Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Att impedansen är 0.25 ohm vid 10 MHz kan väl bara vara viktigt om man har en dålig förstärkare som börjar självsvänga, eller?
Svante skrev:Fast jag tycker nog att en förstärkare ska kunna driva en vanlig kabel. Förr var det vanligt med en spole i parallell med ett motstånd i serie med utgången, det borde väl ta hand om den där 0.25ohmsdippen?
Tanken infinner sig att det kanske är så dyrt för att ingen ska våga pilla isär och titta.
Naqref skrev:Svante skrev:Fast jag tycker nog att en förstärkare ska kunna driva en vanlig kabel. Förr var det vanligt med en spole i parallell med ett motstånd i serie med utgången, det borde väl ta hand om den där 0.25ohmsdippen?
Det gör den och man (som du och jag då) kan tycka att den borde finnas även på moderna förstärkare men då kan man ju inte få upp värdet på dämpfaktorn till mer än kanske 100 och det ser ju inte så bra ut i reklambladen alltid
Svante skrev:Vi får väl hoppas att folk inser det oviktiga i dämpfaktorbegreppet såsmåningom.
Svante skrev:Så, förutom att underlätta för dåliga förstärkare, finns det nån anledning att terminera högtalarkablar?
Naqref skrev:Om du menar att sätta dit kontakter (vilket man brukar benämna
terminera) med mindre oxid-känsligt material; ja
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster