Ljudkvalitétsproblem med 2 st 15" i 64,4L lådor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-11 22:27

Ja pressa var kanske lite dumt uttryckt av mig, menade mer att han skulle fylla på ordentligt, ja och just det ta bort dom där matt bitarna du satt i, dom bara minskar lådvolymen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-11 23:07

nl1970: Men det vore kul om du kunde simulera dessa: http://www.tymphany.com/830667 kanske dom funkar i dina lådor.

Ett sånt element per låda (ca 64 liter) med en basreflexport avstämd till 35Hz ser ut att kunna ge grym bas. Kort rör blir det också, t.ex. 6.5cm diameter ger 7.93cm långt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-12 02:06

silvervarg skrev:
nl1970: Men det vore kul om du kunde simulera dessa: http://www.tymphany.com/830667 kanske dom funkar i dina lådor.

Ett sånt element per låda (ca 64 liter) med en basreflexport avstämd till 35Hz ser ut att kunna ge grym bas. Kort rör blir det också, t.ex. 6.5cm diameter ger 7.93cm långt.

Jag skulle nog sätta två sådana portar, 6,5 cm diameter, 240 mm långa vilket ger en avstämning på ~30 Hz om man har ganska mycket isotermiserande dämpmaterial. En enda port blir överstyrd för fort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-12 17:03

skrutten skrev:Dämpmaterialet kan gärna fylla lådan upp mot ca 60%-70%? det skall inte pressas in utan ligga "luftigt" om det pressas så minskar den extra volymen (som isotermiseringen ger).

"isotermiseringen" Fint ska'de'va 8) !

Har faktiskt aldrig hört det uttrycket förut.

Precis som skrutten skriver skall mineralullet i stort sett ligga så luftigt som det själv vill. Man kan kanske möjligen trycka ihop det aningens.
Klipp också ut en rund platta ur minrealullet med samma storlek som elementet. Klipp också ut ett hål för magneten i mitten av den urklippta plattan.
Trä sedan hålet i mineralullet över magneten och tryck det mot elementet så att det ligger an mot elementkorgen men inte mot det rörliga membranet. Eftersom det är ett test kan du bara tejpa fast ullet någorlunda packat. Se till så att ullet inte når fram till rörliga delar för då låter det verkligen sk*t om det sedan.

Det som händer med högtalaren är att Q-värdet sänks och lådan blir större för ljudvågorna.
Om det inte blir någon skillnad på ljudet så har du (och vi) haft jäkligt kul under tiden och det är en del av målet med DIY.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-12 18:55

isotermisering är vad som gäller på faktiskt :wink: man håller luften i lådan på en jämn temperatur vid både hög och lågtryck, ja tryckförändringar som skapas av baselementet förståss.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-12 22:48

Alexi skrev:Pressa i så mycket det bara går. Tänk på när du monterar isobarik att du kopplar så konerna rör sig som pilarna visar alltså att dom är kopplade i serie.
Jag vände på polera på den yttre. Bastonen mycket tråkigare, på samma vis som innan fast värre. Kraftmessig verkade det likvärdigt.

Japp, jag tog i så mycket det bara gick i luftigt utan att pressa ihop det nämnvärt. Jämförde en dåvarande låda med den full med isolering:
Ljudets ton blev något närmare önskad, dom verkar inte "fladdra till" lika kraftigt vid vissa ljudeffekter trots att jag har förstärkning 7,5 nu. Allmänt effekttåligare, dom får la duga tills jag får bengar nu faktsikt, jag är nog nästan nöjd för vad jag gav för det blev ju bättre.

nl1970 skrev:
Casal skrev:
nl1970 skrev:
Bara en fundering, två Peerless SLS 8, limma på ny baffel och gör nya hål, skulle det funka?
Menar du kona om dom?

Nej, baffeln är framsidan som elementen sitter på, är hålet för stort för det nya elementet så går det att limma på en ny baffel/front på lådan.

Men det vore kul om du kunde simulera dessa: http://www.tymphany.com/830667 kanske dom funkar i dina lådor.
Jaha, lådans framsida är väll lättast att säga, jag gjorde så när jag tog bort porten i lådan och de gamla anslutningarna ("gitarrplugg").

Jag gjorde det, grafen såg så lik ut den näst sista så jag behöver inte lägga upp den. Ett bra alternativ med andra ord, vad går elementen på annars då?

Linnar skrev:Precis som skrutten skriver skall mineralullet i stort sett ligga så luftigt som det själv vill. Man kan kanske möjligen trycka ihop det aningens.
Klipp också ut en rund platta ur minrealullet med samma storlek som elementet. Klipp också ut ett hål för magneten i mitten av den urklippta plattan.
Trä sedan hålet i mineralullet över magneten och tryck det mot elementet så att det ligger an mot elementkorgen men inte mot det rörliga membranet. Eftersom det är ett test kan du bara tejpa fast ullet någorlunda packat. Se till så att ullet inte når fram till rörliga delar för då låter det verkligen sk*t om det sedan.

Det som händer med högtalaren är att Q-värdet sänks och lådan blir större för ljudvågorna.
Om det inte blir någon skillnad på ljudet så har du (och vi) haft jäkligt kul under tiden och det är en del av målet med DIY.
Nu är det kanske för sent men, jag la de på långsidorna helt fullt och på sidorna 2 delar och sedan var det la inte så mycket kvar, kan langa upp en skitbild snart. (1/6 sec slutartid på ISO 1600 så förvänta er ingen skärpa. :P )

Jaha, så det är ljudet som ska får mer plats helt enkelt. :)

Ja rätt kul, fast inte att man fick veta att man har gjort sitt sämsta köp någonsin, men det är det man ska skratta åt. :D

Men det var kul att lära sig något nytt, hur man simulerar mellan tummen och pekfingret iaf! Tackar för det!
Senast redigerad av Casal 2008-08-12 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-12 23:03

HiFikit kostar de 870:-/st.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-12 23:23

Där var bilden, blev rätt bra på fri hand även om jag inte orkade plocka fram stativet.:P

Aja:

Bild

Det lär inte bli så mycket bättre än vad jag har gjort när man gör som tipset ovan?

En annan sak jag kom på, efter att jag provspelade lite med 2 motvända element vad det nu hette, så blev det fullt utav isoleringsdammöver hela elementet är det ingen risk att det åker in sånt glasfiberdam genom ventilationen bak på magneten? För det är la direkt till spolen så det borde la skrapa i dom efter ett tag?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-08-13 16:50

skrutten skrev:Dämpmaterialet kan gärna fylla lådan upp mot ca 60%-70%? det skall inte pressas in utan ligga "luftigt" om det pressas så minskar den extra volymen (som isotermiseringen ger).

Innan effekterna av den mekaniska volymminskningen överstiger effekten av isotermisering har man ju packat i ganska mycket. Men i just detta fall är väl även de mekaniska förlusterna önskvärda för att kompensera för den elektromekaniska (som är för låg). Att "packa" verkar vara en god idé i just detta fall (även om grundidén med dessa element kanske inte är det.) Eller?

Här finns ju plats för empiriska tabellvärden med q-värde, resonansfrekvens och fyllnadsgrad för den hugade entusiasten! Något för Svantes HÖK kanske?

/D

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2009-02-11 21:35

Hej!

Jag drar upp denna tråden nu igen.
Båda basarna är döda, låter som att spolen har rasslat upp sig, luktade friskt gjorde det också. Det jag gjorde var att jag skulle ta reda på vid vilka frekvenser mitt rum har självsvängning. Började med 20 Hz och gick och kände på väggar och lite oljud. Då började det knastra på friskt nästan direkt. Trodde först konen hade släpt från spolen innan demonteringen av elementet från lådan. Men det var alltså inga synliga fel.

Nu har jag tänkt reklamera och välja något annat. Men det går nog inte att bara få pengarna tillbaka så jag tänkte köpa dessa http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U3100 och lägga till lite. Det verkar ju bra men ljudias ljudsimulator fungerar ju inte längre så jag har ju inte kunnat kolla dem.

Jag tänkte sätta dom i min vita stora bandpass för 2 basar. Kan lägga upp mått och bilder inuti om någon är intresserad eller vill/kan kolla om dessa 8or kan fungera bra i den lådan.

Någon som tycker det verkar något dåligt med att välja dessa 8or istället?

Edit: 8orna tänkte jag lägga i bilen.
Ett par RILA BW 1521 inne.

Föregående

Återgå till Teknikforum