aktiv skärm?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
atejohansson

aktiv skärm?

Inläggav atejohansson » 2007-07-14 15:54

kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc

Richard
Inaktiverad

Re: aktiv skärm?

Inläggav Richard » 2007-07-14 18:57

atejohansson skrev:kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc

Det vore intressant om det över huvud taget går att göra en aktiv skärm till en nätkabel, det behövs nog någon slags strömförsörjning.
Jag kan inte svara helt på din fråga.

Det jag däremot kan svara på är att skärm på nätkabeln inte behövs, om du bara håller signal och nätkablar ifrån varrandra.

Skulle två meter skärmad kabel kunna göra någon skillnad i övrigt?

I väggen och på väg till kraftstationen är det ju flera kilometer kabel, oskärmad, naturligtvis.

Däremot är det en alldeles utmärkt försäljningside att tillverka lurendrejerikablar med batteridriven skärm, har jag sett. Då kan man ju sätta minst tre nollor till bakom priset.....

Det bästa, om du menar allvar med att hålla HF-skräp borta från dina elektronikgrejor, är att tvinna ihop SAMTLIGA lågnivåsignalkablar med varrandra ( Inte med nätkablarna!).
I korrekt konstruerad elektronik sitter det för övrigt ett HF filter ( motstånd/konding ) som tar bort skadlig högfrekvens som kan oscillera den förstärkande elektroniken, så man kan ibland ifrågasätta ihoptvinnande av lågninvåkablar i dessa fall, det behövs ju inte....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-14 20:33

Tvinnade lågnivåkablar (eller koax) makes sense vicket som då störundertryckningen via en RC-länk på ingången inte är oändligt brant.

Att ha skärmad eller åtminstone tvinnade nätkablar har som jag förstått det att göra med minskad utstrålning av HF skräp från nätdelen. Argumentet att man skulle behöva skärmade nätkablar hela vägen till kraftstationen faller alltså.

Att hålla nätkablar iväg från lågnivåkablar och högtalarkablar är vettigt och att korsa i tvära vinklar om det behövs.

/Peter

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 20:41

atejohansson skrev:kan någon förklara hur en så kallad aktiv skärm fungerar, man ser det ju ibland på riktigt dyra nätkablar etc

I princip betyder "aktiv skärm" att skärmen har en likspänningpotential i sig i förhållande till jorden.
I vart fall är det detta jag får veta om Synergistics och Audioquest's kablar med aktiv skärm.
Har aldrig hört någon så jag kan inte ge besked på om det fungerar eller inte.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 22:58

Hedlund skrev:

I princip betyder "aktiv skärm" att skärmen har en likspänningpotential i sig i förhållande till jorden.
I vart fall är det detta jag får veta om Synergistics och Audioquest's kablar med aktiv skärm.

Audioquest påstår sig inte ha någon aktiv skärm utan där är det någonslags biasering av dialektrikat de vill åt 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 23:07

Rydberg skrev:
Hedlund skrev:

Audioquest påstår sig inte ha någon aktiv skärm utan där är det någonslags biasering av dialektrikat de vill åt 8O

Jo det är nog det som är tanken bakom ideen med en spänningsskillnad mellan skärm och jord.
Synergistic kallar det aktiv skärm, Audioquest kallar tydligen det något annat.

Någon som har testat och kan bidraga med ett lyssningsintryck och om det gick att höra någon skillnad mellan normal jordad skärm och aktiv (biaserad) skärm... ?
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-07-14 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 23:08

Vem bryr sig 8) :wink:

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 23:10

Jag...
Annars hade jag inte ställt frågan

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 23:12

Släng ihop en kabel med lite CT100 sen slipper man tänka på sånt där :D

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 23:17

Rydberg, detta var en tråd om aktiv skärm och inte universallösningsmedlet CT100.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 23:26

Hedlund skrev:Rydberg, detta var en tråd om aktiv skärm och inte universallösningsmedlet CT100.

Surmört :wink:

Jag har faktiskt testat en AQ med DBS-systemet men det är ju svårt att uttala sig i frågan då jag inte hade samma kabel med system urkopplat till förfogande då.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 23:30

Det var ju synd att du inte kunde jämföra...
Hade varit intressant att höra.

Sur ?
Nä, inte alls. Sitter här och småmyser med en 6:a Laphroig och är så här glad:
:D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-15 04:34

Piotr skrev:Tvinnade lågnivåkablar (eller koax) makes sense vicket som då störundertryckningen via en RC-länk på ingången inte är oändligt brant.

Att ha skärmad eller åtminstone tvinnade nätkablar har som jag förstått det att göra med minskad utstrålning av HF skräp från nätdelen. Argumentet att man skulle behöva skärmade nätkablar hela vägen till kraftstationen faller alltså.

Att hålla nätkablar iväg från lågnivåkablar och högtalarkablar är vettigt och att korsa i tvära vinklar om det behövs.

/Peter

Tack för denna info.

Användarvisningsbild
atejohansson

Inläggav atejohansson » 2007-07-15 07:44

ja åsikterna om nyttan med aktiv skärm går isär, själv håller jag nog med om att det är ett sätt för tillverkaren att lägga på någon nolla på priset, angående argumentet att det är onödigt at skärma nätkabeln eftersom det finns flera kilometer oskärmat innan ditt el uttag så vill jag svara att skärma nätkabeln gör man för att inte utstrålningen från denna skall tas upp av diverse andra kablar bakom anläggigen, inte för att jag tror att nätkabeln tar upp några störningar,

men tillbaka till grund frågan ,vad är det som händer rent tekniskt när man lägger ström på skärmen

Återgå till Teknikforum