Modifiera Sentec PA9

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredsarme

Modifiera Sentec PA9

Inläggav Fredsarme » 2008-11-18 00:01

Hej, det här blir mitt första inlägg på ett fora som jag med glädje läst länge!

Jag har ett par eminenta PA9 som spelar på riktigt bra idag, men det kliar i fingrarna och det hade inte varit fel att göra dem ännu bättre.

Så vad kan man göra med ett par PA9, går de ens att förbättra? Jag har modellen PA91. Någon som vet hur många watt de är på?

Har själv några förslag utan inbördes ordning:

- Dämpa chassi med (typ) blymatta, det klingar ordentligt i plåten.

- Byta chassi till omagnetiskt dito i trä.

- Biffa nätdelen med flera lytar. Eller bara ett par filmkondensatorer direkt på undersidan av befintliga lytar för att hjälpa diskanten.

- Byta ut intern signal och hgt-kabel samt löda fast i kortet.

- Installera jordad nätbrunn och skärma nätkabel + nätdel.

- Biffa kylflänsarna

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 00:11

Du kanske skulle vara nöjd med att de är eminenta.

Välkommen!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-18 00:12

Jag har också funderat på den delen. Flytta ut nätdelen och göra den kraftigare. Sänka gränsfrekvensen till <1Hz. Byta OPampar så man kanske kan få ut 200W 4ohm.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-18 00:17

Det som kan behöva bytas, förr eller senare, är väl strömbrytarna.
Det finns som tur är motsvarande hos Elfa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Modifiera Sentec PA9

Inläggav Bill50x » 2008-11-18 00:30

Fredsarme skrev:Så vad kan man göra med ett par PA9, går de ens att förbättra? Jag har modellen PA91. Någon som vet hur många watt de är på?

Har själv några förslag utan inbördes ordning:

- Dämpa chassi med (typ) blymatta, det klingar ordentligt i plåten.

- Byta chassi till omagnetiskt dito i trä.

- Biffa nätdelen med flera lytar. Eller bara ett par filmkondensatorer direkt på undersidan av befintliga lytar för att hjälpa diskanten.

- Byta ut intern signal och hgt-kabel samt löda fast i kortet.

- Installera jordad nätbrunn och skärma nätkabel + nätdel.

- Biffa kylflänsarna

Vist kan man modda förstärkarna. Men för att få bättre ljud ska man kunna mycket om elektronik.

- Dämpa chassit. Javisst. Det inverkar troligen inte negativt och allt som kan skramla är bara en fördel att dämpa.
- Byta chassi till omagnetiskt. Ur den synvinkeln OK. Men vad händer med EMC-skärmningen? Utgående strålning och känslighet för inkommande dito. Utan att kunna kontrollera och mäta ska man vara försiktig.
- Biffa nätdelen. Varför skulle detta ge bättre ljud? Det är alltid bra att fundera på varför en förändring skulle ge några fördelar.
- Samma sak med kablage. Internt i förstärkaren är det väldigt korta kablar. Skulle ett byte kunna ge skillnader? Kanske, kanske inte. Men ett byte till teoretiskt bättre kablar kan i alla fall inte skada.
- Skärmad nätkabel och -brunn? Tja, det är ju bara att prova. I normalfallet är det nog ingen skillnad men har du störningsproblem eller är tvingad att bunta ihop nät- och signalkablar kan det göra en skillnad.
- Biffa kylflänsarna. Varför det? Går det för varmt idag? Har du stegen i ett trångt skåp, ja kanske.

Generellt sett. Gör inget förrän du upplever ett problem. Har du brum, kolla om kombinationen signalkablar/nätkablar är möjlig orsak.

Osv.

Dvs utgå ifrån upplevda problem. Annars, lyssna på välljudet. Du har ett par mycket bra förstärkare!

/ B

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-18 00:46

Jo Bill, jag kanske borde lugna min klåfingrighet med något annat än ett par PA9.

Men

- Byta chassi till omagnetiskt. Ur den synvinkeln OK. Men vad händer med EMC-skärmningen? Utgående strålning och känslighet för inkommande dito. Utan att kunna kontrollera och mäta ska man vara försiktig.

Chassit är (väl) inte jordat och skyddar ändå inte mot någon strålning?

- Biffa nätdelen. Varför skulle detta ge bättre ljud? Det är alltid bra att fundera på varför en förändring skulle ge några fördelar.

Jag kan för lite för att inse varför det skulle vara dåligt med mer lytar...

- Biffa kylflänsarna. Varför det? Går det för varmt idag? Har du stegen i ett trångt skåp, ja kanske.

De går ganska varma idag men står helt öppet. Om temperaturen sänks så sänks även dist?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-18 00:59

Fredsarme skrev:Jo Bill, jag kanske borde lugna min klåfingrighet med något annat än ett par PA9.

Men

Chassit är (väl) inte jordat och skyddar ändå inte mot någon strålning?

Jag kan för lite för att inse varför det skulle vara dåligt med mer lytar...

De går ganska varma idag men står helt öppet. Om temperaturen sänks så sänks även dist?

Jo, chassit är jordat. Under förutsättning att du ansluter förstärkaren till ett jordat uttag. Dessutom, alla slutna metallchassin skyddar mot strålning oavsett om de är jordade eller inte. Sök på nätet efter "Faradays bur" så får du mer info.

Varför skulle fler lytar ge bättre ljud? Varför inte löda dit fler transistorer? Eller dubblera alla motstånd? Jag raljerar inte här eller är elak. Men vill man skapa en förändring bör man veta vad det är man vill förändra. Och varför. Om fler lytar hade gett bättre ljud hade dom säkert suttit där från början. Så dyra är dom inte. Inom parantes sagt, jag dubblerade lytarna på en förstärkare från Xelex en gång för mycket länge sedan. Det var en 50w-förstärkare som såldes i mängder till Sveriges Television. Blev ljudet bättre? Nä, sämre! Jag hade också hört någonstans att större kapacitet skulle vara bättre. Men att detta skulle behöva koordineras med andra parameterförändringar hade jag ingen aning om. Alltså, ska man förändra en elektronikkonstruktion måste man veta vad man gör!

Temperatur har i princip inget med dist att göra. Tvärtom är det så att kretsar har en viss optimal arbetstemperatur, eller rättare sagt ett visst område där de fungerar bäst. Så länge steget arbetar inom detta temperaturspann vinner man ingenting på att kyla mer.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-18 01:07

Alexi skrev:Jag har också funderat på den delen. Flytta ut nätdelen och göra den kraftigare. Sänka gränsfrekvensen till <1Hz. Byta OPampar så man kanske kan få ut 200W 4ohm.

:?: :?:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-18 01:10

Jo, chassit är jordat. Under förutsättning att du ansluter förstärkaren till ett jordat uttag.

Hur ska det gå till när original nätbrunn är ojordad och ingen kontakt finns någonstans mellan chassi och elektronik (vad jag kan se)? Gäller det bara PA91?

Faradays bur tåls att tänka på, vet inte om jag orkar/kan knåpa ihop ett chassi i omagnetisk koppar ändå... :?

Varför skulle fler lytar ge bättre ljud?

Därför att högre värden kan hantera strömkravet vid transienter bättre än lägre värde? Filmkondensatorer över befintliga lytar för att kompensera de befintliga 15000uF relativt låga resonansfrekvens och därmed ge steget möjlighet att klara av strömbehovet i högre frekvenser bättre?

Tvärtom är det så att kretsar har en viss optimal arbetstemperatur, eller rättare sagt ett visst område där de fungerar bäst.

Riskerar jag då att få ett steg som låter sämre om jag sänker temperaturen med större kylflänsar, eller som jag tänkte, montera en extra kylfläns direkt på drivstegen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-18 01:19

Fredsarme skrev:
Jo, chassit är jordat. Under förutsättning att du ansluter förstärkaren till ett jordat uttag.

Hur ska det gå till när original nätbrunn är ojordad och ingen kontakt finns någonstans mellan chassi och elektronik (vad jag kan se)? Gäller det bara PA91?

Faradays bur tåls att tänka på, vet inte om jag orkar/kan knåpa ihop ett chassi i omagnetisk koppar ändå... :?

Varför skulle fler lytar ge bättre ljud?

Därför att högre värden kan hantera strömkravet vid transienter bättre än lägre värde? Filmkondensatorer över befintliga lytar för att kompensera de befintliga 15000uF relativt låga resonansfrekvens och därmed ge steget möjlighet att klara av strömbehovet i högre frekvenser bättre?

Tvärtom är det så att kretsar har en viss optimal arbetstemperatur, eller rättare sagt ett visst område där de fungerar bäst.

Riskerar jag då att få ett steg som låter sämre om jag sänker temperaturen med större kylflänsar, eller som jag tänkte, montera en extra kylfläns direkt på drivstegen?

Mina PA9:or hade jordad nätbrunn. Har inte dina?

Fler lytar. Var sitter de lytar du vill "förbättra"? Behövs bättre kapacitet? Varför inte lika gärna byta trafo och övrig strömförsörjning?
Återigen, utan att vara elak, vad är det du vill uppnå? Vilka problem har du med återgivningen?

Nej, jag har svårt att se att lägre temperatur skulle ge sämre resultat. I alla fall om vi pratar om rumstemperatur som den undre gränsen. Det är ingen dator vi pratar om där en allt effektivare kylning ger en möjlighet till att öka processorhastigheten.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 01:21

Naqref™ skrev:
Alexi skrev:Jag har också funderat på den delen. Flytta ut nätdelen och göra den kraftigare. Sänka gränsfrekvensen till <1Hz. Byta OPampar så man kanske kan få ut 200W 4ohm.

Jag tror Alexi tror att personen som startat tråden trollar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-18 01:31

Chassiet är sammankopplat med signaljord för att man ska få mindre störningar. Så gör man i princip på alla apparater med metallchassie.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-18 01:31

Mina PA9:or hade jordad nätbrunn. Har inte dina?

Nope sitter inget stift för jord i nätbrunnen, så ditt chassi är anslutet till jord?

Fler lytar. Var sitter de lytar du vill "förbättra"? Behövs bättre kapacitet? Varför inte lika gärna byta trafo och övrig strömförsörjning?
Återigen, utan att vara elak, vad är det du vill uppnå? Vilka problem har du med återgivningen?

Jag menar lytarna på 15000uF i nätdelen. Jag kan förstås inte veta om jag har problem i bemärkelsen det kan bli bättre, innan jag har provat om det blev bättre. Men det får inte heller bli sämre. :) Det jag undrar, är om inte steget skulle kunna hantera de övre frekvenserna aningen bättre om man la på ett par filmkondensatorer över existerande lytar. Om tanken med fler stora lytar är som bortblåst.

Nej, jag har svårt att se att lägre temperatur skulle ge sämre resultat.

Men inte heller ett bättre resultat? Nu är jag kanske en sucker för graderade skalor, men om drivsteg börjar distar vid stark värme, borde de då inte dista lite mindre ju lägre temp de har, så länge de är över arbetstemp eller rumstemp. Oväsentlig skillnad?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-18 01:31

Kaffekoppen skrev:
Naqref™ skrev:

Jag tror Alexi tror att personen som startat tråden trollar.

Nejdå, jag är bara okunnig, jag menade utgångs/effekttransistorer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-18 01:35

Chassiet är sammankopplat med signaljord för att man ska få mindre störningar. Så gör man i princip på alla apparater med metallchassie.

Just det jag tvivlar på eftersom jag inte kan hitta någon punkt där elektrisk kontakt mellan chassi och krets kan ske. Samt att chassit inte har någon ytström (inget stick i fingrarna) då jag kopplar ut jord ut försteget, vilket alla andra slutsteg jag haft får då.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-18 14:06

Chassit är signaljordat genom att den högra skruven/distansen som håller drivkortet trycker folien på undersidan av utgångskortet mot mutterstycket i chassit. Där kan man kanske sätta en stjärnfjäderbricka tycker jag.

Jordad nätbrunn .... ja, men det är inte alltid en fördel att det är jordat överallt. Det kan skapa brumslingor.

Lytarna på 2 x 15000 µF har kanske inte den kapaciteten längre, dom kan ha åldrats. I så fall kan byte eller komplettering göra lite nytta.

Inom en liten gräns kan man nog få ut lite högre effekt genom att höja spänningen en aning. Det har iofs redan skett i och med att vi har högre spänning i väggen nu mot när stegen konstruerades. Kanske skulle en annan likriktare ge något lite, men marginellt.

Man kan inte byta till häftigare sluttrillor hursomhelst, varning för självsväng på höga (ohörbara) frekvenser.

Anslutningskabeln från ingångskontakten är visserligen kort, och dessutom tvinnad, men någon milli-Bel i brumnivå kanska man kan vinna.

Kåpan klingar och skramlar något förfärligt, lite dämpning på den är inte helt ur vägen. En snyggare färg/lack skulle vara trevligt.

En kontroll av tomgångsströmmen är kanske på sin plats, för att se till att det distar så lite som möjligt.

Strömbrytaren på fronten är inte bara ful, den är stor och trög också. Ny brytare, eller ingen brytare alls kanske.

Sänka undre gränsfrekvensen, som Alexi sa, är kanske bra. Jag har inte helt koll på vad den är i original, det kanske man skulle mätt när jag senast pillade i en.

Egentligen ..... låter dom bra nu, så gör ingenting alls med dom. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-18 16:04

En kontroll av tomgångsströmmen är kanske på sin plats, för att se till att det distar så lite som möjligt.

Hur gör jag detta?

Lytarna på 2 x 15000 µF har kanske inte den kapaciteten längre, dom kan ha åldrats. I så fall kan byte eller komplettering göra lite nytta.

Nya lytar med samma värde, större, fler eller kanske ett par med lägre värde ovanpå existerande (eller nya)?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-18 18:05

Jag mäter spänningen över 0,47 ohms motstånden. Jag har inte i huvudet hur stor strömmen skall vara i PA9, och har inget schema här. Naq kanske vet?

Lytarna, egentligen borde du mäta upp dom. Ersätt med samma värde eller mer, vad som får plats. Är det inget fel på de som sitter där så är det onödigt att byta. PA9 är en bra förstärkare och blir nog inte så mycket bättre med några enkla tweaks.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-18 18:21

phon skrev:Jag mäter spänningen över 0,47 ohms motstånden. Jag har inte i huvudet hur stor strömmen skall vara i PA9, och har inget schema här. Naq kanske vet?

Lytarna, egentligen borde du mäta upp dom. Ersätt med samma värde eller mer, vad som får plats. Är det inget fel på de som sitter där så är det onödigt att byta. PA9 är en bra förstärkare och blir nog inte så mycket bättre med några enkla tweaks.

Oftast så kan ingen optimal ström för minimum distortion anges. Enklast brukar det vara att mäta IM dist vid ca 50-100 mW uteffekt och justera tomgångsströmmen för minsta dist.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-18 20:08

Fredsarme skrev:Nya lytar med samma värde, större, fler eller kanske ett par med lägre värde ovanpå existerande (eller nya)?

Sitter det inga mindre plastfilmskondensatorer någonstans i matningen? Är ju annars vanligt att man lägger sådana direkt på kretskorten för att filtrera bort lite högfrekventa störningar som letar sig in via försörjningsledningarna. I PA9 vet jag inte hur det ser ut men all ledningsdagning är väl väldigt kort?

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-19 15:55

Sitter det inga mindre plastfilmskondensatorer någonstans i matningen? Är ju annars vanligt att man lägger sådana direkt på kretskorten för att filtrera bort lite högfrekventa störningar som letar sig in via försörjningsledningarna. I PA9 vet jag inte hur det ser ut men all ledningsdagning är väl väldigt kort?

Det stämmer att ledningsdragining och kretskorts-layout är extremt kort. Någon filmkondensator har inte jag sett. Därav mitt förslag att sätta ett par ovanpå existerande lytar, kommer väl också sänka lytarnas resonansfrekvens, ESR problemet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 16:24

Finns det ett ESR-problem som måste fixas? 8)

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-20 11:31

Vad har 15 0000 uF för resonansfrekvens?

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2008-11-20 21:25

Hej Fredsarme
Så kan man inte säga. Ingen ensam komponent har någon resonansfrekvens. Det beror på hur den kopplas och med vad om någon resonansfrekvens ska uppstå, och i så fall hur hög den blir. Det är ungefär som att fråga vilken resonansfrekvens 100 kg har.

Lasse

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-21 11:34

Hej Lasse,

jag förutsatte att vi fortfarande diskuterade PA9.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-21 12:10

Fredsarme skrev:Vad har 15 0000 uF för resonansfrekvens?

Sök reda på data om elektrolyterna. Vilket fabrika, står oftast tryck på utsidan samt typbeteckning är en bra början. Leta sedan efter ett datablad som beskriver kondensatorn, där brukar finnas impedanskurvor för olika applikationer. Impedanskurvan faller ju med ökad frekvens upp till en viss given frekvens,sedan stiger impedansen igen beroende på lindningsinduktansen. Gissar på att du vill veta vid vilken frekvens det är! Vissa kondensatorer har en lindningsinduktans angiven. För att minimera denna så använder man ofta flera parallellkopplade kondensatorer idag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-21 14:15

Fredsarme skrev:Vad har 15 0000 uF för resonansfrekvens?

Vilken de aktuella har vet jag inte. Men min fråga kvarstår - finns det ett ESR-problem i applikationen?

Jag undrar eftersom jag aldrig hört någon nämna det förut..

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-11-21 16:53

Men min fråga kvarstår - finns det ett ESR-problem i applikationen?

Jag är tyvärr inkapabel att mäta ett sådant potentiellt problem.

Användarvisningsbild
Fredsarme

Inläggav Fredsarme » 2008-12-01 22:37

Jag har nu gjort några väldigt försiktiga ingrepp i dessa fina små burkar.

1. Chassi, lock, transformator och kretskort dämpat med Antiphon LI 7,5B.

2. Nätkabel och nätbrunn omlindat av alu-tejp.

3. Interna kylflänsar för att leda bort intern värme upp i locket.

4. SD fötter.

5. Knappast en mod, men allt rengjort, avoxiderat och putsat.

Bilder --> http://www.minhembio.com/Fredsarme/219168/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-01 22:48

Fredsarme skrev:Jag har nu gjort några väldigt försiktiga ingrepp i dessa fina små burkar.

1. Chassi, lock, transformator och kretskort dämpat med Antiphon LI 7,5B.

2. Nätkabel och nätbrunn omlindat av alu-tejp.

3. Interna kylflänsar för att leda bort intern värme upp i locket.

4. SD fötter.

5. Knappast en mod, men allt rengjort, avoxiderat och putsat.

Bilder --> http://www.minhembio.com/Fredsarme/219168/

Låter det bättre?

/ B

Nästa

Återgå till Teknikforum