Jag tycker det börjar bli dags att lära sig lite mer om konstruktionen för att få ett bättre ljud.
Jag använder mina fronthögtalare och subarna för vanlig musikavlyssning och hela systemet vid film.
Bara för att ni ska veta så gillar jag verkligen bas som känns i bröstkorgen.
Förr så hade jag bara en enda sub som någon ljudentusiast har byggt. Den bestod utav två 8":are med dubbla talspolar som var monterade på en vägg mellan två kammare, åt var sitt håll. Ena kammaren var portad och den andra var oportad.
Den dödade jag för en månad sedan ungefär då det blev oupptäckt genomslag så talspolen gled lätt utanför magneten och veckade sig lätt i kanten. (upptäckte det vid felsökningen till skrapprasslet/lukten:D).
Iaf, så jag fick skaffa en ny subbanordning och hittade dessa basar:
http://mds.se/?artnr=SSFD15
Spec:
MAX effekt 600W
Magnet 80 Oz.
Talspole 2,5” alum.
Känslighet 1W/1M 94dB
Impedans 4 ohm
FS 28Hz
VAS 157,6 liter
QTS 1,05
Frekvensomfång 22Hz-2khz
Monteringsdjup 180 mm
Lådvolym 57 liter/bas sluten låda
Jag hade två slutna lådor i 25mm MDF på 64,4L som jag monterade elementen i. Jag hade lite dåligt med isolering till hands, men heltäckningsmatta med gummibotten blev det ett lager som täckte övre ytan, bakre och nedre. Sedan tag jag bomull och fyllde i botten upp till där elementet började. Hade även i lite annat dämpmaterial som är köpt för detta ändamål, men det var någon form utav kompakt bomull, jag lade det ovanpå det andra och så det täckte sidorna. När jag monterade elementen hade jag badrumssilicon mellan elementen och lådan.
Sedan kopplande jag in basarna, 440 W / kanal från "T.amp E 800"som inte har verkat klen till något ännu.
Basljudet upplevde jag som att det distade väldigt mycket redan från "låg pratvolym" och uppåt. Det jag hör som inte låter bra är precis som det låter när man basar på rejält i en bil så ljudet upplevs som missljud, precis så låter det fast på relativt låg volym.
Basarna upplevs även för sega för att spela techno, men till explosioner osv till film är hastigheten inget som upplevs som störande.
Jämfört med den andra basen så var den hur snabb som helst och även mycket kraftfullare bas, även om jag har fått ha - 3 i bas på DENON Receivern för att det inte ska bli nästan genomslag, innan hade jag + 7,5.
Är det någon som har något förslag på hur jag ska få basen klarare, kraftfullare och gärna snabbare?
Jag har provat andra platser och det blir lite bättre, det var i bakre hörnen i rummet så funkade det bättre, men jag har inte plats för dem där så det blir inte så fint.
Det jag funderar på som lösning är:
* Annan mängd/typ utav isolering
* Inlägg i lådan så volymen blir mindre
* Prova att porta lådan?
Avslutar med ett par bilder på rummet (nya gradiner och vit lampskärm nu):P;
Tacksam för svar!