Varm förstärkare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

Varm förstärkare.

Inläggav pinoccio » 2009-07-17 15:34

Håller på att fixa en gammal NAD T742 som fått stå i skamvrån ett tag.
(Surround-reciever)

Fläkten startar och kyler, men brukade stanna när man skruvade ner volymen och grejjerna svalnade lite.

Nu startar fläkten efter ca. 10 min utan att man ens spelat ngt, och stannar självklart inte.

Det verkar inte vara trafon och kondningarna som blir varma heller, utan chassit blir varmt över kretskorten på andra sidan.

Tar jag av chassit stannar fläkten efter en stund igen som det kyler ordentligt.

Dock lyckas jag inte lista ut vad det är som går så varmt.
Känns lite som att allt är varmt.

Tips och idéer?

(Den är noga dammsugen och urblåst med tryckluft, så det kan knappast vara damm)

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-17 17:43

Nu har jag rivit ner den i molekyler, men fattar inte mer för det.
Utan chassi och utan någon last så startar fläkten ändå efter ca. 20 min.
Den börjar på lågt varv med ca 7V till fläkten, 5 min senare ökar den till ca. 9V och ytterligare 5 min senare flåsar den fullt på 12V.
Ser ingenting på kretskorten att det ser ut att ha gått varmt på ngt speciellt ställe.
Det sitter det en blå "box" på ena kretskortet som jag inbillar mig att den blir varmare än annat.
ca 3x2,5x1 cm i storlek, stående på höjden.
Texten på den sitter vänd så det är helt omöjligt att läsa utan att riva ur korten.

Vad kan det vara för något?
Min ellära är lite bristfällig måste jag erkänna. :oops:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-17 18:07

Det kan kanske vara tomgångsströmmen som står så högt att ett av slutstegen blir varmt. Mät över emittermotstånden för respektive slutsteg.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-17 18:17

Låter inte orimligt.

Emittermotståndet. Hur ser det ut?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-17 18:51

Har inte manualen på 742, men på 743 gör man så här:

Bild

Här är hela manualen på T743, det kanske underlättar. Dom ser ganska lika ut, du får väl undersöka lite.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-17 19:07

Ooops.

Slarv av mig upptäckte jag. Det är t.o.m en 752. :oops:

Ganska viktig skillnad, som dom är helt olika innuti.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-17 19:17

Favorit i repris ..... :lol:

Har inte manualen på 752 heller, men på 753 gör man så här:

Bild

Här är hela manualen på T753, det kanske underlättar. Dom ser ganska lika ut, du får väl undersöka lite.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-17 20:02

Numreringen på allt är faktiskt detsamma i min, men det blir till att riva ur korten för att ha en ärlig chans att kunna komma åt att mäta och justera.

Jättetack för hjälpen! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-17 21:25

Går det inte att känna på kylflänsarna för respektive slutsteg? Det kanske bara är ett som är lite för varmt? (typ det som styr fläkten förstås ........ ) :)

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-17 22:31

För mig känns hela lösningen med kylningen i den direkt korkad.
Sedd frammifrån sitter trafon till vänster. Det går en "tunnel" av kylflänsar i mitten frammifrån till bak, med fläkt i främre ändan.
På var sida om denna "tunnel" sitter stegen.
På vänster sida Bakkanalerna och på hö Frontar och center.
Stegen är inte separerade från varandra utan frontar och center sitter skönt utspridda på samma kort. Ser snarare ut som ett 3 kanaligt steg än 3 separata.
Resten av utrymmet på hö sida är utfyllt med radio, kort för panelen o.s.v
Det märkliga är att hö och vä sida är separarade från varandra med kylflänskanalen.
Hålen i chassit är bara över mitten fr fram till bak.
Känns som att det blir VÄLDIGT svårt för värmen på sidorna att ta sig någonstans.
Kylflänskanalen bränner man sig nästan på nu.
Kanske inte så konstigt som det är enda vägen ut för värmen.
Det är hela kortet för front och centerkanaler som går varmt iaf, så långt har jag kommit.

Trots denna lösning, har den ju faktiskt fungerat klanderfritt i sådär 6 år.

Aldrig haft problem med att den gått så här varm tidigare, hur mkt jag än poppat.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-17 23:43

Går det inte att komma åt mätpunkterna för tomgångsström utan att ta isär den?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-17 23:51

phon skrev:Går det inte att komma åt mätpunkterna för tomgångsström utan att ta isär den?

Är nästan frestad att skriva, klart det gör, men avstår för säkerhets skull. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-17 23:59

Ja, det borde väl göra det, men jag kommer inte ihåg hur det såg ut, var ett tag sen jag roddade i min 743. Det är nog ungefär samma kanal och fläktmontering, tror jag. Här är min, då ....

Bild

Så här nånting såg delningen ut vid 80 Hz, med reservation för att ljudkortet inte var så bra.
12dB/okt för toppen och 18 dB/okt för subben. Inte sååå häftigt kanske .... :)

Bild

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-18 00:03

Man kan ju hoppas det.
Troligtvis handlar det nog mest om att jag är för lam för att fatta hur.
Jag vet var på kortet jag ska mäta, och där kommer jag absolut inte åt utan att riva ur korten.
Det BORDE nog finnas ett bättre sätt.

Ibland önskar man att man skött tekniken i plugget bättre.
Jag tycker ju att det är kul att hålla på med, men grundkunskaperna brister en del. :(

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-18 00:08

Det måste väl gå, korten får ju gärna vara i drift när man mäter ... :)

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-18 00:13

Här hann det ju komma ett inlägg till när jag skrev förra. :)

Jo, min ser i stort sett likadan ut innuti.

Kylkanalen är dock högre, nästan ända upp till chassit.
Sen inga slitsar i korgen till fläkten.
Och ett större kort för slutstegen med mer "bråte" på.
Därför som jag inte riktigt hajjar hur värmen fr trafon ska komma ut.

För att mäta på kortet tror jag att jag måste komma åt baksidan mot kylkanalen. Och där är det generösa 6-7 mm mellan och en bra bit ner.

Eller har jag fattat fel? Jag hoppas verkligen det iaf.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-18 00:14

phon skrev:Det måste väl gå, korten får ju gärna vara i drift när man mäter ... :)

Jo, blir svårt annars.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-18 00:20

phon skrev:

Så här nånting såg delningen ut vid 80 Hz, med reservation för att ljudkortet inte var så bra.
12dB/okt för toppen och 18 dB/okt för subben. Inte sååå häftigt kanske .... :)

Bild

Kanske vad Hum skulle kalla "bump":a ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-18 01:06

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-18 10:41

pinoccio skrev:

Kylkanalen är dock högre, nästan ända upp till chassit.
Sen inga slitsar i korgen till fläkten.
Och ett större kort för slutstegen med mer "bråte" på.
Därför som jag inte riktigt hajjar hur värmen fr trafon ska komma ut.

För att mäta på kortet tror jag att jag måste komma åt baksidan mot kylkanalen. Och där är det generösa 6-7 mm mellan och en bra bit ner.

Eller har jag fattat fel? Jag hoppas verkligen det iaf.

det gör inte värmen heller... man får nog se till att ha fritt rejält runtom.
många multikanalsförstärkare är ju termiskt underdimensionerade minst sagt...

utan att ha sett din, men jämför med min egen H/K så var det med alla korten omöjligt att komma åt och mäta med multimetermätstickor. kontakten satt för långt ner och långt in.
Risken att man slinter och kortsluter fel saker är stor :cry: (jag vet av egen erfarenhet, nu sitter jag med hela förstärkarkortet i handen och försöker se hur mycket som exploderat)

däremot var det en honkontakt, så med en tång och rätt hankontakt medl lite kabel monterad skulle man kunna trycka fast kontakten och så har man kabeln som sticker ut.

sedan är frågan om det inte finns lättare sätt att mäta på?

är allt damm i kanalerna borta? även om fläkten blåser kanske det inte går tillräckligt med luft genom.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-19 19:54

Då kanske det inte inte bara är jag som är korkad ändå.
Nä, man vill inte ner med mätstickorna där inte.
Lite rädd för att lyckas med det du precis gjort.

Nädå, kanalerna är helt rena. Drog piprensare genom, och det går lätt att se rakt igenom att dom är rena.

Den står helt fritt nu, uppställd ca 5cm extra på några stora legobitar.

Förr hade jag den i ett skåp tillsammans med DVD, PS2 och annat värmealstrande.
Då var det inte ofta fläkten startade trots bristande ventilation.
Det hände på sin höjd efter ett antal timmar av hårt poppande.

Nu startar t.o.m fläkten efter en stund, med chassit avlyft och utan last alls.

Och den blir verkligen rejält varm.

Synd på din H/K. Verkar det finnas ljus i tunneln, eller är den helt sabbad?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-19 21:13

jo det gick nästan bra. den kortslutna kanalen är död och begraven, har kopplat ur den fullständigt men övriga 6 spelar :)

bytte huvudsäkring också, den gick såklart.

någon gång får jag väl byta alla trissorna (inte så lätt, man får löda loss 8*3 trissor från PCB och sedan skruva loss dem från kylflönsen)

angående din förstärkare. jag tittade i service manualen och det är nog samma tanke på din, man sticker ner en kontakt i kontakterna på kretskortet och mäter på den. att stoppa ner proberna är nog lätt att slinta.

se sid 15 i manualen, leta reda på P501,502, 503 på bilden. de sitter strax under reläerna (vilka är blåa på bilderna)

men om inte tomgångsströmmen är ovanligt hög, vad kan det vara ? självsvängning kan orsaka hög effektförbrukning.

kan också vara att temperaturavkänningen är knasig men som du besrkiver det att den blir riktigt varm är det konstigt.

kan du inte ta några närbilder på innanmätet uppifrån så man ser respektive effektförstärkar kretskort ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-19 21:44

Man behöver väl inte mäta precis i kontakten, det kanske är enklare att komma åt emittern på en transistor, eller ena änden (någon ände) på emittermotstånden?

Eller möjligen spännningsanslutningen till respektive förstärkare, löda upp och mäta strömmen direkt i tråden, förutsatt att det är en tråd per steg då ..... :?:

Sen skall man ju komma åt trimpotten också ..... :)

Alternativt, kolla av hur pottarna står nu, dra dom till min ström och vänta och se .... om förstärkaren blir svalare då.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-20 13:46

rikkitikkitavi skrev:se sid 15 i manualen, leta reda på P501,502, 503 på bilden. de sitter strax under reläerna (vilka är blåa på bilderna)

Jodå, dom är hittade. Det är dom som är så galet svårt att kunna mäta på.
Då var det blåa reläer ändå m.a.o. som jag misstänkte. Ett av dom tycker jag blir varmare än annat runtikring. Men jag är inte helt säker, det mesta känns onormalt varmt.

men om inte tomgångsströmmen är ovanligt hög, vad kan det vara ? självsvängning kan orsaka hög effektförbrukning.

Känns för mig lite konstigt att tomgångsströmmen blivit så hög helt plötsligt. Ingen har ju varit där och pillat förut. Men det kanske finns annat som kan påverka?
Som total lekman inbillar jag mig att det är någon komponent eller lödning som givit upp.
Suttit med lupp och tandläkarspegel för att hitta dåliga lödningar, men inte hittat någonting som sett konstigt ut.
Hade ngn komponent givit upp kan man ju tycka att något inte skulle fungera som det skulle.
Men den funkar perfekt, bortsett från den absurda värmeutvecklingen.
Körde den i 1½ timme igår kväll, och där kylflänsana ligger mot botten var det så varmt att jag brände mig.
I det läget kan man ju tycka att den skulle börja lukta konstigt/bränt, men icke.

Vad kan skapa självsvängning? Och vad gör man åt det?

kan också vara att temperaturavkänningen är knasig men som du besrkiver det att den blir riktigt varm är det konstigt.

Temperaturavkänningen tror jag är helt ok. Den börjar ju snällt på lågt varv när tempen är rimlig och ökar sen i takt med värmeökningen.
Men det verkar inte som att det räcker, och värmen bara fortsätter öka.

kan du inte ta några närbilder på innanmätet uppifrån så man ser respektive effektförstärkar kretskort ?

Jo, det skulle underlätta en hel del.
Dum som jag är, har jag glömt kameran på landet. Provade med mobilen, men det blev inte bra alls.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-20 14:36

man ställer strömmen m poten men jag tittade på schemat och om poten strular , dvs vanligast löparen tappar kontakten blri det samma effekt som att man ställer på minsta tomgångström (vilket är god ingenjörssed ) Phons förslag var rätt smart.

en sak jag tänkt på, blåser fläkten bra? det är givetvis subjektivt men vad säger din magkänsla ? kan ju vara den som gått sönder lite så den inte snurrar lika fort längre? sitter det ett dammfilter på inloppet till fläkten? det verkar dock som om temp sensorkretsen är ok.

reläer kan bli pyttelite varma om det är dålig kontakt på kontaktytorna men bara om förstärkaren ger ström ut, dvs en last är ansluten. tror vi kan avfärda dessa.

angående att bränna sig på kylflänsarna:
folk brukar tycka att intervallet 45-55 c är varm. vissa tycker 45C är jättevarmt, vissa reagerar inte förrän 55 C. det är subjektivt :)
jag tyckte ena kylflänsen på min H/K var skitvarm . *Sedan mättte jag med en termometer mot kylflänsen: 45C efter 1 h... det var dessutom 23C i rummet. Jag är inte badkruka heller :)

självsvängning kan man inte göra något åt utan en rejäl översyn med oscilloskop för att verifiera men också mäta upp.

finns det ingen forumit i Sthlm som kan ta ett getöga mha multimeter o lite annat ?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-20 15:06

rikkitikkitavi skrev:man ställer strömmen m poten men jag tittade på schemat och om poten strular , dvs vanligast löparen tappar kontakten blri det samma effekt som att man ställer på minsta tomgångström (vilket är god ingenjörssed ) Phons förslag var rätt smart.

Kul att dom tänkt till om den strular. :)
Ska plocka isär den igen och prova Phons förslag.

en sak jag tänkt på, blåser fläkten bra? det är givetvis subjektivt men vad säger din magkänsla ? kan ju vara den som gått sönder lite så den inte snurrar lika fort längre? sitter det ett dammfilter på inloppet till fläkten? det verkar dock som om temp sensorkretsen är ok.

Jodå, helt säker. Jag har bytt den till en kralligare och tystare än den gamla. Det var där hela historien började, att jag trodde det var den som var mongo. Det är defenitivt bättre drag i den nya.
Nix, inget dammfilter. Får nog inte ens plats. Man får blåsa ur den ibland, vilket jag varit noga med sen den var ny.

reläer kan bli pyttelite varma om det är dålig kontakt på kontaktytorna men bara om förstärkaren ger ström ut, dvs en last är ansluten. tror vi kan avfärda dessa.

Ok. if you say so. Jag är dålig på vad som är "normalt" i elektronik. :(

angående att bränna sig på kylflänsarna:
folk brukar tycka att intervallet 45-55 c är varm. vissa tycker 45C är jättevarmt, vissa reagerar inte förrän 55 C. det är subjektivt :)
jag tyckte ena kylflänsen på min H/K var skitvarm . *Sedan mättte jag med en termometer mot kylflänsen: 45C efter 1 h... det var dessutom 23C i rummet. Jag är inte badkruka heller :)

Har inte mätt tempen på dom. Jag är ganska säker på att dom blir bra mycket varmare som jag brände mig. Tycker du 45-55 c kan vara lagom? Förr om åren brukade dom bli ljummna, och efter hårt poppande lite varmare, men då har ju även fläkten startat förståss.
Så här varma är jag säker på att dom aldrig blivit förr. Och då flåsade ju ändå fläkten på max.

självsvängning kan man inte göra något åt utan en rejäl översyn med oscilloskop för att verifiera men också mäta upp.

Ok. Nyfiket, vad kan skapa självsvängningar eg?

finns det ingen forumit i Sthlm som kan ta ett getöga mha multimeter o lite annat ?

Det vore nog det allra klokaste.
Det vore kul att få den att funka ordentligt igen.
Jag vet att den här serien av stärkare blivit ganska hårt kritiserade genom åren. Men jag måste ändå erkänna att jag verkligen gillar den, trots att den har ganska många år på nacken.
Den har ju ifs aldrig strulat tidigare heller å andra sidan.

Jag är grymt tacksam för er hjälp här ska ni veta. :D

rikkitikkitavi eller phon: Ingen av er råkar inte bo i närheten av Sthlm och känner er manade? :wink:
Även någon annan med kunnandet är välkommen att höra av sig.
Jag betalar gärna en rimlig slant för hjälpen såklart.
Jag börjar känna att det här är lite mer än jag förmår själv tyvärr. :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-20 15:21

jag hade kunnat ta en titt men då får du ombesörja transport tor av förstärkaren till Lund :) Lovar inget resultat, men tar inte heller betalt :)
förvisso passerar jag Sthlm ibland men det dröjer nog till november... är väl inte konstigt att du vill få den att fungerar säkert, man vill ju inte ha grejor som inte utnyttjas.

ang. självsvängningar, ibland någon trasig komponent men ofta brukar det komma direkt då det har med parasit kapacitanser och induktanser , dvs layout av komponenter på kretskortet att göra. det ären väldigt komplex fråga.

45-55 C är absolut inte för mycklet på en så pass stor förstärkare i en så pass litet chassi. men säger du att den är så varm så är den säkert det. fläkten skall ju oavsett vilket inte gå kontinuerligt om den inte gjrode det förr.

Min H/K är känd för att bli varm och den mäter 50-55 C OVANpå locket ovanför kylflänsarna. Den är något större än din (7*110W)

har du kollat fläkten vet jag inte mer vad man kan kolla sådär utan att dyka ner i den.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-20 15:55

Jättesnällt av dig. Vi kan ju börja med att se om någon i Sthlm känner sig manad.

Nä, förr stog den ju i ett skåp trångt utan att fläkten gick om man inte poppade hårt.

Nu startar den ju efter ca 20 min trots att den är uppklossad 5 cm för luftväxling under och utan chassi och utan last. Så något är defenitivt galet.

Ljudmässigt finns det säkert bättre stärkare för samma/mindre pengar, men jag är som sagt mycket nöjd med den.
Rätt eller fel om man skulle börja mäta på den struntar jag i.
Känner inte något behov att byta upp mig där.
Jag njuter av det som det låter tillsammans med mina piPs ändå :wink:
Nästa siktade uppgradering är ett par pi60 när pengarna medger.
Har defenitivt större akustiska bekymmer med rummet än vad stärkaren ev skulle ge.

Dock blir jag galen på fläkten som det är nu.
Den sabbar all njutning.
Har haft min gamla 2kanaliga Arcam igång sen NADen började strula.
Låter helt ok, men saknar filmupplevelsen.
Fantomcentern blir ju inte så kul med Arcamen. (Läs obefintlig)

Fungerande grejjer som bara står känns ganska onödigt.

Plockade fram min gammelfarfars Celestion Ditton ur källaren när piPs var på omlack.
Blev ganska arg på mig själv att dom bara stått i 15 år i källaren, som dom visade sig låta riktigt bra.
Dom står vid datorn tillsammans med en gammal NAD model 140 nu. :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-20 18:52

Jag bor ju i Stockholm ..... :)

Om jag skall titta på den behöver jag nog låna den en stund, svårt med tidsplaneringen ..... :o

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-20 19:23

phon skrev:Jag bor ju i Stockholm ..... :)

Om jag skall titta på den behöver jag nog låna den en stund, svårt med tidsplaneringen ..... :o

och vi har en vinnare!!!

när detta blir av måste du berätta vad felet var :)

Nästa

Återgå till Teknikforum