Varför terminera högtalarkablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Varför terminera högtalarkablar?

Inläggav Svante » 2004-07-03 14:10

Apropå Bamserfars heroiska slakt, finns det något som helst vettigt motiv att terminera högtalarkablar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-03 14:58

Öhh,

du menar RC-länk?

Se här annars:

http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 15:24

Ja det där verkar ju bra, men jag undrar varför man helt plötsligt är intresserad av frekvenser upp till 10 GHz? Jag har i varje fall aldrig hört nåt över 20 kHz. Att impedansen är 0.25 ohm vid 10 MHz kan väl bara vara viktigt om man har en dålig förstärkare som börjar självsvänga, eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 16:04

Svante skrev:Att impedansen är 0.25 ohm vid 10 MHz kan väl bara vara viktigt om man har en dålig förstärkare som börjar självsvänga, eller?

Precis och vet man det alla gånger? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 16:42

Nej, det är sant. Fast jag tycker nog att en förstärkare ska kunna driva en vanlig kabel. Förr var det vanligt med en spole i parallell med ett motstånd i serie med utgången, det borde väl ta hand om den där 0.25ohmsdippen? På nåt sätt hör självsvängningsskydden hemma i förstärkaren.

Jag tycker också att det är lite paradoxalt att de som skaffar sig dyra terminerade kablar nog oftast har ganska justa förstärkare också. Eller så är det så att de som hör skillnad på kablar har dåliga (men kultiga?) förstärkare.

En eloge till dig Nagref att du släpper ritningen på kabeln i stället för att sälja den för 45 000:-. Sånt här SKA inte vara dyrt.

Tanken infinner sig att det kanske är så dyrt för att ingen ska våga pilla isär och titta. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 17:40

Svante skrev:Fast jag tycker nog att en förstärkare ska kunna driva en vanlig kabel. Förr var det vanligt med en spole i parallell med ett motstånd i serie med utgången, det borde väl ta hand om den där 0.25ohmsdippen?

Det gör den och man (som du och jag då) kan tycka att den borde finnas även på moderna förstärkare men då kan man ju inte få upp värdet på dämpfaktorn till mer än kanske 100 och det ser ju inte så bra ut i reklambladen alltid :wink:

Tanken infinner sig att det kanske är så dyrt för att ingen ska våga pilla isär och titta. :wink:

Den tanken har slagit mig oxå! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 17:46

Naqref skrev:
Svante skrev:Fast jag tycker nog att en förstärkare ska kunna driva en vanlig kabel. Förr var det vanligt med en spole i parallell med ett motstånd i serie med utgången, det borde väl ta hand om den där 0.25ohmsdippen?

Det gör den och man (som du och jag då) kan tycka att den borde finnas även på moderna förstärkare men då kan man ju inte få upp värdet på dämpfaktorn till mer än kanske 100 och det ser ju inte så bra ut i reklambladen alltid :wink:

Jo, men en spole på någon uH kan väl göras rätt lågohmig? Och på gainklonerna sitter det ju ofta 0.1ohmsmotstånd på utgången när de parallellkopplas. Vi får väl hoppas att folk inser det oviktiga i dämpfaktorbegreppet såsmåningom. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 20:21

Svante skrev:Vi får väl hoppas att folk inser det oviktiga i dämpfaktorbegreppet såsmåningom. :wink:

Jo det får vi hoppas på. Kanske även NN förstår så småning om :wink:

Räknade ut vad acceptabel dämpfaktor var för att vara ohörbar trots stora impedansvariationer och mycket mer än 160 upp till 10kHz var rätt onödigt om jag minns rätt (vilket det inte finns några garantier för! :) ).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 20:33

Nej, och sen kan man fråga sig om de där 0.5 dBna som det kanske blir i värsta fall (och som iofs är hörbara under "rätt" förutsättningar) Jag menar, vilken högtalare är rak inom 0.5 dB. Det kanske tom blir bättre med en "dålig" kabel.

Så, förutom att underlätta för dåliga förstärkare, finns det nån anledning att terminera högtalarkablar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 20:47

Svante skrev:Så, förutom att underlätta för dåliga förstärkare, finns det nån anledning att terminera högtalarkablar?

Om du menar RC-filter; nej
Om du menar att sätta dit kontakter (vilket man brukar benämna terminera) med mindre oxid-känsligt material; ja

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 20:55

Naqref skrev:Om du menar att sätta dit kontakter (vilket man brukar benämna
terminera) med mindre oxid-känsligt material; ja

Hoppsan, det har jag aldrig hört att det kallas terminera. Javisst oxid vill man ju inte ha. Har ofta förundrats över att det så ofta är säna där slafsiga klämkontakter bakpå förstärkare och högtalare, att det år 2004 inte finns en högtalarkontakt som inte slutanvändaren behöver hålla reda på polariteten på. (Jo det finns, DIN men det används väl inte längre, och XLR ibland, väl, men annars?) Vad har proffsfolket, är det XLR?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 21:01

Speakon är rätt vanliga nu i proffssammanhang:

Bild

Fyrpoliga kontakter med högt kontakttryck (som avsevärt reducerar behovet av guldpläterade kontakter). Giller de rätt bra själv! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 22:26

De verkar ju bra, jag tycker vi inför dem som standard!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-03 22:47

Nej, för i hifivärlden ska vi ha banankontakter som standard för de är ju kompatibla med en vanlig 230-volts stickkontakt fast de är kortslutningsbara för spänningens skull. Dessutom är det intressant att kunna koppla ena högtalaren med omvänd fas för att få lite mer rymd på platta inspelningar. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 22:56

Ja visst är det dumt?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-04 00:45

Naqref: Speakon är snarare standard i proffssammanhang, förutom de olika märkesspecifika standarderna, fast de är faktiskt inte speciellt vanliga alls.

För övrigt är den varianten i mitten på din bild fyrpolig medans vänster ser ut att vara en tvåpolig variant. Den längst till höger är iaf den åttapoliga varianten.
Common sense is not that common.

Återgå till Teknikforum