Moderator: Redaktörer
phon skrev:Går det inte att komma åt mätpunkterna för tomgångsström utan att ta isär den?

phon skrev:
Så här nånting såg delningen ut vid 80 Hz, med reservation för att ljudkortet inte var så bra.
12dB/okt för toppen och 18 dB/okt för subben. Inte sååå häftigt kanske ....![]()
pinoccio skrev:
Kylkanalen är dock högre, nästan ända upp till chassit.
Sen inga slitsar i korgen till fläkten.
Och ett större kort för slutstegen med mer "bråte" på.
Därför som jag inte riktigt hajjar hur värmen fr trafon ska komma ut.
För att mäta på kortet tror jag att jag måste komma åt baksidan mot kylkanalen. Och där är det generösa 6-7 mm mellan och en bra bit ner.
Eller har jag fattat fel? Jag hoppas verkligen det iaf.
rikkitikkitavi skrev:se sid 15 i manualen, leta reda på P501,502, 503 på bilden. de sitter strax under reläerna (vilka är blåa på bilderna)
men om inte tomgångsströmmen är ovanligt hög, vad kan det vara ? självsvängning kan orsaka hög effektförbrukning.
kan också vara att temperaturavkänningen är knasig men som du besrkiver det att den blir riktigt varm är det konstigt.
kan du inte ta några närbilder på innanmätet uppifrån så man ser respektive effektförstärkar kretskort ?
rikkitikkitavi skrev:man ställer strömmen m poten men jag tittade på schemat och om poten strular , dvs vanligast löparen tappar kontakten blri det samma effekt som att man ställer på minsta tomgångström (vilket är god ingenjörssed ) Phons förslag var rätt smart.
en sak jag tänkt på, blåser fläkten bra? det är givetvis subjektivt men vad säger din magkänsla ? kan ju vara den som gått sönder lite så den inte snurrar lika fort längre? sitter det ett dammfilter på inloppet till fläkten? det verkar dock som om temp sensorkretsen är ok.
reläer kan bli pyttelite varma om det är dålig kontakt på kontaktytorna men bara om förstärkaren ger ström ut, dvs en last är ansluten. tror vi kan avfärda dessa.
angående att bränna sig på kylflänsarna:
folk brukar tycka att intervallet 45-55 c är varm. vissa tycker 45C är jättevarmt, vissa reagerar inte förrän 55 C. det är subjektivt![]()
jag tyckte ena kylflänsen på min H/K var skitvarm . *Sedan mättte jag med en termometer mot kylflänsen: 45C efter 1 h... det var dessutom 23C i rummet. Jag är inte badkruka heller![]()
självsvängning kan man inte göra något åt utan en rejäl översyn med oscilloskop för att verifiera men också mäta upp.
finns det ingen forumit i Sthlm som kan ta ett getöga mha multimeter o lite annat ?
phon skrev:Jag bor ju i Stockholm .....
Om jag skall titta på den behöver jag nog låna den en stund, svårt med tidsplaneringen .....

phon skrev:Ja där var den ja, från keyboard-kortet.
Det är ju ut likriktat direkt från trafo, då skulle primären vara felkopplad?
3 eller 5 sitter på 4 ? Stackars trafo.
Det borde väl gå att mäta spännningen ut från powerkortet.
Frisk skrev:Kanske är en dum fråga och tycker allt borde brunnit om det är så, men, stärkaren är inte ställd från 230 till 115V eller något sånt? Tänkte när transformatorerna verkar felkopplade m.m. Finns någon switch för detta, står den rätt?
rikkitikkitavi skrev:om nu den lilla trafon T751 är felkopplad så den får 230V på 120V matningen förklarar det 22V till U704 istället för 12,3 V .
Men eftersom 12,3V endast används för att mata U704 förstår jag inte hur det kan påverka totala effektförbrukningen, om det inte är så att primärerna på huvudtrafon är omkastade också
men det skulle betyda att man har en jättehög spänning på slutstegen ( gånger tomgångströmmen skulle kunna förklara värmeutvecklingen)
och övriga spänningar i apparaten? låter iofs otrolgit...
kan du inte provmäta lite på kontakterna från power supply board. tittar man i schemat ser man vilka spänningar det skall vara.
pinoccio, att det är pilar uppåt är så man ritar det för att slippa dra ett streck över hela schemat. matning och jord brukar ritas så. alla pilar med samma namn är fysiskt anslutna.
rikkitikkitavi skrev:1) ja, varför skulle spänningen ändra sig plötsligt. vet ej.
2) jag menar det som skrivits senare. om det är så att sekundären på T751 skulle gett 13V (12,3 V efter dioden) men ger 22V är det tecken på att man har fel primärlindning. Är det så pga en omkopplare som står fel har alla trafos fel primärlindning inkopplad.
Då blir sekundärspänningen för hög. För hög sekundärspänning ger att tomgångseffekten blir för hög. MEn som påpekats, det borde nästan ha brunnit då.
Därför hade det varit en god ide att mäta sekundärspänningarna. Men problemet är nu att vi inte har rätt servicemanual.
Så jag tycker , innan vidare arbete görs är att du försöker få tag på servicemanualen till T752 så vi har full koll på schema och spänninar.
Annars är det som du skriver, ranta runt i Lund med en karta över NY.
Det är lika förvirrande för mig.
Så :
Var får man tag på servicemanualer till NAD?
phon skrev:Ja, två 8 bit µcontroller 30mA styck, en displaydriver i Cmos och 4 andra Cmos-kretsar plus kanske 10mA på keybd-kortet, runt 100 mA totalt kanske. Knappt 2 watt att kyla bort eller så. Det blir ju varmt. Jaja, jag har gott om kylflänsar i lådorna.
Unndrar varför dom kör från 22-volten i drift och lilla trafon i standby, dom nyare NAD kör trafon hela tiden. Kanske mindre trafo i den här? Men 100 milli .... ?
Det är en 4148 som matar vid standby, men en 4004 som matar vid drift, ger väl någon indikation om tänkt strömförbrukning. Det finns 8,8 volt AC likriktat till 5-volten till resten av maskinen, alldeles bredvid 22-volten på main board.
phon skrev:Man kanske skulle ta och avsluta något projekt nångång, inte bara börja på nya ...![]()
.....
Dessutom, som vanligt vid fabrikstillverkade grejor, så är trimpottarna valda så att det är fem kolkorn från ena ändläget som är den korrekta inställningan. Att dom aldrig lär sig.
Nu står den och spelar på ett par piP sen flera veckor tillbaks, och än har den inte brunnit upp .......:lol
.
Laila skrev:Nu kommer välan det svåra, dvs. att lämna tillbaka klenoden
(ytterst välspelande?) till pinoccio.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 20 gäster