Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?
Nefilim skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.
Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?
Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?
Här är länk:
http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf
UrSv skrev:Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?
Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?
Här är länk:
http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf
I min mening är frågan en smula hypotetisk. Jag skulle vilja påstå att OPA602, OPA604 och OPA2134 alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande. Att en koppling för "rak frekvensgång" skulle uppfylla det kravet är omöjligt för mig att svara på. Om samma kretslösning är optimerad för brus, dist, stabilitet, nätbrum, frekvensgång och lite annat tror jag att den skulle kunna göra det. Det tror jag de flesta moderna högrestanda-OP kan i rött kretslösning dvs 5532 et al.
Richard skrev:Tack för svaret!
Den kraftfulla basen ( jämfört med andra cd-spelare ) kanske beror på andra saker, nätdelen kanske, eller, transporten/ klockningen.
Nefilim skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Svante skrev:Nefilim skrev:Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?
Ja, alltså, Morello och alla andra har förstås helt rätt i att en operationsförstärkares egenskaper normalt spelar väldigt liten roll för hur tonkurvan blir. Däremot kan man åstadkomma stora skillnader när man ritar schemat. En RIAA-kompensation, tex är ju en rätt kraftig tonkurvepåverkan* som inte kan tillskrivas operationsförstärkaren i sig, utan återkopplingsnätet ikring den.
*Och så ska det vara, den kompenserar signalen precis som man ska för att hela kedjan ska bli tonkurverak.
Richard skrev:Om jag fattat er rätt, Ursv, Morello och Svante, är det omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan olika högklassiga Op-ampar, om dessa är kopplade med rak frekvensgång och rimlig förstärkning? Är det så ni menar?
Richard skrev:Kan man inte som IC-tillverkare designa in en " ljudkaraktär" i själva kretsen, för att få den subjektivt väljudande ( färgning?) även i en " rak" koppling?
Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).
UrSv skrev:Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).
En vild gissning är att de valt OP efter de krav de har på den om kostnad, funktion och prestanda. Olika OP är ju helt olika beroende på hur de är konstruerade dvs JFET eller bipolära med flera egenskaper. Man väljer naturligtvis en OP som passar funktionen, prestandan och priset. Säg som vild gissning att de ville ha lågt brus genom att kunna nyttja det låga Ib på OPA602 vilket inte klaras av OPA132.
rylandes skrev:Vid en hastig titt verkar 2604 ha bättre slewrate o därmed bättre transientsvar.
2134 har lite lägre distortion. Finns säkert annat som skiljer.
Sten R
Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).
Richard skrev:Almen skrev:Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?
Ett lika intelligensbefriat inlägg som brukligt, Almen.
Svante skrev:i skrev:Stampar OP:n takten ?
Det borde den. Den har ju 8 ben.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster