Moderator: Redaktörer
jonte0 skrev:ger inte varje halvering 3 db ?
0 i mitten av rummet, + 3 vid vägg, +6 vid golv+vägg å +9 i hörn?
/
NNord skrev:Aha!
Så hörn är fint!
Detta kan man tå ta hjälp utav när man beräknar en sluten låda,
hur ska en sluten baslåda rulla av för att den ska få bra med
hjälp från hörnet?
dawen skrev:Jag har blivit itutad av ljudtekniker, som i och för sig inte har tekniska utbildningar men är väldigt kompetenta, att de "kopplingseffekter" man kan få är 3, 6 och 9 dB. Stämmer det alltså inte?
NNord skrev:Aha!
Så hörn är fint!
Detta kan man tå ta hjälp utav när man beräknar en sluten låda,
hur ska en sluten baslåda rulla av för att den ska få bra med
hjälp från hörnet?
Morello skrev:NN,
Du kan ju montera elementen i push/pull. Elementen monteras parvis med membranen mot varandra(en magnet inåt och en utåt). Detta ökar symmetrin och därmed reduceras jämna övertoner, dvs 2:a, 4:e osv.Två push/pull-par blir då ekvivalent med ett element
NNord skrev:Det verkar ju vara liiiite slöseri med element tycker jag.
Svante skrev:Nej inte för det frågan gällde. Det finns andra frågor som ger svaret 3, 6 och 9 dB, tex hur *verkningsgraden* ändras, men nu gällde det nivån. Vi begränsar ju rymden också.
Högtalaren ska stå akustiskt nära väggen om man ska få hela nivåökningen, i hörnfallet börjar det märkas vid kanske 1/10 av våglängden, se förra postningen.
Kan också instämma med Morello i att problemet är så komplext att man i det praktiska fallet gör bäst i att experimentera en del för att hitta det ställe som låter bäst. Jag tycker inte att man ska sträva efter maximal nivå i basen utan snarare jämnhet (att inte vissa toner blir starkare än andra). Jag tror inte man hittar den placeringen i ett hörn.
Men det är ju bara vad jag tycker och tror, så prova själv!
Morello skrev:Svante har ju precis redogjort...
dawen skrev:Svante skrev:Det finns andra frågor som ger svaret 3, 6 och 9 dB, tex hur *verkningsgraden* ändras,
Så, för vilka frågor gäller 3, 6 och 9?
dawen skrev:Jag undrar främst ur ett "så få basar som möjligt"-sammanhang. När man jobbar med ljudteknik är det ju skönt att kunna räkna ut ungefär vad man behöver i basväg i förväg, då man vet ungefärlig storlek på lokal, vilket maximalt ljudtryck som eftersträvas o.s.v.
Men, om man har separata basmoduler i ett aktivt delat fyrvägssystem, finns det då några nackdelar med att placera alla dessa i mitten för att få dem att "koppla" så mycket som möjligt?
Kan det inte vara så att den här delen spelar ett såpass smalt register att man tjänar en hel del på att placera dem på samma ställe?
Isidor skrev:En FAQ är naturligtvis inte komplett utan att man även tittar lite på vad som händer om man tar hänsyn till inverkan från hela rummet och inte bara från det närmaste hörnet.
Isidor skrev:Som synes är skillnaden under 100 Hz mellan källan i hörn och utflyttad ganska liten så länge som avståndet till hörnet inte blir alltför stort. Flyttar man ut källan ordentligt, till [x, y, z] = [1, 1, 1] eller ca 1.73 m, så blir skillnaderna påtagliga redan från ca 50 Hz.
Man bör också notera att ljudtrycksnivåbidraget relativt frifält hamnar uppåt 20-25 dB vid 20 Hz. I en ren "betongbunker" kan det bli ytterligare kanske 6-8 dB högre nivåer genomgående. Detta visar tydligt varför det är så pass jobbigt att få till ordentlig basnivå utomhus.
En annan viktig poäng är att högre frekvenser påverkas mer än lägre när källans avstånd till hörnet ökar. Man får alltså mer "room gain" (som brukar betyda den extra lågfrekvenshöjningen relativt lite högre frekvenser) med källan ute i rummet även om den absoluta nivån blir lägre. Och därmed satte jag lite extra myror i huvudet på alla som trodde att de hade börjat uppnå lite klarhet efter Svantes inlägg.![]()
Isidor skrev:Mest fördelaktigt ur ren ljudtryckssynpunkt är det förstås om man placerar samtliga källor i ett och samma hörn. Att placera dem på mitten av någon, eller flera, dimension(er) gör att man inför fler dalar i frekvensgången. Siktar man på jämnaste frekvensgång är det naturligtvis bäst med assymmetriskt placerade källor.
Isidor skrev:En FAQ är naturligtvis inte komplett utan att man även tittar lite på vad som händer om man tar hänsyn till inverkan från hela rummet och inte bara från det närmaste hörnet.
Snip...
Isidor skrev:Svante,
Simuleringen ovan är beräknad m.h.a. spegelkällemetoden och visar det totala rumsbidraget m.h.a. ca 100 000 spegelkällor. Det går att visa att detta sätt att modellera är ekvivalent med modal summering. Så länge som geometrin är enkel kan man använda denna metod medan man för godtyckliga geometrier måste gå över till FEM.
Isidor skrev:För låga frekvenser blir nivåökningen som synes betydligt högre än 18 dB och om man låter rumsstorleken gå mot oändligheten så kan man även modellera inverkan endast från det närmaste hörnet. Nivåförändringen relativt frifält blir i det fallet naturligtvis identisk med de klassiska resultaten.
Isidor skrev:
Anledningen till den något varierande nivån även vid riktigt låga frekvenser är en ren skalningseffekt. Diagrammet visar nivån relativt frifältsförhållanden och avståndsskillnaden för respektive källposition till mottagarpositionen påverkar därmed inte resultaten. Om man även tar hänsyn till denna avståndsskillnad så försvinner variationen.
Isidor skrev:
Jocke,
När jag får tummen ur ska jag lägga till ett hyggligt gränssnitt och kompilera koden så att även de stackare som måste klara sig utan Matlab kan utföra simuleringarna. Jag har ytterligare några användbara m-filer på lager som också borde utsättas för denna behandling för övrigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster