd:n uppenbarligen klarar.
Ac-koppling, 5532 kretsar och elektrolyter på utgången gör väl knappast saken bättre heller, till sonys nackdel. Men det kanske är som du säger, Ikemi kanske är en mycket mer genomarbetad produkt, där allt har en betydelse, och i slutändan blir det en mycket hörbar förbättring, vad vet jag?

Trådens huvudfråga var huruvida op-ampen BB 602 och dess bröder färgar ljudet så att basen blir mera framträdande än t.ex chipet 5532, som sitter i sonyn.
D.v.s. då man som jag och min bror upplever en stor ljudmässig förbättring, då vill man gärna veta orsaken till den.
Man vill också i detta fallet, där skillnaderna är så pass hörbara, veta om en avsiktlig färgning införts av Linn för att " förbättra ljudet".

Svaret jag fått i denna tråd är att BB 602 inte färgar ljudet utan att den skillnad vi upplever beror på många saker, inte ett chip allena.

Tack för denna info!

V.H. Richard.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster