Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jag tror inte många är det om några alls faktiskt. Vet inte faktiskt.
ingOehman skrev:Sök på ordet: "stereosystemfel" och författare: "IngOehman"
RogerJoensson skrev:Och det borde rimligen i viss mån kunna ge fel vid avlyssnande färdigproducerad musik, då denna oftast mixats i högtalare utan kompensationen och därmed optimerats för avlyssning i högtalare utan kompensationen. (?)
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:Och det borde rimligen i viss mån kunna ge fel vid avlyssnande färdigproducerad musik, då denna oftast mixats i högtalare utan kompensationen och därmed optimerats för avlyssning i högtalare utan kompensationen. (?)
Nej, precis tvärt om är det. Det funka alltså med musik som är färdigproducerat utan kompensation.
subjektivisten skrev:Nej, precis tvärt om är det. Det funka alltså med musik som är färdigproducerat utan kompensation.
Piotr skrev: Spelar man då upp den musiken på ett par högtalare som har stereosystemfelskompensation så blir det kaka på kaka.
RogerJoensson skrev:Och det borde rimligen i viss mån kunna ge fel vid avlyssnande färdigproducerad musik, då denna oftast mixats i högtalare utan kompensationen och därmed optimerats för avlyssning i högtalare utan kompensationen. (?)
Piotr skrev:Man brukar ratta på EQ för att klangkorrigera..
Om man lyssnar på en mittplacerad fantomljudkälla över ett par monitorer som mäter spikrakt så bör det ge en liten förhöjd nivå i lägre diskanten eller nåt tack vara att högtalarna strålar mer rakt in i öronen jämfört med om det vore en riktig mittplacerad ljudkälla.
Detta bör man höra under produktion och det kan tänkas att man väljer mikrofon utefter det och/eller klangkorrigerar med EQ.
Om man tar ner nivåfelet i lägre diskanten som uppstår i stereosystemfelet även i högtalarna där det färdigproducerade materialet skall avnjutas (förhoppningsvis) så resulterar detta i för lite nivå i slutändan.
/Peter
RogerJoensson skrev:Du menar att din korrektion alls inte hörs i direktljudet?
RogerJoensson skrev:Nästan allt som hörs i studion rattas/rättas ju till, på ett bra eller dåligt sätt dock. Om inte detta är ett problem (att högtalare har olika klangåtergivning) så borde ju NS-10 inte heller vara något problem.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Du menar att din korrektion alls inte hörs i direktljudet?
Nej, tvärtom. Den hörs BARA i direktljudet, ...
Nattlorden skrev:Du menar alltså att det är naturligt att ljudteknikern försöker kompensera bort felaktigheter i en dålig monitorhögtalare om han kan?
Menar du alltså att Engelholm alltså konstruerat sina högtalares strålningsmönster så att ljudet i 0 grader har dessa små tonkurvekompensationer, men att ljudet andra strålningsvinklar inte har det, utan ger en jämn effektrespons i rummet?Naqref™ skrev:Jag vet att Pär Engelholm har använt sig av detta i vissa av sina konstruktioner bara för att ta ett exempel.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Du menar alltså att det är naturligt att ljudteknikern försöker kompensera bort felaktigheter i en dålig monitorhögtalare om han kan?
Jag tror inte ens att ljudtekniker vanligen ser det som att dom sitter och kompenserar bort fel. Dom försöker helt enkelt att få det att låta så "bra" som möjligt. Och då påverkar det naturligtvis vilken eller vilka högtalare man valt att använda som lyssning.
Chuck_V skrev:perstromgren skrev:Finns stereosystemfelen beskrivna utanför faktiskt.se någonstans?
Det gör dem, men just ordet "stereosystemfel" tror jag är något som inte förekommer så ofta.
paa skrev:Menar du alltså att Engelholm alltså konstruerat sina högtalares strålningsmönster så att ljudet i 0 grader har dessa små tonkurvekompensationer, men att ljudet andra strålningsvinklar inte har det, utan ger en jämn effektrespons i rummet?Naqref™ skrev:Jag vet att Pär Engelholm har använt sig av detta i vissa av sina konstruktioner bara för att ta ett exempel.
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Du menar alltså att det är naturligt att ljudteknikern försöker kompensera bort felaktigheter i en dålig monitorhögtalare om han kan?
Jag tror inte ens att ljudtekniker vanligen ser det som att dom sitter och kompenserar bort fel. Dom försöker helt enkelt att få det att låta så "bra" som möjligt. Och då påverkar det naturligtvis vilken eller vilka högtalare man valt att använda som lyssning.
Nej, men det är väl mer intressant vad han/hon egentligen gör, än vad han/hon anser han/hon gör? Forumet heter faktiskt.
KarlXII skrev:Det låter lite vanskligt med inbyggda kompensationer för stereosystemfel i hårdvaran, så att säga?
Eller rättare sagt - det måste ju finnas risk att det kan gå fel med avseende på högtalarnas placering, rummets beskaffenhet och storlek.
Finns det något exempel på när det finns risk att det kan bli fel och att det är bättre utan?
Naqref™ skrev:paa skrev:Menar du alltså att Engelholm alltså konstruerat sina högtalares strålningsmönster så att ljudet i 0 grader har dessa små tonkurvekompensationer, men att ljudet andra strålningsvinklar inte har det, utan ger en jämn effektrespons i rummet?Naqref™ skrev:Jag vet att Pär Engelholm har använt sig av detta i vissa av sina konstruktioner bara för att ta ett exempel.
Nej jag skrev inte att han använder IÖs tillvägagångssätt för att åstakomma detta utan jag var betydligt vagare än så.
EA använder sig av BBCs forskning som var före IÖs.
RogerJoensson skrev:???
Vad dom gör är naturligtvis beroende på vad dom hör. Det uttryckte jag väl klart och tydligt?
Naqref™ skrev:Så här kan en stereosystemskompenceringskurva se ut som man kan få fram från publikt material.
Den är inte identisk med IÖs men spårbarheten i materialet är högre så frågan är inte om den är rimligare att använda. De har dock vissa beröringspunkter. Dippen vid 1kHz exempelvis. IÖ har en dipp runt 2kHz men den ligger lite högre här. Den lilla toppen vid runt 3.5kHz är rimligt exakt i frekvens men inte i nivå.
phon skrev:Naqref™ skrev:Så här kan en stereosystemskompenceringskurva se ut som man kan få fram från publikt material.
Och här är ytterligare en kurva med kompenseringar inringade:
IngOehman skrev:2. Jag har inte utgått ifrån något publikt material, utan gjorde helt nya mätningar på sammanlagt ~2000 människors öron (det tog låååång tid).
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:???
Vad dom gör är naturligtvis beroende på vad dom hör. Det uttryckte jag väl klart och tydligt?
Nix.
Vad de gör: förändrar frekvensgången på blivande master/fonogram till att avvika från det linjära.
Lust skrev:joel skrev:Hur bygger/beställer man ett element som alltid uppvisar dessa mikroförändringar i de olika utstrålningsvinklarna?
Ännu svårare att bygga/beställa 1000 st som alla är lika när det handlar om så små variationer...
IngOehman skrev:6. Jag har mig veterligt inte någonsin visat exakt vilken targetkurva jag använder (med reservation dessutom för det jag skriver under punkt 4), och för det mesta (jag trodde alltid) har jag även när jag ritat något sådär lite slarvigt för hand, klargjort att jag gjort det i förtroende och med förhoppningen att det inte skall spridas vidare.
RogerJoensson skrev:Vad gör man då? -Jo, det normala är väl, som sagt, som sagt, att man justerar allt möjligt tills man tycker det låter som man vill att det ska göra. Åtgärdsbedömningen sker vanligen genom högtalarlyssning. Därmed blir inspelningen färgad av monitorhögtalarna.
Nattlorden skrev:Att producera en skiva utan kalibrerad monitorlyssning skall jag nog inte ens försöka sätta ord på vad jag anser om.![]()
Lust skrev:joel skrev:Hur bygger/beställer man ett element som alltid uppvisar dessa mikroförändringar i de olika utstrålningsvinklarna?
Ännu svårare att bygga/beställa 1000 st som alla är lika när det handlar om så små variationer...
celef skrev:shitasså, vilka medel har man att röra sig med för att justera så små nivåer och dessutom olika för olika axelriktningar? baffellayouten och specialdesignade element?
celef skrev:är det inte lätt att sådana delikata justeringar drunknar i rumsljuden?
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:celef skrev:shitasså, vilka medel har man att röra sig med för att justera så små nivåer och dessutom olika för olika axelriktningar? baffellayouten och specialdesignade element?
Ja.
Vh, iö
Nej.
![]()
/Strmbrg,
luminous skrev:Vad visar kurvan, Naqref?
IngOehman skrev: Även det vid lägre frekvenser ingår.
Är du säker på att ringen betyder just det? (Jag brukar säga att de väsentliga delarna av kompensationerna finns i registret 700 - 7000 Hz).
Vh, iö
Naqref™ skrev:Kan ju lägga in lite fler kurvor för den intresserade.
paa skrev:Strmbrg skrev:IngOehman skrev:celef skrev:shitasså, vilka medel har man att röra sig med för att justera så små nivåer och dessutom olika för olika axelriktningar? baffellayouten och specialdesignade element?
Ja.
Vh, iö
Nej.
![]()
/Strmbrg,
Strmbrg, kan du förklara hur du menar när du skriver att att baffellayouten och specialdesignade element inte är verksamma medel för att styra utstrålningen i olika riktningar?
Eller är detta ett exempel på ditt uttalande:
"Jag ljuger alltid!"
IngOehman skrev:Effekter av interfererande samverkan är en ytterligare fråga, som dock måste bahandlas helt separat. Det vill säga den kan inte hanteras genom förkompensation av högtalarna. Det ger ju, som du också är inne på, rätt dramatiska tonkurveeffekter i rum där högtalare med spridningsegenskaper som inte passar rummet används.
Naqref™ skrev:luminous skrev:Vad visar kurvan, Naqref?
Förenklat: Den tonkurva en högtalare bör ha om den placeras 20-30 grader ut från lyssnarens 0-gradersriktning för att kunna prestera en maximalt trovärdig fantomprojetion rakt fram.
Man utgår ifrån hrtf för nollgradersriktningen (integrerat över ett område rakt framifrån) och jämför med hrtf för båda öronen med ljud som kommer i ca 20-30 grader ut ifrån 0-gradersriktningen (integrerat över ett lämpligt område).
hrtf=Head Related Transfer Function
Harryup skrev:Finns det verkligen en kompensation som funkar under alla olika förutsättningar?
mvh/Harryup
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Finns det verkligen en kompensation som funkar under alla olika förutsättningar?
mvh/Harryup
Såklart funkar saker bäst om det är korrekt uppställt.
Harryup skrev:Naqref™ skrev:luminous skrev:Vad visar kurvan, Naqref?
Förenklat: Den tonkurva en högtalare bör ha om den placeras 20-30 grader ut från lyssnarens 0-gradersriktning för att kunna prestera en maximalt trovärdig fantomprojetion rakt fram.
Man utgår ifrån hrtf för nollgradersriktningen (integrerat över ett område rakt framifrån) och jämför med hrtf för båda öronen med ljud som kommer i ca 20-30 grader ut ifrån 0-gradersriktningen (integrerat över ett lämpligt område).
hrtf=Head Related Transfer Function
Och om man vinklar in högtalarna? Har sett på bilder att t.ex. pI60 har stått med lite olika vinklar.
Harryup skrev:Har även sett absorbenter så väldigt nära högtalarna och det borde också ge ett annorlunda ljud jämfört med en absorbent 50 cm ifrån högtalaren och snett bakom.
Harryup skrev:Och avståndet till högtalaren?
Harryup skrev:Och om jag spelar en mono-skiva?
Harryup skrev:Multimickat eller X-Y vid inspelningen.
Harryup skrev:Kan olika inspelningars karaktärer medverka eller motverka en kompensation i direktljudet?
Harryup skrev:Musikstil, säg att jag spelar någon musik med väldigt lite eller för ögonblicket ingen energi i de register som kompenseras, har jag då inget problem med stereosystemet alls?
Harryup skrev:Är elementtoleranserna efter ett eller annat års användade fortfarande så snäva att efter inspelningen så kommer alla bete sig likadant?
Harryup skrev:Finns det verkligen en kompensation som funkar under alla olika förutsättningar?
iö skrev:Om man använder högtalare vars direktljud ledsagas av stora mänger från direktljudet oskiljbara ljud, minskar betydelsen av stereosystemfelskompensationera. För att man skall kunna göra det krävs dock rum med väldigt lite dämpning och högtalare med låg halt direktljud och en väldigt rak energikurva.
IngOehman skrev:
Jag jämförde alldeles nyss ett diskantelement till pi60s från 1999 som spelats timmatals dagligen sedan dess (stundtals på mycket höga nivåer) med ett helt nytt element (tillverkat 2007, det vill säga de som jag använder för pågående produktion). De överensstämmer med varandra inom +/- 0,3 dB från 125 Hz och upp till över 20 kHz*. Observera att jag då jämför BÅDE vad 8 års skillnad i produktion PLUS tio års bruk i högtalarna för med sig. (Phon var här, och kan förhoppningsvis bekräfta detta om någon inte tror det.)
IngOehman skrev: De överensstämmer med varandra inom +/- 0,3 dB från 125 Hz och upp till över 20 kHz*.
RogerJoensson skrev:Hur var det med basarna? Det är väl dom som brukar ändra sig mest över tid (fast mest i lägre register)? Eller är materialen numera så fulländade att det är helt stabilt efter 10 års användning?
Hur mycket brukar diskanter avvika efter 10 års användning?
IngOehman skrev:Ja basarna ändrar sig oftast mera som fution av tiden, på grund av
olyckligt valda material.
Sådana materialval försöker jag undvika, och sedan ett antal år har jag
faktiskt livstidsgaranti på alla högtalarelement som ingår i de olika Ino-
konstruktionerna. (Den gäller dock självklart inte för brända talspolar
och i botten körda membran och bobiner.Men för allting som har med
åldring under normal spelning att göra, så finns livstidsgarantin. Och jag
kan säga att det finns MÅNGA högtalarelement där ute som jag inte ens
skulle garantera i tre år, givet samma villkor.)
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Hur var det med basarna? Det är väl dom som brukar ändra sig mest över tid (fast mest i lägre register)? Eller är materialen numera så fulländade att det är helt stabilt efter 10 års användning?
Ja basarna ändrar sig oftast mera som fution av tiden, på grund av
Men det finns en bedräglig komponent i hela den där jämförelsen också...
För diskanten har ju sin "högtalarlåda" inbyggd. Så även om man utgår
ifrån sämre konstruerade baselement, som kanske ändrar sig mycket
med tiden, så är det vilseledande att titta på elementet som enskildhet.
Man bör hellre titta på hur det presterar på plats i sitt kabinett, och då
finner man faktiskt att de oftast ändrar sig betydligt mindre än det kan
verka om man mäter upp småsignalparametrarna på ett löst element.
Vh, iö
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Ja basarna ändrar sig oftast mera som fution av tiden, på grund av
Tre frågor:
Jag har ett antal B67 i min närhet där några av dom är insjunkna och där i princip samtliga har ändrat värde på Cms med ca 100%. Gäller garantin även dessa?
När du mäter upp samtliga element, gör du det mot en referens eller mot en targetcurve? Det ena är sämre än det andra som du vet om man vill ha en faktisk referens.
Varför låter du inte elementleverantören (som ändå mäter upp samtliga element) göra mätningarna åt dig?
Erik_Johansson skrev:IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Hur var det med basarna? Det är väl dom som brukar ändra sig mest över tid (fast mest i lägre register)? Eller är materialen numera så fulländade att det är helt stabilt efter 10 års användning?
Ja basarna ändrar sig oftast mera som fution av tiden, på grund av
Men det finns en bedräglig komponent i hela den där jämförelsen också...
För diskanten har ju sin "högtalarlåda" inbyggd. Så även om man utgår
ifrån sämre konstruerade baselement, som kanske ändrar sig mycket
med tiden, så är det vilseledande att titta på elementet som enskildhet.
Man bör hellre titta på hur det presterar på plats i sitt kabinett, och då
finner man faktiskt att de oftast ändrar sig betydligt mindre än det kan
verka om man mäter upp småsignalparametrarna på ett löst element.
Vh, iö
Jag är lite nyfiken på vad det var som gjorde att du så förhållandevis länge höll kvar vid skumkanter på basarna till pi60 (tror du nämnt 1996?). Var det svårt att erhålla samma eller bättre egenskaper med en åldersbeständig gummikant som med de tidigare skumkanterna?
Kul info förresten!
/Erik
E skrev:Men tio år är väl inte mycket för en högtalare!
Vad händer efter till exempel femtio års bruk av pi60?
Mvh E*
jonasp skrev:Kan absolut se kopplingen till att denna tråd letas upp just nu!
E skrev:jonasp skrev:Kan absolut se kopplingen till att denna tråd letas upp just nu!
Ja, men håll det för dig själv du bara. Jag är inte ett dugg nyfiken.
Aha, ser nu att Morello söker svar på andra frågor än högtalares livslängd som funktion av alkoholintag.
Mvh E*
E skrev:jonasp skrev:Kan absolut se kopplingen till att denna tråd letas upp just nu!
Ja, men håll det för dig själv du bara. Jag är inte ett dugg nyfiken.
Aha, ser nu att Morello söker svar på andra frågor än högtalares livslängd som funktion av alkoholintag.
Mvh E*
Morello skrev:Är det någon som sitter på de forskningsrapporter BBC gjorde i ämnet?
Problemet är att jag inte har en aning om vad jag ska söka på, dvs vad kallade de "stereosystemfel"?
JM skrev:Morello skrev:Är det någon som sitter på de forskningsrapporter BBC gjorde i ämnet?
Problemet är att jag inte har en aning om vad jag ska söka på, dvs vad kallade de "stereosystemfel"?
BBC dippen har inget med stereosystemfel att göra.
JM
Morello skrev:JM skrev:Morello skrev:Är det någon som sitter på de forskningsrapporter BBC gjorde i ämnet?
BBC dippen har inget med stereosystemfel att göra.
JM
Är du säker?
Som jag har förstått det hela så är BBC-dippen tänkt att kompensera för att örat exciteras med en större dos reflekterat ljud i tex en konsertsal än vad som är fallet med högtalare.
jonasp skrev:JM, du har dåligt på fötterna för att kalla det där myter. Tråden du länkade till bygger knappast ditt case, jag skulle snarare vilja säga att den visar att det du säger inte stämmer, eller åtminstone att konsensus kring BBC-dippens ursprung inte råder.
I vilket fall som helst så anser jag precis som Ingvar att en dipp som implementeras i filtret på flera dB är helt vansinnig. Värsta exemplet jag känner till är väl Linkwitz som har typ 4 dB ner runt 3 kHz.Det skulle kunna förklaras med hörselskada.
Morello skrev:Är det någon som sitter på de forskningsrapporter BBC gjorde i ämnet?
JM skrev:jonasp skrev:JM, du har dåligt på fötterna för att kalla det där myter. Tråden du länkade till bygger knappast ditt case, jag skulle snarare vilja säga att den visar att det du säger inte stämmer, eller åtminstone att konsensus kring BBC-dippens ursprung inte råder.
I vilket fall som helst så anser jag precis som Ingvar att en dipp som implementeras i filtret på flera dB är helt vansinnig. Värsta exemplet jag känner till är väl Linkwitz som har typ 4 dB ner runt 3 kHz.Det skulle kunna förklaras med hörselskada.
Mitt senaste inlägg ovan visar lite hur dippen kom till.
Känner mig trygg och stabil i mina kunskaper rörande BBC-dippen. Här ett svar på ett inlägg från Ethan Winer från Sean Olive på Harman angående BBC-dippen.
solive
Gundry Dip or BBC Dip?
Reply #11 – 2009-10-24 20:42:42
Quote from: Ethan Winer on 2009-10-02 20:47:33
Folks,
I've been aware for a while that many loudspeakers intentionally reduce the "harshness" range around 2 to 4 KHz to sound smoother and less fatiguing. I've seen data for speakers having dips as large as 8 dB! I really hate that, especially in speakers sold to the pro audio market. If everyone mixes on speakers like that, those of us who care about accuracy and have flat speakers will have more harshness than usual. Plus, it's dishonest.
Anyway, I learned the other day that this "dirty little secret" of the speaker industry actually has a name - the Gundry Dip, also called the BBC Dip apparently related to some early BBC research.
I'm trying to learn more about the origin of this intentional dip, but all I get from Google is links to people discussing it in audio forums. I'm trying to find something more authoritative. Does anyone know where I can read more about this?
--Ethan
------------------
Neither I nor Floyd Toole had never heard about the Gundry dip until about 2 months ago when an audio reviewer used the term in an email to us. Many poorly designed 2-way loudspeakers already have dips in the sound power response in the cross-over range 1-3 kHz where the directivity of the woofer is too high compare to the directivity of the tweeter at those frequencies. As a result, this produces a notch in the sound power response of the loudspeaker, usually followed by a peak. Depending on the bandwidth and depth of the notch, it is the peak that is often heard as sounding objectionable (harshness, hardness or excessive brightness). The extent to which this a problem depends on whether you are sitting on or off axis, and the reflectivity of the room. Some room correction products, by default, have a dip in their target curve in an attempt to compensate for this sound power problem, essentially trying to second guess whether or not the loudspeaker is well-designed. As I've shown in a recent AES paper - this doesn't always lead to good results.
You can see this notch/peak in the BBC frequency graphs of the LS3. I also wonder, if people are not hearing distortion when these small loudspeakers are overdriven.
Cheers
Sean
https://hydrogenaud.io/index.php/topic,75195.0.html
JM
JM skrev:Intressant! Kan du förklara på vilket sätt Toole sammanfattning och slutsats på sid 155 ff är felaktig.Resultat som han beskriver det är oberoende av hur högtlarna är konstruerade.
Utifrån bla resultaten 155 ff drar Floyd Toole slutsatsen:
"But, no matter what kind of loudspeakers are used in what kind of acoustical space, conventional two-channel stereo cannot produce a center image that sounds the same as that from a discrete center channel, even if it is stable and well difined." s 155.
Du Peter har själv lagt in aktuella sidor 155 ff i viewtopic.php?f=9&t=66589&hilit=bbc+dip&start=30
JM
E skrev:Det låter som att Toole inte tror att man med den bästa stereosystemfelskompensation i det bästa av rum kan lura en lyssnare att tro att ljudet kommer från en tänkt centerhögtalare? (Fast det kanske beror på vad man menar med "konventionell tvåkanalsstereo".)
Mvh E*
jonasp skrev:E skrev:Det låter som att Toole inte tror att man med den bästa stereosystemfelskompensation i det bästa av rum kan lura en lyssnare att tro att ljudet kommer från en tänkt centerhögtalare? (Fast det kanske beror på vad man menar med "konventionell tvåkanalsstereo".)
Mvh E*
Toole är mycket kritisk till fantomcenter, och han hänvisar bland annat till studier som visar att taluppfattbarheten blir mycket sämre med fantomcenter än med riktig center.
Almen skrev:jonasp skrev:E skrev:Det låter som att Toole inte tror att man med den bästa stereosystemfelskompensation i det bästa av rum kan lura en lyssnare att tro att ljudet kommer från en tänkt centerhögtalare? (Fast det kanske beror på vad man menar med "konventionell tvåkanalsstereo".)
Mvh E*
Toole är mycket kritisk till fantomcenter, och han hänvisar bland annat till studier som visar att taluppfattbarheten blir mycket sämre med fantomcenter än med riktig center.
Jo, men det är ju HiFi vi är intresserade av, inte taluppfattbarhet. Alla som har lyssnat på en god AB-inspelning i en god anläggning vet hur långt man kan komma.
Självklart blir taluppfattbarheten i ett Toole-rum bättre med en monohögtalare än med en stereouppställning, precis som inspelningsrumsuppfattbarheten blir bättre med stereohögtalare i ett rum optimerat för det (lägre reflexer från lyssningssektorn, invinklade högtalare, etc.).
jonasp skrev:Vad är det där, Bowers & Wilkins senaste modell? (*duckar*)
jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka.
E skrev:jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka.
Kom ihåg att det finns många stereosystemfelskompensationskomponenter som behöver vägas samman, och att det kan bli svårt att säga efter för många BT.
Mvh E*
E skrev:jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka.
Kom ihåg att det finns många stereosystemfelskompensationskomponenter som behöver vägas samman, och att det kan bli svårt att säga efter för många BT.
Mvh E*
Morello skrev:E skrev:jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka.
Mvh E*
Vem i hela friden sitter och hinkar BT kl 14:22 en helt vanlig fredag?
bomellberg skrev:Gissning, Bombay - Tonic?
Morello skrev:bomellberg skrev:Gissning, Bombay - Tonic?
Ganz genau!
JT är en Jumbo tonic.
oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.
E skrev:oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.
Är det någon som gör det?
Mvh E*
oivavoi skrev:E skrev:oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.
Mvh E*
Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?
oivavoi skrev:Jag blev lite nyfiken på hur detta med stereosystemfel fungerar. Sitter på kontoret i kväll, där jag har aktiva högtalare från AVI. Enligt Toole blir det mer "stereosystemfel" (tycker det begreppet är lite oklart egentligen) om man har mycket direktljud och lågt nivå på indirekt ljud och ljudreflexer. Så jag försökte först att lyssna på musik mycket nära högtalarne, med maximalt med direktljud. Jag bevegde mig mot först den ena, så den andra högtalaren, och sen lyssnade jag i sweetspot. Helt korrekt: I mitten mellan högtalarne var fantombilden märkbart mörkare än ljudet från högtalarne. Vokalen (Leon Russell) var plötslig lite för mörk där i mitten.
Sedan försökte jag att testa ut resten av det Toole säger. Enligt Toole blir detta problemet mindre ju mer indirekt ljud och reflexionar man hör. Så jag satte mig längre bak. Det som var interessant, var att vokalen i mitten då upplevdes exakt lika ljus som ljudet från högtalarne! Tydligen gör det indirekta ljudet att stereosystemfelet blir mycket mindre.
Detta fenomenet har jag aldrig tänkt på innan. Det konstiga med sådana saker är att jag från och med nu sannolikt vill lyssna efter detta när jag lyssnar i stereo, medan jag inte har tänkt på det innan... sådan är det med hjärnan och sinnerna.
Och jag tycker dette återigen är ett argument för det Toole har förespråkat länge: Att ljudreflexer i vanliga fall inte är ett problem för oss lyssnare, snarare tvärt i mot. Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på. Rundstrålare ftw!
oivavoi skrev:E skrev:oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.
Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?
Tangband skrev:Som jag ser det så finns det ofta ett optimalt lyssningsavstånd till en specifik högtalare där illusionen av stereo blir som bäst. Det beror även på rummet i hög grad. Man kan även laborera mycket med högtalarnas placeringsavstånd till bakväggen. Sedan har vi ju dethär med avståndet kontra öppningsvinkeln mellan högtalarna.
E skrev:oivavoi skrev:E skrev:Är det någon som gör det?
Mjaha. Du menar på samma sätt som det är ett ideal bland många att ha för små rum?![]()
Mvh E*
Tangband skrev:oivavoi skrev:E skrev:
Mvh E*
Intressant oivavoi. Jag gillar själv inte alltför mycket dämpning bakom högtalarna. Smaken är olika och många här på faktiskt tycker tvärtom.
IngOehman skrev:Tangband skrev:oivavoi skrev:
Intressant oivavoi. Jag gillar själv inte alltför mycket dämpning bakom högtalarna. Smaken är olika och många här på faktiskt tycker tvärtom.
Det låter märkligt. Vem eller vilka är det som vill ha för mycket dämpning bakom högtalarna menar du?
Det skall naturligtvis vara precis lagom!
Vh, iö
oivavoi skrev:Tangband skrev:Som jag ser det så finns det ofta ett optimalt lyssningsavstånd till en specifik högtalare där illusionen av stereo blir som bäst. Det beror även på rummet i hög grad. Man kan även laborera mycket med högtalarnas placeringsavstånd till bakväggen. Sedan har vi ju dethär med avståndet kontra öppningsvinkeln mellan högtalarna.
Det tror jag du har rätt i. Och det är ju mycket rumsberoende också. Och jag tror även musikalisk genre spelar en roll. Själv tycker jag om mer rumsbidrag på klassisk musik, och mindre rumsbidrag på rock, hiphop osv.
Interessant att det är många på Faktiskt som tycker om levande rum! Min känsla från andra audiofila forum är att tendensen i dag går i riktning av rätt dämpade rum.
petersteindl skrev:Överdämpat är att man dämpat taket. Underdämpat är att man dämpat golvet.
Dämpar man både golv o tak så har man ett underdämpat överdämpat rum.![]()
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster