Mäta på iPod Touch m h a uppspelade snålkodade signaler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Mäta på iPod Touch m h a uppspelade snålkodade signaler

Inläggav n3mmr » 2009-04-15 15:07

Kan man sen använda uppspelningen av de där testtonerna från iPoden för att få en realistisk mätning av iPod+snålkodningens verkliga kvaliteter?

Eller finns det fallgropar i det här? T ex undrar jag vad som händer med spåren 34 o 35, Infinity Zero...

Testtonerna kommer från en Denon Audiotechnical CD testCD.
(Den har snart antikvärde....)

Kodningen är gjord enklast möjligt genom att CDn rippats av iTunes 8.1.1 (??)

Edit: Ändrade rubriken så att det skulle vara tydligare vad jag vill veta
Senast redigerad av n3mmr 2009-04-16 09:13, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-04-15 21:58

Varför inte AAC?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-15 22:35

pLudio skrev:Varför inte AAC?

Det påverkar knappast frågan!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-04-15 23:35

n3mmr skrev:

Är inte AAC modern snålkodning och Apples preferens till skillnad från mp3?

Om du vill mäta iPod:en tycker jag du skall använda ALAC.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-16 08:36

pLudio skrev:
n3mmr skrev:

Är inte AAC modern snålkodning och Apples preferens till skillnad från mp3?

Om du vill mäta iPod:en tycker jag du skall använda ALAC.

Du ignorerar frågan.

AAC eller MP3 är oviktigt: huruvida snålkodning och sedan återgivning av testsignaler kan användas för bedömning (och justering) av återgivningen via ett visst system av snålkodning och avkodning är frågan.

Himmel

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: digitala testtoner -> MP3 (320kHz) -> Apple iPod T

Inläggav PerStromgren » 2009-04-16 09:07

n3mmr skrev:Kan man sen använda uppspelningen av de där testtonerna från iPoden för att få en realistisk mätning av iPod+snålkodningens verkliga kvaliteter?

Men iPodens elektronik är väl nästan lika begränsande som kodningen? Vill du mäta kombinationen, alltså?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: digitala testtoner -> MP3 (320kHz) -> Apple iPod T

Inläggav n3mmr » 2009-04-16 09:11

perstromgren skrev:
n3mmr skrev:Kan man sen använda uppspelningen av de där testtonerna från iPoden för att få en realistisk mätning av iPod+snålkodningens verkliga kvaliteter?

Men iPodens elektronik är väl nästan lika begränsande som kodningen? Vill du mäta kombinationen, alltså?

Ja! Just det!

Jag vill konstruera ett litet filter som tar bort de (linjära) fel som kan kompenseras, och göra det precist.

iPod Touch via den modernaste dockan ska inte vara så dålig.

Men jag är beredd att slakta dockan och fixa i den.

Nu vill jag veta om man kan mäta kombinationens egenskaper genom att mäta på det som kommer ut ur iPoden, eller om kodningen ställer till det på någe sätt så att man inte kan lita på alla mätdata.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-04-16 19:51

n3mmr skrev:Du ignorerar frågan.

Nej, jag förstår den bara inte. Eller så tycker jag att du skall använda ALAC när du konstruerar ditt filter.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-17 16:42

pLudio skrev:
n3mmr skrev:Du ignorerar frågan.

Nej, jag förstår den bara inte. Eller så tycker jag att du skall använda ALAC när du konstruerar ditt filter.

Frågan är: kan man använda en MP3-komprimering av t ex signalerna på Denon Audiotechical CD för att mäta tekniska egenskaper hos kombinationen av MP3-snålkodningen och iPod Touch som D/A?

Denons CD innehåller alltså stedy-state-signaler typ sinustoner, fyrkantsvåg, frekvenssvep, brus och annat.

Min fundering gäller alltså om detta sätt att mäta ger ett vettigt resultat, eller om snålkodningen i sig ger artefakter som man måste ta hänsyn till när man bedömer resultatet.

Jag vill alltså mäta på egenskaperna hos just MP3-snålkodning + iPod-avspelning.

Det kan vara intressant att mäta på motsvarande sätt med AAC-snålkodning också, men jag är just nu bara intresserad av MP3-snålkodningen och dess prestanda. AAC tar vi senare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-04-17 17:21

n3mmr skrev:...stedy-state-signaler ....

Varför använda låneord när vi har ett adekvat domestiskt vokabulär?
:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-17 19:45

Morello skrev:

domestisk... det är inte ens ett låneord :)

messerschmidt har talat...

nmmr: syftar du på kontinuerliga, periodiska signaler?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-17 20:55

rikkitikkitavi skrev:
Morello skrev:

OK. Ni är enbart ute efter att jävlas. Vad har jag gjort er??

Dra åt helvete.
Senast redigerad av n3mmr 2009-04-17 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-17 20:57

n3mmr skrev:Men FY FAN VAD JAG BLIR TRÖTT PÅ ATT FOLK INTE SVARAR!!!!
Tur att det är helg nu då så du kan vila upp dig ;)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
n3mmr

intressant

Inläggav n3mmr » 2009-04-17 21:00

tråd det här

Kan man stryka sig själv från faktiskt??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 22:05

Ett svar då, tror jag:

Sinussignaler hör till det som är enklast att snålkoda, så om man för över en snålkodad sinussignal till telefonen och mäter på det som kommer ur den så skulle jag gissa att den dist man kan mäta INTE kommer från snålkodningen.

Sen undrar jag om det verkligen är så illa ställt att man inte kan lägga över en wav-fil. Det kan man på min telefon iaf, men det är ju en Nokia.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-17 22:52

nokia är väl finskt

finskt sisu

tillskillnad från jänkarskräp
Bikinitider

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-17 23:25

Svante skrev:Ett svar då, tror jag:

Sinussignaler hör till det som är enklast att snålkoda, så om man för över en snålkodad sinussignal till telefonen och mäter på det som kommer ur den så skulle jag gissa att den dist man kan mäta INTE kommer från snålkodningen.

Sen undrar jag om det verkligen är så illa ställt att man inte kan lägga över en wav-fil. Det kan man på min telefon iaf, men det är ju en Nokia.

Hmm. Tack för ett svar.

A: iPod Touch är ingen telefon.

B: Det finns annat än sinus.

C: jo, Man kan lägga över en wav-fil.

Men jag vill mäta hela apparaten inkl snålkodningen.

Och det jag undrar är om man kan dra säkra enkla slutsatser om systemets förmåga att återge musiksignaler ur mätningar av hur det fungerar med enkla, lättsnålkodade signaler, typ sinus, eller om man måste använda komplexare signaler som stressar snålkodningen hårdare för att veta att man inte missar nån påverkan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-17 23:53

n3mmr skrev:
Svante skrev:Ett svar då, tror jag:

Hmm. Tack för ett svar.

A: iPod Touch är ingen telefon.

B: Det finns annat än sinus.

C: jo, Man kan lägga över en wav-fil.

Men jag vill mäta hela apparaten inkl snålkodningen.

Och det jag undrar är om man kan dra säkra enkla slutsatser om systemets förmåga att återge musiksignaler ur mätningar av hur det fungerar med enkla, lättsnålkodade signaler, typ sinus, eller om man måste använda komplexare signaler som stressar snålkodningen hårdare för att veta att man inte missar nån påverkan.

A -haja... :oops:
B -Jadå, men sinus är lättast att mäta dist med.
C -Jamendåså.

För att få svar på det föreslår jag att du mäter/lyssnar på de båda separat. Om du lyssnar på dem som ett paket, så kommer du bara att få info om paketet, du komer inte att få info om hur mycket snålkodaren bidrar med. Och för hårdvaran är mätning effektivast, för kodaren måste du nog göra ett lyssningstest. Men det går ju att göra med filer på datorn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-18 12:33

finns det inte en tråd där mikee mäter och grejar på de olika snåkodningssystemen
fast det kanske inte vad det du frågade om :?
men du kanske kan ta inspiration från den
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-04-18 13:34

rikkitikkitavi skrev:
Morello skrev:

Det var ju ett Gunnar Sträng-citat. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-04-18 14:10

Går det att få nått vettigt resultat ur en sådan mätning som görs med statiska (icke musik) signaler i en snålkodare, kodningen kommer ju att uppföra sig olika när man matar den med musiksignal , det gör väl dessutom att man inte kommer att kunna kompensera för ev frekvensgångsfel o dyl, för även kompenseringarna passerar ju i så fall snålkodningen och vägs in i den totala signalen och borde kunna påverka den.
Vill man kompensera får man väl göra det efter uppkodningen, i praktiken med tex en portabel hörlusrsförstärkare.
Eller så får man byta kodningssystem till något bättre.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-04-18 17:25

Ingen som jämmfört mätningar mellan olika iPod, iAudio, iRiver, Creative modeller?
Jag gissar att iPod skulle få stryk av alla övriga i testen, de iPods jag har hört har haft uselt ljud ivarjefall

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-18 17:35

Morello skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Morello skrev:

Det var ju ett Gunnar Sträng-citat. :D

ah, vår längste finansminister... :)
han lär ju ha kallat aftonbladet för "slaskhinksournalistik" :)

undrar om han finns i monismanien nu...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-18 18:10

MrQaffe skrev:Går det att få nått vettigt resultat ur en sådan mätning som görs med statiska (icke musik) signaler i en snålkodare, kodningen kommer ju att uppföra sig olika när man matar den med musiksignal , det gör väl dessutom att man inte kommer att kunna kompensera för ev frekvensgångsfel o dyl, för även kompenseringarna passerar ju i så fall snålkodningen och vägs in i den totala signalen och borde kunna påverka den.

Nej tester av snålkodare är ett knepigt kapitel. De mäter egentligen ruskigt dåligt, speciellt map SNR. Det är liksom det som är hela vitsen, man accepterar ganska starka störsignaler, men lägger dem spektralt så att örat inte uppfattar dem som så starka.

Det enda som är realistiskt och vetenskapligt vettigt för en glad amatör är nog F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 19:25

Morello skrev:Det var ju ett Gunnar Sträng-citat. :D

[OT]Måttligt exakt, då.

""Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär"

Källa: [url=http://sv.wikiquote.org/wiki/Gunnar_Sträng]Wikipedia[/url].
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-19 14:11

Svante skrev:
MrQaffe skrev:Går det att få nått vettigt resultat ur en sådan mätning som görs med statiska (icke musik) signaler i en snålkodare, kodningen kommer ju att uppföra sig olika när man matar den med musiksignal , det gör väl dessutom att man inte kommer att kunna kompensera för ev frekvensgångsfel o dyl, för även kompenseringarna passerar ju i så fall snålkodningen och vägs in i den totala signalen och borde kunna påverka den.

Nej tester av snålkodare är ett knepigt kapitel. De mäter egentligen ruskigt dåligt, speciellt map SNR. Det är liksom det som är hela vitsen, man accepterar ganska starka störsignaler, men lägger dem spektralt så att örat inte uppfattar dem som så starka.

Det enda som är realistiskt och vetenskapligt vettigt för en glad amatör är nog F/E-lyssning.

TACK!

Nu faller det på plats:

Det man kan göra först är att ta over en Wav-fil, mäta iPodens elektronik, alltså D/A + analogdel.

Kan man i alla fall bedöma en snålkodnings upplevda frekvensgång, alltså upplevelsen av klang, m h a ett snålkodat frekvenssvep?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-19 16:34

n3mmr skrev:
Svante skrev:

TACK!

Nu faller det på plats:

Det man kan göra först är att ta over en Wav-fil, mäta iPodens elektronik, alltså D/A + analogdel.

Kan man i alla fall bedöma en snålkodnings upplevda frekvensgång, alltså upplevelsen av klang, m h a ett snålkodat frekvenssvep?

Nja... Nä, jag skulle inte våga lite på det. Den kan variera rätt mycket med nivån, nämligen.

Om du tar mitt RTSect och tittar på spektrum medan du spelar en snålkodad signal, så kommer du att se att frekvenser över 16 kHz bara finns där när signalen är stark. Och vad kodarna gör i övrigt, det har vi vanliga dödliga inte så mycket koll på.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-19 20:11

Riktig koll får man bara här när man skriver postumt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-20 09:33

Hum skrev:Riktig koll får man bara här när man skriver postumt.

Men i så fall var man ju dödlig??

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-04-20 09:36

Svante skrev:
n3mmr skrev:
Svante skrev:

TACK!

Nu faller det på plats:

Nja... Nä, jag skulle inte våga lite på det. Den kan variera rätt mycket med nivån, nämligen.

Om du tar mitt RTSect och tittar på spektrum medan du spelar en snålkodad signal, så kommer du att se att frekvenser över 16 kHz bara finns där när signalen är stark. Och vad kodarna gör i övrigt, det har vi vanliga dödliga inte så mycket koll på.

Ja just det, så var det!

Kan man konstruera en signal som kan vara direkt användbar, en simulerad musiksignal?

Eller på ett annat sätt: Kan man eller har man redan konstruerat nån metod dom förutsäger med rimlig noggrannhet hur en viss snålkodnings subjektiva psykoakustiska kvaliteter kommer att upplevas?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-20 10:28

n3mmr skrev:Eller på ett annat sätt: Kan man eller har man redan konstruerat nån metod dom förutsäger med rimlig noggrannhet hur en viss snålkodnings subjektiva psykoakustiska kvaliteter kommer att upplevas?

Jag har nåt svagt minne av att någon har konstruerat en sån signal/metod för mätning och optimering av snålkodare till telefoni, ja. Jag tror dock inte att den är direkt användbar för hifisnålkodning.

Alltså, det där blir ju per definition ett träsk. Man försöker få så mycket störningar som möjligt (=så mycket fel som möjligt (= så få bitar som möjligt )) men som samtidigt hörs så lite som möjligt. Man kan förstås göra en modell av hörseln och dess maskering, men om det ska bli så bra att man kan lita på den för hifibruk så får man nog jobba ganska mycket för det.

Jag håller nog på den gamla hederliga metoden med lyssningstest i alla fall. Då vet man iaf att det är hörseln som kodaren lurar och inte en algoritm.

Användarvisningsbild
n3mmr

Tack,

Inläggav n3mmr » 2009-04-21 13:27

Tack, allihopa.

Denon ATCD i WAV->iPod, mäta med vanliga instrument

RMAA-signalerna som WAV -> iPod, mäta med RMAA

borde funka!

Kodningen får man lyssna...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-23 14:35

Svante skrev:
n3mmr skrev:Eller på ett annat sätt: Kan man eller har man redan konstruerat nån metod dom förutsäger med rimlig noggrannhet hur en viss snålkodnings subjektiva psykoakustiska kvaliteter kommer att upplevas?

Jag har nåt svagt minne av att någon har konstruerat en sån signal/metod för mätning och optimering av snålkodare till telefoni, ja. Jag tror dock inte att den är direkt användbar för hifisnålkodning.

Av en slump snubblade jag på standarden idag:

http://www.itu.int/rec/T-REC-P/e

P862 heter standarden

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-04-26 02:23

(läser tråden med STORT intresse)

Återgå till Teknikforum