Moderator: Redaktörer
jonte0 skrev:ger inte varje halvering 3 db ?
0 i mitten av rummet, + 3 vid vägg, +6 vid golv+vägg å +9 i hörn?
/
NNord skrev:Aha!
Så hörn är fint!
Detta kan man tå ta hjälp utav när man beräknar en sluten låda,
hur ska en sluten baslåda rulla av för att den ska få bra med
hjälp från hörnet?
dawen skrev:Jag har blivit itutad av ljudtekniker, som i och för sig inte har tekniska utbildningar men är väldigt kompetenta, att de "kopplingseffekter" man kan få är 3, 6 och 9 dB. Stämmer det alltså inte?
NNord skrev:Aha!
Så hörn är fint!
Detta kan man tå ta hjälp utav när man beräknar en sluten låda,
hur ska en sluten baslåda rulla av för att den ska få bra med
hjälp från hörnet?
Morello skrev:NN,
Du kan ju montera elementen i push/pull. Elementen monteras parvis med membranen mot varandra(en magnet inåt och en utåt). Detta ökar symmetrin och därmed reduceras jämna övertoner, dvs 2:a, 4:e osv.Två push/pull-par blir då ekvivalent med ett element
NNord skrev:Det verkar ju vara liiiite slöseri med element tycker jag.
Svante skrev:Nej inte för det frågan gällde. Det finns andra frågor som ger svaret 3, 6 och 9 dB, tex hur *verkningsgraden* ändras, men nu gällde det nivån. Vi begränsar ju rymden också.
Högtalaren ska stå akustiskt nära väggen om man ska få hela nivåökningen, i hörnfallet börjar det märkas vid kanske 1/10 av våglängden, se förra postningen.
Kan också instämma med Morello i att problemet är så komplext att man i det praktiska fallet gör bäst i att experimentera en del för att hitta det ställe som låter bäst. Jag tycker inte att man ska sträva efter maximal nivå i basen utan snarare jämnhet (att inte vissa toner blir starkare än andra). Jag tror inte man hittar den placeringen i ett hörn.
Men det är ju bara vad jag tycker och tror, så prova själv!
Morello skrev:Svante har ju precis redogjort...
dawen skrev:Svante skrev:Det finns andra frågor som ger svaret 3, 6 och 9 dB, tex hur *verkningsgraden* ändras,
Så, för vilka frågor gäller 3, 6 och 9?
dawen skrev:Jag undrar främst ur ett "så få basar som möjligt"-sammanhang. När man jobbar med ljudteknik är det ju skönt att kunna räkna ut ungefär vad man behöver i basväg i förväg, då man vet ungefärlig storlek på lokal, vilket maximalt ljudtryck som eftersträvas o.s.v.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster