Moderator: Redaktörer
rolfzetterberg skrev:Kan kanske vara kul att titta på i sammanhanget:
http://i365.photobucket.com/albums/oo96 ... arldan.jpg
Det där är en fråga som är svår att besvara om man inte får utgå ifrån
specifika önskemål om hur det fysikaliska beteendet skall vara
IngOehman skrev:Det där är en fråga som är svår att besvara om man inte får utgå ifrån
specifika önskemål om hur det fysikaliska beteendet skall vara.
Har du några sådana?
Vh, iö
PeterAkemark skrev: Jo, det är mycket den inte får. Men så liten inverkan på ljudtryckskurvan som möjligt är önskvärt i form av dippar / pucklar dvs utsläckningar / adderingar av reflektioner. Så bra koppling till rummet som möjligt. Så "nära" stora ytor men inte inbyggd i väggen. En låda som jag kommer ihåg är Allisons (Acoustic Research AR), en trekantig sak som skulle stå i anslutning till en vägg! Men här blev det en trekantig "toppdel" så en trekantig botten en en spetsig halv pyramid/tetra i anslutning till en vägg. Kan det bli bra?
petersteindl skrev:PeterAkemark skrev: Jo, det är mycket den inte får. Men så liten inverkan på ljudtryckskurvan som möjligt är önskvärt i form av dippar / pucklar dvs utsläckningar / adderingar av reflektioner. Så bra koppling till rummet som möjligt. Så "nära" stora ytor men inte inbyggd i väggen. En låda som jag kommer ihåg är Allisons (Acoustic Research AR), en trekantig sak som skulle stå i anslutning till en vägg! Men här blev det en trekantig "toppdel" så en trekantig botten en en spetsig halv pyramid/tetra i anslutning till en vägg. Kan det bli bra?
Den hette Allison One och dessa sålde jag på den tiden då jag ägde Ljudbutiken AB. Skall du ha två diskanter pekandes såsom Allison one?
Du kan även ha en bas/mellanregister såsom, säg OA-51 fast vinkelrät mot väggen och i 45 grader mot golv. Bra vaOm du inte vill ha den golvstående så kan du såga av den nertill. Vill du inte ha den så kantig, så kan du göra den rund, ja, låtsäga, lite ellipsoidisk
Kanske lite äggformad? Kan det vara nåt?
Jag tror det blir bra
Fast möjligheten är ju att något sådant är patenterat, men för eget bruk kan det ju ändå funka.
MvH![]()
![]()
Peter
Jocke skrev:PeterAkemark skrev:... Problemet då blir ju åter reflektionerna från närliggande begränsningsytor i lyssningrummet, villka jag skulle vilja ha eliminerade/minimerade i så stor utsträckning som möjligt. ...
Horn?
/Jocke
PeterAkemark skrev: Om jag ska beskriva mina tankar så går de emot ett hölje som fungerar mer i linje med ett stealth-plans egenskaper i avseende på radarreflektioner fast då i avseende på alla kantreflektioner och deras placering i tiden. Reflektionerna är oundvikliga men deras energi kan smetas ut tiden/frekvens vilket har gynnsam inverkan på resultatet. Allison One var/är inte bättre än någon annat rätvinkligt hölje. Fördelen med den skulle vara placeringen av baselementen och deras koppling till rummet som ju får anses som mycket bra och så har jag nog också tänkt mig att placera mina baselement och inga vinklar skarpare än 45 grader.
petersteindl skrev:PeterAkemark skrev: Om jag ska beskriva mina tankar så går de emot ett hölje som fungerar mer i linje med ett stealth-plans egenskaper i avseende på radarreflektioner fast då i avseende på alla kantreflektioner och deras placering i tiden. Reflektionerna är oundvikliga men deras energi kan smetas ut tiden/frekvens vilket har gynnsam inverkan på resultatet. Allison One var/är inte bättre än någon annat rätvinkligt hölje. Fördelen med den skulle vara placeringen av baselementen och deras koppling till rummet som ju får anses som mycket bra och så har jag nog också tänkt mig att placera mina baselement och inga vinklar skarpare än 45 grader.
Hej Peter
Har du kollat in Peter Snells patent? Har du sett Snell type 1?
70-tal, vad annars?![]()
Då du tänker vägg, så rekommenderar jag att du även tänker väggen som en spegel. Tänk dig att din högtalare speglar sig i väggspegeln. Tänk dig att du sätter en äkta högtalare istället för spegelbilden. Tänk dig sen att du tar bort spegeln helt och hållet. Kvar har du två högtalare rygg mot rygg. Det är detta paket som du får mäta på. Hur mycket finns kvar av en halvsfär eller av en halvellipsoid. Jo en helsfär och en helellipsoid. Vad får det för konsekvenser?![]()
MvH
Peter
PeterAkemark skrev:petersteindl skrev:PeterAkemark skrev: Om jag ska beskriva mina tankar så går de emot ett hölje som fungerar mer i linje med ett stealth-plans egenskaper i avseende på radarreflektioner fast då i avseende på alla kantreflektioner och deras placering i tiden. Reflektionerna är oundvikliga men deras energi kan smetas ut tiden/frekvens vilket har gynnsam inverkan på resultatet. Allison One var/är inte bättre än någon annat rätvinkligt hölje. Fördelen med den skulle vara placeringen av baselementen och deras koppling till rummet som ju får anses som mycket bra och så har jag nog också tänkt mig att placera mina baselement och inga vinklar skarpare än 45 grader.
Hej Peter
Har du kollat in Peter Snells patent? Har du sett Snell type 1?
70-tal, vad annars?![]()
Då du tänker vägg, så rekommenderar jag att du även tänker väggen som en spegel. Tänk dig att din högtalare speglar sig i väggspegeln. Tänk dig att du sätter en äkta högtalare istället för spegelbilden. Tänk dig sen att du tar bort spegeln helt och hållet. Kvar har du två högtalare rygg mot rygg. Det är detta paket som du får mäta på. Hur mycket finns kvar av en halvsfär eller av en halvellipsoid. Jo en helsfär och en helellipsoid. Vad får det för konsekvenser?![]()
MvH
Peter
Jag pratar om kantreflexer och utgår ifrån att du gör det samma. Jo, jag är väl medveten om spegeltänkandet och hur det är tänkt. Att en halv sfär blir en sfär (hel) kan jag bilda mig en bild av, i huvudet. Men om en ljudvåg har sitt ursprung i en punkt skild från gränssnittet, alltså där spegeln sitter, så "ser" den väl ingen spegel utan rusar rakt in i en vägg! För såvida inte väggen har en impedans liknande luftens. Om jag nu har fel så borde man kunna visa med mätningar att så är fallet som du säger. Dessutom borde en oänligt flack baffel på en vägg ge upphov till en oändligt skarp kant med otrevliga egenskaper om jag använder spegeltänkade. Det strider väl lite emot den allmänna eftersträvan att ha avrundade hörn och kanter? Hur får vi ihop det här nu:?:
Hittar inget om Peter Snell eller type 1
PeterAkemark skrev:Har försökt att förstå vad patentet kan handla om, kan inte se några bilder. Jag har ett foto på ett alster i en annan tråd "..raised cosines..." vet inte om det finns några likheter.
Är de tänkta att användas som de visas på bilden? Liggande på golvet? Diskanten kommer då i ankelhöjd!rolfzetterberg skrev:Nu finns det äntligen en bra bild på den "mystiska" type 1:
http://www.snell.no/forum/index.php/topic,40.0.html
PeterAkemark skrev:Är de tänkta att användas som de visas på bilden? Liggande på golvet? Diskanten kommer då i ankelhöjd!rolfzetterberg skrev:Nu finns det äntligen en bra bild på den "mystiska" type 1:
http://www.snell.no/forum/index.php/topic,40.0.html
PeterAkemark skrev:petersteindl skrev:PeterAkemark skrev: Jo, det är mycket den inte får. Men så liten inverkan på ljudtryckskurvan som möjligt är önskvärt i form av dippar / pucklar dvs utsläckningar / adderingar av reflektioner. Så bra koppling till rummet som möjligt. Så "nära" stora ytor men inte inbyggd i väggen. En låda som jag kommer ihåg är Allisons (Acoustic Research AR), en trekantig sak som skulle stå i anslutning till en vägg! Men här blev det en trekantig "toppdel" så en trekantig botten en en spetsig halv pyramid/tetra i anslutning till en vägg. Kan det bli bra?
Den hette Allison One och dessa sålde jag på den tiden då jag ägde Ljudbutiken AB. Skall du ha två diskanter pekandes såsom Allison one?
Du kan även ha en bas/mellanregister såsom, säg OA-51 fast vinkelrät mot väggen och i 45 grader mot golv. Bra vaOm du inte vill ha den golvstående så kan du såga av den nertill. Vill du inte ha den så kantig, så kan du göra den rund, ja, låtsäga, lite ellipsoidisk
Kanske lite äggformad? Kan det vara nåt?
Jag tror det blir bra
Fast möjligheten är ju att något sådant är patenterat, men för eget bruk kan det ju ändå funka.
MvH![]()
![]()
Peter
Nä, din ellipsoid låter jag nog vara. För svår att realisera för mig. Då blir nog en sfär lättare att få tag på. Problemet då blir ju åter reflektionerna från närliggande begränsningsytor i lyssningrummet, villka jag skulle vilja ha eliminerade/minimerade i så stor utsträckning som möjligt. Något inbyggt i väggen går inte att genomföra. Om jag ska beskriva mina tankar så går de emot ett hölje som fungerar mer i linje med ett stealth-plans egenskaper i avseende på radarreflektioner fast då i avseende på alla kantreflektioner och deras placering i tiden. Reflektionerna är oundvikliga men deras energi kan smetas ut tiden/frekvens vilket har gynnsam inverkan på resultatet. Vilket din ellipsoid gör mycket bra utom i anslutning till väggen, anslutningen är väl i det närmaste rätvinkligt om jag kommer ihåg rätt? Allison One var/är inte bättre än någon annat rätvinkligt hölje. Fördelen med den skulle vara placeringen av baselementen och deras koppling till rummet som ju får anses som mycket bra och så har jag nog också tänkt mig att placera mina baselement och inga vinklar skarpare än 45 grader.
soundbrigade skrev:NU spelar det ingen roll längre. Men det hade med mitt utgångsmaterial att göra (räcker eller räcker inte längden på mina plankbitar).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster