Basfas.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Basfas.

Inläggav bassman » 2007-08-20 19:45

Tanken är att jag skall under hösten skall köpa på mig en sub som kan lira med mina Carlsson OA51 som håller på att bas-renoveras, jag kollar för tillfället in lite olika aktiva basar som är tight nog att göra jobbet. Nog om det!

En sak som jag inte fattar vitsen med är det här med att fasvända 180 grader på en knapp eller vred. Är det någon här som på ett enkelt sätt kan förklara grejen med det?

Kanske dum fråga men jag fattar inte vitsen med det.. :oops: Om den inte är i rätt fas så motarbetas väl tex. basen och släcks ut eller? Men då har man väl koppat + - fel helt enkelt..(?) Nä det här hajjar jag helt enkelt inte..

/robban

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-08-20 20:06

Meningen med vredet är att få basmodulen i rätt akustisk fas med högtalarna.

Alltså ett rum kan "fasvrida" såpass mycket i basområdet att det inte
spelar snyggt ihop om de är elektriskt i fas...

O så fasvrider ju delningsfilter en hel del också så de är kanske inte är i fas
elektriskt fastän man tror det
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-08-20 20:27

Wolfie skrev: Alltså ett rum kan "fasvrida" såpass mycket i basområdet att det inte
spelar snyggt ihop om de är elektriskt i fas...

Tack för snabbt svar Wolfie!

Det hade jag ingen aning om! Så du menar att det är ett akustiskt fenomen?

Jag hade en gammal Audio Pro B1-20 sub som nyligen drog sin sista suck. Den hade jag i ett hörn för där funkade den bäst! Är det lättare att få en sub att funka möbleringsmässigt bjuds det på fler alternativ var basen kan stå när man kan fasvända? Hur kollar man en sån sak är det bara använda öronen "skruva tills det låter bra" eller finns det nåt annat trick?

/robban

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-20 20:57

Bara att placera och skruva tills det låter som du tycker det är bäst.

Men tänk på att du själv ska befinna dig i lyssningsposition, så någon annan kanske får skruva medan du lyssnar (om du inte har barbapappa-armar).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-20 20:59

Det finns subförstärkare med steglöst variabel fas, kolla på sådana. I verkligheten kan ju subbasen (ofiltrerat) ligga t.ex 43 grader efter åsså lägs ett filter som vrider ex. 180, 270 eller 360 grader på både sub och högtalare......
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Basfas.

Inläggav paa » 2007-08-20 21:43

bassman skrev:Tanken är att jag skall under hösten skall köpa på mig en sub som kan lira med mina Carlsson OA51 ...
/robban

Jag skulle inte räkna med att EN enda sub kommer att bli en entydig förbätring. Satsa på minst två och försök hitta några som har riktigt bra artikulation. Basavstämning som har ett skarpt knä och därunder faller brant brukar t.ex inte vara roligt att försöka spela musik med.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Re: Basfas.

Inläggav bassman » 2007-08-20 22:22

paa skrev: Basavstämning som har ett skarpt knä och därunder faller brant brukar t.ex inte vara roligt att försöka spela musik med.

Vad menar du med ett skarpt knä paa?

Visst hade det varit fantastiskt med ett "lätt" rum och framförallt en fru som accepterar två basar, i det här fallet måste det kompromissas tyvärr!

Min avsikt är att få en torr djup bas till stöd åt OA51:orna så man känner att det andas i rummet :? Men tokrätt blir det förstås aldrig med bara en sub det är jag medveten om. Jag har lyssnat på en Linn Sizmik som kändes rätt! Men hur det funkar hemma hos mig och med OA51 är helt oskrivet för mig!

Mycket att sätta sig in i när man skall hänga på nåt "extra" på 2 kanal man vill att det skall bli så bra som möjligt!

/robban

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-08-21 15:29

Jag börjar förstå lite mer av det här med fasvändningen!

Jag drar en liten OT här..

När man nu skall till att provlyssna lite basar under hösten är den någon som ni rekomenderar och är som då har en såkallad bra artikulation, med det menas förmodligen en snabb spänstig bas och inte en flåsande flubbig 15"are som välter bordet..

Prisklass upp till 15 tusen om man köper den ny. Men jag tänkte leta en beggad och på så sätt slimma utgiften. Det finns så många fabrikat och modeller att välja på att man blir lite groggy :) Rel-basar hör man mycket gott om men då kanske mer i biosamanhang! Ja jag vet inte..

/robban

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-21 15:33

Det finns en tråd som heter: "Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )"
Den behandlar alla dessa frågor ganska ingående.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-08-21 18:24

Tack för den!

Jag är borta och kass på matematiska formler, en del nyttigt kom fram tex. att det finns inte "snabb" bas :wink:

Men lite synd var det att inte en enda fungerande sub presenterades. Alltför många variabler som spelar in tydligen, placering och rummets egenskaper inte minst. Det som kan funka jättebra i ett rum hos er blir inte lika lyckat hemma hos mig!

Tja, man får väl använda sin musikalitet, låna hem nåt och testa i lugn å ro en sub som en HiFi handlare rekommenderar..

/robban

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-21 18:38

Om du hade tänkt att spendera upp till 15k:- på sub, så dela dessa pengar på hälften och köp två av en för dig väljudande modell med många justermöjlighter.

Det kommer att ge dig ett större välbefinnande vad gäller jämnhet och spridning i rummet + att en hel del rumsresonanser (som uppkommer av endast en svårplacerad sub) reduceras oftast avsevärt.

Eller fråga IÖ om han inte kan sälja dig ett par pP som kanske kan passa, dessa + litet slutsteg och filter bör inte kosta mer om man väljer självmontering.

my 2 cents...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-08-21 20:37

screen skrev:Om du hade tänkt att spendera upp till 15k:- på sub, så dela dessa pengar på hälften och köp två av en för dig väljudande modell med många justermöjlighter.

Det var nog det förnuftigaste jag hört hittills, den varianten har jag aldrig tänkt, tack för den :!:

pP har jag aldrig hört talas om utan bara pip, men IÖ är ju en väldigt kunnig snubbe! Är det en passiv variant och är den/dom stora? Jag har väldigt begränsad yta att leka på tyvärr.

/robban

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-21 23:32

Japp, passiv.

Ett utdrag ur manifestet:

Modell Profundus P-2
Baselement: 2 st 16,1 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-125 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 200 W (2*100 W)
Känslighet (ensam P): 93 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 100 W
Frekvensomfång-1dB*: 27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (P-2) >24Hz: >117 dB i rum, kontinuerligt (50+50 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 30*50*36, 14 kg/st (version standard)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Men detta under förutsättning att IÖ finner det görligt med dina frontar!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-08-22 00:18

Det här känns högintressant! Måste gräva lite djupare i detta.

Jag skall försöka få kontakt med IÖ och höra vad han anser om det, Det är nog rätt man att fråga om basstöd till OA51 han har väl tillåmed koppling till SSC har jag för mig..

Thanx!

/robban

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-08-28 15:15

bassman skrev:Det här känns högintressant! Måste gräva lite djupare i detta.

Jag skall försöka få kontakt med IÖ och höra vad han anser om det, Det är nog rätt man att fråga om basstöd till OA51 han har väl tillåmed koppling till SSC har jag för mig..

Thanx!

/robban

Jo det är ju IÖ som på uppdrag av SSC vidareutvecklar OA-modellerna...

Fast alltså pP är ju små pluttebasar, satsa på X-2 istället :)

Ett par sådana i monteringssats + ett hyggligt slutsteg får du ju för dina
15 loppor.

Då kan du få rummet att "andas".

Jag vet, för jag kör själv med X-4 8)

(fast har planer för Infra X-8... bara frugan...) :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-10 13:04

"Alltså ett rum kan "fasvrida" såpass mycket i basområdet att det inte
spelar snyggt ihop om de är elektriskt i fas... "

hur går det till?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NoiseMaker

Inläggav NoiseMaker » 2007-10-13 11:37

screen skrev:+ att en hel del rumsresonanser (som uppkommer av endast en svårplacerad sub) reduceras oftast avsevärt.

Rumemts resonanser är ju desamma oavsett hur många subbar man placerar i det. Risken med att ha fler än en högtalare är ju alltid att man får mer interferrens.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-13 12:27

NoiseMaker skrev:
screen skrev:+ att en hel del rumsresonanser (som uppkommer av endast en svårplacerad sub) reduceras oftast avsevärt.

Rumemts resonanser är ju desamma oavsett hur många subbar man placerar i det. Risken med att ha fler än en högtalare är ju alltid att man får mer interferrens.

Rummets resonanser kan exiteras olika mycket beroende på placering av sub. Vågländerna i sub området är så långa att interferens inte behöver vara ngt problem. En enstaka sub behöver inte vara svår placerad. Och användande av tvås subbar behöver inte göra nånting bättre. Så enkelt är det :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till Teknikforum