Moderator: Redaktörer
atejohansson skrev:kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc
atejohansson skrev:kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc
Hedlund skrev:atejohansson skrev:kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc
I princip betyder "aktiv skärm" att skärmen har en likspänningpotential i sig i förhållande till jorden.
I vart fall är det detta jag får veta om Synergistics och Audioquest's kablar med aktiv skärm.
Har aldrig hört någon så jag kan inte ge besked på om det fungerar eller inte.
Rydberg skrev:Hedlund skrev:atejohansson skrev:kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc
I princip betyder "aktiv skärm" att skärmen har en likspänningpotential i sig i förhållande till jorden.
I vart fall är det detta jag får veta om Synergistics och Audioquest's kablar med aktiv skärm.
Har aldrig hört någon så jag kan inte ge besked på om det fungerar eller inte.
Audioquest påstår sig inte ha någon aktiv skärm utan där är det någonslags biasering av dialektrikat de vill åt
Hedlund skrev:Rydberg, detta var en tråd om aktiv skärm och inte universallösningsmedlet CT100.
Piotr skrev:Tvinnade lågnivåkablar (eller koax) makes sense vicket som då störundertryckningen via en RC-länk på ingången inte är oändligt brant.
Att ha skärmad eller åtminstone tvinnade nätkablar har som jag förstått det att göra med minskad utstrålning av HF skräp från nätdelen. Argumentet att man skulle behöva skärmade nätkablar hela vägen till kraftstationen faller alltså.
Att hålla nätkablar iväg från lågnivåkablar och högtalarkablar är vettigt och att korsa i tvära vinklar om det behövs.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster