Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag har ett minne av att Audio Pros gamla passiva högtalare 2-25 sades vara en sluten låda med basreflexegenskaper. Det var en sluten låda, så mycket vet jag, men den hade en impedanskurva som hade basreflexens typiska dubbelpuckel.
Är det någon som vet hur det gick till?
Rookie skrev:Jag tror att den använder en "tredje ordningens avstämning" (tror jag att det kallas). Sluten låda med en stor kondensator som agerar högpass ungefär vid f-3dB. Ingvar Öhman har förklarat principen, tror jag. Används väl även i LTS surroundhögtalare.
eMPe skrev:Står så här under övrigt:
Elektr. serieresonans ger högt. "basreflexegensk." samtidigt lägre intermodulation vid lägre frekvenser
dubbeltopp i impedans kurvan, ja
rolfzetterberg skrev:Svante,kan du fylla på med komponentvärden i schemat också?
eMPe skrev:Får jag skruva ihop den nu?
eMPe skrev:För ordningens skull och speciellt för Herr Kranzberg
...ska jag påpeka att baselementen i den här versionen är Philipsarna AD 80602 W4
Jag tror att en annan version har gjorts med basar som har gummikanter? och jag är helt säker på en senare version med helt andra Philips basar som hade räfflingar på konen.
Förmodligen är därmed filtren lite olika mellan versionerna
Noterbart är också att delningsfiltret inte var fastskruvat utan bara fastklämt mellan skumgummi klossarna
Rookie skrev:Jag är faktiskt ägare till ett par basar med gummisurround med beteckningen AD80601 W8 som enligt vad jag kunnat läsa mig till på ett audio-pro-forum endast användes i prototyperna till 2-25. Mina kommer från en helt annorlunda och betydligt mindre intressant högtalare, men jag sparade de mest för att de är i ett sånt fint skick. Snudd på oanvändbara parametrar dock, annat än för just en sån däringa tredje ordningens sluten låda.
eMPe skrev:Noterbart är också att delningsfiltret inte var fastskruvat utan bara fastklämt mellan skumgummi klossarna
Rookie skrev:Jag är faktiskt ägare till ett par basar med gummisurround med beteckningen AD80601 W8 som enligt vad jag kunnat läsa mig till på ett audio-pro-forum endast användes i prototyperna till 2-25.
Svante skrev:
Av någon anledning kom jag att tänka på historien om NASA som lade många dollars på att utveckla en kulspetspenna som funkade i rymden. Ryssarna använde blyerts.
Svante skrev:eMPe skrev:Står så här under övrigt:
Elektr. serieresonans ger högt. "basreflexegensk." samtidigt lägre intermodulation vid lägre frekvenser
dubbeltopp i impedans kurvan, ja
Ahaja, nu tror jag poletten trillade ner. Om man sätter en parallellresonanskrets i serie med elementet blir det så här:
Edit: kan tillägga att spolen behövde vara på 50 mH för att få till det där. Det kanske förklarar varför metoden inte har fått något större genomslag.
Edit2: Det var alltså inte så här det var gjort, nej. Det var bara en konding.
IngOehman skrev:Typiskt när man gör sådana där tredje ordningens slutna lådor så utgår man ifrån ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.
IngOehman skrev:Nu var det ju som redan är utrett, inte en parallellresonanskrets i serie som det handla om, utan om en seriekondensator, och då är det såhär:
Typiskt när man gör sådana där tredje ordningens slutna lådor så utgår man ifrån ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.
1,0 gäller för ett system där den elektriska dämpningen är oändligt mycket större än den mekaniska (Rm = 0), men ju större del av Q-värdet som kontrolleras* av Rm, desto högre får Qt-låda, vara.
Vh, iö
- - - - -
*Resonansfaktorerna Mm och k (1/cms) kontrolleras av anti--resonansfaktorerna Dm (Rm) och Dm (Bl^2/(Re+Rg)).
...ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.
Jocke skrev:Jag klurade lite på det där också:...ett Q-värde på 1,0 - 1,2 för basen i lådan.
Det går ju att tolka som att basen som ska i lådan bör ha ett Q på 1-1,2 eller att Q-värdet ska vara 1-1,2 när basen är i lådan.
Alltså: ingångsvärde eller målvärde?
/Jocke
KEF skrev:The bass section comprised a 12 inch bextrene coned bass driver, housed in a 70 litre closed box enclosure, fed by a filter section that included a novel topology to convert the bass roll-off to a third order characteristic, allowing a low –3dB cut-off frequency but with useful attenuation of the subsonic frequencies typical of the analogue sources at the time.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster