Moderator: Redaktörer
Fredsarme skrev:Så vad kan man göra med ett par PA9, går de ens att förbättra? Jag har modellen PA91. Någon som vet hur många watt de är på?
Har själv några förslag utan inbördes ordning:
- Dämpa chassi med (typ) blymatta, det klingar ordentligt i plåten.
- Byta chassi till omagnetiskt dito i trä.
- Biffa nätdelen med flera lytar. Eller bara ett par filmkondensatorer direkt på undersidan av befintliga lytar för att hjälpa diskanten.
- Byta ut intern signal och hgt-kabel samt löda fast i kortet.
- Installera jordad nätbrunn och skärma nätkabel + nätdel.
- Biffa kylflänsarna
- Byta chassi till omagnetiskt. Ur den synvinkeln OK. Men vad händer med EMC-skärmningen? Utgående strålning och känslighet för inkommande dito. Utan att kunna kontrollera och mäta ska man vara försiktig.
- Biffa nätdelen. Varför skulle detta ge bättre ljud? Det är alltid bra att fundera på varför en förändring skulle ge några fördelar.
- Biffa kylflänsarna. Varför det? Går det för varmt idag? Har du stegen i ett trångt skåp, ja kanske.
Fredsarme skrev:Jo Bill, jag kanske borde lugna min klåfingrighet med något annat än ett par PA9.
Men- Byta chassi till omagnetiskt. Ur den synvinkeln OK. Men vad händer med EMC-skärmningen? Utgående strålning och känslighet för inkommande dito. Utan att kunna kontrollera och mäta ska man vara försiktig.
Chassit är (väl) inte jordat och skyddar ändå inte mot någon strålning?
- Biffa nätdelen. Varför skulle detta ge bättre ljud? Det är alltid bra att fundera på varför en förändring skulle ge några fördelar.
Jag kan för lite för att inse varför det skulle vara dåligt med mer lytar...- Biffa kylflänsarna. Varför det? Går det för varmt idag? Har du stegen i ett trångt skåp, ja kanske.
De går ganska varma idag men står helt öppet. Om temperaturen sänks så sänks även dist?
Alexi skrev:Jag har också funderat på den delen. Flytta ut nätdelen och göra den kraftigare. Sänka gränsfrekvensen till <1Hz. Byta OPampar så man kanske kan få ut 200W 4ohm.
Jo, chassit är jordat. Under förutsättning att du ansluter förstärkaren till ett jordat uttag.
Varför skulle fler lytar ge bättre ljud?
Tvärtom är det så att kretsar har en viss optimal arbetstemperatur, eller rättare sagt ett visst område där de fungerar bäst.
Fredsarme skrev:Jo, chassit är jordat. Under förutsättning att du ansluter förstärkaren till ett jordat uttag.
Hur ska det gå till när original nätbrunn är ojordad och ingen kontakt finns någonstans mellan chassi och elektronik (vad jag kan se)? Gäller det bara PA91?
Faradays bur tåls att tänka på, vet inte om jag orkar/kan knåpa ihop ett chassi i omagnetisk koppar ändå...
Varför skulle fler lytar ge bättre ljud?
Därför att högre värden kan hantera strömkravet vid transienter bättre än lägre värde? Filmkondensatorer över befintliga lytar för att kompensera de befintliga 15000uF relativt låga resonansfrekvens och därmed ge steget möjlighet att klara av strömbehovet i högre frekvenser bättre?Tvärtom är det så att kretsar har en viss optimal arbetstemperatur, eller rättare sagt ett visst område där de fungerar bäst.
Riskerar jag då att få ett steg som låter sämre om jag sänker temperaturen med större kylflänsar, eller som jag tänkte, montera en extra kylfläns direkt på drivstegen?
Jag tror Alexi tror att personen som startat tråden trollar.Naqref™ skrev:Alexi skrev:Jag har också funderat på den delen. Flytta ut nätdelen och göra den kraftigare. Sänka gränsfrekvensen till <1Hz. Byta OPampar så man kanske kan få ut 200W 4ohm.
![]()
Mina PA9:or hade jordad nätbrunn. Har inte dina?
Fler lytar. Var sitter de lytar du vill "förbättra"? Behövs bättre kapacitet? Varför inte lika gärna byta trafo och övrig strömförsörjning?
Återigen, utan att vara elak, vad är det du vill uppnå? Vilka problem har du med återgivningen?
Nej, jag har svårt att se att lägre temperatur skulle ge sämre resultat.
Kaffekoppen skrev:Jag tror Alexi tror att personen som startat tråden trollar.Naqref™ skrev:Alexi skrev:Jag har också funderat på den delen. Flytta ut nätdelen och göra den kraftigare. Sänka gränsfrekvensen till <1Hz. Byta OPampar så man kanske kan få ut 200W 4ohm.
![]()
Chassiet är sammankopplat med signaljord för att man ska få mindre störningar. Så gör man i princip på alla apparater med metallchassie.
En kontroll av tomgångsströmmen är kanske på sin plats, för att se till att det distar så lite som möjligt.
Lytarna på 2 x 15000 µF har kanske inte den kapaciteten längre, dom kan ha åldrats. I så fall kan byte eller komplettering göra lite nytta.
phon skrev:Jag mäter spänningen över 0,47 ohms motstånden. Jag har inte i huvudet hur stor strömmen skall vara i PA9, och har inget schema här. Naq kanske vet?
Lytarna, egentligen borde du mäta upp dom. Ersätt med samma värde eller mer, vad som får plats. Är det inget fel på de som sitter där så är det onödigt att byta. PA9 är en bra förstärkare och blir nog inte så mycket bättre med några enkla tweaks.
Fredsarme skrev:Nya lytar med samma värde, större, fler eller kanske ett par med lägre värde ovanpå existerande (eller nya)?
Sitter det inga mindre plastfilmskondensatorer någonstans i matningen? Är ju annars vanligt att man lägger sådana direkt på kretskorten för att filtrera bort lite högfrekventa störningar som letar sig in via försörjningsledningarna. I PA9 vet jag inte hur det ser ut men all ledningsdagning är väl väldigt kort?
Fredsarme skrev:Vad har 15 0000 uF för resonansfrekvens?
Fredsarme skrev:Vad har 15 0000 uF för resonansfrekvens?
Fredsarme skrev:Jag har nu gjort några väldigt försiktiga ingrepp i dessa fina små burkar.
1. Chassi, lock, transformator och kretskort dämpat med Antiphon LI 7,5B.
2. Nätkabel och nätbrunn omlindat av alu-tejp.
3. Interna kylflänsar för att leda bort intern värme upp i locket.
4. SD fötter.
5. Knappast en mod, men allt rengjort, avoxiderat och putsat.
Bilder --> http://www.minhembio.com/Fredsarme/219168/
Morello skrev:Svar Nej.
Bill50x skrev:Fredsarme skrev:Jag har nu gjort några väldigt försiktiga ingrepp i dessa fina små burkar.
1. Chassi, lock, transformator och kretskort dämpat med Antiphon LI 7,5B.
2. Nätkabel och nätbrunn omlindat av alu-tejp.
3. Interna kylflänsar för att leda bort intern värme upp i locket.
4. SD fötter.
5. Knappast en mod, men allt rengjort, avoxiderat och putsat.
Bilder --> http://www.minhembio.com/Fredsarme/219168/
Låter det bättre?
/ B
Dämpningarna kan möjligen ge lite effekt, men då skulle jag lyssnat/kännt på lådan efter resonanser innan modden, och så vitt jag vet har PA9 inga problem med det. Eftersom lådan är så liten och relativt liten trafo så är det naturligt att det inte blir ett stort problem.
Fredsarme skrev:Dämpningarna kan möjligen ge lite effekt, men då skulle jag lyssnat/kännt på lådan efter resonanser innan modden, och så vitt jag vet har PA9 inga problem med det. Eftersom lådan är så liten och relativt liten trafo så är det naturligt att det inte blir ett stort problem.
Skämtar du, lådan klingar som en hel bjällerorkester! Inte längre dock...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster