Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Nefilim skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?
Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?
Här är länk:
http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf
UrSv skrev:Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?
Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?
Här är länk:
http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf
I min mening är frågan en smula hypotetisk. Jag skulle vilja påstå att OPA602, OPA604 och OPA2134 alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande. Att en koppling för "rak frekvensgång" skulle uppfylla det kravet är omöjligt för mig att svara på. Om samma kretslösning är optimerad för brus, dist, stabilitet, nätbrum, frekvensgång och lite annat tror jag att den skulle kunna göra det. Det tror jag de flesta moderna högrestanda-OP kan i rött kretslösning dvs 5532 et al.
Richard skrev:Tack för svaret!
Den kraftfulla basen ( jämfört med andra cd-spelare ) kanske beror på andra saker, nätdelen kanske, eller, transporten/ klockningen.
Nefilim skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Svante skrev:Nefilim skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Ja, alltså, Morello och alla andra har förstås helt rätt i att en operationsförstärkares egenskaper normalt spelar väldigt liten roll för hur tonkurvan blir. Däremot kan man åstadkomma stora skillnader när man ritar schemat. En RIAA-kompensation, tex är ju en rätt kraftig tonkurvepåverkan* som inte kan tillskrivas operationsförstärkaren i sig, utan återkopplingsnätet ikring den.
*Och så ska det vara, den kompenserar signalen precis som man ska för att hela kedjan ska bli tonkurverak.
Richard skrev:Om jag fattat er rätt, Ursv, Morello och Svante, är det omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan olika högklassiga Op-ampar, om dessa är kopplade med rak frekvensgång och rimlig förstärkning? Är det så ni menar?
Richard skrev:Kan man inte som IC-tillverkare designa in en " ljudkaraktär" i själva kretsen, för att få den subjektivt väljudande ( färgning?) även i en " rak" koppling?
Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).
UrSv skrev:Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).
En vild gissning är att de valt OP efter de krav de har på den om kostnad, funktion och prestanda. Olika OP är ju helt olika beroende på hur de är konstruerade dvs JFET eller bipolära med flera egenskaper. Man väljer naturligtvis en OP som passar funktionen, prestandan och priset. Säg som vild gissning att de ville ha lågt brus genom att kunna nyttja det låga Ib på OPA602 vilket inte klaras av OPA132.
rylandes skrev:Vid en hastig titt verkar 2604 ha bättre slewrate o därmed bättre transientsvar.
2134 har lite lägre distortion. Finns säkert annat som skiljer.
Sten R
Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).
Richard skrev:Almen skrev:Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?
Ett lika intelligensbefriat inlägg som brukligt, Almen.
Svante skrev:i skrev:Stampar OP:n takten ?
Det borde den. Den har ju 8 ben.
phon skrev:Hade killen spelat in dom innan han jämförde?
Oinspelade OP-ampar låter lätt lite rått, ungefär som oinspelade Quacktis.
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
IngOehman skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom. Så jag undrar:
1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?
2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?
Vh, iö
Sigurd_Ruschkowski skrev:"Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen? "
Det beror med stor sannolikehet på allt det du nämner plus en del annat så som tex strömförsörjningen och mottagarchippet. Jag tror inte att man kan peka ut en enda del och säga att just denna är det som ger just denna fina bas, utan det är ett samspel av alla komponenters inverkan.
Som du skriver så mäter de säkert lika bra vad gäller statiska mätningar a la frekvensgång och dist. Har du kollat frekvensgånge i basen?
Att olika typer av DACar låter olika i basen är min erfarenhet.
Att olika OPampar låter olika i basen har jag märkt likaså.
Att olika PS ger olika bas är även det min erfarenhet.
Men att basen låter bättre, kan det bero på att egentligen diskanten låter sämre och man får en uppfattning av att basen låter bättre?
Är båda spelarna DCkopplade?
Mvh
Sigurd
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom. Så jag undrar:
1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?
2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?
Vh, iö
Tack för svaret. Du ska få en utförlig beskrivning.
Spelaren verkar subjektivt ha mycket mera bas än sony dvp ns 76, men spelarna mäter troligen likadant.
Spelarna blindtestades mot varandra med samma ingång, samma kabel. Båda spelarna mätte exakt 2,0 V. ut. Min brors Linn Karik, analogt, via dess 1-bitsomvandlare, lät i jämförelse tunnare i basområdet, väldigt lik Sony dvp ns. 76, men med en renare mera artikulerad bas. Karik blintestades dock inte mot de andra två spelarna.
Linn Ikemi har mycket bas, men en artikulerad sådan, således inget bummel som från min 1-bitars Marantz cd67 ( då HDAM bufferten används )
Eftersom vi var oerhört nyfikna hur dom fått fram denna tunga bas så dissekerade vi naturligtvis apparaten för att kolla hur dom gjort.
Det vi såg var: Ingen " clocklessteknologi" ( inget ad 1890 chip eller liknande någonstans, likt cd 12 och benchmark dac 1), däremot en presisionsklocka " clydebuilt" grundligt avkopplad med helt egen strömförsörjning. Denna är plaserad precis bredvid Dacen BB 1738 HDCD.
fyrdubbla lagers glasfiberkort gör att spelaren mest av allt liknar en dator, således mycket ytmonterat i komponentväg.
Drivverket är gjort rent mekaniskt till 100% Linn ( så står det på diskklampen ) men dekoder/korrektionschip kommer alla från sonys standardhylla.
"Titta där" ropade min bror och pekade mot de analoga stegen.
Vi tog fram en ficklampa och såg att det sitter 4 BB 602 chip på utgången, 2 bredvid dacen ( I/V) och två kopplade som buffert bredvid utgångskontakterna. Inga elektrolyter på utgången. Inget utgångsrelä. BB 602 avkopplade med fyrkantiga polypropkondingar, 12 stycken totalt.
Det satt också 4 st. BB 602 vid de balanserade utgångarna, men de använde vi inte.
Linns brilliantnätdel ( switchad ) används, separata regulatorer till de olika delarna ( 14 st. )
Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?
Kan kanske en genomoptimering av spelaren ( helt separata nätdelar till allt)ge denna hörbara förbättring mot sony dvp ns 76, vid blindtesten. ( I sonyspelaren sitter det 5532kretsar samt elektrolyter på utgången ).
Intressanta frågor, som kan vara svåra att svara på för dig, men det vore mycket intressant att höra dina tankar kring detta spörsmål.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster